شنبه 30 مهر 1390-10:47

روزي که به خبرنگاران خوش نگذشت

جايگاه خبرنگاران تعريف شده نبود و هرکس به خودش حق مي داد ما را جابجا کند/بخشدار از خبرنگاران عذرخواهي کرد/تابستان ها باید بی آبی بکشیم و زمستان ها هم باید دریانوردی کنیم!/هرچه جهاد کشاورزی پشت تریبون گفت،دروغ بود/امام جمعه گتاب گفت ما ميزبان مسئولان هستيم نه خبرنگاران!(گزارش زينب حبيب پور-خبرنگار-از دیدار استاندار مازندران با مردم گتاب)


 صبح جمعه،جلوی فرمانداری بابل سوار خودرو شدیم. قرار بود که ملاقات مردمی استاندار را در شهر گتاب پوشش خبری دهیم.

 بعد از طی 15 کیلومتر به محل ملاقات عمومی رسیدیم. وارد مصلی شدیم و دیدیم استاندار در جایگاهش نشسته.مردم اما هنوز در محل حضور نیافته بودند.

 استاندار، ما و همکاران مان را که همگی خبرنگار خانم بودیم،با چشمانش تعقیب می کرد. به دنبال جایگاه اختصاصی خبرنگاران بودیم ولي جایی را شناسایی نکردیم. مجبور شدیم در مکانی که دو سه نفر از شهروندان نشسته بودند،بنشينيم.

شخصي با لباسی خاکی رنگ نظامی، ما را متوجه خودش کرد و گفت: اینجا ننشینید و مزاحم نشوید،چون سر راه است.بعد از این برخورد خشک و نامناسب، مقابل ما ایستاد و زاویه دید ما را کور کرد .

 مجبور شديم آنجا را ترک کنيم و در مکان پرتی مستقر شویم. تعداد دیگری از برگزار کنندگان این مراسم مدام ما را به مکان های متعددی سوق می دادند.

 با حضور بخشدار روحیه گرفتیم.او با متانت خاص خودش  عذر خواهی کرد و گفت: به علت اینکه اولین دیدار مردمی است که در این بخش برگزار می شود، تجربه کافی نداشتیم، اگر نقصی تا این لحظه در کار بود، شخصا عذرخواهی می کنم.

 بعد از اقامه نماز اول، استاندار طی سخنان کوتاهی گفت: نفت خوارگی، مفت خوارگی و جهان خوارگی سه مشخصه آمریکای جنایتکار و استعمار جهانی و امپریالیزم جدید است.

 سید علی اکبر طاهایی با اشاره به اینکه ناتو به دنبال آزادی و عزت نیست بلکه به دنبال نفت است، افزود:تنها عامل نجات انسان ها از ترفندهای بیگانگان توسل به آیه نورانی کلام خداست.

وي در ادامه بیان داشت: احداث سالن ورزشی، موضوع خرید برنج کشاورزان، روکش آسفالت، تعریض جاده شهید صالحی بهخ عنوان جاده دسترسی به شهرک صنعتی رجه، اجرای طرح های هادی در روستاهای بخش، استقرار اورژانس 115، راه اندازی درمانگاه شبانه روزی، استقرار ایستگاه آتش نشانی و گسترش شبکه توزیع آب و برق از جمله مشکلات مردم ولایت مدار بخش گتاب است که با پیگیری ها این مشکلات مرتفع خواهد شد.

*مردم چه گفتند؟

روز جمعه مردم حرف هاي استاندار را شنيدند و درد دل هاي خود را بيان کردند. تعدادی از گتابي ها به طنز می گفتند: همین دیروز وقتی باران بارید جاده ها همانند زمین نشا کرده شد و با چکمه باید از خیابان عبور مي کرديم.

دیگری مي گفت: تابستان ها باید بی آبی بکشیم و زمستان ها هم باید دریانوردی کنیم!

 شخص دیگری که خود را نظامی بازنشسته معرفی کرده بود و دل پر دردی داشت با صدای بلند به خبرنگاران گفت: هرچه امروز جهاد کشاورزی پشت تریبون گفت،دروغ بود کما اینکه سه سال قبل درخواست دادم که باغم را آبیاری قطره ای کنم ولی هنوز با توجه به پیگری های مختلف عملی نشده است.

 شخصی دیگر با لبخندی تلخ خطاب به باغدار قبلي گفت: الان تقاضای وام خرید قایق موتوری برای برداشت پرتقال هايت بکن شاید افاقه کند!

 خانم میان سال خانه داري هم که در این مراسم شرکت کرده بود،گفت: استاندار پشت تریبون نماز جمعه چیزی درباره مشکلات اصلی و رفع آن صحبت نکرد و از مهم ترین مشکل که گاز رسانی به منطقه است و ما همچنان با کمبود سوخت مواجه هستیم،سخنی به میان نیارود.

*بعد از نماز

بعد از نماز مردم برای بیان مشکلات خود به جایگاه مسئولان  هجوم بردند که بیانگر مشکلات زیادي بود که با آن ها دست و پنجه نرم می کنند.خبرنگاران هم به سمت مکان دیدار رفتند که شخصی مانع حضور خبرنگار به ویژه دوربین آنان شد.

 یکی از مسئولان اراضی در بابل به کمک خبرنگاران خانم آمد و از گروه امنیت خواست تا جهت حضور خبرنگاران برای پوشش خبر همکاری کند. به کمک این مسئول به جایگاه نزدیک اما با ترافیک بسیار شدید مردم مواجه شدیم که هیچ گونه مقررات امنیتی را قابل قبول ندانسته و خواستار دسترسی به استاندار جهت پاسخگویی و پیگیری مشکلات شان بودند.

 مختلط بودن آقایان و خانم ها آن هم در مقابل چشمان استاندار و معاونان و مدیران کل جای سئوال داشت.

  عقربه از ساعت 15 گذشته بود و مسئولان رفتند تا ناهار بخورند.خبرنگاران نيز مانند ساير برنامه هاي مشابه پشت سر مسئولان راه افتادند،اما فردي مانع حضور خبرنگار شد.يکي از همکاران تلفني به بخشدار اطلاع داد که خبرنگاران قصد عزيمت دارند که  نصرالله زاده مانع رفتن شد.

در راهرو امام جمعه گتاب تاکيد کرد که ما میزبان مسئولان هستیم نه خبرنگاران و مشکل شما ، مربوط به ما نیست.

با این اظهارنظر غیر مسئولانه، خبرنگاران تصمیم گرفتند که در ادامه سفر، استاندار را همراهي نکنند.طاهايي مي خواست برای دیدار مردمی، به روستای سید کلای بخش بابلکنار  برود.