دوشنبه 24 مرداد 1390-22:24

يک اسم و سه طلبکار

شورای ترافیک،مصوبات را پیگیری نمی کند/استاندار روند کمیته انطباق را درست نمي داند اما فرماندار با این کمیته موافق است/ شورای ترافیک حتی 20 درصد مصوبات را هم اجرایی نکرده است/نیروی انتظامی 1500 متر از حریم سیاهرود را سند مالکیت گرفته و این تخلفی است که ناجا انجام داد/لايحه انتقال تيم نساجي به شهرداري ايراد دارد.(گزارش+حاشيه نگاري مازندنومه از جلسه شوراي شهر قائم شهر)


مازندنومه:پیش از ظهر دوشنبه جلسه علنی شورای شهر قائم شهر برگزار شد.اعضاي شورا در جلسه امروز،میزبان خانواده مرحوم عشقلی علیپور-عضو اسبق شوراي شهر- و چند نفر از فرماندهان نیروی انتظامی قائم شهر بودند.در بخشي از جلسه پيرامون وضعيت تيم فوتبال نساجي نيز اظهارنظرهايي شد.از قرار شهرداري تمايل دارد مديريت تيم را بر عهده بگيرد.گزارش و حاشيه نگاري کلثوم فلاحي-خبرنگارما-را از اين جلسه بخوانيد.

------------------------------ 

*تعامل شورا و نيروي انتظامي براي پيشبرد امور شهري

 رئیس شورای شهر قائم شهر در جلسه علنی شورای این شهر ، اظهار داشت: امروز به این باور رسیدیم که جمعیت نیروی انتظامی در ابعاد مختلف و وسیعی مشغول فعالیت است و کم لطفي است که فعالیت های نیروی انتظامی را نادیده بگیریم.

 داریوش اسدزاده ادامه داد: می توانیم از نظرهای کارشناسانه نیروی انتظامی در پیشبرد امور شهری استفاده کنیم و در تعامل با ناجا بتوانیم موضوعات گریبانگیر را برطرف کرده و تعامل شورا و ناجا را به سمت افزایش امنیت اجتماعی سوق دهیم.

* واقعا قدر امنیت را نمی دانیم

 فرمانده نیروی انتظامی قائم شهر در این جلسه با اشاره به اینکه طی 2 سال گذشته تعامل و همکاری خوبی با شورا داشته ایم ، خاطرنشان کرد: مسئولان در نظام جمهوری اسلامی باید پاسخگو باشند.

سرهنگ حبشی با اشاره به اینکه ناجا باید تلاش کند امنیت به وجود آمده را حفظ و مدیریت کند ، افزود: در جامعه یک مساله نادرست رایج شده که فکر می کنند نیروی انتظامی باید امنیت ایجاد کند در صورتی که کل آحاد جامعه از شهروندی در دورترین نقطه جغرافیایی تا شهروندان مرکزی ، باید در موضوع ایجاد امنیت نقش ایفا کنند تا با فضای ناامنی مواجه نشویم.

 وی تصریح کرد: کار ما مانند ارکستر سمفونی است که اگر هر فردی نقش خود را به درستی ایفا نکند ، اختلال ایجاد می شود.

فرمانده نیروی انتظامی قائم شهر با اشاره به اینکه شهروند در ترس و اضطراب نمی تواند امنیت داشته باشد،افزود:امروز ، امنیت دغدغه تمام جوامع بشری است.

سرهنگ حبشی با بیان اینکه امینت زیرساخت توسعه است ، یادآور شد: امنیت باید در جامعه حکم فرما باشد.

وی با اشاره به اینکه نگاه مان را باید به پلیس و امنیت تغییر دهیم ، خاطرنشان کرد: دشمن روی به جنگ نرم آورده و فردی که پوشش بد دارد قربانی جنگ نرم است اما در این مبارزه نفس گیر فقط ناجا است و ناجا است و ناجا.

حبشی علت حضور اراذل و اوباش در شهرها را افزایش مصرف مواد مخدر شیشه و کراک دانست و افزود: مواد مخدر صنعتی خشونت افراد را افزایش می دهد.

 وی با بیان اینکه امروز همه باید تهدیدات را جدی بگیریم ، یادآور شد: در حفظ ارزش های نظام ، همه مسئول هستیم.

 حبشی با اشاره به اینکه اعضای شورای شهر باید در جمع جوانان در مدارس و محلات حاضر شده و به صحبت بپردازند ، تصریح کرد:امروز نقش دانشگاه در مقابله با جنگ نرم جدی است.

وی با بیان اینکه به شدت و بی امان با سارقان برخورد می کنیم ، گفت: اخیرا پنج هزار ماهواره گردان کشف و ضبط کردیم که اقدام موثری از سوی ناجا بود.

