يکشنبه 11 دی 1390-23:32

2 فوريت نيمه پنهان

سيد رمضان شجاعي در برنامه جنجالي 2 فوريتي شبکه سوم سيما شرکت کرد؛رييس ستاد انتخاباتي تان در دوره گذشته الان چه کاره است؟بازنشسته شده/در برگه اي که در دست من است،نوشته شده که شما ضعيف ترين نماينده مجلس هستيد/به وعده هاتان عمل کرديد يا قول و قرار هاي تان "قضا"شد؟/تا حالا با نماينده اي مچ انداخته ايد؟ که نماينده ساري گفت:نه/الان چقدر پول همراه تان هست؟شجاعي کمي تامل کرد و گفت:فکر کنم صدهزار تومان و بعد دست در جيبش کرد تا پول هايش را بشمرد!پس از شمارش گفت:200 هزار تومان پول دارم!...


مازندنومه،سردبير:شامگاه يک شنبه،نماينده مردم ساري در برنامه جنجالي 2 فوريتي شبکه سوم سيما شرکت کرد و به پرسش هاي جوراجور و گاه دشوار مهران رجبي-مجري مشهور اين برنامه-پاسخ داد.

اواخر آذرماه گذشته بود که محمد رضا باهنر-نايب رييس مجلس-در جلسه غیر علنی مجلس، خواستار تحریم اين برنامه از سوی نمایندگان مجلس شده بود،برنامه اي که به نوعي با نمايندگان شوخي مي کند اما هدف اصلي اش آگاه سازي افکار عمومي و جلب مشارکت عمومي براي شرکت در انتخابات آتي مجلس است.

باهنر  به شدت از برنامه "2 فوریتی" که مدتی است از صدا و سیما پخش می شود، انتقاد و تصریح کرد که این برنامه توهین به مجلس شورای اسلامی است.

او  از همکارانش خواست که در این برنامه تلویزیونی شرکت نکنند و با قطع همکاری خود با سازندگان 2 فوریتی، آن را تحریم کنند.

برنامه انتقادی و چالشي 2 فوریتی،تصاویر نمایندگان شرکت کننده در برنامه را به صورت شطرنجی منتشر و صداي شان را کمي دست کاري مي کند تا به زعم علي عطشاني-تهيه کننده و کارگردان بزنامه- تبليغات نماينده ها محسوب نشود.

همان زمان گفته مي شد نمایندگان از شرکت در برنامه مذکور منع شده اند،اما سيدرمضان شجاعي-نماينده اصولگراي ساري- يک شنبه شب آمد و در اين برنامه خودماني در معرض پرسش هاي مهران رجبي قرار گرفت.

***

در حالي که دوربين برنامه چهره اي از نماينده ساري نشان نمي داد و از پشت سر و کنار،تصويري را به صورت نيمه پنهان و مات پخش مي کرد،شوخي هاي مهران رجبي آغاز شد:"خودتان را در دل تان معرفي کنيد!"

مجري در بخشي از برنامه گفت:"چقدر بد است که آدم مهمان دعوت کند و نتواند اسم اش را بگويد!" او از خانواده و تعداد فرزندان شجاعي پرسيد که پاسخ شنيد:"سه بچه دارم."

سپس از مسئوليت هاي پيشين اين نماينده پرسش شد و او به دوران صدارتش در صدا و سيماي مرکز مازندران اشاره کرد که البته روي کلمه مازندران نويز پخش شد و کسي متوجه نشد استان اين نماينده کجاست!

-آيا شما تا به حال وام گرفته ايد؟-رجبي پرسيد.

-مگر کسي در ايران وجود دارد که وام نگرفته باشد؟!-شجاعي گفت.

در ادامه مجري سئوال کرد:رييس ستاد انتخاباتي تان در دوره گذشته الان چه کاره است؟که پاسخ شنيد:بازنشسته شده.-آيا  براي او هم وام گرفته ايد؟!

مصاحبه جذاب شده بود و مهران رجبي که خود هنرپيشه اي مطرح است،انگار در فيلمي در حال بازي است.او ميدان داري مي کرد و نماينده ساري هم کوتاه و رسا جواب مي داد.

