دوشنبه 12 دی 1390-15:43

اسير حاشيه ها

استيضاح شهردار يا شورا؛اختلاف سليقه و نظر درون شورای شهر ساری بعضاً‌ ناشي از فقدان آگاهي در برخي و بالابودن آگاهي نزد برخي ديگر از اعضاي شوراست/چرا اعضای شورا قبل از ورود به جلسه مطالعه نمی کنند؟چرا برخی آمارها را ندارند؟/وقتی اعضای شورا داخل جلسه می آیند نمی دانند دستور جلسه چیست و نتیجه آن مصوبات فله ای می شود/وقتی مسوولی از شهرداری برای پاسخگویی به شورا می آید باید تنش بلرزد نه اینکه مسوول مربوطه بی خیال باشد و در جلسه شورا چرت بزند/اتفاقا استیضاح اخیر خوب بود،حداقل نتیجه اش این بود که یک شوک شدید به شهرداری ساری وارد شد/اگر این بگومگوها و مشاجرات در شورا منتج به یک نتیجه مطلوب شود بسیار مفید است/شورا باید خود را استیضاح کند.


مازندنومه،يادداشت ارسالي کاربران،محمد تیموری: شورای شهر ساری همواره يكي از مهمترين و خبرسازترين حوزه‌ها در استان بوده، اگرچه محدوده عملكرد و حدود تأثيرگذاري و تصميم‌گيري اين نهاد مدني از حيطه شهرداري فراتر نرفته است!

 شوراي شهر ساری اخيرا اسير حاشيه‌هايي شده كه بسيار پررنگ تر از متن آن بوده است و اگر وضع به همین منوال ادامه یابد دور از انتظار نخواهد بود تا اين نهاد و عملكردهای تأثيرگذارش در دوره سوم که به مراتب از دوره های قبل بهتر بوده است به پاي حاشيه‌ها ذبح شود.

به اعتقاد نگارنده مطلب تعارض، اختلاف سليقه، ‌اختلاف نظر و... درون شورای شهر ساری بعضاً‌ ناشي از فقدان آگاهي در برخي و بالابودن آگاهي نزد برخي ديگر از اعضاي شوراست.

اين اختلاف‌ها بيشتر در مسايل شهري بروز پيدا مي‌كند و گاهي موجب سوءتفاهم هم مي‌شود. وقتي اختلاف ناشي از كمبود آگاهي باشد، برخي افراد از فضاهاي شهرداري و بيرون از شهرداري و شورا از اين اختلاف‌نظرها و سليقه‌ها بهره‌برداري و شورا را به سمتي كه مي‌خواهند هدايت مي‌كنند.

تعارض‌هايي كه پيش مي‌آيد معمولاً به اختلاف نظر رسيده و به‌تدريج اگر كنترل نشود به سوءتفاهم تبديل خواهد شد و بعد هم به مرحله توهين به هويت اشخاص مي‌رسد و همين فضا است كه يك وقت در جاهايي ملاحظه مي‌كنيم كه شوراها قفل و اعضا با هم درگير مي‌شوند.

 اما در مورد کمبود آگاهی اعضای شورا به عنوان نمونه مصداقی را عرض می کنم.همه اعضا، شورا ترافیک را از مهمترین مشکلات شهر ساری می دانند و راهکارهایی را برای روان سازی ترافیک پیشنهاد می کنند از جمله تعریض خیابان ها،اما اگر از آنها تعریف روان سازی ترافیک را بپرسید نمی دانند؟!

 روان سازی ترافیک به معنای گسترش راه ها برای تردد روان تر خودروهای شخصی نیست بلکه باید با گسترش حمل و نقل عمومی شرایطی را فراهم سازیم که شهروندان خود ترجیح دهند با وسایل نقلیه عمومی سفر کنند و کمتر شاهد تردد خودروهای شخصی در سطح شهر باشیم.

 وقتی اعضای شورا این مهم را درک نمی کنند طبیعی است زمانی که رییس سازمان اتوبوسرانی را در جلسه شورا دعوت می کنند یک سوال در زمینه خدمات مطلوب تر به شهروندان از وی نمی پرسند.

اینکه مردم ترجیح می دهند از اتوبوس استفاده نکنند دلیلش ضعف های سیستم حمل و نقل عمومی اتوبوسرانی است. چرا اعضای شورا قبل از ورود به جلسه مطالعه نمی کنند؟چرا برخی آمارها را ندارند؟این است که وقتی اعضای شورا داخل جلسه می آیند نمی دانند دستور جلسه چیست و نتیجه آن مصوبات فله ای می شود.

