شنبه 16 مهر 1390-11:25

یک جشنواره واقعی

عده ای تصور می کنند دین صرفا مربوط به زمان بازنشستگی است/جامعه به فرزندآوری روی آورده اما به فرزند پروری کمتر توجه می شود/شوق هنرمندان تئاتر را دیدم نابینایی ام را فراموش کردم/از سال 87 تاکنون 18 میلیون تومان طلبکاریم/شعبه خانه تئاتر مازندران به ثبت رسید/برای هنر نمایش در سواحل ، تدبیری اتخاذ کنید.(گزارش مازندنومه از مراسم اختتاميه جشنواره تئاتر استاني)


 به گزارش کلثوم فلاحي-خبرنگار مازندنومه-حجت الاسلام عباسعلی ابراهیمی در مراسم اختتامیه بیست و سومین جشنواره تئاتر مازندران گفت: 35 اثر در اختیار دبیرخانه جشنواره قرار گرفت که 10 اثر به عنوان منتخب برگزیده و به جشنواره راه یافتند.

وی افزود: از میان این 10 اثر ، 2 اثر به جشنواره منطقه ای تئاتر راه می یابند که آبان ماه در کرج برگزار می شود و آثار برگزیده این جشنواره در نهایت به جشنواره بین المللی تئاتر فجر راه خواهند یافت.

دبیر بیست و سومین جشنواره تئاتر مازندران ، خاطرنشان کرد: 27 گروه ثبت شده تئاتر در مازندران فعالیت می کنند و بیش از 20 گروه هم در بررسی برای ثبت قرار دارند.

 وی یادآور شد: پس از ثبت ، بودجه ای به مبلغ پنج میلیون تومان در اختیار این گروه ها قرار می گیرد تا دفتر کار و امکانات تهیه کنند.

 ابراهیمی با تاکید بر توجه کردن به دین تصریح کرد: بعضی از برداشت ها نسبت به دین بر اساس جهل و یا تحت تاثیر استعمار است.

 وی با بیان اینکه پس از 14 قرن ، دین جایگاه رفیعی دارد، گفت:عده ای تصور می کنند دین صرفا مربوط به زمان بازنشستگی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران ادامه داد: هیچ مساله وجود ندارد که به ذهن تان خطور کند و دین برای آن قانون نداشته باشد.

 ابراهیمی یادآور شد: نباید از دین برداشت ایده آلیسمی داشت و فکر نکنیم که دین ، گوشه نشینی به همراه دارد.

 وی با بیان اینکه تصور اشتباه دوم از دین این است که فکر می کنند دین صرفا توجه به اخلاق دارد و علم در خارج از چهارچوب دین قرار دارد ، اظهار داشت: کجای دین را پیدا می کنید که مخالف علم و ابداعات است؟

 ابراهیمی با اشاره به اینکه چرا دین را بد می فهمیم و تصور حقیقی نداریم، افزود:هنرمندان باید حقایق این افکار را با هنر به نمایش بگذارند.

وی با بیان اینکه عده ای شعار دین سر می دهند و رفتارشان با شعار همخوانی ندارد، تصریح کرد: از دیگر برداشت های غلط این است که افراد شعار را می بینند و تصور می کنند دین همان است.

 ابراهیمی یادآور شد: مسیری که باید بپیماییم با مسیر شعار تفاوت دارد و هنر نمایش باید این تفاوت را نشان دهد.

 وی با بیان اینکه مسائل اجتماعی ، سنتی – آیینی و مدرنیته در این جشنواره مطرح شد، افزود: متاسفانه جامعه به فرزندآوری روی آورده اما به فرزند پروری کمتر توجه می شود.

 ابراهیمی با اشاره به اینکه ما در تهاجم فرهنگی قرار داریم و رهبری از این موضوع با عنوان ناتوی فرهنگی یاد کردند ، گفت: اگر می خواهیم این چالش ها از جامعه رخت بربندد باید به تربیت فرزند و نسل نو توجه کنیم و این کار فقط با سخن و قلم انجام نمی شود بلکه باید از طریق هنر وارد شویم.

