شنبه 10 دی 1390-23:24

مجلس؛رستگاري

بررسي نقاط ضعف و قوت نامزدهاي احتمالي مجلس در حوزه قائمشهر،سوادکوه و جويبار؛اکبري بلد است به قول ما مازني ها اسب خود را کجا ببندد/ادياني تمامی مساعی خویش را معطوف به رفتن کمیسیونی آب و نان دار جستجو کرد/نزدیکترین دوستان و مبلغان نعمت زاده-پشیمان از حمایت های انتخاباتی- در کوتاه ترین زمان ممکن پی بردند که او هرگز برای این کار ساخته نشده است/تاکنون تیم انتخاباتی علیپور نخواسته با اهدافی روشن و خاستگاهی مشخص وارد منازعات سیاسی و رقابتی شود/ابراهيم زاده را می توان در حلقه ی چهار نفر اول شرایط فعلی رقابت ها ارزیابی کرد/حسینی توانست بزرگ ترین چالش و شکاف سیاسی و انتخاباتی را بر پیکره ی عملکرد نمایندگان فعلي ایجاد کند اما در پر کردن این شکاف عملاً دارای مشکلات عدیده است.


مازندنومه،سياوش اسلامي سوادکوهي:مهلت ثبت نام نامزدهاي انتخابات آينده مجلس پايان يافت و حال مي توان عملکرد و کارنامه ي نامزدهاي احتمالي را بهتر بررسي کرد.در يادداشت پيشين(نگاه کنيد به: جويندگان پارلمان  http://www.mazandnume.com/?PNID=V13043) نگاهي داشتيم به ويژگي هاي برخي ازنامزدهاي انتخابات آتي در حوزه ساري و اينک همين نگاه را در حوزه قائم شهر،سوادکوه،جويبار و کياکلا خواهيم داشت.

*عزت الله اکبری:او نماینده ی فعلی مجلس شورای اسلامی و يکي از جدی ترین رقیبان انتخاباتی مجلس نهم است که حضورش درمنازعات سیاسی ،عرصه را بر بسیاری از رقبایش سخت نموده است.اکبري در مجلس پنجم نیز عضويت داشت.

 اکبری باخیزش ازجریان سیاسی راست،درمیان جریان چپ سیاسی هم دوستان قدری دارد که او را در منازعات سیاسی همراهی می کنند،اوکه ازیاران قدیمی اکبرهاشمی رفسنجانی است همیشه کفه ی ترازوی سیاسی راهوشمندانه به نفع خودش تقسیم نموده است،به قول مازندرانی ها،او بلد است اسب خویش را در کجا ببندد!!

 اکبری ازجمله مدیران دارای پشتکاری است که درقبال احیای دوباره ی نساجی مازندران،حاضر شد از همه ی آبروی سیاسی خودش هزینه کند.آنهایی که محل ویران شده ی نساجی را دیده اند می توانند شهادت دهند که انگار آن محل را هواپیمایی بمباران کرده است!درچنین شرایطی او داوطلب شد و شعارهای انتخاباتی اش را احیای نساجی قرارداد.

او پس از انتخاب، سریع به سراغ سرمایه گذارخارجی رفت و درمیان سنگ اندازی های پیدا و پنهان نساجی ازجمله رقبا،ونیز بداندیشان آبادانی قائم شهر،یک تنه مقاومت جانانه ای انجام داده است.

مردم می گویند قواره و اندازه ی سیاسی عزت الله اکبری،هرچه باشد ردایی به اندازه است هرچند ناتوانان سیاسی ناتوانی شان را در تخریبش بدانند.

*سید علی ادیانی:او نيز نماینده فعلی مجلس است و از گزینه های رقابت های مجلس نهم ، که اعتبار و شهرت سیاسی او قائم به حضور و پشتیبانی فرهنگیان بوده است.

