شنبه 21 آبان 1390-23:13

مازندران در هفته اي که گذشت

مرد محوری باید از ورزش کشور ما زدوده شود/یاد و خاطره زنده یاد سلمان هراتی در تنکابن گرامی داشته شد/55 درصد مصوبات سفر دولت در فریدونکنار تکميل نشده است/دو هزار و 600 لهجه در زبان مازنی وجود دارد/آمار دقیقی از سرانه مصرف برنج در کشور وجود ندارد و...(برگزيده خبرهاي مازندران از 14 تا 20 آبان ماه 90)


*صادر كنندگان نمونه مازندران تجليل شدند

 ایرنا: غلامرضا عشريه- رييس اتاق بازرگاني ، صنايع و معادن مازندران- در مراسم تجليل از صادرکننده هاي نمونه استان گفت: به منظور ارتقاي صادرات، بايد بخشي از امور سازمان صنعت، معدن و تجارت استان به اتاق بازرگاني واگذار شود.

وي با بيان اين نكته كه در سال جهاد اقتصادي و براي تقويت پايه هاي مختلف اقتصادي، نيازمند واگذاري برخي امور دولتي به بخش خصوصي هستيم، ادامه داد: در صورت رفع مشكلات نقدينگي، محصولات توليدي صادركنندگان افزايش مي يابد.

رييس اتاق بازرگاني، صنايع و معادن مازندران با اشاره به اينكه هم اكنون بسياري از ظرفيت هاي صادراتي استان، مغفول مانده است، گفت: مقدار صادرات استان را مي توان تا 300 ميليون دلار افزايش داد.

عشريه با بيان اينكه توسعه صادرات غيرنفتي بايد تقويت شود، يادآور شد: رشد صادراتي مازندران در پايان برنامه پنجم توسعه بايد به 25 درصد برسد كه در سال نخست برنامه پنجم به بخشي از اين اهداف رسيديم.

*فرصت برای بانوان علاقه مند به ورزش اتومبیل رانی فراهم شود

فارس: سید علی ادیانی‌راد در آیین کلنگ‌زنی کارتینگ بخش خصوصی شهرستان قائم شهر با تاکید بر اینکه راه‌اندازی این کارتینگ باید فرصتی برای حضور بانوان علاقه مند به این رشته ورزشی باشد، اظهار داشت: با زمان‌بندی درست و رعایت تساوی حقوق، بانوان را حمایت کنید.

وی با تاکید بر برابری استفاده بانوان و آقایان از امکانات و ظرفیت‌های موجود تصریح کرد: مرد محوری باید از ورزش کشور ما زدوده شود.

 این نماینده مجلس با بیان اینکه اتومبیلرانی نقش موثری در تقویت اعتماد به نفس خواهد داشت، خاطرنشان کرد: میان‌سالان، علاوه بر جوانان نیازمند حضور در چنین فضاهایی هستند تا علاوه بر تفریح و سرگرمی، حس اعتماد به نفس و خودباوری را در خود تقویت کنند.

 وی همچنین تاکید کرد: کارتینگ می‌تواند مکان مناسبی برای تمرینات مفید و به تبع آن ارتقای امنیت فردی و شهری باشد.

*گرايش به مواد مخدر شيميايي در جامعه افزايش يافته است

 ایرنا: روح الله ردايي در همايش خانواده موفق گفت:كسي كه با مهارت هاي زندگي آشنا مي شود مي تواند از آسيب ها دوري كند.

مديركل بهزيستي مازندران افزود : گرايش افراد به مواد مخدر سبب روي آوردن به معضلاتي ديگر از جمله سرقت خواهد شد كه اميدواريم با همكاري ساير ارگان هاي دخيل ، شاهد كاهش اين آسيب باشيم.

 ردايي بر ضرورت برگزاري همايش هاي مهارت زندگي تاكيد كرد و گفت: با توجه به اينكه افرادي كه تحت پوشش بهزيستي هستند با مسايل اجتماعي كمتر آشنا هستند ، نياز به برگزاري اين گونه همايش ها قبل و بعد از ازدواج احساس مي شود.

