يکشنبه 11 دی 1390-23:14

ما اشتباه کردیم

در جلسه سئوال از شهردار ساري مطرح شد:برای این نشست با 10 رئیس شورا مشورت کرده ام/شهردار به خلع ید سرمایه گذار شهربازی اصرار داشت/استاندار ضمانت کرده که زندان تا پایان سال تخلیه شود/ یک سال و نیم پس از مصوبه شورای تامین،مجسمه هاي اسب را جمع آوری کردیم/حوصله کنید تا شهردار از بلاتکلیفی خارج شود/ برخی شهر را خوردند و بردند،در حالی که به نان و پنیر افطاری من گیر داده اند.


مازندنومه،کلثوم فلاحي:عصر يک شنبه جلسه علنی شورای شهر ساری، شاهد پرسش و پاسخ عضو شورا و شهردار بود. محمدآقامیری به عنوان عضو سوال کننده از شهردار ساری، سوال های تفصیلی خود را از حجازي پرسید.

 قرار بود آقامیری در مدت چهار ساعت ، سوال های خود را از شهردار بپرسد اما جلسه با پرسیدن حدود 38 سوال در 2 ساعت به پایان رسید و بقیه این نشست به روز سه شنبه موکول شد.

 اگرچه شهردار حجازي مورد سوال آقامیری واقع شده بود، اعضای شورا هم به برخی سوال ها پاسخ می دادند.  در بسیاری موارد نقيبي-رييس شورا-به کمک شهردار آمد و پاسخگوی آقامیری بود.

 آقا میری در خصوص معاونت فرهنگی شهرداری، وضعیت بودجه ، بودجه حق پارکینگ،وضعیت شهربازی ،وضعیت زندان، هزینه پل ولی عصر ،جابه جایی مجسمه از میدان امام ساری، وضعیت زباله سوز و مانند اين ها پرسش داشت.

او در ابتدای این نشست اظهار داشت:تاکنون ندیده ام که هیچ یک از اعضا وفق قانون به شهردار تذکر داده ، سئوال بپرسند و به صورت کتبی پاسخ دریافت کنند.

*2 کارشناس از صدا و سیما خواستيم

 شهردار ساری در رابطه با ایجاد معاونت فرهنگی گفت:در صدد هستیم اداره فرهنگی را به معاونت ارتقا دهیم اما هنوز موفق نشده ایم.

وی با اشاره به اینکه راحله حاجیان -مسئول روابط عمومی شورای شهر ساری- به صورت موقت سرپرست اداره فرهنگی منصوب شد، افزود: از اعضای شورا و برخی دستگاه های فرهنگی مدد خواستیم تا فرد کارشناسی را به ما معرفی کنند و در این جایگاه به فعالیت بپردازد .

 سید علی حجازی یادآور شد: 2 نیروی کارشناس هم از صدا و سیما درخواست کردیم که به شهرداری منتقل شوند اما موافقت نشد.

 وی در خصوص بودجه شهرداری خاطرنشان کرد: بودجه تحقق می یابد اما ممکن است تغییراتی در ردیف بودجه داشته باشیم.

 شهردار ساری با اشاره به اینکه در تغییر ردیف بودجه ، درخواست را به شورا می فرستیم و اگر با قانون مغایرت داشته باشد ، شورا مصوب نمی کند، بیان داشت:تغییر ردیف بودجه ، مساله ای قانونی است که انجام می شده و موضوع تازه ای نیست.

*سئوال و جواب،نه مباحثه!

البته جلسه يک شنبه شورا، به آرامی نگارش این خبر نبود، چراکه نحوه سوال پرسیدن ، بارها مورد اعتراض جمال باقری قرار گرفت.

 این عضو شورا با بیان اینکه سایر اعضای شورا باید حوصله شنیدن این فرمایش ها را داشته باشند، تصریح کرد: مسائل باید در قالب سوال و جواب مطرح شود نه مباحثه.

باقری با اشاره به اینکه مباحثه با سوال و جواب جور درنمی آید، ادامه داد:سئوال مشخص است ، این جلسه پس از پاسخ کتبی شهردار است تا نکات مبهم ، رفع شده و اعضای شورا هم در جریان قرار گیرند، به احترام جمع ، قانون باید رعایت شود.

 فرامرز نقیبی در پاسخ باقری، اظهار داشت: به صورت قانونی جلسه را اداره می کنم.

وی باقری را به آرامش دعوت کرد و افزود: حوصله کنید،برای این نشست با 10 رئیس شورا مشورت کرده ام.

*شهردار به خلع ید سرمایه گذار شهربازی اصرار داشت

در ادامه شهردار ساری در خصوص جریمه های پارکینگ،گفت: عنوان شده که شهرداری 2500 پرونده جریمه حق پارکینگ دارد، به استناد قانون شورا بررسی کند که از میان 2500 پرونده ای که منجر به صدور رای شده، چند مورد وصول شده است.