 در مجلس هشتم توانست با آراي قاطعی حضور یابد اما دیری نپايید بسان مثل مرحوم پروین اعتصامی به طعنه که کدو بن به چنار ؛ که به رغم سن و سال چنار بر او خرده می گرفت که من زائیده بهارم و قامتم از تو بزرگتر شد ! و تو چرا این قدر با این همه سال ، این قدر کوچکی ؟ و چنار هم خردمندانه گفت که بگذار پائیز امسال را اگر به سلامت عبور نمودی آن وقت با تو بیشتر سخن خواهم گفت. دیری نشد که کدو بن با اولین باد پائیزی فرو ریخت و چنار همچنان کوهی قامت برافراشته !

حال مثل ما و آقای ادیانی درعرصه ی سیاست ،بسان این داستان است! ادیانی که با فن خطابه و خردش براي تحقق مطالبات مردم حوزه انتخابیه و خصوصاً مطالبه ی فرهنگیان وارد مجلس شد و سرمست از این پیروزی پا در رکاب مجلس هشتم گذاشته بود در اندک زمانی همه ی تلاش خویش را معطوف به چگونگی تحکیم قدرت سیاسی و آینده ی موازنه ی ماندن در قدرت بدون ملاحظه افکار عمومی پرداخت که کسی هرگز چنین گمان نمی کرد که او این گونه بی توجه به عقبه ی سیاسی و حلقه ی مشاورانش به طراحی و آینده اش بپردازد.

او در اندک زمانی تمامی مساعی خویش را معطوف به رفتن کمیسیونی آب و نان دار جستجو می کرد و بی توجه به چشمان نافذ فرهنگیان حامي اش و نیز مردمان حوزه ی انتخابیه همه را در حیرتی باور نکردنی فرو برد!

 او بعد ها توانست با فن خطابت خویش باز بی توجه به سال ها نگرش سیاسی اش در حلقه ی اصولگرایان ، که اهداف آن ها شاید به لحاظ نظری و تئوری با مبانی فکری اش هیچ سنخیتی نداشته بود،پیوند ایجاد کند.

پس از گذشت مدتی از گوشه و کنار انتقادات و گلایه ها از تغییر روش او پس از نمایندگی ، بسیاری از حلقه های دوستانش با سرخوردگی های به وجود آمده به خط کشی های سیاسی و اجتماعی با او پرداختند ، که نهایتاً طیف عظیمی از حمایت های آن روز در اندک زمانی به مخالفت های عیان با آقای ادیانی انجامید.

به آقای ادیانی باید یادآوری کرد که اجماع مطالبات برآورده نشده فرهنگیان در بهتر شدن وضع معشتی شان خصوصاً در دوره نمایندگی اش ، عصبانیتی را از آن ها در حوزه ی سیاسی پدیدار نمود که خشمش قطعاً در انتخابات آتی هویدا خواهد شد؛ عملی که هیچ یک از فرهنگیان حداقل از آقای ادیانی انتظارش را نداشته اند و فکر می کردند ورود او برای فرهنگیان یک غنیمت و فرصت خواهد بود.

*قربانعلی نعمت زاده:او نماینده پیشین مجلس از حوزه انتخابیه قائم شهر و سوادکوه ، جویبار و کیاکلاست که دارای نظریه های علمی و تخصصی در زمینه کشاورزی است و این بار هم عزم جزم کرده که با حمایت گروه های سیاسی اصولگرایان وارد کارزار رقابت های نمایندگی مجلس شود.

نعمت زاده یک بار پس از سال دوم نمایندگی،نادم و پشیمان از حضور در مجلس شد و تا یک قدمی استعفا پیش رفت. عمده دلایل این عمل ، توقعات اشتغال جوانان حوزه ی انتخابیه و انتظارات عمران و آبادانی و توسعه حوزه ی انتخابیه بوده است که آقای دکتر خلق و خوی خود را با توجه به روحیاتش ، در این راستا ارزیابی نمی کردند و به همین جهت در صدد برآمد عطای نمایندگی را به لقایش ببخشاید، هر چند مشاورانش او را از این کار بر حذر داشتند اما مردم حوزه انتخابیه از آن سال تا آخر نمایندگی آقای دکتر تقریباً در مراجعات به او برای رفع و رجوع مشکلات شان از او ناامید شده بودند !