وي افزود : نحوه انتخاب همسر از لحاظ ديني ، اخلاقي و علمي و آموزش مهارت هاي زندگي قبل و بعد از ازدواج ، مسايلي است كه در اينگونه همايش ها مطرح مي شود و سبب مي شود تا افراد خانواده پايدار و موفقي داشته باشند.

مديركل بهزيستي مازندران با بيان اينكه نقش زنان در نهضت انبيا بسيار برجسته بوده، افزود : اگر قصد داريم خانواده موفقي داشته باشيم بايد دو زوج همديگر را پوشش دهند.

* یاد و خاطره زنده یاد سلمان هراتی در تنکابن گرامی داشته شد

 مهر: محمدمهدی مشهدی- رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستانهای تنکابن و عباس آباد- در مراسم گراميداشت سلمان هراتي اظهار داشت: این برنامه با همکاری انجمن شعر و ادب سلمان هراتی شهرستان تنکابن، شهرداری و شورای اسلامی شهر خرم آباد و همکاری صمیمانه خانواده سلمان هراتی برگزار شد.

در این مراسم تعدادی از شاعران به قرائت اشعاری در وصف این شاعر فقید پرداختند.

 حضور خانواده زنده یاد هراتی، معاون استاندار و فرماندار ویژه تنکابن، فرماندهی سپاه تنکابن، بخشدار خرم آباد، اعضای شورای اسلامی شهر خرم آباد، جانشین فرماندهی سپاه تنکابن سرهنگ محمدی و جمعی از ادب دوستان، اصحاب رسانه و دوستان سلمان هراتی در مراسم فوق مشهود بود.

*عدم تکمیل 55 درصد مصوبات سفر دولت در فریدونکنار

فارس: علی قاسمی اظهار داشت: شهرستان فریدونکنار از سفرهای ریاست جمهوری و هیئت دولت به استان مازندران 22 مصوبه داشته که 10 مصوبه به بهره‌برداری نهایی رسیده، 10 مصوبه در حال اجرا بوده و تنها دو مصوبه نیز متوقف و بدون شروع عملیات اجرایی است.

 وی افزود: برخی از دستگاه‌های اجرایی بسیار ضعیف بوده و هیچ اراده‌ای برای انجام کار نیز ندارند و دیده شد که در مرحله اداری و کاغذ بازی‌ها باقی می‌مانند و سند این ادعا عدم تعیین تکلیف نهایی برخی طرح‌ها با وجود برگزاری جلسات متعدد است.

 فرماندار فریدونکنار تصریح کرد: برخی از دستگاه‌های اجرایی دانش فنی لازم ندارند که این مدیران و کارکنان باید تعویض شوند.

قاسمی بیان کرد: در حوزه کاری رفتار اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی به ویژه در پروژه مجتمع فرهنگی و هنری فریدونکنار غیر قابل قبول بوده و پیگیری جدی نیست و در همین راستا باید با اداره مسکن و شهرسازی هماهنگی لازم انجام شده تا روند اجرایی طرح به جلو پیشرفت کند.

*نواخته شدن زنگ فراموشی زبان مازنی

مهر: حسین اسلامی پیش از ظهر چهارشنبه در مراسم گرامیداشت روز ملی مازندران در اداره ارشاد ساری گفت:در صورت تقویت روند بی توجهی به فرهنگ مازنی، ناقوس مرگ زبان مازنی گوش هر ادیب استان را خواهد نواخت.

 وی اظهار داشت: زبان هر ملتی هویت و اصالت فرد بوده و در صورت فراموشی، جامعه ای را به فساد و تباهی می کشاند.

 پژوهشگر زبان مازندرانی با اشاره به اینکه مازندران سرزمین علوی تبارها است، تصریح کرد: غلبه احساسات و تقویت معرفت مازنی باید در روز مازندران ترویج شود.

اسلامی با بیان اینکه روز مازندران تنها متعلق به مردم این خطه نیست، یادآور شد: این روز را باید روز دموکراسی، عقل، فهم و ترویج شعور و زبان مازنی به همه ملت ایران نامید.