حبشی با اشاره به کاهش 50 درصدی تصادفات فوتی در قائم شهر ، اظهار داشت: در چهار ماهه امسال 289 نفر را دستگیر کردیم در حالی که در مدت مشابه سال گذشته این آمار حدود 190 نفر بود.

 وی با بیان اینکه در چهار ماهه امسال جمع کشفیات مواد مخدر 290 کیلوگرم بوده است ، افزود: این رقم با آمار کشفیات طی 2 سال گذشته برابری می کند.  

وی خطاب به اعضای شورای شهر قائم شهر خاطرنشان کرد: در سیستم مانیتورینگ شهری واقعا مشکل داریم و حتما پیگیری کنید.

 حبشی با تاکیدبر اصلاح هندسی معابر یادآور شد: در برخی معابر می توان با جابه جایی کوچک ، مشکل بزرگی از شهر را حل کرد.

 فرمانده نیروی انتظامی قائم شهر با اشاره به اینکه ساخت و ساز غیر قانونی و پرداخت جریمه به کمیسیون ماده 100 تبدیل به فرهنگ شده ، تصریح کرد: ساختمان ها بدون پارکینگ ساخته می شوند و کوچه ها به محل پارک خودروها تبدیل شده اند.

 وی با بیان اینکه در اتاق فکر شورا ، از کارشناسان نیروی انتظامی هم دعوت شود ، گفت: مردم نجیبی داریم و به آنها افتخار می کنیم .

*وانت ها در اقصی نقاط شهر پراکنده هستند

 فرمانده پلیس راهنمایی و رانندگی قائم شهر هم از دیگر میهمانان این جلسه بود. سرهنگ گنجی گفت: اگر در خصوص ترافیک ، آینده نگری نداشته باشیم ، با چالش جدی مواجه خواهیم شد.

 وی یادآور شد :شورای ترافیک مصوباتی دارد که نمی دانم بنابر چه دلایلی از انجام آن سرباز می زند ، مصوبه هایی که حتی هزینه آن چنانی هم ندارند.

 گنجی با اشاره به ساماندهی نشدن وانت بارها ، تصریح کرد: وانت ها در اقصی نقاط شهر پراکنده هستند که چهره شهر را به هم زده اند.

 وی با تاکید بر ترمیم آسفالت کوچه ها و معابر شهر گفت: تردد در بارندگی برای عابران بسیار مشکل است.

 گنجی با اشاره به اینکه عمده ترافیک قائم شهر در شعاع 300 متری میدان طالقانی است ، خاطرنشان کرد: با حذف عابران و احداث زیرگذر عابر پیاده ، این مشکل برطرف می شود.

*ساماندهی دست فروشان کار سختی است

 معاون حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی قائم شهر هم در این جلسه اظهار داشت: قائم شهر نسبت به سایر شهرها مظلوم واقع شده است.

 سرهنگ حق پرست ، افزود: مجموعه فرهنگی ورزشی مناسب برای جوانان نداریم در حالی که قائم شهر دومین شهر پرتراکم ایران است.

 وی با بیان اینکه بحث ساماندهی دست فروشان کار سختی است که اعضای شورا باید پیگیری کنند ، یادآور شد: بحث واگذاری تیم فوتبال نساجی به خود شهرداری به گونه ای برنامه ریزی شود تا در آینده مشکلی نداشته باشیم چراکه براي شهرداری بار مالی سنگيني دارد و ممکن است متحمل مشکل شود.

*استاندار روند کمیته انطباق را درست نمي داند

نائب رئیس شورای شهر قائم شهر در اين جلسه با اشاره به اين که طبق قانون اگر به مصوبات شورا اعتراض وارد است اما اگر اعضای شورا اصرار بر اجرای مصوبات داشته باشند، کمیته انطباق باید موضوع را به شورای حل اختلاف ارجاع دهد،افزود:متاسفانه این کار را انجام نمی دهند و مداوم اعتراض وارد می کنند و به همین دلیل همه پروژه های نیمه کاره باقی مانده است.

کميل گران اوريمي با بیان اینکه شورا همچنان بر روی رای های خود اصرار دارد ، یادآور شد: وقتی کمیته انطباق،مسائل مورد اختلاف را به شورای حل اختلاف ارجاع نمی دهد،مصوبه شورا لازم الاجرا است.

وي خاطرنشان کرد: اعضاب شورا خواستار برگزاری نشست علنی با فرماندار جهت حل این مشکل هستند و فرماندار باید این موضوع را بداند.

 گران افزود: استاندار روند کمیته انطباق را درست نمي داند اما فرماندار قائم شهر با این کمیته موافق است و موارد مورد نظر کمیته انطباق را امضا می کند.