-هزينه تبليغات شما در دوره گذشته چقدر شد؟

-نامزد انتخابات اگر خودش داشته باشد و خرج کند بحثي ديگر است،علاقه منداني هستند که در انتخابات به نماينده کمک مالي مي کنند و...

الته رجبي زرنگ تر از اين حرف ها بود که مخارج انتخابات اين نماينده را در همين جا رها کند. او در اواخر برنامه بالاخره از زبان شجاعي بيرون کشيد که دوره گذشته چقدر خرج کرده است!

-الان ساکن تهرانيد؟

-بله

-کجاي تهران؟

-ميدان...باز نويز روي اسم ميدان انداختند تا بييننده متوجه محل زندگي نماينده نشود.

-مستاجريد؟اين سئوال بعدي مجري برنامه بود که شجاعي جواب داد:من قبل از نمايندگي ساکن تهران شده بودم.

-چقدر حقوق مي گيريد؟همان يک ميليون و 800 هزار تومان را؟-رجبي پرسيد.

-حقوق مجلس را مي گيرم-شجاعي پاسخ داد.

در اين لحظه مجري برنامه پرسيد:حقوق صدا و سيما چي؟نمي گيريد؟که پاسخ شنيد:نه،از آن جا حقوق نمي گيرم.

مهران رجبي ادامه گفت و گو را به طرح چالش برانگيز حقوق مادام العمر نماينده ها کشاند و گفت:شما از امضا زنندگان اين طرح بوديد؟

نماينده ساري تصريح کرد:اصلا" اين گونه نيست که شما مي گوييد،استفساريه بوده و ادامه داد:همه حقوق مادام العمر مي گيرند،مگر کارمندان بعد از بازنشستگي تا اخر عمرشان حقوق نمي گيرند؟

مجري برنامه 2 فوريتي حرف شجاعي را قطع کرد و گفت:اما اين طرح فرق داشت.شجاعي گفت:پس خودت بگو چي بود؟

رجبي گفت:در اين طرح آمده بود که شما بر مبناي آخرين فيش حقوقي تان تا آخر عمر حقوق و مزايا بگيريد،مثل نوار قلب!

نماينده ساري که گاه مجري را با اسم کوچکش صدا مي زد،گفت:نه مهران،اين استفساريه بوده براي مسايل مربوط به حقوق مقامات سياسي،روساي سه قوه،استانداران و نمايندگان مجلس که 80درصد از مزاياي دوران رياست شان را بگيرند.

-خب،اين حل شد،حالا بگيد اهل انتقاد هستيد؟

-پذيراي هر نوع انتقادي هستم.

-در برگه اي که در دست من است، نوشته شده که شما ضعيف ترين نماينده مجلس هستيد!نظرتون چيه؟

-شجاعي با شنيدن اين جمله رجبي،خنده ي معناداري کرد که البته تصوير خنده اش را ما نديديم و از زبان مجري شنيديم که او خنديد.

نايب رييس کميسيون فرهنگي مجلس گفت:من در مجلس دو-سه طرح ارايه داده ام،ساماندهي NGO ها طرح من است، اين طرحي که دادم 40 ماده واحده دارد،قانون اداره صدا و سيما طرح ديگر من است...

رجبي در اين هنگام حرف هاي شجاعي را قطع کرد و گفت:عملکرد نگوييد،اما داشتيد عصباني مي شديدها!عصباني نشيد!در اين برگه چنين چيزي نوشته نبود! او ادامه داد:همکاران ما تصاويري از حوزه انتخابيه شما گرفته اند که مي بينيم و بعدش شما توضيح بدهيد.-قلب تون که نمي گيره؟!

-نه،ببينيم.

در ادامه برنامه گزارش کوتاهي پخش شد؛نظرات چند شهروند ساروي درباره شجاعي که البته به همان شيوه معمول برنامه که چهره ها کاملا"مشخص نبود و در واقع دوربين مخفي بود که چند روز قبل از مصاحبه با شجاعي ضبط شده بود.

