جمعه 2 دی 1390-20:0

مازندران در هفته اي که گذشت

برگزيده خبرهاي مازندران از 26 آذرماه تا 2 دي ماه 90؛اين هفته كارشناسان حوزه معاونت اجرايي رييس جمهور براي بررسي مقدمات سفر چهارم به استان مي آيند/شب يلداي مدير کل آموزش و پرورش مازندران در جمع خانواده هاي شهيد معلم کياکلا سپري شد/مازندران در ماه های باقی مانده سال شاهد ده ها رویداد فراگیر و جریان ساز خواهد بود/مصرف برق در مازندران 5/13 درصد کاهش داشت/ساری،قائم شهر و بابل بالاترین میزان تولید مرکبات را در مازندران داشته اند/ و...


*مازاد درآمد مالياتي استان 22 ميليارد تومان است

سایت استانداری مازندران:استاندار مازندران در جلسه شوراي برنامه ريزي و توسعه مازندران با اشاره به اين كه مازاد درآمد مالياتي استان در 9 ماهه سال 90، 22 ميليارد تومان است، بيان داشت: با اين كه حجم نيازهاي بودجه اي مازندران در حوزه پروژه هاي زيرساختي استان بسيار بالاست،اين رقم مي تواند مرهمي بربرخي مشكلات بودجه اي ادارات باشد.

سيد علي اكبر طاهايي افزود: مازاد درآمد مالياتي استان در 6 ماهه نخست سال جاري 6 ميليارد تومان بوده كه از اين رقم 2 ميليارد و يكصد و نود ميليون تومان تخصيص يافته است.

وي با بيان اين كه مازندران براي توسعه، نياز به تخصيص اعتبارات ملي بيشتري دارد، يادآور شد: با توجه به اين كه منابع محدود است مديران بايد در زمان تدوين لايحه بودجه با حضور مستمر در وزارت خانه متبوع، امور اعتباري را مرتبا پيگيري کنند.

طاهايي با اعلام اين كه پروژه مهندسي رودخانه هاي استان و رعايت اصول فني آن نزديك به 3 ميليارد تومان هزينه دارد، تصريح کرد: با توجه به اهميت و تاثير اجراي اين طرح بر عدم وقوع سيلاب ها در مناطق مختلف استان، اعتباري ويژه براي مطالعه مقدماتي اجراي اصول مهندسي رودخانه ها در نظر گرفته شده است.

استاندار مازندران با اشاره به آغاز اجراي چندين پرو‍ژه بزرگ ملي در مازندران، اظهار داشت: صرفا براي اتمام قطعات دو و سه آزادراه تهران شمال به سه هزار ميليارد تومان اعتبار نياز داريم.

طاهايي اظهار داشت: مازندران داراي بيش از پنج هزار مسجد، حسينيه و تكيه بوده كه با اين اعتبار اندك تخصيصي، بالغ بر 167 ميليون تومان براي فعاليت هاي فرهنگي اين اماكن متبركه بين فرمانداري هاي استان توزيع شده است.

طاهايي پيگيري مطالبات تخصيص نيافته را مهم ترين استراتژي استان در سفر چهارم دولت به مازندران دانست و اظهار داشت: در سفر چهارم مجدانه به دنبال اجرايي شدن مصوبات 3 سفر گذشته هستيم.

استاندار مازندران در بخش ديگري از سخنان خود با تاکید بر تقویت روحیه هم افزایی و حفظ آرامش در استان براي دست يابي به مشاركت حداكثري در نهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي، اظهار داشت: مدیران دستگاه هاي اجرايي و فرمانداران مراقبت نمايند تا ضمن تقويت فضای همدلی برای برگزاری انتخاباتی سالم، انتخابات بر كار و وظايف آن ها سايه نيندازد.

وي با اشاره به اين كه انتخابات پروژه محوري كشور در سال جاري است، يادآور شد: انتخابات يك ماموريت ويژه است و الزام به اجراي قانون در ذات آن است و مي بايست همگان ملزم به اين اصل باشند.

وي متذكر شد: مديران در جايگاه قانوني خود به عنوان يك مدير عمل نمايند و مراقبت كنند تا امكانات دولتي و بيت المال صرف اشخاص و انتخابات نشود.