  وی با بیان اینکه بسیاری از شهرهای دنیا به بافت شهر دست نزده اند اما برای ساماندهی ترافیک اقدامات مناسبی انجام داده اند ، یادآور شد: در شورای ترافیک قاطعیت برای اجرای مصوبات وجود ندارد و حتی 20 درصد مصوبات را هم اجرایی نکرده و به اجرای مسکن های مقطعی روی آورده اند.

* کمیته انطباق،محدود کننده وظایف و اختیارات شوراست

 منشی نخست شورای شهر قائم شهر در سخنانی گفت: کمیته انطباق در قائم شهر متاسفانه فراتر از قانون ورود پیدا می کند.

 حامد سه سلطانی ، با اشاره به اینکه مصوبات شورا ظرف 14 روز برابر ماده 80 شوراها قابل اعتراض است، افزود:این اعتراض باید بر اساس انطباق با قوانین اعلام شود.

 وی با بیان اینکه طبق قانون مدیریت شهری تحت نظارت شورا عمل می کند ، یادآور شد: چنانچه اختلافی بین کمیته انطباق و اعضای شورا در خصوص مصوبه های شورا وجود دارد ،باید به شورای حل اختلاف ارجاع داده شود ، اظهار داشت:شورای حل اختلاف هم باید ظرف 20 روز نتیجه را اعلام کند.

 سه سلطانی خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی ، کمیته انطباق ، محدود کننده وظایف و اختیارات شورا است و هنوز به بودجه شورا ایراد می گیرد.

 وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه شورا هم وظایفی دارد که قانون مشخص کرده ،تصریح کرد: باید این فاصله ها را کم کرده و شورا و نيروي انتظامي به هم نزدیک شوند.

وی افزود: در کمیسیون فرهنگی ، اجتماعی و حقوقی می توانیم با همفکری نیروی انتظامی،اگر نواقصی وجود دارد در صدد رفع آن ها اقدام کنیم.

 این عضو شورای شهر قائم شهر با بیان اینکه نقد کردن آسان است ، ادامه داد: اما درست کردن بسیار سخت است .

 وی با اشاره به اینکه برخی نقدها را قبول دارم ، گفت: باید نشست های تخصصی بیشتری با نیروی انتظامی داشته باشیم.

*ناجا را در مقابل خود نمی دانیم

 دیگر عضو شورای اسلامی قائم شهر با بیان اینکه ناجا را در مقابل خود نمی دانیم ، اظهار داشت: امنیت موجب پیشرفت جوامع بشری است.

 رضا حبیبی تصریح کرد: واقفیم که ناجا در بحث امکانات و بودجه ضعیف است و شورا باید نگاه حمایتی ویژه به ناجا داشته باشد.

*ناجا تخلف کرده است

 دیگر عضو شورای شهر قائم شهر در رابطه با سخنان سرهنگ حبشی ، اظهار داشت: در خصوص زمین سیاهرود قولنامه هایی داریم که نیروی انتظامی 1500 متر از حریم سیارود را سند مالکیت گرفته و این تخلفی است که ناجا در آن مقطع انجام داده است.

مهدي ابراهیمی در رابطه با بحث واگذاری تيم نساجی به شهرداری تصریح کرد: این تیم زمین خورده است اما حدود 50 هزار نفر تماشاچی دارد.

 وی با بیان اینکه ما هم راغب به تیمداری نیستیم،یادآور شد: اما جمعیت هوادار این تیم در ورزشگاه آرامش می یابند و اگر مدیریت نکنیم ممکن است تیم به دسته لیگ دسته 2 کشور برود.

رئیس هیات فوتبال قائم شهر افزود: شورا و شهرداری برای نجات این تیم و آرامش خاطر هواداران وارد این عرصه شده اند.

 وی با اشاره به اینکه الان هم که تیم نداریم در حوزه زیرساخت های ورزشی فعال هستیم ، گفت: اعضای شورا کشته ی تیمداری نیستند.


حاشيه ها

-فرمانده نيروي انتظامي قائم شهر گفت:میهمان بی ضرر شورا هستیم و این از زرنگی های شورا است که در ماه رمضان میهمان دعوت می کند تا خرجی نداشته باشد.

-حبشي با بیان اینکه واقعا قدر امنیت را نمی دانیم ، گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند«امنیت از نان شب واجب تر است» که این تعبیر برای من تکان دهنده و مساله نویی بود.

-وي در رابطه با بازگشایی مسیر سیاهرود گفت:سیم خاردارهای زمین متعلق به نیروی انتظامی را جمع کردم و فکر کردم دوستان شهرداری اجازه می دهند تا ما مکاتبات را برای واگذاری زمین انجام دهیم اما بعد جدول کشی کردند،در صورتی که باید به ما اجازه می دادند که سیر قانونی طی شود و در خصوص این زمین ها ، ناجا باید تقاضا را برای ستاد کل ارسال کند و شخص مقام معظم رهبری تصمیم گیری کنند.