 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران ، در ادامه با بیان اینکه مسئولان و علما باید به این نکته توجه کنند، اظهار داشت: اگر درصدی از بودجه هایی که برای مبارزه با اعتیاد هزینه می شود که درست و بجا هم هست را در اختیار هنرمندان قرار دهیم کاری تاثیرگذار انجام خواهند داد.

 ابراهیمی با بیان اینکه دین محرم و صفر دارد اما فقط این نیست ، تصریح کرد: دین دارای نشاط است.

 وی با اشاره به اینکه عده ای تصور نادرستی از سینما داشته و آن را جایگاه کژی می دانستند، یادآور شد: در صورتی که امام راحل فرموده بودند ما مخالف سینما نیستیم بلکه مخالف فحشا هستیم.

 ابراهیمی با بیان اینکه این جشنواره با بضاعت کم برگزار شده، خاطرنشان کرد: اسلام دین نشاط است و اگر هنرمند هستید و هنر دارید همه از فضل باری تعالی است و باید قدر این نعمت را بدانید.

 *هنرمندان تئاتر دنبال حاشیه نباشند

 به گزارش خبرنگار ما سید ابراهیم عمادی-يکي از پيشکسوتان تئاتر استان- در این مراسم اظهار داشت: وقتی وارد سالن شدم و شوق هنرمندان تئاتر را دیدم نابینایی ام را فراموش کردم.

 وی که از یک چشم نابینا شده و به تازگی از بستر بیماری برخاسته ، افزود: از تمامی کسانی که در دوران بیماری ، به من انرژی زنده ماندن می دادند ممنونم.

عمادی تصریح کرد: زمانی که در بیمارستان بودم ، خانواده تئاتر همبستگی زیادی با من داشتند و همواره با من تماس می گرفتند که از این بابت سپاسگزارم.

وی با بیان اینکه بچه های تئاتر ، در مدت بیماری ام ، من را شرمنده کردند، یادآور شد: می دانم کسانی که خودشان مستاجر هستند اما به من کمک قلبی کردند و به من و خانواده ام شادی دادند.

عمادی خاطرنشان کرد: از همه دوستداران تئاتر می خواهم هرآنچه در حق من انجام دادند برای تئاتر استان هم انجام دهند و دنبال حاشیه نباشند.

 این پیشکسوت تئاتر تصریح کرد:کسی نخواهد که خود را نمایش بدهد بلکه همه باید برای تئاتر زحمت بکشیم.

گفتنيست وی مورد تشویق بی اندازه حاضران در سالن قرار گرفت.

 *نخستین شعبه خانه تئاتر به ثبت رسید

 رجبعلی فلاح-هنرکمند قائم شهري- در سخنانی اظهار داشت:امروز شاهد حرکت پویا در عرصه تئاتر استان هستیم.

 وی افزود: برای نخستین بار گروه های تئاتر مازندران دارای مجوز فعالیت شدند که رخدادي شایسته بود.

 فلاح با بيان اين که تاثیر صدور مجوز فعالیت برای گروه ها را در این جشنواره شاهد بودیم، یادآور شد: در جلسات نقد و بررسی تئاتر از سوی استادان این هنر عنوان شد که « باورپذیر نبود که تئاتر مازندران تا این اندازه رشد کرده باشد».

 فلاح با بیان اینکه این جشنواره در مازندران پس از سال ها ، یک جشنواره واقعی بود، گفت: رتبه حرفه ای تا نیمه حرفه ای در گروه های تئاتر مازندران لحاظ شده است.

اين کارگردان نمايش هاي سنتي ايراني با اشاره به اینکه طی تفاهم نامه ای در سال 87 ، باید 18 میلیون تومان به گروه های تئاتر پرداخت می شد که این کار انجام نشد، اظهار داشت: گروه های تئاتر مازندران با 500 هزار تومان کارهای خوبی انجام دادند.