وی در خصوص شهر بازی ساری تصریح کرد: گزارش مبسوطی در این زمینه ارائه کرده ام.

 آقامیری به اعتراض گفت: گزارش شما ناقص است.

شهردار ساری با بیان اینکه سرمایه گذار شهربازی در مدت قانونی به تعهد خود عمل نکرد، افزود: 2 بار درخواست خلع ید کردیم که شورا قبول نکرد.

حجازی با اشاره به اینکه در نهایت سرمایه گذار خلع ید شد و با سرمایه گذار دیگری مذاکره کردیم، بیان داشت: سرمایه گذار به صورت مشارکتی با شهرداری وارد کار نمی شود و چنانچه زمین شهربازی را به آنها بفروشیم ، پروژه شهر بازی را اجرا می کنند.

 رئیس شورای شهر ساری در این راستا تصریح کرد: شهردار به خلع ید سرمایه گذار شهربازی اصرار داشت اما شورا به سرمایه گذار فرصت داد.

 نقیبی با بیان اینکه در موضوع شهربازی ما هم مقصر هستیم ، ادامه داد:ما اشتباه کردیم ، کسانی که آمدند سرمایه گذار نبودند.

*سوال تان را اصلاح کنید

نائب رئیس شورا هم از دیگر کسانی بود که به کمک شهردار آمد. میرصالح صالح نیا، در رابطه با وضعیت زندان ، گفت:ما پول دادیم و زندان را خریداری کردیم تا فضایی برای مردم شهر درست کنیم.

وی با بیان اینکه آقامیری می گوید زندان مربوط به کل استان است، بیان داشت: سوال تان را اصلاح کنید.

نقیبی با اشاره به اینکه دولت مصوب نکرد که زندان را چه کسی بخرد، افزود:ما زندان را چهار میلیارد تومان خریدیم و اکنون 18 میلیارد می ارزد.

 وی با بیان اینکه استاندار ضمانت کرده که زندان تا پایان سال تخلیه شود، یادآور شد: چهار برابر قیمت خرید زندان ، سود کردیم.

باقری بار دیگر به وضعیت جلسه اعتراض کرد و افزود:حق دارم در این خصوص نظرم را اعلام کنم. این عضو شورا با بیان اینکه مطالب باید درست منتقل شوند، خاطرنشان کرد:آقامیری عضو شورای دوم بود و در همان زمان خرید زندان را مصوب کردند ، خرید زندان مصوبه سفر ندارد که دولت پول بدهد و شهرداری بخرد، اینجا صحن رسمی شورا است.

*پل ولی عصر اشکال اجرایی ندارد

شهردار ساری در خصوص پل میدان ولی عصر (عج) اظهار داشت: احداث پل از مصوبه های سفر بوده و وزارت راه متعهد به پرداخت 50 درصد از هزینه ها بود.

 حجازی با بیان اینکه بر اساس نیاز شهر ، شورا و شهرداری تصمیم گرفتند برای حل مشکل ترافیکی ، این پل را احداث کنند، افزود: پل ولی عصر اشکال اجرایی ندارد ، پل غدیر هم مستقل است.

 وی در پاسخ به این سوال که چرا نظارت ، مطالعه و طراحی پل ولی عصر بر عهده یک شرکت گذاشته شد، تصریح کرد: در تمام جلسه های کمیسیون معاملات، عضو شورا حضور داشت و همه این کارها با مصوبه شورا انجام شده است.

رئیس شورای شهر ساری در این زمینه یادآور شد:شهردار برای هر یک از موارد مطالعه ، نظارت و طراحی ، شرکت های جداگانه ای معرفی کرده بود اما شورا موافقت نکرد.

 نقیبی با بیان اینکه ما خواستیم همه این کارها را یک شرکت انجام دهد چراکه دو شرکت مربوط به استان های دیگری بودند که ممکن بود در روند اجرا با مشکل مواجه شویم، ادامه داد: در احداث پل غدیر هم همین کار را انجام دادیم.

*اسب ها سه میلیارد قیمت دارند

 شهردار ساری در رابطه با جابه جایی جسمه ها از میدان امام (ره) ، خاطرنشان کرد: یک سال و نیم پس از مصوبه شورای تامین ، مجسمه ها را از این میدان جمع آوری کردیم.

 وی با بیان اینکه برای این کار از شورا مصوبه نداشتم، افزود:نقیبی می تواند این موضوع را منکر شود اما رئیس دادگستری ساری من و نقیبی را به صورت جداگانه فراخواند و گفت اگر قبل از روز ارتحال امام (ره) مجسمه ها برداشته نشوند، خودمان اقدام به جمع آوری می کنیم.

 حجازی ، یادآور شد: مجسمه ها از جنس برنز و قیمتی بود و به دلیل اینکه خسارتی وارد نشود، خودمان اقدام به جمع آوری کردیم.