 وی با مهم دانستن روز ملی مازندران و تکریم این روز از سوی مازنی ها، اظهار داشت: مردم مازندران نقش اساسی در تثبیت ترویج شیعی و علوی داشته و حافظ تمامیت اراضی ایران، ایران خواهی و علوی تباری هستند.

وی با اشاره به وجود دو هزار و 600 لهجه در زبان مازنی، گفت: مازندران گنجینه شیعه و مرکز عقل گرایی است.

* رییس شورای شهر جدیدالتاسیس ارطه معرفی شد

 ایرنا: پس از پایان یافتن مراسم تحلیف پنج نفر اعضای شورای اسلامی شهر ارطه كه روز سه شنبه در محل دفتر كار فرماندار قائم شهر برگزار شد ، با برگزاری انتخابات برارجان فوقی به عنوان نخستین رییس شورای اسلامی شهر ارطه انتخاب شد .

 بر اساس این رای گیری كه در دفتر كار فرماندار قائم شهر برگزار شد ، فوقی كه پیش از این رییس شورای اسلامی روستای كفشگركلا بود با سه رای به عنوان رییس شورای اسلامی شهر ارطه انتخاب شد.

 همچنین ‌علیرضا فرجی ‌كه پیش از این رییس شورای اسلامی روستای قاسم خیل بود به عنوان نایب رییس ، ‌احمد علی نوری ‌از اعضای روستای جوجاده ارطه به عنوان خزانه دار،‌سید علی عمادی عضو شورای اسلامی ابوخیل ارطه و رحمت قربانیان عضوشورای اسلامی روستای قادیكلای ارطه به عنوان منشی شورای اسلامی شهر ارطه مشخص و معرفی شدند .

 براساس قانون ، اعضای شورای اسلامی شهر جدیدالتاسیس ارطه تا زمان انتخابان دوره چهارم شورای اسلامی به عنوان اعضای شورای این شهر می توانند فعالیت كنند.

 با پیگیری های صورت گرفته از سوی مسئولان و اهالی روستاهای منطقه ارطه و با موافقت وزارت كشور و با ادغام روستاهای جوجاده ارطه، قاسم خیل ارطه، بورخیل ارطه، كفشگركلا ارطه،ابوخیل ارطه،‌قادیكلاارطه و افراتخت از توابع دهستان بیشه سر به عنوان شهر ارطه شناخته شد.

*پل ولی عصر ترافیک ساری را دوچندان کرده است

مهر:علی بهروش پیش از ظهر چهارشنبه در جلسه علنی شورای اسلامی شهر ساری افزود: علی رغم احداث پل بزرگ ولی عصر(عج) که از اهداف مهم آن، کاهش ترافیک بوده متاسفانه ترافیک حد فاصل میدان خزر و سه راه جویبار آزار دهنده است.

 وی افزود: برای فائق آمدن بر مشکل ترافیکی این مسیر، به نظر می رسد ایجاد حداقل سه دور برگردان تا بیش از 70 درصد ترافیک روزانه در این محور را کاهش خواهد داد.

بهروش به آب گرفتگی اطراف پل ولی عصر(عج) در ایام بارندگی اشاره کرد و افزود: در ایام بارندگی قسمت هایی از این نقطه به قدری دچار آب گرفتگی می شود که رفت و آمد را برای مردم دشوار می کند.

وی افزود: این در حالی بوده که شهرداری حدود 30 میلیارد تومان برای احداث پل و ساماندهی محوطه آن هزینه کرده و مردم توقع دارند حداقل این نواقص را شاهد نباشد.

 بهروش تاکید کرد: این مشکلات محسوس بوده و انتظار داریم در مقابل چنین هزینه های هنگفتی، مشکلات حداقلی از بین برود.

وی به زمین 17 هکتاری مرکز دفن زباله اشاره کرد و گفت: در حال حاضر این زمین را از ما گرفته اند در صورتی که شهردار ساری صحبت از واگذاری زمین به شهرداری کرده بود.