استاندار مازندران با اعلام اين كه در هفته آتي كارشناسان حوزه معاونت اجرايي رييس جمهور براي بررسي مقدمات سفر چهارم به استان مي آيند، خاطر نشان ساخت: مديران دستگاه هاي اجرايي از ظرفيت نمايندگان به ويژه نمايندگان عضو كميسيون بودجه براي دسترسي به مواد مقرر در مصوبات سفر اهتمام نمايند.

*آب شرب 13200 خانوار مازندرانی تامین می‌شود

سایت شرکت آب وفاضلاب مازندران:مدیرعامل آب و فاضلاب مازندران گفت: امسال برای اجرای حفر و تجهیز 16 حلقه چاه و بهسازی و مهندسی 11 حلقه چاه در16 شهر مازندران 35500 میلیون ریال اعتبار درنظر گرفته شده است.

 محمدتقی حسین زاده با اشاره به اینکه 6حلقه از اين چاه ها در شهرهای محمودآباد ، عباس آباد ، سورک ، بابل ، میارکلا و تنکابن با پیشرفت فیزیکی 100 درصد با آبدهی 225 لیتر در ثانیه به اتمام رسیده،گفت: این چاه ها در شهرهای بابل با آبدهی 25 لیتر در ثانیه و عباس آباد 40 لیتر در ثانیه ، نور 25 لیتر در ثانیه و سورک 15 لیتر در ثانیه در دست بهره برداری است.

 مدیر عامل آب و فاضلاب مازندران با بیان اینکه 13500 میلیون ریال برای اجرای این پروژه ها هزينه شده است، تصریح کرد: با بهره‌برداری از این پروژه ها آب شرب 13200 خانوار مازندرانی تامین می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه بهینه‌سازی سیستم انتقال آب موجب افزایش بهره‌وری از آب موجود می‌شود،خاطرنشان کرد: نتیجه تمامی فعالیت‌های این شرکت ترسیم چشم انداز وضعیت مدیریت منابع آبی در دوره‌های مختلف و سال‌های آینده است.

حسین زاده افزود:حفر، تجهیز و راه اندازی چاه آب آشامیدنی همواره جزء برنامه های شرکت آب و فاضلاب است چرا که از یک سو به دلیل رشد روز افزون جمعیت و افزایش تقاضا و از سوی دیگر کاهش کیفیت و سطح آبدهی تعدادی از چاه ها ، حفر ، تجهیز و راه اندازی و جایگزینی چاه های با کیفیت مناسب اجتناب ناپذیر است.

 وی با بیان اینکه 10 حلقه چاه در شهرهای کلارآباد ، نور ، تنکابن ، بابل ، قائم شهر(2 حلقه) ، آمل ، شهرک میارکلای ساری و گلوگاه با آبدهی 310 لیتر در ثانیه در مرحله حفر و تجهیز قرار دارد افزود: با تکمیل و بهره برداری از این چاهها آب آشامیدنی 18600 خانوار این مناطق تأمین می شود.

مهندس حسین زاده با بیان اینکه بازسازی و مهندسی مجدد8 حلقه چاه در شهرهای بابل و نور به اتمام رسیده است اظهار داشت: با انجام این پروژه 110 لیتر در ثانیه به توان تأمین شهر بابل و 40 لیتر در ثانیه به توان تأمین شهر نور افزوده گردیده است.

 وی ادامه داد: بهسازی و مهندسی مجدد 3 حلقه چاه در آمل در دست اقدام است. 
 

*فرهنگيان بازنشسته بيمه طلايي مي شوند

سایت اداره کل آموزش و پرورش مازندران:حسنعلی شیری-معاون پشتیبانی آموزش و پرورش مازندران- گفت: در پی جدید ترین قرارداد فی مابین وزارت آموزش و پرورش و شرکت بیمه ایران و جدیت مقام عالی وزارت با همکاری وزارتخانه های  اقتصاد و دارایی و تعاون و کار و امور و اجتماعی ، فرهنگیان بازنشسته تحت پوشش بیمه طلایی قرار خواهند گرفت که در این راستا آموزش و پرورش مازندران با دارا بودن 35 هزار بازنشسته و موظفین ،آماده ثبت نام از بازنشستگان محترم می باشد.

