شنبه 26 آذر 1390-22:55

يک فرزند با 4 پدر بي خيال!

ولشت نابود مي شود:متولی اصلی دریاچه ولشت معلوم نیست و سازمان های محیط زیست، منابع طبیعی،امور آب و نيز گردشگری خود را متولی اين دریاچه می دانند،ولی درعمل نسبت به بهبود وضعيت آن بی توجه اند/مدیریت حفظ دریاچه ولشت بیماراست.


به گزارش همکار خبرنگار ما در کلاردشت،جلسه بررسی مشکلات 7 روستای بخش مرزن آباد، در روستای کلنو برگزارشد.در این جلسه که با حضور فرماندار، نماینده مجلس و دیگر مدیران اجرایی شهرستان چالوس در مسجدامام حسین کلنو برگزار شد، عزت الله جعفرصالحی-رئیس شورای اسلامی بخش مرزن آباد- با اشاره به وضعیت نامناسب دریاچه ي ولشت گفت: متاسفانه یکی ازمشکلات مهم بخش مرزن آباد که در اولویت همه مشکلات روستاهای مرزن آباد قراردارد، بی توجهی مسئولان نسبت به یکی از زیباترین دریاچه هاي کوهستانی شمال کشوراست.

دریاچه ولشت با24 هکتارمساحت و عمق 24 تا 40 متر، درارتفاع 1000متری ازسطح دریای آزاد قرار دارد که ذخیره آبی آن ازسرچشمه های زیرزمینی وآب های سطحی تأمین می شود.

رييس شوراي اسلامي مرزن آباد گفت:هر چند متولی اصلی این دریاچه معلوم نیست و سازمان های محیط زیست، منابع طبیعی،امور آب و نيز گردشگری خود را صاحب این دریاچه می دانند،دربهبود و ساماندهی آن کاری انجام نمي دهند و این بی توجهی و نبود ناهماهنگی علاقه مندان به سرمایه گذاری درامرگردشگری دراین دریاچه را دلسردکرده است.

جعفرصالحی درادامه با اشاره به اين که سالانه هزاران گردشگرایرانی و خارجی به عشق دیدن دریاچه ولشت به این منطقه سفرمی کنند،تصريح کرد:اين گردشگران دوست دارند با چادر زدن،چند روزی بمانند ولی بانبود زیرساخت های مناسب و سرویس بهداشتی،منطقه را ترک می کنند.

رئیس شورای مرزن آباد با بيان اين که این دریاچه ازهرطرف تهدیدمی شود و منطقه ای سیل گیر است،افزود: بارهاماشین های گردشگران را سیل به داخل دریاچه برده و خسارت های زیادی وارد کرده است.

جعفرصالحی با اشاره به درخطربودن آبادی های پائین دست و شهرچالوس گفت: عمق 40 متري اين دریاچه براثر سیلاب های فصلی و ورودحجم بزرگی ازگل و لای به داخل آن تا حد زیادی کم شده است،بنابراین افزایش گل و لای وکم شدن عمق دریاچه، موجب فشار بر دیواره های شرقی آن که ازخاک سست تشکیل یافته،می شود و ممکن است براثراین فشارها، دریاچه پاره شود. واین یعنی خطر برای بخشی ازشهرچالوس.

وی گفت: مدیریت حفظ دریاچه ولشت بیماراست و اگرمسئولان به خواسته های ما درحفظ اهمیت و موقعیت جغرافیایی اين دریاچه توجه  نکنند و طرح جامع آن راتهیه و طرح آبخیزداری آن را اجرایی نکنند، فرصت هابرای پایداری این منطقه نمونه گردشگری به تهدید و تخریب تبدیل خواهد شد.        

بر اساس اين گزارش،در ادامه جلسه ميرقدیر رضایی-فرماندارشهرستان چالوس- باقدردانی ازمردم کلنو و بخش مرزن آبادگفت: من شرمنده مدیران خودم هستم که خدمت گذاری مردم ولایتمداراین شهرستان رابرعهده گرفته اند  و از ساعت 5 صبح بامن برای حل مردم به کلاردشت آمده اند.

رضایی ازدعوت کنندگان این جلسه خواست کارگروهی تشکیل شود تا مشکلات مطرح شده درآن کارشناسی و برای حل مشکلات اقدام شود.