فلاح با اعلام اینکه شعبه خانه تئاتر مازندران به ثبت رسید، افزود: شعبه تئاتر مازندران ، نخستين شعبه در کشور است که به ثبت رسیده و نمی خواهیم بگوییم که توانمندی بیشتری نسبت به گروه های تئاتر برخی استان ها داشته ایم اما نشان از تعامل ما در مازندران دارد.

 وی خاطرنشان کرد: پیام هنرمندان تئاتر استان را به گوش مسئولان کشور برسانید که از سال 87 تاکنون 18 میلیون تومان طلبکاریم ، گروه های تئاتر کار کرده اند اما پولی دریافت نکردند .

 فلاح اظهار داشت: در همین راستا پنج نامه صادر کرده ایم.

 *مازندران پیشگام در ایجاد خانه تئاتر

 اتابک نادری- مدیر هماهنگی تئاتر استان های مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی-گفت: در خصوص فعالیت های بودجه ای به لحاظ سلسله مراتب ، مختار نیستم ردیف اعلام کنم.

 وی در همین راستا افزود: اما همین را عنوان کنم که ردیف خوبی در معاونت هنری برای گروه های تئاتر لحاظ شده است.

 مدیر هماهنگی تئاتر استان های مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، تصریح کرد: در خصوص طرح استقرار گروه های تئاتر ، در مرحله نخست افزون بر 550 گروه قرار دارند و در مرحله بعدی 200 گروه هم اضافه خواهند شد.

وی ، یادآور شد: از سال آینده گروه های تئاتر بودجه بندی و سطح بندی می شوند.

 نادری با اشاره به اینکه شناسایی گروه های تئاتر اهمیت دارد،ادامه داد:در 32 سال تاریخ این کشور ، ساماندهی گروه های تئاتر انجام نشده است.

 وی با بیان اینکه طرح ملی استقرار گروه های تئاتر از سال گذشته آغاز شده ، خاطرنشان کرد: مبالغ خوبی برای گروه های هنرمندان در نظر گرفته شده و مانند سال 87 نیست که وعده داده شد اما عملا بودجه ای پرداخت نشد.

 نادری با اشاره به اینکه در ماه هفتم از سال قرار داریم و همه بدهی ها در مرکز صفر است ، افزود: سال های گذشته بدهی های میلیاردی داشتیم.

 وی تصریح کرد: طرح درجه بندی گروه های تئاتر به قوت خود باقی است.

 نادری با اشاره به اینکه تئاتر خیابانی در 2 استان گیلان و کردستان به صورت موفق انجام شد، اظهار داشت: به لحاظ جاذبه توریستی مازندران، این طرح می تواند در این استان گردشگر پذیر هم موفق باشد.

 وی با بیان اینکه این طرح با ورود شورای شهر ، شهرداری و فرمانداری و گروه های تئاتر برگزار شد، گفت: این طرح بدون اینکه ریالی در بودجه های ارشاد اخلال ایجاد کند ، برگزار شد و این پیشنهاد را در مازندران هم می توانیم شاهد باشیم.

 نادری با اشاره به برگزاری 23 دوره تئاتر استانی در مازندران ، افزود: مازندران می تواند پس از آذربایجان شرقی ، یلی در تئاتر باشد.

 وی با طرح اين پرسش که آیا جای آن نیست که ساری تئاتر شهر داشته باشد؟تصریح کرد: تبریز شروع به ساخت تئاتر شهر کرده و امیدواریم در مازندران هم اقدامات موثری در این راستا انجام شود.

 وی از سید ابراهیم عمادی-هنرمند پیشکسوت مازندرانی- به نیکی یاد کرد و افزود: عمادی در تهران مشغول به فعالیت بود و به امکانات پایتخت ، پشت پا زد و آمد تا در زادگاه خودش فعالیت کند.

 نادری ایجاد خانه تئاتر مازندران را به خاطر دید فرهنگی مقام عالی استان دانست.


* امام آفرینش گر مردمی ترین اثر سیاسی

 بر اساس اين گزارش،سید علی اکبر طاهایی در مراسم اختتامیه بیست و سومین جشنواره تئاتر مازندران در سخنانی ، اظهار داشت: تئاتر ، هنری قابل ارائه در سطح فعالیت های جمعی و ترکیبی است.