وی بیان داشت : بازنشستگان می توانند از اول لغایت 30 دی ماه فرم مربوط به در خواست پوشش بیمه طلایی را از تعاون ادارات شهرستان ها ومناطق دریافت و پس از ثبت مشخصات تحویل نمایند.

شيري با اشاره به اینکه بازنشستگان می توانند افراد تحت تکفل قانونی خود را تحت پوشش بیمه طلایی قرار دهند تصریح کرد: بیش از 70 هزار خانواده فرهنگی بازنشسته مازندران شامل این طرح خواهند شد. 

اين مسئول خاطر نشان ساخت: ماهانه مبلغ 85 هزار ریال به ازای هر بیمه شده از حقوق بازنشستگان کسر شده و آنان نیز همانند شاغلان از مزایای بیمه طلایی شاغلین بهره مند خواهند شد.

وی در پایان گفت: کارت هوشمند طلایی جایگزین برش کارت بیمه طلایی خواهد شد. 
 

*شب یلدا،دیدار با خانواده های معلمان شهید کیاکلا 
 
 سايت اداره کل آموزش وپرورش مازندران:محمد علی امیری مازندران آخرین  ساعات فصل پاییز-یلدا-را در کنار خانواده های شهدای معلم کیاکلا گذراند. 

مدیر کل آموزش و پرورش به همراه بخشدار و نیز رئیس اداره کل آموزش وپرورش کیاکلا، ابتدا به روستای رکن کلا  زادگاه معلم شهید رمضانعلی حسین  نتاج رفتند.استقبال بی ریا وسر شار از خلوس پدر ومادر شهید از همان آغازین لحظه حضور فضای معنوی را به وجود آورد.
آرزو ولی پور رئیس آموزش وپرورش کیا کلا که خود فرزند معلم شهید است این خانواده را معرفی کرد و سپس امیری گفت:گرامیداشت یاد شهیدان عزت یک انسان است.

گفتنيست خانواده حسین نتاج دو شهید تقدیم اسلام کرد؛ شهید اول در عملیات شکست حصر آبادان که بدون سر تحویل خانواده شد و شهید دوم که معلم بود تا اصابت ترکش به ناحیه پشت وکمر و سر در آذر 63 به شهادت رسید.نکته قابل توجه آنکه  خبر شهادت رمضانعلی در شب یلدای سال 63 به خانواده اش رسید.از این معلم شهید یک فرزند پسر به یادگار مانده است.

  امیری در ادامه دیدار در منزل شهیدان سید علی و سید احمد جعفری حاضر شد.فرزند معلم شهید سید احمد جعفری که همنام پدر است تا دم در پیش می آید تا از مدیر آموزش وپرورش استقبال کند. در بدو ورود به منزل ، آقای امیری  برای شادی روح شهدا صلوات به همراه فاتحه قرائت کرد.

برادر شهیدان جعفری که  خود رزمنده ی سال های دفاع مقدس است،خاطرات برادران شهید را  بازگو می کند . برادر شهید از روحیه ولایتمداری  وایثار برادران خود گفت.خاطراتش را با بغض گلو درمی آمیخت و دل تنگی خود را باز گو می کرد.

پدر ومادر این دو شهید به رحمت خدا رفته بودند.فرزند شهید سید احمد که سه ماه بعد از شهادت پدر به دنیا آمده بوداز مدیر کل آموزش وپرورش تشکر می کند و به سادگی می گوید : من که پدر و عمویم را ندیده ام ، برای من گفته اند و یا خوانده ام که آنان عاشق اهل بیت ، امام و ولی فقیه بودند،تنها چیزی که می خواهم آن است که راه این شهیدان  ادامه پیدا کند و خدای نکرده خون شان هدر نرود .

 برای دیدار از خانواده معلم شهید  ولی پور کار دشواری نداشتیم چرا که همراه مان آرزو ولی پور-رئیس اداره آموزش پرورش کیاکلا- فرزند این معلم شهید بود.

استقبال همسر مکرم شهید از گروه با مهربانی تمام انجام شد .همسر و دختر شهید از این که شب یلدای مدیر کل آموزش وپرورش مازندران با خانواده های شهدا در حال گذر است،سپاسگزاری کردند.