مصاحبه شوندگان نظرات متفاوتي داشتند:از وقتي رفت مجلس ديگه خبري از او نيست،کاري براي مردم نکرد،خبر ندارم دفترش کجاست،تا حالا بعضي نطق هايش را گوش داده ام،نماينده بايد شجاع باشد،آدم بدي نيست،تعريفش را شنيده ام و...

بعد از پايان دوربين مخفي،دوباره رجبي و شجاعي مقابل هم قرار گرفتند.مجري سئوال کرد:شما به وعده هاتان عمل کرديد يا قول و قرار هاي تان "قضا"شد؟

نماينده ساري در مجلس جواب داد:تا حالا که توانستم به وعده هايم عمل کنم.

بعد نوبت پخش تريبون آزاد برنامه شد،آيتمي که خارج از بحث محوري برنامه تهيه شده بود و عده اي از مردم نقطه نظرات شان را راجع به انتخابات بيان  کردند.

دوربين که به داخل استوديو برگشت،مجري پرسيد:اهل ورزش هستيد؟که شجاعي گفت:بله،من رييس هيئت ورزش هاي همگاني استان هستم و واليبال بازي مي کنم و قبلا" هم کشتي مي گرفتم.

سپس سئوال کرد:براي گسترش ورزش در حوزه انتخابيه تان چه کرده ايد؟که نماينده ساري و مياندورود اظهار داشت:ما در شهرمان تيم دسته يک فوتبال نداشتيم و من از رييس جمهوري خواستم که ما يک تيم دسته يکي خريداري کنيم.

در ادامه مجري پرسيد:اين دوره کانديدا مي شويد؟و پاسخ شنيد:بله،تصميم دارم.

-نماينده هاي منطقه شما به فکر رتق وفتق امور و کارهاي اجرايي مثل پل ساختن و اين ها هستند،درسته؟

-نماينده ها 4 دسته اند:نمایندگان ملی،نمايندگان محلی،نمایندگانی که نه اهل کار ملی و نه کار محلی هستند و نمایندگانی که هم کار ملی و هم کار محلی انجام می دهند که من سعي کردم جزو گروه چهارم باشم.

رجبي بعد از شنيدن اين پاسخ شجاعي گفت:شما اولين نفري هستيد که نماينده ها را به چهار دسته تقسيم کرده ايد.مهم ترين وظيفه نمايندگان چيست؟و نماينده ساري گفت:قانون گذاري.

 در ادامه دوباره دوربين از استوديو خارج شد و بعضي شهروندان ساروي به اظهار نظر درباره وظايف يک نماينده پرداختند.

گزارش که تمام شد مهران رجبي پرسيد:تا حالا با نماينده اي مچ انداخته ايد؟ که نماينده ساري گفت:نه!

-اهل ادبيات هستيد؟

-بله،شعر زياد حفظ هستم.

رجبي خواست مچ شجاعي را بگيرد،بنابراين گفت:من يک بيت از شعري را مي خوانم،بگوييد شاعرش کيست:اين که خاک سيه اش بالين است...و شجاعي مصرع دوم اين شعر معروف پروين اعتصامي را خواند و گفت:اختر چرخ ادب،پروين است!

رجبي گفت:بقيه اش را بخوانيد و نايب رييس کميسيون فرهنگي مجلس با کمي مکث ادامه شعر را تا ابيات پاياني خواند و مجري گفت:شما 100 امتياز آورديد!

در ادامه پرسيد:اهل موسيقي هستيد؟-بله و اورتور آهنگي را پخش کردند که شجاعي بايد تشخيص مي داد چه کسي آن را خوانده است.اين بار هم نماينده ساري درست پاسخ داد و گفت:آهنگ محمد اصفهاني است.

-با اهل و عيال دعواتان شده؟-رجبي پرسيد.

-دعوا بخشي از شيريني زندگي يک زوج است که در نهايت منجر به دوستي بيشتر مي شود-شجاعي گفت.