وی با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به موضوع حداقل بیمه تکمیلی هنرمندان توجه کند، افزود: هنرمندانی که در کوچه پس کوچه های استان و کشور به تنهایی فعالیت می کنند در حالی که حائز نامه رسمی ساختار اداری کشور نیستند.

 استاندار مازندران با اشاره به اینکه باید حداقل پشتوانه ها را برای هنرمندان در نظر بگیریم ، یادآور شد: امیدوارم هیچ هنرمندی جز به لطف خدای منان ، نیازمند نباشد.

وی اظهار داشت: انسان در این عرصه هم تماشاگر و هم بازیگر متن این کتاب رمز و رازآلود است و هنر تئاتر می تواند برای واکاوی این رمز و راز ، نقش آفرینی ویژه ای ایفا کند.

طاهایی با اشاره به اینکه عرصه تئاتر می تواند با آسان ترین شیوه و استفاده از سخت افزاری به نام طبیعت ، بهره بگیرد، تصریح کرد: توانمندی های انسان ، برتر از مصنوع و مخلوق انسان است.

 وی گفت: اگر هنرمند پیشکسوت عرصه تئاتر در غرب از گرفتن جایزه امتناع می کند به این دلیل که تصورش بر این است جایزه از رهگذر فروش مواد منفجره که قاتل انسان است ، تهیه شده ، حاکی از آن است که دست اندرکاران این عرصه از هنر پیش از سایر بخش ها ، به عنصر انسانی که در ذات این هنر نهفته ، دل داده اند.

 استاندار مازندران گفت:محور مفهومی شورای ما انسان خداگرای انسان دوست است،موضوعی که بزرگان ادب فارسی به آن پرداختند.

 طاهایی یادآور شد: تئاتر می تواند همه واقعیت های پر رمز و راز عالم وجود را به تصویر بکشاند و هنرمندان این عرصه اگرچه با تنگناها و کمبودهایی مواجه هستند، امیدواریم وزارت ارشاد در این زمینه تدبیری بیندیشد.

 استاندار مازندران با بیان اینکه برای هنر نمایش در سواحل ، تدبیری اتخاذ کنید، گفت: این کار باید کارستان باشد و فقط جهت پر کردن اوقات فراغت نباشد بلکه دل آدمی را از فضیلت های انسانی لبریز کند.

وی ادامه داد: این هنر را می توان در هنگامه ی شفق که ساحل زیباست و صحنه ، صحنه ی خدا آرایی است انجام داد.

 طاهایی افزو: برای تئاترهای ساحلی در ایام تابستان که جمعیت انبوهی هم روانه ساحل می شوند و هنگام غروب که میل استفاده از شنا فرو می نشیند ، می توان از میل بازبینی انسان به خودش استفاده کرد.

* بیانیه هیات داروان بیست و سومین جشنواره تئاتر مازندران

 افشین خورشید باختری در مراسم اختتامیه بیست و سومین جشنواره تئاتر مازندران ، بیانیه هیات داوران را قرائت کرد.

 در بخشی از این بیانیه آمده است: اگر تئاتر جدی بود شاید یک بار برای همیشه برنامه کلان آن نوشته و برنامه های حمایتی به درستی اعلام می شد.

 وی با بیان اینکه بیشتر اوقات به گلایه های مان عادت کردیم، افزود: طراحی صحنه را کارگردانی دوم نمایش خوانده اند امام در بیشتر برنامه ها کمتر مورد توجه قرار گرفته بود.

 عضو هیات داوران بیست و سومین جشنواره تئاتر مازندران ، تصریح کرد:در شهرستان ها امکانات نوری مناسب فراهم نیست اما تماشاگر برای دیدن می آید و در اغلب نمایش ها ، حتی بازیگر هم دیده نمی شد.

وی با بیان اینکه موسیقی نمایش عنصری متفاوت از موسیقی سینما ، تلویزیون و کنسرت است ، یادآور شد: اما در بسیاری از اجراها موسیقی تبدیل به پس زمینه ای شده بود که از ابتدا تا انتها باید شنیده می شد.