چرا وقتی مسوولی از شهرداری یا سازمان های تابعه را دعوت می کنند سوالات مهمی درباره عملکرد واحد تحت مدیریت آنها نمی پرسند؟

چرا به وظایف نظارتی خود به نحو احسن عمل نمی کنند؟این نظارتها باید آن قدر قوی باشد که وقتی مسوولی از شهرداری برای پاسخگویی به شورا می آید باید تنش بلرزد نه اینکه مسوول مربوطه بی خیال باشد و در جلسه شورا چرت بزند.

 اما در مورد اتفاقات اخیر شورای شهر ساری برخی اعضای شورا اشکالاتی را در زمینه تحقق بودجه مصوب مطرح کرده اند. ميزان تحقق بودجه بستگي به نقدينگي دارد كه مردم وارد سيستم مي‌كنند.

طبیعی است که با رکود ساخت وساز شاهد کاهش درآمد شهرداری ها باشیم، لذا شهرداری باید به دنبال درآمدهای پایدار باشد.اما در مورد هزینه های شهرداری اعضای شورا باید بدانند که درآمدهای شهرداری از جیب مردم ساری است و حیف و میل کردن درآمدها و یا احیانا استفاده از آنها در مواردی غیر از هزینه های شهرداری قانونا و شرعا حرام است و وظیفه آنهاست که بر هزینه های شهرداری نظارت کافی داشته باشند.

چه لزومی دارد در جاهایی که دولت باید برای دستگاه متبوع خود هزینه کند این هزینه از جیب شهروندان ساروی پرداخت شود؟

اتفاقا استیضاح اخیر خوب بود.حداقل نتیجه اش این بود که یک شوک شدید به شهرداری ساری وارد شد و شهرداری ساری تکانی خورد.

مسوولان شهرداری با سوالات متعدد یک عضو شورا مواجه شدند و مجبور به پاسخگویی شدند.فهمیدند کسی هست که بر آنها نظارت جدی می کند.

 در پایان در مورد موارد مطروحه توسط برخی اعضای شورای شهر در مورد هزینه های شهرداری باید اذعان داشت نکته مهمی که نباید از آن غافل شد این است که شفافيت حساب‌هاي شهرداري ساری در هيچ دوره‌اي به‌اندازه امروز نبوده است.

 اينكه حتي اگر يك جايي زميني با يك مالك تهاتر شود، مستندات آن موجود و تقويم شده است. الآن دقيقا مي‌دانيم كه چه اتفاقي افتاده و این يك توفيق براي شورا و شهرداري است. این شفافیت مشخص خواهد کرد که چه پولی و در چه محلی هزینه شده است.

البته در مورد اتفاقات اخیر در شورای شهر ساری از یک منظر دیگر هم می توان نگاه کرد.اگر این بگومگوها و مشاجرات در شورا منتج به یک نتیجه مطلوب شود بسیار مفید است.سوال و استیضاح حق شوراست.

اینکه صداهای مختلف و نگرش ها و دیدگاه های مختلف در شورا دیده می شود ایرادی نیست و اتفاقا خوب است.این عین دموکراسی است،منتها همه باید تابع جمع باشند و نظر اکثریت شورا را ملاک قرار دهند.

اعضای شورا باید نسبت به هم عینک بدبینی را بردارند و با عقلانیت و خرد جمعی و صبر و حوصله توام با تدبیر تصمیماتی را اتخاذ کنند که آیندگان از آنها به نیکی یاد کنند و در تصمیم گیری ها فریب سیاست بازان را نخورند.

 در پایان نگارنده مطلب بر این اعتقاد است که برای رشد و توسعه ساری بايد برنامه جامع داشته باشيم. بايد گذشته، حال و آينده را مدنظر قرار دهيم. سوال بنده از شورای شهر ساری این است که اعضاي شورا چقدر همت و وقت گذاشته‌اند بر روي تدوين و تصويب يك منشور توسعه که از همه تخصص‌ها استفاده كرده باشند و برنامه مديريتي دقيقي ارائه داده‌ باشند؟

چقدر از نظر نخبگان شهر و کارشناسان خبره استفاده کرده اند؟ از نظر ما و شهروندان، تاكنون در شورا همت و عزم لازم براي اين منظور نبوده است.این یعنی شورا باید خود را استیضاح کند.

ايميل نويسنده:(mtaimory@gmail.com)