 وی با بیان اینکه در خصوص جانمایی مجسمه ها در محل دیگری به شورا نامه نوشتیم که مجسمه ها در حیاط عمارت شهرداری و یا در پارک های شهر نصب شوند، تصریح کرد:هنوز شورا به این نامه ما پاسخ نداده است.

آقامیری خطاب به شهردار گفت: باید از شورا مصوبه می گرفتید، صرف اینکه بگویید دادستان دستور داده یعنی شما از فردي می ترسید در صورتی که باید از قانون بترسید، اسب ها سه میلیارد قیمت دارند.

نقیبی در این نشست به نامه ای مورخ دوم تیرماه اشاره کرد که بر اساس آن ، مجسمه ها باید یا در جای قبلی و یا در محل طلاقی کمربندی جنوبی ، نصب شوند که این نامه به امضای آقامیری هم رسیده بود.

این در صورتی است که آقامیری در سوال های خود از شهردار پرسیده بود چرا برای جابه جایی مجسمه ها تصمیمی اتخاذ نشده است.

*در حاشيه

- سید مهدی احمدی هم به نحوه اداره جلسه اعتراض کرد. این عضو شورای شهر ساری با بیان اینکه گویا حوصله حاضران از این روند رسیدگی ، سر رفته، بیان داشت: بهتر است بخشی از سوال ها را در نشست دیگری بررسی کنیم.

-نقیبی با بيان اين که حوصله کنید تا شهردار از بلاتکلیفی خارج شود،افزود: دستور جلسه از قبل اعلام شده بود.

 -حوصله اصحاب رسانه هم از این نحوه پرسش ها ، سر رفته بود، چراکه سوال های آقامیری تفصیلی و تفسیری پرسیده می شد و شاید دلیل این موضوع ،مدرک تحصيلي حقوقی آقامیری بود. شايد اگر فرد دیگری سوال کننده بود،جلسه ملال آور و خسته کننده نمي شد.

-آقامیری در این جلسه مانع عکس گرفتن روابط عمومی شورا و خبرنگاران شد. وی در این راستا گفت: هفته گذشته یکی از کارمندان شهرداری از جلسه شورا عکس گرفت و عکس های ما در وبلاگ شخصی یک فرد دیده شد که در جلسه شورا یکی در حال خندیدن و دیگری لم داده ، منتشر شد.

- آقامیری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه زمزمه هایی از جدایی غرب استان به گوش می رسد، ادامه داد:این موضوع در دراز مدت به منزله ی حقیر و ضعیف کردن مرکز استان است.

وی با بیان اینکه بدخواهان ساری می خواهند مرکز استان را از اینجا انتقال دهند، افزود: وقتی مستمر شهرهای پرجمعیت را اعلام می کنند ، قطعا همین منظور را دارند.

-روزنامه بشیر طی روز های گذشته یادداشت بدون نامی از حاشیه جلسه قبل شورا منتشر کرده بود . گویا در این یادداشت ، به صورت غیر مستقیم ، مهدی احمدی را خطاب قرار داده بودند. سیدمهدی باقری در این نشست در خصوص این یادداشت اظهار داشت: از خبرنگاران حاضر در جلسه درخواست می نمایم با حاشیه نویسی های حاشیه دار خود، شورا را به حاشیه نبرده و در این حاشیه نویسی آتش بیار معرکه نبوده و به دنبال فروش نشریات مورد نظر خود نباشند.

وی ادامه داد: خبرنگار بی انصافی که این گونه قلم زدی و حتی جرات نوشتن نام خود را هم نداشتی ، از خود نپرسیدی که چرا احمدی در جلسه شورا مشغول خوردن بود؟

 احمدی یادآور شد: شروع جلسه شورا همزمان با اذان مغرب و عشا است و آیا شما اگر جای من بودید برای افطار نمودن روزه خود ، از خوردن چای، نان و پنیر خالی دریغ می نمودید؟

وی با بیان اینکه کمی به خود آمده و از شیرین کاری های بی مزه خودداری کرده و به ما کمک نمایید،خاطرنشان کرد:چرا چشمان تان را بسته اید و نمی بینید که برخی شهر را می خورند و یا خوردند و بردند؟ در حالی که به نان و پنیر افطاری من گیر داده اید ؛ ان شاءالله خدا قبول کند.

 این عضو شورا با اشاره به اینکه به روزنامه بشیر توصیه می کنم برای به فروش رساندن روزنامه ی خود ، راه های بهتری انتخاب کنند،اظهار داشت: حتما آیه های شش و دوازده سوره مبارکه حجرات را همراه با تفسیر آن مطالعه فرمایند. 

-در نهایت این نشست در ساعت شش به پایان رسید و بقیه سوال های آقامیری به جلسه بعد موکول شد.