همسر شهید خاطرات خود را از  سال های معلمی در قبل از انقلاب ، سال های مبارزه و دفاع مقدس بیان کرد و حاضران با ولع تمام گوش می کردند.

فرزند شهید نیز از فداکاری مادر بعد از شهادت پدر گفتند و بیان کرد که وي هم مادر ،هم پدر و مهم تر معلم ما فرزندان بود و مراتب سپاس خویش را با افتادن بر پای مادر و بوسه بر آن پاهای خسته بروز دادند که این اوج قدر شناسی این فرزند شهید بود . 

*با حکم تعزیرات حکومتی نوشهر،تعمیر کار متخلف تعزیر شد

سایت سازمان تعزيراتي مازندران:در پی شکایت شاکی خصوصی و متعاقب آن گزارش تکمیلی بازرسان اداره صنعت ، معدن و تجارت شهرستان نوشهر مبنی بر امتناع از عرضه خدمات از سوی یک واحد تعمیر گاه قایق و موتورهای دریایی در این شهرستان ، پرونده ای در این رابطه تشکیل شد .

در این راستا پس از انجام تحقیقات لازم و سیر مراحل قانونی پرونده فوق جهت رسیدگی به تعزیرات حکومتی نوشهر ارسال شد.

رئیس تعزیرات حکومتی نوشهر با بررسی گزارش بازرسان و اخذ اظهارات طرفین دعوی و استعلام از مراجع ذی صلاح و مداقه در جمیع اوراق و محتویات پرونده و احراز تخلف منتسبه ، مدیر این تعمیر گاه را به جزای نقدی به میلغ 512 میلیون ریال در حق دولت و 256 میلیون ریال در حق شاکی  خصوصی محکوم کرد.

هم چنين در پی شکایت شاکی خصوصی و متعاقب آن گزارش بازرسان اداره صنعت،معدن و تجارت چالوس مبنی بر گران فروشی در ارائه خدمات از سوی یک واحد کافی نت در این شهرستان، پرونده ای در این رابطه تشکیل شد.

در این راستا پس از تحقیقات لازم و سیر مراحل قانونی پرونده فوق به تعزیرات حکومتی نوشهر جهت رسیدگی ارسال شد.

رئیس تعزیرات حکومتی نوشهر با بررسی گزارش بازرسان،این واحد را به مبلغ 10 میلیون و 288 هزار ریال جزای نقدی در حق دولت و همین مبلغ در حق شاکی خصوصی محکوم کرد.

* مازندران در ماه های باقی مانده سال شاهد ده ها رویداد فراگیر و جریان ساز خواهد بود

سايت اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي مازندران:مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان قائم شهر گفت: در فصل زمستان و در جشن های پیروزی انقلاب و در آستانه سال جدید برنامه های متعدد و متنوعی با رویکرد بهره مندی عمومی مردم در مازندران برگزار می شود.

حجت الاسلام عباسعلی ابراهیمی افزود: نمایشگاه و جشنواره مطبوعات، نمایشگاه بزرگ کتاب، برگزاری جشنواره فیلم فجر، سوگواری تعزیه، جشنواره فیلم کوتاه برکت، جشنواره تئاتر ترنج، جشنواره سراسری شعر علوی، جشن های فجر پیروزی، همایش فرقه ها  عرفان های کاذب و... جزو مهم ترین رویدادهای ماه های آتی خواهد بود.


وی افزود: با وجود اینکه از لحاظ اعتبارات فرهنگی در مضیقه بودیم، امسال با افزایش کیفیت برنامه ها، شاهد ارتقاء شاخصه های عمومی و اختصاصی فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران بودیم.

وی اظهار داشت: ارشاد در سال های گذشته رتبه سی ام ارزیابی ها را به خود اختصاص داده بود که با برنامه ریزی انجام شده در ردیف 10 استان برتر کشور قرار گرفت.

ابراهیمی از همراهی و تعامل اهالی فرهنگ، هنر و رسانه در استان برای اجرای کیفی رویدادهای فرهنگی و هنری قدردانی کرد و افزود: در سایه عنایت خداوند و وفاق جمعی عرصه فرهنگ و هنر مازندران بسیار کم حاشیه است و افق روشنی خواهد داشت.