 حتی نزدیکترین دوستان و مبلغان او -پشیمان از حمایت های انتخاباتی- در کوتاه ترین زمان ممکن پی بردند که او هرگز برای این کار ساخته نشده است ، انگار اتحادی بین او و حامیانش در این پشیمانی به مثابه درد مشترک طرفین بوده است که شناسائی شد.

آقای دکتر باید به این سئوال مردم حوزه انتخابیه پاسخ گوید که چه اتفاق جدیدی او را به سوی افقی تازه اي در برآوردن مطالبات مردم به صحنه ای انتخابات کشانده است ؟

امروز که مشکلات داخلی و بین المللی زندگی و معیشت را بر مردم بسیار بسیار از زمان مجلس هفتم تنگ تر کرده است و خیل عظیمی از صنایع رو به تعطیلی است و بیکاری جوانان بزرگ ترین مطالبه ی اجتماعی مردم است،جای پرسش های جدی است که چه کسانی به آقای دکتر مشورت می دهند که وضع برای آمدنش مهیا است و سلامت سیاسی و شخصیتی او که برای جامعه یک غنیمت است را به عرصه ی ناسلامت سیاسی کشانده اند!

 لازم است آقای نعمت زاده با بررسی و سیر دوران نمایندگی خود در مجلس هفتم با بازخوانی اطرافیان و حامیان آن مقطع،فارغ از متعلقان و دوستداران سیاسی که ممکن است برای جاه طلبی های خودشان به او مشورت می دهند،از سلامت و کفایت علمی اش که متعلق به جامعه است مراقبت کند و نسبت به حضورش برای رقابت های سیاسی تجدید نظر کند.

 *کمال علی پور: او از مدیران ارشد شهرداری تهران و یکی از کاندیدای مجلس هشتم است که توانست رأی به نسبت قابل قبولی را در صحنه ی منازعات سیاسی به دست آورد.

 علی پور با برجسته کردن عنوان شغلی خود و نیز مورد توجه قرار دادن خویش به گروه ها و احزاب تأثیر گذاری که به زعم او ریشه در اثر گذاری جامعه دارد سعی کرده نقشی ماندگار از خود در منازعات سیاسی و رقابتی بر جای نهد.

او که زير پرچم حزب موتلفه اسلامی جا خوش کرده بود در واقع پناه او در این حزب هیچ وقت مشخص نشدکه آیا بر اساس رابطه ی تشکلاتی او بوده است که وارد میدان رقابت ها می شود یا صرفاً با بهره برداری از عنوان آن به رخ رقبای سیاسی قصد توازن سیاسی را داشته است؟

تاکنون تیم انتخاباتی آقای علیپور نخواسته است با اهدافی روشن و خاستگاهی مشخص وارد منازعات سیاسی و رقابتی شود.بهره بردن از عناوین پر طمطراق در حوزه ی انتخابیه ای که عمده مشکلات و مطالبات مردم آن بیکاری و عدم توسعه ی صنعت است،برای عمده ی فعالان سیاسی و انتخاباتی حوزه ی انتخابیه قائم شهر ، سوادکوه ، کیاکلا ، جویبار وجهی از اعتماد و جانبداری را نمی تواند باز تولید کند.