-حبشي با بیان اینکه شورای ترافیک ، مصوبات را پیگیری نمی کند ، افزود: ترافیک شهر فقط کمی فکر می خواهد ولی عادت کرده ایم بگوییم اعتبار نداریم.

-کميل گران گفت:شهر قائم شهر با نفوذ 25 هزار نفری ساخته شده است.

- خانواده مرحوم عشقعلی علیپور -نماینده مردم قائم شهر در نخستین دوره شورای اسلامی شهر- در روز سالگرد آن مرحوم توسط اعضای شورا مورد تجلیل قرار گرفتند.

نائب رئیس شورای شهر قائم شهر در بیان خاطراتی از آن مرحوم اظهار داشت: مرحوم علیپور پس از ابتلا به بیماری سرطان و مطلع شدن از بیماری خود ، دست از تلاش برنداشت و همواره به خدا توکل داشت.

کمیل گران با بیان اینکه مرحوم علیپور پس از شیمی درمانی که به استراحت نیاز داشت اما بر سرکار حاضر می شد،تصریح کرد: روزی وی سرم در دست داشت و با راننده به شهرداری آمد تا در کمیسیون ماده 100 حاضر شود.

 وی با بیان اینکه اخلاص آن مرحوم تا اندازه ای بود که وقتی شیمی درمانی می شد تخت خود را به دبیرستان محل کارش برده بود و برای نظارت بر تصحیح اوراق حاضر می شد،چراکه مدرسه تحت مدیریت وی مرکز تصحیح اوراق امتحانی قائم شهر بود.

-محمد صادق علیپور در این نشست اظهار داشت: من پسر عشقعلی علیپور هستم و شما من را می شناسید اما بسیاری از افراد هستند که نه پدرشان را می شناسید و نه مادرشان را ، به فکر آنها باشید.

-حامد سه سلطاني وقتي درباره کميته انطباق صحبت مي کرد،گفت:نماینده مردم در شورا که نتواند در مقابل مصوبات این چنینی کمیته انطباق ایستادگی کند ، به درد لای جرز می خورد.

-حامد  ابراهیمی که رييس هيئت فوتبال قائم شهر است،اظهار داشت: تیم نساجي زمین خورده است و دنبال کسی هستیم تا تیم را بلند کند و در دقیقه 90 کسی نبود که از تیم حمایت کند به همین دلیل فعلا شورا و شهرداری وارد شده اند و درصدد هستیم در آینده تیم را واگذار کنیم.

- یک منبع آگاه در خصوص انتقال تیم فوتبال نساجی به شهرداری قائم شهر به مازندنومه گفت:شهرداری لایحه ای به شورا ارسال کرده مبنی بر گرفتن برخی مجوزها که پروژه نگین شمال را تا سقف 5/3 میلیارد تومان در سال پیش فروش کند و از قبل آن،تیم نساجی را در اختیار بگیرد.

 وی با بیان اینکه این لایحه دارای ایراد است ، تصریح کرد: سرمایه گذار پروژه نگين شمال برنامه زمان بندی مشخصی ندارد.

 این فرد افزود: برخی اعضای شورا و شهرداری بايد بتوانند در هیات مدیره تیم نساجی حضور یابند که برابر ماده 86 هیچ یک از اعضای شورا حق عضویت در هیچ یک از موسسات وابسته به شهرداری را ندارند.

 این منبع آگاه با اشاره به استقبال شهرداری قائم شهر از تیم داری ، یادآور شد: نساجی 300 میلیون تومان به پرهام ، 900 میلیون تومان به آذری و 282 میلیون تومان هم به رحمانی بدهکار است.

وی خاطرنشان کرد: نساجی تیمی است که هیچ ندارد و فقط یک اسم دارد و سه طلبکار که پس از همه این موارد ، برای فصل جدید باید با مربی و بازیکنان هم قرارداد بسته شود که هزینه دارد.

 این منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود، افزود: حتی سند و ملک نساجی هم به نام پرهام نیست و نساجی ورشکسته است.

وی یادآور شد: این تیم طبق قانون تجارت باید ورشکسته اعلام شود و حتی کارشناس حقوقی تربیت بدنی هم حرفی برای گفتن ندارد.

 این منبع آگاه با بیان اینکه سه عضو شورای شهر قائم شهر موافق این موضوع و سه عضو هم مخالف هستند ، افزود: یکی از اعضا فعلا رای ممتنع دارد که ممکن است رای وی تحت تاثیر برخی مسائل با گروه موافق باشد.

وی خاطرنشان کرد: شهرداری و شورای قائم شهر تجربه و تخصص تیمداری ندارند و تیم هم هیچ امکاناتی ندارد.