سه شنبه 27 دی 1390-19:20

پزشکان به همايش مي روند

 سیزدهمین همایش کشوری آموزش علوم پزشکی و پنجمین جشنواره آموزشی شهید مطهری در ساري برپا مي شود/این جشنواره سال گذشته در مشهد برگزار و 400 میلیون تومان هزینه صرف شد/ در این دوره از همایش بیش از 3 هزار نفر شرکت مي کنند/بزرگداشت حکیم طبری از حکمای قرن 2 و 3 قمري و نیز معرفی 2 استاد برتر در اين جشنواره برگزار مي شود/ بخش اعظم مقالات به صورت پوستر است و 12 پنل تخصصی هم ارایه خواهد شد.


مازندنومه،اعظم کردان: معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مازندران و دبیر سیزدهمین همایش کشوری آموزش علوم پزشکی و پنجمین جشنواره آموزشی شهید مطهری ،پيش از ظهر سه شنبه با خبرنگاران نشستي برگزار کرد.

در اين نشست دکتر آزادبخت از برگزاری سیزدهمین همایش کشوری آموزش علوم پزشکی و پنجمین جشنواره آموزشی شهید مطهری به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی مازندران خبر داد و گفت: رسانه ها بهترین کمک کننده برای رساندن اطلاعات مفید در این خصوص هستند.

وي با بیان اینکه برگزاری این دو موضوع در یک زمان اجباری نبود و می توانست در دو زمان متفاوت برگزار شود ولی تا این لحظه وزارت بهداشت آن را در یک دوره زمانی قرار داده، ادامه داد: زمان اعلام شده در پوسترهای همایش و جشنواره 12 تا 14 اردیبهشت ماه سال 91 درج شده ولی در جلسه وزارت بهداشت روز 11 اردیبهشت هم لحاظ شده است.

وی فرایندهای آموزشی وانتخاب استاد نمونه و الگو را دو محور اصلی جشنواره آموزشی شهید مطهری عنوان کرد و اظهار داشت: در سال گذشته 34 فرایند و ایده برتر در سطح کشور مطرح شده بود.

آزادبخت با بیان اینکه پیش بینی می شود امسال 45 فرایند آموزشی برتر در کشور مطرح شود ، گفت: این جشنواره در 9 حیطه ارزش یابی و سنجش،محتوای آموزشی،تدوین و بازنگری برنامه های آموزشی، روش ها و تکنیک های آموزشی، مرجعیت ،رهبری و مدیریت آموزشی، مشاوره و راهنمایی و نیز فعالیت های فرهنگی و تربیتی و اجتماعی، قوانین و مقررات، محصولات آموزشی و سایر حیطه ها برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: در این دوره از جشنواره یک استاد برجسته کشوری و یک استاد برجسته از دانشگاه میزبان نیز انتخاب می شود.

دبیر همایش در خصوص برنامه های سیزدهمین همایش کشوری آموزش علوم پزشکی افزود: در روز 11 اردیبهشت کارگاه های مربوط به همایش تشکیل می شود و روز بعد یعنی 12 اردیبهشت کاملا به جشنواره آموزشی شهید مطهری اختصاص می یابد و در غروب همان روز اختتامیه جشنواره و افتتاحییه همایش برگزار مي شود که بزرگداشت شهید مطهری و حکیم طبری از حکمای قرن 2 و 3 قمري و نیز معرفی 2 استاد برتر هم اتفاق خواهد افتاد.

آزادبخت با اشاره به اینکه همایش آموزش پزشکی در روز 13 اردیبهشت با سخنرانی های استادان مطرح آغاز می شود،در خصوص محورهای این همایش گفت: نهادینه کرد فرهنگ اسلامی،ایرانی ،اخلاق و معنویت در حرفه پزشکی،الگوهای تحول و نوآوری، راهکارهای ارتقا اعضای هیات علمی، شکوفایی خلاقیت و رقابت سالم،راهکارهای تحقق اهداف و نقشه جامع علمی در حوزه آموزش ، آموزش علوم پزشکی پاسخگو به نیاز جامعه و توازن حیطه های مختلف و وظایف و مسولیت های اعضای هیات علمی در دانشگاه ها و... از محورهای این همایش است.

وی با تاکید بر اینکه این همایش توسط دانشگاه های قطب شمال برگزار می شود، اظهار داشت: این دانشگاه ها شامل دانشگاه های علوم پزشکی گلستان،شاهرود، سمنان، بابل،گیلان و اردبیل است.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در پاسخ به سوال مازندنومه مبنی بر زمان فراخوان و میزان هزینه برگزاری همایش، ضمن بیان اینکه فراخوان این همایش آغاز شده و علاقه مندان می توانند تا 30 بهمن ماه آثارخود را به دبیرخانه همایش ارسال کنند و فراخوان جشنواره نیز رسما آغاز نشده و تا 2 هفته دیگر اعلام خواهد شد،گفت: میزان هزینه برپایی همایش و جشنواره به شاخص های متعددی وابسته است واین هزینه ها توسط معاونت وزارت بهداشت پرداخت می شود.

آزادبخت با بیان اینکه این همایش و جشنواره سال گذشته در مشهد برگزار و 400 میلیون تومان هزینه صرف شد، افزود: سعی می کنیم صرفه جویی هایی داشته باشیم.

*3هزارنفر شرکت مي کنند

مدیرمرکز مطالعات آموزش پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی نیز در سخنانی با بیان اینکه در این همایش برخی از مقالات به صورت سخنرانی ارائه می شود،گفت: بخش اعظم مقالات به صورت پوستر است و 12 پنل تخصصی هم ارایه خواهد شد.

دکترحسینی مهر برگزاری کارگاه های دانشجویی توسط دانشجویان را یکی دیگر از برنامه های حاشیه ای همایش عنوان و تصریح کرد: 4 محور همایش مربوط به دانشگاه علوم پزشکی مازندران و 4 محور دیگر مربوط به سایر دانشگاه های علوم پزشکی شمال کشور می شود.

وی تصریح کرد: در پایان این همایش کتابچه ای از مقالات و سخنرانی ها و ایده های ارایه شده انتشار مي يابد.

حسینی دعوت از پزشکان ایرانی زبده که در خارج از کشور بسر می برند و نیز استفاده از صاحب نظران غیر ایرانی که در زمینه آموزش پزشکی مهارت دارند را از دیگر برنامه های این همایش عنوان کرد.

وی با بیان اینکه در سال گذشته این همایش با حضور بیش از 2 هزار نفر در مشهد برگزار شد افزود: پیش بینی می کنیم در این دوره از همایش بیش از 3 هزار نفر شرکت کنند.

مدیرمرکز مطالعات آموزش پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی مازندران در پایان به راه اندازی وب سایت همایش مذکور اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: این سایت در ظرف یک هفته 12 هزار بازدیدکننده داشته و مقالات بسیاری نیز وارد سایت شده است.