مردم نسبت به کسانی که سعی در لیست کردن احزاب و دستجات سیاسی-که قارچ گونه در انتخابات سر و کله شان پیدا می شود-دارند، متعجبانه می گویند آنان وقتی در زندگی و گرفتاری هاشان هیچ نقشی از همدلی و همراهی ندارند چگونه به خودشان اجازه می دهند که بی توجه به افکار عمومی داهیانه وارد دسته بندی های سیاسی و انتخاباتی شوند ؟ خاصه آنکه گره زدن توانمندی اشخاص در زمان انتخابات به احزاب و دستجات سیاسی که چندان در افکار عمومی شناخته شده نیستند ممکن است لطمات جبران ناپذیرش را نصیب آن کاندیدا کند؛به ويژه بعضی از احزاب تابلو داری که افکار عمومی یادگار خوبی از عمل سیاسی آن ها به نفع مردم و جامعه ندارند.

علیپور که در حوادث پس از انتخابات با نگارش سلسله نوشته هایش سعی کرده رضایت تفکری خاص را به خود معطوف تا بلکه در منازعات انتخاباتی مجلس نهم پشتیبانی و رضایت آن ها را برای خویش سهیم کند،از تحلیل تأثیرگذاری منفی و معیوبی که بر افکار عمومی جامعه داشته است غافل مانده است.

 او نمی دانست که پمپاژ خبری و یک جانبه گرائی عمل سیاسی در نزد آحاد ملت امری نیست که مورد غفلت مردم و جوانانش قرار گیرد!

محمد اسماعیل ابراهیم زاده:او مدیرعامل سابق شرکت گاز مازندران است که به عنوان یکی از مجریان و مدیران ارزنده و نمونه ی دولت هفتم و هشتم و نهم به مدت شش سال مطرح بوده است.

ابراهيم زاده از جدی ترین گزینه های رقابت مجلس نهم است. او که یکی از گزینه های انتخاباتی مجلس هشتم هم بود که با دسیسه های رقبای سیاسی-که او را چون خاری در چشم خویش تصور می کردند- و نیز غضب کنندگان سیاسی تازه به قدرت رسیده که هیچ تجربه ای از میدان بازی سیاسی نداشتند،از گردونه رقابت بيرون کردند.

 این مدیر سیاسی توسط زخم خوردگان اداری تحت مدیریتش-که دل خوشی از موفقیت و پیش برندگی ناباورانه ی پروژه های عمرانی نداشته اند- ناشیانه کنار گذاشته شد.آن ها با توسل به تهمت ها و پیش داوری ها برغم داشتن پرونده ی روشن سیاسی و مدیریتی(به مدت 6 سال نمونه بسیجی نمونه کشوری) او را از دور رقابت ها خارج کردند.

 ابراهیم زاده شجاعانه و متخصصانه با اقتدار در میان ناباوری مردم و مدیران ارشد استانی ، پروژه گازرسانی جاده نظامی قائم شهر و شهرستان سوادکوه را در مدت کوتاهی اجرائی نمود،کاری که حسادت خیل عظيمي را برانگيخت.

او امروز به یمن سوابق کاری شفاف با وجهه و عقبه و پیشینه ی روشن سیاسی در اقناع مسئولان،پا در رکاب رقابت های مجلس نهم گذاشته است. او را می توان در حلقه ی چهار نفر اول شرایط فعلی رقابت ها ارزیابی کرد،هر چند رقبای او همواره در تضعیفش می کوشند.

*سید هادی حسینی:او کارشناس ارشد جامعه شناسی و مدرس جامعه شناسی در دانشگاه های پیام نور و آزاد و یکی از مدیران کل تربیت بدنی در دولت اصلاحات سید محمد خاتمی و پرسنل ارشد یکی از ارگان ها، از جمله گزینه هاي رقابت انتخاباتی مجلس نهم است که با به چالش خواندن عملکرد نمایندگان فعلی مجلس پایه ی فعالیت خود را شروع کرده است.

 حسینی که یکی از نزدیکان يکي از نمایندگان فعلی قائم شهر و سوادکوه است، عمده تلاش خویش را معطوف به ناکارآمدی و برآورده نکردن وعده های برزمین مانده آن نماینده معطوف کرده است.