* شناسایی ظرفیت کشت گیاهان دارویی در مازندران

 فارس: سید علی اکبرطاهایی در کمیته تخصصی گیاهان دارویی استان مازندران در استانداری مازندران با بیان اینکه هنوز نتوانستیم از ظرفیت‌های استان برای توسعه و ترویج گیاهان دارویی استفاده کنیم، اظهار داشت: ظرفیت 7 هزار نفری دانش آموخته در رشته‌های منابع طبیعی و کشاورزی جویای کار فرصت خوبی برای توسعه گیاهان دارویی در مازندران است.

 استاندار مازندران حفاظت و نظارت بر گونه‌های نادر گیاهان دارویی که در استان می‌روید را مورد تاکید قرار داد و گفت: مردم مازندران سابقه طولانی در استفاده از گیاهان دارویی و کشت این گونه محصولات درمانی دارند که امروز شاهد چای گل گاو زبان و نیز زعفرانی در فروشگاه‌های کشور هستیم که این امر نشان از استقبال مردم از این محصولات درمانی است.

وی افزود: 90 درصد داروهای صنعتی در داخل کشور تولید می‌شود و تنها داروهای وارداتی کشور مختص بیماری‌های خاص است که استفاده از داروهای گیاهی دراین باره از ضروریات است.

طاهایی با اشاره به اینکه کشت گیاهان دارویی موجب اشتغال‌زایی پایدار در استان می‌شود، تصریح کرد: موضوع مشاغل خانگی با حمایت نهادهای همچون بهزیستی و کمیته امداد برای حمایت از مددجویان خود توسعه گیاهان دارویی را در دستور کار قرار داده و فرصت‌های اشتغال‌زایی مناسبی برای افراد نیازمند جامعه ایجاد شود.

* آمار دقیقی از سرانه مصرف برنج در کشور وجود ندارد

مهر: علی اصغر یوسف نژاد در جلسه کمیته برنج مازندران در استانداری گفت: نامشخص بودن میزان مصرفی برنج ایرانیان، زمینه را برای ورود برنج های خارجی به کشور فراهم کرده است.

وی اظهار داشت: میزان ورود برنج در کشور از دغدغه های همیشگی مسئولان و نمایندگان بوده است.

 نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه میزان واردات برنج به داخل کشور از سال گذشته سیرنزولی داشته است، تصریح کرد: بر اساس آمارها میزان ورود برنج خارجی به کشور کاهش 30 درصدی داشته است.

یوسف نژاد با بیان اینکه سیاست های ناموزون برای میزان مصرف برنج، ورود برنجهای خارجی را به داخل کشور فراهم آورده است، یادآور شد: باید سیاست متحد و منسجمی بین وزارت صنعت، معدن، تجارت و وزارت جهادکشاورزی اتخاذ شود.

وی در عین حال با اعلام اینکه اغلب محصولات تولید داخل کشور دارای برند خاصی در بازارهای جهانی است، افزود: متاسفانه برنج خطه شمال دارای برند مشخصی نبوده و زمینه را برای صادرات برنج مردم مازندران کاهش می دهد.

*كارگر محبوس شده آملی سالم از لای جرثقیل سقفی بیرون كشیده شد

 ايرنا:مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری آمل گفت : كارگر نجات یافته در ارتفاع بالای زیر سقف سوله یك كارگاه صنعتی مشغول كار بود كه با به حركت در آمدن ناگهانی جرثقیل سقفی و برخورد با وی ، از ناحیه قفسه سینه و پا دچار آسیب و بین ستون سوله و جرثقیل محبوس شد.

  شیرزاد محمد زاده افزود: گروه امداد و نجات سازمان آتش نشانی وخدمات ایمنی بلافاصله در محل حادثه حاضر شدند و با استفاده از نردبان و لوازم نجات این كارگر میانسال مصدوم را از ارتفاع به پایین انتقال دادند و به وسیله خودروی اورژانس مستقر در محل به یكی از بیمارستان های شهر آمل اعزام كردند.

 وی گفت : پزشك اورژانس 115 مستقر در محل حادثه حال عمومی مصدوم را در زمان انتقال به مركز درمانی رضایت بخش اعلام كرد. او افزود : در این عملیات كه 53 دقیقه به طول انجامید، چهار نفر از نیرو های امداد و نجات سازمان آتش نشانی آمل حضور داشتند.