وی برگزاری کنگره بین المللی ابن شهرآشوب ساروی مازندرانی و تدوین دانشنامه مازندران را دو رویداد ماندگار و با ارزش شورا برشمرد و گفت: فراخوان کنگره به 80 کشور جهان اسال شده است و دبیرخانه از ماه های قبل فعالیت خود را آغاز کرده است.

*گونه های آزاد، ماش و سس ممنوع الصیدند

سايت اداره کل شيلات مازندران:حسن حبیب نژاد گفت: از زمان استقرار نیروها و کارشناسان تکثیر مرکز بازسازی ذخایر شهید باهنر کلاردشت در رودخانه های استان به ویژه چشمه کیله شهرستان تنکابن ( اول مهر ماه ) لغایت  15  آبان ماه، 293 قطعه ماهی مولد آزاد دریایی صید و به مرکز مذکور جهت تکثیر و طی فرآیند منتقل شد، این درحالی است که درسال گذشته درکل 109قطعه از این گونه صید شد.

مدیرکل شیلات مازندران درادامه با اشاره به جایگاه مهم رودخانه های غرب استان در فعالیت های بازسازی ذخایر ماهی آزاد دریاگفت:اين رودخانه هابه علت داشتن شرایط مطلوب و زیستگاه مهمترین محل برای تخم ریزی این گونه ماهی است و نیروها و کارشناسان شیلات استان از مهر ماه با استقرار در رودخانه و صید ماهیان مولد، تخم های استحصالی را پس از انتقال به مرکز بازسازی ذخایر شهید باهنر کلاردشت و پس از طی دوران پرورش و رسیدن به وزن مناسب  دررودخانه های منتهی به دریا رهاسازی کردند.

 حبیب نژاد  پیش بینی کرد با صید ماهیان مولد مذکور برنامه سال 90 شیلات استان برای تکثیر و رهاسازی بچه ماهی آزاد 000/700 قطعه محقق شود.

 مدیرکل شیلات استان در پایان تصریح کرد:گونه های آزاد، ماش و سس به منظور حفظ و بازسازی ذخایر ازگونه های ممنوع الصید هستند. 

*كاهش 4/13 درصدي مصرف برق در مازندران

سايت شرکت توزيع برق مازندران:مدير عامل شركت توزيع برق مازندران گفت : مصرف هشت ماهه برق در سال 90 نشان مي دهد كه مصرف برق مشتركان حوزه شركت توزيع برق مازندران در مجموع در مقام مقايسه با هشت ماهه سال 89 ، 4/13 درصد كاهش دارد و اين در حالي است كه مصرف بخش مولد (كشاورزي و صنعت ) 12 درصد رشد داشته است .

 منوچهر جعفري با بيان اينكه بيشترين كاهش در سال 90 در مقام مقايسه با هشت ماهه سال گذشته مربوط به مشتركان دولتي بوده، افزود : در هشت ماهه سال 90 مشتركان بخش دولتي در مقايسه با هشت ماهه سال گذشته 1/33 درصد، مشتركان بخش خانگي 3/23 درصد و مشتركان بخش تجاري 18 درصد صرفه جويي نموده اند كه نشان از همدلي و همياري مردم فهيم استان مازندران دراجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها دارد .

وي همچنين از افزايش حدود 36 هزار مشترك برق در 8 ماهه سال جاري در حوزه توزيع برق مازندران خبر داد و افزود : در پايان آبان ماه ، 994 هزار و 793 مشترك در حوزه اين شركت فعاليت داشته كه از اين تعداد 596 هزار و 508 مشترك عادي شهري ، 387 هزار و 994 مشترك عادي روستايي و 10 هزار و 291 مشترك مصارف سنگين هستند.

 جعفري گفت:در هشت ماهه سال جاري 168 كيلومتر شبكه فشار متوسط و ضعيف احداث و طول خطوط فشار متوسط و ضعيف اين شركت به 23 هزار و 140 كيلومتر رسيده است.


وي اضافه كرد : همچنين در اين مدت تعداد 860 دستگاه پست هاي توزيع با ظرفيت 107 هزار و 511 كيلوولت آمپر به ظرفيت پست هاي توزيع اين شركت اضافه شده است و ظرفيت پست هاي هوايي و زميني حوزه توزيع برق مازندران به دو ميليون و 946 هزار و 543 كيلوولت آمپر رسيده است.


