يکشنبه 18 دی 1390-22:29

نمايشگاه هاي زرد کتاب

معاون توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه های کشور گفت:نمایشگاه های زرد به مخاطب ضربه می زند/ کتاب های حوزه ادبیات و رمان موسوم به زرد هستند/کتاب سازی در کشور بسیار آسیب زننده است/حدود 30 درصد از جمعیت کشور به طور مستقیم با اینترنت درگیری دارند.


معاون توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه های کشور صبح يک شنبه در ساري گفت:اغلب رمان هایی که چاپ می شوند موسوم به کتاب های زرد هستند.

 به گزارش مازندنومه،مجدالدین معلمی در نخستین گردهمایی نویسندگان مازندرانی در حوزه تولید محتوا اظهار داشت: آمار دقیقی داریم که چه کتاب هایی مورد علاقه مخاطب است.

وی با بیان اینکه کتاب های تولیدی در اندازه انتظارات مخاطب نیست ، تصریح کرد:به طور جدی در حوزه تولید محتوا با خلا مواجه هستیم.

 معلمی با اشاره به اینکه در برخی مواقع بی دلیل اقدام به تولید کتاب شده و کتاب سازی صورت می گیرد، ادامه داد:متاسفانه کتاب سازی در کشور بسیار آسیب زننده است.

 وی با بیان اینکه وقتی کتاب ضعیف در اختیار مخاطب قرار می گیرد نباید انتظار همراهی مخاطب را داشته باشیم ، گفت:در بعضی حوزه ها به ویژه ادبیات و رمان بسیار ضعیف قلم می زنیم.

معلمی با اشاره به اینکه جوانان بیشترین مخاطب این حوزه هستند، خاطرنشان کرد:کمترین تولید مناسب و فاخر را در همین حوزه داریم و اغلب رمان هایی که چاپ می شوند موسوم به کتاب های زرد هستند.

 وی با بیان اینکه این رمان ها هیچ چشم انداز و هدف مشخصی ندارند، ادامه داد:رمان های متعددی وجود دارند اما کتاب مناسبی نداریم .

 معلمی با اشاره به اینکه در شیوه چاپ کتاب، معمولا کتاب های ما مخاطب پسند و جذاب نیست ، تصریح کرد:باید بتوانیم از ابزار کتاب برای جذب مخاطب استفاده کنیم اما طرح جدید نداریم که این موضوع هم به ضرر ما است.

 معاون توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه های کشور با بیان اینکه تمام فضای رسانه های شهری و عمومی را تبلیغات تجاری پوشش داده ، یادآور شد: در این فضا نباید از مخاطب انتظار داشت که مطالبه گر فضای فرهنگی باشد و کتاب را در سبد روزانه خانوار قرار دهد.

 وی با اشاره به اینکه در سه حوزه رسانه ها از رسانه ملی تا مطبوعات، فصای شهری و فضای مجازی ضعف جدی داریم ، بیان داشت: حدود 30 درصد از جمعیت کشور به طور مستقیم با اینترنت درگیری دارند که غالب این افراد جوان هستند.

معلمی با بیان اینکه ما متولیان امر برای برای کتابخوانی در فضای مجازی چه کرده ایم ، اضافه کرد: بیش از 90 درصد از کتاب هایی که به صورت پی دی اف و رایگان در فضای مجازی در دسترس است کتاب های مناسبی نیستند و احتمال تعمدی بودن این کتاب ها وجود دارد.

 وی با اشاره به اینکه کتاب های خوب کاملا قدیمی هستند، تصریح کرد:به روز نبودن این کتاب ها در مقابل مخاطب جوان تنوع طلب ، چالش جدی در این عرصه است.

معاون توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه های کشور با بیان اینکه قانون مشخصی در خصوص برخی موارد وجود ندارد که مثلا قیمت یک کتاب پی دی اف چقدر خواهد بود، ادامه داد: ضعف بعدی بحث دسترسی به کتاب است.

وی با اشاره به اینکه در توزیع کتاب در تمام کشور مشکل داریم ، خاطرنشان کرد:در سطح کشور برای توزیع کتاب ، کتاب فروشی های گسترده نداریم.

به گزارش خبرنگار ما معلمی با بیان اینکه در مازندران تعداد کتابخانه ها به نسبت جمعیت ، بسیار کم است ،گفت:نمایشگاه های زرد از دیگر معضلاتی است که با آن مواجه هستیم.

 وی یادآور شد: در این نمایشگاه ها که به صورت دوره ای در استان ها برگزار می شود اغلب کتاب های معمولی عرضه شده و باعث دورماندن کتاب های خوب از دسترس مخاطبان می شود.