 خورشید باختری خاطرنشان کرد: برخی بازی ها یکنواخت و در حداقل ارتباط با مخاطب باقی ماند.

وی با اشاره به اینکه کارگردانی تئاتر فقط به صحنه بردن گروه نیست ، گفت: تحلیل ، چندلایه کردن اثر ، انسجام و پرهیز از آشفتگی هم مهم است.

 خورشید باختری در بخش دیگری از این بیانیه ، اظهار داشت: حرفه ای ترین نمایش ها لزوما گنگ ترین آنها نیستند.

 وی افزود: هر اجرایی می تواند فرصتی برای ورود به دنیای جدید باشد تا نویسنده تصویر دیگری از این دنیا بیابد.

خورشید باختری ، تصریح کرد: در بیشتر نمایش ها رگه های خوب از ایده و تکنیک دیده می شد اما به خاطر نداشتن انسجام هدر رفت.

وی یادآور شد: موارد یاد شده صرفا مربوط به این جشنواره نیست و بجث کلی در تئاتر است و تا حرفه خود را جدی نگیرید شاید دیگران ما را جدی نگیرند.


برگزيده ها

- استاندار مازندران در این مراسم خاطره ای محمدعلی کلی تعریف کرد. وی گفت: زمانی که استاندار گیلان بودم محمدعلی کلی سه شب میهمان من بود؛ زمانی که کلی توانمند ، به انسانی تبدیل شده بود که حتی قدرت برداشتن یک استکان را هم نداشت.

 طاهایی با اشاره به اینکه کلی را به نماز جمعه بردم ، افزود: شب قبل از آن هم دسته روی عزاداری برای امام حسین برگزار شده بود و به کلی گفتم در این مراسم شرکت می کنی؟ که ابراز علاقه کرد. آن صحنه عزاداری هم صحنه دلدادگی بود .

 وی با بیان اینکه" رسد آدمی به جایی که به جز خدا نبیند" ، تصریح کرد: سیمای آدمی اینگونه تصویر شده بود و کلی هم در مراسم عزاداری بر سینه می زد.

 استاندار مازندران گفت: وقتی با هم به نماز جمعه رفتیم ، محمدعلی کلی توان نشستن نداشت و همانجا دراز کشید .

 امام جمعه وقت گفت:«مردم ببینید که محمدعلی کلی که روزی کسی را یارای مشت های آهنینش نبود ، چگونه شده است» و این هم صحنه ای از قدرت های خدا است.

- جلیل رفیعی ، ضیا فضل الله پور ، مصطفی سلیمانی نژاد ، علی محمدی خداگر و افشین خورشید باختری هیات داوران بیست و سومین جشنواره تئاتر مازندران بودند که در این مراسم قدرداني شدند.

- رضا آشفته ، رحیم ناظریان ، مجتبی دلدار ، مهدی روشن ضمیر و رضا پاک نژاد به عنوان گروه منتقدان جشنواره تجلیل شدند.

-در این مراسم از خانواده مرحوم علیرضا شجاعی ، هنرمند فقید تئاتر و سید ابراهیم عمادی هنرمند پیشکسوت تئاتر ، تجلیل به عمل آمد.

- هیات داوران بیست و سومین جشنواره تئاتر مازندران از بین 10 نمایش شرکت کننده در این جشنواره پس از شور و مشورت، نمایش های "سنگ" و" مراقب گربه باش" را جهت شرکت در جشنواره تئاتر منطقه ای به اداره کل هنرهای نمایشی معرفی می کند.جشنواره تئاتر منطقه آبان ماه امسال در کرج برگزار شده و منتخبان این جشنواره به جشنواره بین المللی فجر راه خواهند یافت.

 -بیست و سومین جشنواره تئاتر مازندران 11 تا 14 مهرماه در مجتمع فرهنگی هنری اداره کل ارشاد مازندران به همت این اداره کل و اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان ساری برگزار شد.