جعفري به فعاليت هاي دو سال گذشته اين شركت پرداخت و يادآور شد: در سال 88 ، 658 كيلومتر و در سال 89 682 كيلومتر شبكه توزيع برق در مازندران احداث شده و در مجموع 1340 كيلومتر شبكه توزيع برق در استان افزوده شده است .

وي افزود : طي دو سال گذشته 715 كيلومتر شبكه فشار ضعيف و 625 كيلومتر شبكه فشار متوسط ، تعداد 2953 دستگاه ترانسفورماتور با ظرفيت 349 مگاولت آمپر در مناطق مختلف استان نصب و 98 هزار مشترك به تعداد مشتركان اين شركت افزوده شده است.

 مدير عامل شركت توزيع برق مازندران به متوسط عملكرد ماهانه سال 88 و 89 اين شركت اشاره و خاطرنشان كرد : در هر سال بطور متوسط ماهانه 30 كيلومتر شبكه فشار ضعيف و 26 كيلومتر شبكه فشار متوسط احداث و 123 دستگاه ترانسفوماتور با ظرفيت 15 مگاولت آمپر نصب و هر ماه تعداد حدود 4 هزار و 500مشترك به تعداد مشتركان اين شركت افزوده شده است.

 جعفري حداكثر بار همزمان حوزه توزيع برق مازندران را 1336 مگاوات و تعداد چراغهاي روشنايي معابر را 157 هزار و 582 دستگاه و تعداد روستاهاي برقدار را 2021 روستا برشمرد .

به گفته وي 100 درصد جمعيت شهري و 99/99 درصد جمعيت روستايي مازندران از نعمت برق برخوردارند .

 *رانش زمين به تاسيسات آبرساني روستايي نوشهر خسارت زد


سايت شرکت آب و فاضلاب روستایی مازندران:بر اثر رانش زمين در روستاي كشكسرا شهرستان نوشهر يك خط لوله انتقال آب خسارت ديد.

مدير امور آبفار نوشهر اظهار داشت: بر اثر رانش زمين در روستاي كشكسرا نوشهر يك خط لوله انتقال آب به طول 500 متر  تخريب شد.

موسوي افزود:رانش زمين موجب قطعي آب اهالي  4400 نفري روستاي كشكسرا شد و بيش از 450 ميليون ريال خسارت بر جا گذاشت كه با تلاش نيروهاي امدادي شركت آب و فاضلاب روستايي نوشهر آب اهالي اين روستا يه طور موقت وصل شده است.

*8 درصد رشد در صادرات محصولات کشاورزی مازندران به خارج از کشور   

سایت جهاد کشاورزی مازندران: در هشت ماهه اول سال جاری،مقدار 2515 تن انواع محصولات کشاورزی به ارزش 3842568 دلار از گمرکات استان مازندران به خارج از کشور صادر شد که از نظر ارزش  نسبت به سال گذشته 8درصد رشد داشته است.

گفتنی است این محصولات شامل مرکبات ، کیوی ، گل و گیاه ، تره بار و سبزیجات ، پیاز و سیب زمینی و سیب درختی بوده است که به کشورهای عراق ، روسیه ، فرانسه ، اتریش ، افغانستان ، کشورهائی آسیای میانه شامل ترکمنستان ، ازبکستان ، تاجیکستان ، قزاقستان ، ارمنستان و ... صادر شده است.

لازم به ذکر است افزایش ارزش دلار، کیفیت و بسته بندی مناسب و تنوع نوع محصول و تعداد بازار هدف از جمله عوامل افزایش صادرات گل و گیاه و کیوی و تره بار و سبزیجات از لحاظ وزنی و ارزشی است و افزایش تقاضا و مناسب بودن قیمت مرکبات در بازار داخل از علل کاهش صادرات مرکبات اعلام شده است.

هم چنين عرضه محدود و تقاضای زیاد و افزایش محصول در بازار داخل از دلایل کاهش صادرات پیاز و ذخیره سازی سیب درختی برای پایان سال ، افزایش تقاضا و مناسب بودن بازار داخل نیز از عوامل کاهش صادرات سیب درختی در مدت زمان فوق بوده است .
 