و مجري افزود:نمي دانم چه سري هست که آدم با هر کسي دعوا مي افتد،بعد با او دوست صميمي مي شود، پس آنگاه پرسيد:توقع يک نماينده از مردم چيه؟

نماينده ساري گفت:توقع ما اين است که مردم در تصميم گيري ها نماينده را ياري کنند،اطلاع رساني و نيازهاي خود را هم اعلام کنند.

در  ادامه برنامه،بعد از اين که مجري از شجاعي اقرار گرفت که در اين چند سال هر هفته به حوزه انتخابيه خود سرکشي کرده،از او سئوال کرد:الان چقدر پول همراه تان هست؟

شجاعي کمي تامل کرد و گفت:فکر کنم صدهزار تومان و بعد دست در جيبش کرد تا پول هايش را بشمرد!پس از شمارش گفت:200 هزار تومان پول دارم!

رجبي هم به بيننده ها گفت:ايشان تا حالا بيشترين پول را به همراه داشته اند،يکي از نماينده ها 7500 تومان پول همراهش بود و ما دل مان سوخت و مي خواستيم به او پول بدهيم!

شجاعي هم گفت:مي خواستم چيزي بخرم که اين مقدار پول همراهم بود! و رجبي افزود:شما هميشه همين طور شفافيد؟نماينده ساري هم جواب داد:هميشه همين جوري ام.

در اين هنگام مهران رجبي دوباره بحث را به هزينه هاي انتخاباتي دوره گذشته کشاند و سيدرمضان شجاعي اذعان کرد که در دور گذشته زير 100 ميليون تومان هزينه کرده است.

-رفتيد مجلس پولش دراومد يا نه؟فقط ناراحت نشو-رجبي گفت.

-من خرج نکردم،دوستان هزينه کردند-شجاعي گفت.

مجري افزود:بعد اين دوستان تان نيامدند و به شما نگفتند که توقعاتي دارند؟

نماينده ساري گفت:چرا،گهگاه مي آيند و مي گويند که مثلا" آقا من فلان جا براي شما پارچه زدم!

شجاعي در ادامه تاييد کرد که اهل تماشاي فيلم است و فيلم "طلا و مس"آخرين فيلمي بوده که تماشا کرده.

سئوال بعدي رجیبي باز غافلگيرکننده بود:بچه که بوديد قلک داشتيد؟که اين بار پاسخ شجاعي منفي بود.

-چرا قلک نداشتيد؟

-خرج هاي ما به طور روزمره بود و قلک نداشتيم.

-حالا بگيد نمايندگي سخت تره يا کار معدن؟

-هر کاري سختي خودش رو داره اما نمايندگي سخت تره.

در ادامه مجري چند واژه را گفت و شجاعي بلافاصله توضيح کوتاهي مي داد:

-اسراييل:بدخيم

-آژانس انرژي اتمي:بازيچه دست ديگران

-ورزش:سلامتي و تندرستي

جهاد اقتصادي:تلاش براي خودکفايي

بين الحرمين:مظهر عشق و دلدادگي

-کعبه:نورانيت دل

-تحريم:حرف مفت

فرمانده:مقام مافوق

در دقايق پاياني برنامه مجري پرسيد:اگر به شما مسئوليت اجرايي پيشنهاد شود،کدام حوزه را قبول مي کنيد:سينما،موسيقي،ورزش و تئاتر که شجاعي پاسخ داد:تئاتر که مادر هنرهاست و بايد نجات پيدا کند.

در پايان مهران رجبي گفت:ما تصوير شما را واضح پخش نکرديم و صداي شما را نيز کمي تغيير داديم،اجازه داشتيم؟که شجاعي گفت:حتما" اجازه مي دهم،برنامه شما بديع و تازه و دوست داشتني است،جنس سئوال هاي شما نيز کليشه اي نيست.

بعد از خداحافظي مجري،پشت صحنه اي پخش شد که در آن يکي از دست اندرکاران برنامه 2فوريتي به استناد رضايت مندي نماينده ساري از اين گفت و گو ، ادله آورد که  اين برنامه به هيچ نماينده اي توهين نکرده است.