چهارشنبه 7 دی 1390-11:35

خدا کند که بماند

چالش در بزرگ ترین شرکت آنتی بیوتیک سازی کشور در ساری؛اين شرکت وابسته به شرکت سرمایه گذاري شستاست که حرف اول تولید آنتی بیوتیک ها در کشور را می زند،اما اکنون در آستانه ورشکستگي قرار دارد/هیات مدیره این شرکت به بهانه مشکلات اعتباری قصد انتقال شرکت را به تبریز داشتند.


مازندنومه؛ربابه حسین پور:مدتی است بزرگ ترین شرکت آنتی بیوتیک سازی کشور در ساری با چالش روبه رو شده،در آستانه ورشکستگی قرار گرفته است.

جالب است بدانیم که در کل کشور فقط دو شرکت تولید مواد اولیه محصولات آنتی بیوتیک همانند سفالکسین،پنی سیلین،آموکسی سیلین و سفکسیم فعالیت می کنند که یکی از این شرکت ها در تبریز و دیگری در جاده فرح آباد ساری با ظرفیتی به مراتب بیشتر قرار دارد.

 شرکت آنتی بیوتیک سازی ایران در ساری وابسته به شرکت سرمایه گذاری سازمان تامین اجتماعی(شستا) است که حرف اول تولید آنتی بیوتیک ها در کشور را می زند و کارخانه های بسته بندی متعددی همگام با فعالیت این شرکت سرپا هستند و کارگران زیادی از این راه ارتزاق می کنند.

تولید آنتی بیوتیک ها که سلامت جامعه را در پی دارد مستلزم تخصص ،تعهد و دقت عمل کارکنان شرکت های تولید و بسته بندی و توزیع است که باید در این شرکت ها رعایت شود،البته رعایت چنین مواردی بسته به انگیزه کارکنان و توجه مدیران و مسوولان به نیروی انسانی و تداوم کار این شرکتهاست که متاسفانه گاهی اوقات با رکود مالی و سرمایه در گردش به چالش می افتند.

 شرکت آنتی بیوتیک سازی ایران در ساری با بیش از 250 پرسنل متخصص و غیر متخصص از سال 80 با تولید مواد اولیه آنتی بیوتیک ها شروع به کار کرد.

کارکنان این شرکت معتقدند: اوایل فعالیت شرکت تولید خوب و سود مناسب بود اما پس از مدتی به دلیل فقدان سرمایه در گردش برای تهیه مواد اولیه دچار مشکل شد و مدتی با ضرر فعالیتش را ادامه داد تا اینکه امسال این مشکلات به حدی اوج گرفت که شرکت تعطیل و کارکنان بیکار شدند.

 یک ماه گذشت و روند بیکاری کارکنان و روند تعطیلی بزرگ ترین شرکت تولید مواد اولیه آنتی بیوتیک ها در کشور ادامه داشت و حتی کار به جایی رسید که هیات مدیره این شرکت به بهانه مشکلات اعتباری قصد انتقال شرکت را به تبریز داشتند.

 یکی از کارکنان شرکت می گوید:مشکل مان را با بسیاری از مدیران و مسوولان استانی در میان گذاشتیم و از آنها خواستیم تا به داد ما برسند، تعطیلی شرکت که مدتی کج دار و مریز سرپا بود همه ما را ناامید کرد، ما زن و بچه داریم، خیلی به ما سخت می گذرد.

 یکی دیگر از کارگران از مراجعه به دفتر سيدرمضان شجاعی-نماینده مردم میاندرود و ساری- می گوید:اين نماينده با مسوولان صحبت کرد و خوشبختانه شرکت دوباره شروع به کار کرده، اما با ظرفیت تولید کمتر ،البته ما حقوق یک ماه بیکاری را هم گرفتیم.

 شرکت آنتی بیوتیک سازی ایران در ساری گرچه اکنون با ظرفیت تولیدی کمتر مشغول فعالیت است،خانواده های زیادی از این طريق روزی می خورند و امید دارند همچنان فعالیت این شرکت تداوم داشته باشد.

شجاعی از حل مشکلات این شرکت ظرف مدت یک تا دو ماه دیگر خبر می دهد و مي گوید:علی رغم تلاش هیات مدیره شرکت برای انتقال بزرگ ترین شرکت آنتی بیوتیک سازی ایران از ساری به تبریز،این شرکت در ساری می ماند.

 این شرکت دو مشکل جدی داشت،اول اینکه هیات مدیره شرکت مترصد فرصتی بود تا آن را از ساری به تبریز منتقل کند،مساله دیگر هم مشکل اعتباری است که به همین بهانه هیات مدیره شرکت از توسعه کارخانه و ایجاد واحد تکمیلی (بسته بندی دارو) خودداری می کند.

نمانده ساري از برگزاری جلسات و نشست های متعدد برای رفع مشکلات بزرگ ترین شرکت آنتی بیوتیک سازی ایران خبر می دهد و می گوید: نتیجه این جلسات با هیات مدیره شرکت در تهران و نیز استاندار و مسوولان ذی ربط، ابقای شرکت آنتی بیوتیک سازی در ساری است که البته برای توسعه نیاز به تسهیلات دارد و قرار شد 8 میلیارد تومان تسهیلات برای آن در نظر گرفته شود.

به گفته عضو کميسيون فرهنگي مجلس اگر مدیران شرکت برای حل مشکلات و فراهم کردن زمینه توسعه، ناگزیر شدند تعدیل نیرو کنند، نیروهای بومی مشمول تعدیل نمي شوند.

ايميل خبرنگار:heyran55@yahoo.com