*90 درصد محصولات مرکبات برداشت شده است

ایسنا:مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران با بيان اين که پیش بینی می شود در سال جاری یک میلیون و 850 هزار تن مرکبات از 115 هزار هکتار باغات استان برداشت شود،اظهارداشت: در حال حاضر 90 درصد از محصولات برداشت شده است.

عادل صفایی افزود: شهرهای ساری ، قائم شهر و بابل بالاترین میزان تولید مرکبات را در مازندران داشته اند.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران یادآور شد:43 درصد از مرکبات کشور توسط  استان تولید می شود.

صفایی با بیان اینکه بسیاری از فعالان اقتصادی و بهره برداران در زمینه ذخیره سازی مرکبات مشغول فعالیت هستند گفت: 400 هزار تن مرکبات باغداران بر اساس ظرفیت منطقه و نیاز بازار به شب عید در سردخانه ها و انبارها ذخیره سازی می شود.

وی ادامه داد: 20 میلیارد تومان اعتبار در قالب تسهیلات به باغداران استان جهت ذخیره سازی مرکبات اختصاص یافته است.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران خاطرنشان کرد:در سال جاری 5 هزار و 800 هکتار از اراضی باغی مازندران به کشت کیوی اختصاص یافته که تاکنون 125 هزار تن کیوی از باغات استان برداشت شده است.

 *وزیر نفت از 50 میلیارد دلار سرمایه گذاری در دریای خزر خبر داد

مهر:سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر نفت پیش بینی 50 میلیارد دلار سرمایه گذاری برای اکتشاف نفت و گاز در دریای خزر را کرده است.

علی اصغر یوسف نژاد اظهار داشت: در جلسه هفته قبل کمیسیون، در حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، وزیر نفت به تفصیل راجع به اکتشاف میدان نفتی در دریای خزر توضیح داد.

وی گفت: بحث اکتشاف میدان های نفت و گاز در دریای خزر از سال های گذشته مطرح بوده است.

یوسف نژاد ادامه داد: شناسایی، اکتشاف و پیگیری برای این ذخیره نفتی و گازی می تواند برای استان به عنوان اقتصاد و برای کشور به عنوان یک ظرفیت فوق العاده مطرح باشد و این اکتشاف را به فال نیک می گیریم.

وی افزود: باید مطالعات فازهای بعدی اکتشافات با تامین اعتبار مناسب انجام شود.

یوسف نژاد اضافه کرد: امیدواریم علاوه بر آن چیزی که وزیر نفت برای مازندران اعلام کرده اقتصادی بودن و قیمت نهایی مد نظر قرار گیرد که اگر این اتفاق بیفتد حرکت بسیار خوبی برای آینده استان و آینده نفت کشور رخ خواهد داد.

*دستگيري دوسارق کيف قاپ با 12فقره سرقت دربهشهر

 ايلنا:فرمانده انتظامی شهرستان «بهشهر» مازندران از شناسائی و دستگیری دو‌ سارق کیف قاپ با ۱۲فقره سرقت در این شهرستان خبر داد و گفت: در راستای طرح ارتقاي امنیت اجتماعی و مقابله با سارقان کیف قاپ، موضوع دردستور کار ماموران پلیس آگاهی، اطلاعات و امنیت عمومی شهرستان قرار گرفت.

 سرهنگ نورالله ملکی با اعلام این خبر افزود: ماموران پس از چند روز کار اطلاعاتی و انجام تحقیقات پلیسی دو سارق حرفه‌ای کیف قاپ به نام‌های( ح. ع ) ،۱۷ ساله، بیکار، دارای سوابق کیفری و( ح ص ) ،۱۵ساله کارگر سابقه دار را شناسائی کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان بهشهر خاطرنشان کرد: ماموران پس ازهماهنگی با مرجع قضائی دراقدامی غافلگیرانه متهمان را در مخفی خود شناسائی و دستگیر کردند.

ملکی ،افزود: متهمان درتحقیقات و بازجويي‌های فنی پلیس به ۱۱فقره کیف قاپی و یک فقره زورگیری با چاقو اعتراف کردند.

وی درخاتمه با اشاره به کشف برخی اموال مسروقه و تحویل آن به مال باختگان، از تشکیل پرونده و تحویل متهمان به مرجع قضائی خبر داد. 
 