 او با هوشمندی توانست خیل عظیم یاران سابق آن نماینده را در ستاد خویش جمع آوری کند و با بازخوانی وعده های پیشین آن نماینده به مردم وعده دهد که آمده است با صداقت بگوید خود نیز حامی آن وعده ها در گذشته بوده است اما چون برآورده نشده قول می دهد که در احیای آن ها صادقانه بکوشد.

حسيني باید بگوید به مردمی که خسته از آزمودن و اعتماد کردن و نیز احساس نزدیکی و بومی گرائی و احساس ناسیونالیسیتی را با پسرعموی او آزموده اند ، آیا می شود باوراند که یکبار دیگر نیز با همین ادبیات به دیگران با اطمینان بنگرند ؟ همان مردمی که دیگرانی نیز در همین حوزه انتخابیه با همین ادبیات و بومی گزینی خود را محق می دانند که مردم آن ها را نیز فراموش نکنند .

 حسینی توانست بزرگ ترین چالش و شکاف سیاسی و انتخاباتی را بر پیکره ی عملکرد نمایندگان ایجاد کند اما در پر کردن این شکاف عملاً دارای مشکلات عدیده است ،زیرا روی گردانی مردم از وضع موجود قطعاً به پناه آوردن کسانی که برای جذب آراي آنان بدون برآوردن مطالبات آنان انجاميده، ممکن است کاری سخت باشد.

او که بیشترین رأی خود را از شهرستان سوادکوه و سوادکوهی ها می داند باید نسبت خود را با اقوام و گروه های سیاسی موجود در حوزه انتخابیه و گرایش سیاسی خود را با آنان مشخص کند، کاری که تاکنون از این منظر بنا به هر دلیل مغفول مانده است و رقبای او تاکنون از همین روزنه به تخریب او می پردازند که شفاف سازی او در همین راستا می تواند کمک کار او در رقابت ها شود.

البته پاکدستی و امانتداری او در مشاغل حساسی که برعهده ی وی بوده است و نیز زندگی بی تکلف و ساده  و خوشروئی اش می تواند بزرگ ترین برگ برنده ی او -به شرط اطلاع رسانی- درکارزار انتخاباتي باشد.

حسيني بايد به این نکات ظریف بسیار توجه نشان دهد که پاکدامنی و امانتداری گوهرگمشده ی جامعه و مردم ماست و او با توجه به سوابق سیاسی و اجرایی اي که از آن برخوردار بوده،باید ضمن برجسته نمودن آنها به مردم بگوید که در جامعه ی رنج دیده از بی وفایی ها و کج روی ها و...بوده اند انسان های شایسته ای چون او که توانست سربلند بيرون بيايد.

اگرحسینی قدری باشتاب دادن در اطلاع رسانی و نیزبهره بردن ازظرافت های چینش ستادی و لحاظ کردن آن در عملیاتی کردن فضای تبلیغاتی ،دقت بیشتری به خرج دهد،قطعا"می تواند دراضلاع تعیين کننده ی رقابت های چهارنفراول از او نام برد.

 *بهزاد متانی:او از دبیران خوشنام و با سابقه ی آموزش وپرورش قائم شهر است و نیز قاطعیت حضور درتشکل های صنفی معلمان را درکارنامه ی فعالیت های خویش دارد.

صداقت و صراحت بیان و خاصه خلوص و امانتداری او،خشم بسیاری ازکسانی که او مخالف پارتی بازی و باندبازی آن ها در آموزش و پرورش محل خدمتش بود را برانگیخته خواهد کرد.

 اولین برداشت نگارنده ازحضور او در منازعات انتخاباتی،قطعا"اعتراض به کسی است که درحوزه ی انتخابیه ی او رای را ازمعلمان گرفته و به کار دیگری مشغول است.

عملکردکسانی که در آموزش و پرورش حوزه ی انتخابیه با پشتوانه آن نماینده آمده اند و موجبات تکدر خاطرفرهنگیان رافراهم نموده اند،نيز می تواندیکی دیگر از دلایل حضور بهزادمتانی در رقابت ها باشد.