*شیب تند اجرای هدفمندی یارانه‌ها مورد بررسی قرار گیرد

فارس: امام جمعه رامسر گفت: قانون هدفمند کردن یارانه‌ها قرار نبود که با این شیب تند صورت پذیرد.

حجت‌الاسلام عبدالرحمن باقرزاده در خطبه‌های این هفته نماز جمعه شهرستان رامسر بیان داشت: یک سال از اجرای قانون  هدفمند کردن یارانه‌ها گذشت که قاطبه ملت ایران در ارتباط با اصل قانون هدفمند کردن یارانه‌ها اتفاق نظر داشته و البته اجرای آن برکات زیادی را نیز مانند صرفه‌جویی و کم شدن مصرف سرانه انرژی و کم شدن فاصله طبقاتی و... به همراه داشت.


وی ابراز داشت: از روز اول به نحوه اجرای این طرح اعتراض‌هایی وارد شد که دولت به انتقادات وارد شده در این بخش توجهی نکرد.


باقرزاده ادامه داد: قانون هدفمند کردن یارانه‌ها قرار نبود که با این شیب تند صورت پذیرد و امروز مجلس نیز به نحوه اجرای آن اعتراض دارد و این امر باید مورد بررسی قرار گرفته تا شاهد چشیدن طعم شیرین اجرای این قانون باشیم.


این مسئول در ادامه اضافه کرد: مسئله اشتغال از جمله دغدغه‌های مهمی بود که در دستور کار دولت از آغاز سال جاری قرار گرفت و بنا شد تا 2.5 میلیون شغل ایجاد شود و این هدف بسیار خوب است، اما در عین حال باید با مردم صادقانه برخورد کرد.


خطیب جمعه رامسر تصریح کرد: اخیرا نیز از سوی مسئولان شهرستان رامسر اعلام شد که در 9 ماهه سال جاری یک‌هزار و 268 شغل در سطح شهرستان ایجاد شده که اگر این طور باشد باید گفت معجزه‌ای صورت گرفته و باور کردن آن برای این جانب بسیار سخت است.

وی اذعان داشت: البته ممکن است تسهیلات و بیمه در این زمینه اختصاص داده شده باشد، اما اینکه این تعداد شغل ایجاد شده باشد جای بسی تامل دارد. 

*تعداد متخصصان و جراحان مغز و اعصاب مازندران بیش از استاندارد كشوری است

ایرنا:رئیس دانشگاه علوم پزشكی مازندران ، تعداد متخصصان و جراحان مغز و اعصاب این استان را بالاتر از میانگین كشوری دانست و گفت : مازندران بیشترین سهم از این افراد را در بین استان های شمالی به خود اختصاص داده است . 
   
 محمد مهدی ناصحی افزود : هم اكنون در استان های شمالی حدود 50 جراح مغز و اعصاب مشغول ارائه خدمت به مردم هستند كه حدود نیمی از آنها سهم مازندران است .

وی اظهار داشت : نیمی از جراحان مغز و اعصاب در مراكز درمانی دولتی و یا مراكز آموزشی در دانشگاه علوم پزشكی مازندران مشغول فعالیت هستند .

ناصحی تعداد جراحان مغز و اعصاب در استان را نسبتا مطلوب دانست و بیان داشت : هم اكنون متخصصان این بخش در اغلب شهرهای استان همچون تنكابن ، رامسر ، چالوس ، بابل ، آمل و ساری مستقر هستند .

رئیس دانشگاه علوم پزشكی مازندران از راه اندازی دستیاری تخصصی جراحی مغز و اعصاب در این مجموعه دانشگاهی خبر داد و گفت: راه اندازی این رشته تخصصی افتخاری بزرگ برای این استان است .

وی از پذیرش دانشجویان این رشته تخصصی در سال تحصیلی آینده خبر داد و گفت : 5 نفر از متخصصان مغز و اعصاب در این بخش آموزشی پزشكی به تحصیلات خود ادامه خواهند داد .

ناصحی ، تربیت كادر متخصص در حوزه جراجی مغز و اعصاب رااز مهمترین فعالیت های این بخش دانست و افزود : كمبود نیروهای متخصص در این حوزه در آینده ای نزدیك برطرف می شود و مردم شاهد نتایج مطلوب راه اندازی این بخش خواهند بود.