جمعه 30 دی 1390-18:10

حداد عادل:اميدوارم بدرقه بدی از دولت نداشته باشیم

در گفت و گوي مازندنومه با غلامعلي حداد عادل عنوان شد:از اظهار لطف شما به خودم تشکر می کنم/در داوری شما نسبت به نتیجه مناظره با آجداني تردید وجود دارد/در مورد هاشمی رفسنجانی فعلا بنا ندارم نظری بدهم/تصوری که امروز نسبت به جریان انحرافی هست در ابتدای کار رئیس جمهور وجود نداشت.


مازندنومه،کلثوم فلاحي:صبح جمعه همایش جبهه متحد اصولگران مازندران ، میزبان غلامعلی حدادعادل بود.

عضو جبهه متحد اصولگرایان در حاشیه برگزاری این نشست، در جمع خبرنگاران حاضر شد و به پرسش هاي ما و ساير خبرنگاران پاسخ داد.

مازندنومه:شما پيش از اين ها در عرصه ادبیات صاحب نظر بودید ، چه لزومی داشت وادی ادبیات را ترک کرده و به عرصه سیاست بیایید؟

حدادعادل:از اظهار لطف شما به خودم تشکر می کنم.ادبیات ، علم و دانشگاه مهم است اما از همه این ها مهمتر ، استقلال کشور ، کمک به کشور و طرز اداره کشور است و اگر خدای نکرده نقصی در اساس حکومت یک جامعه وجود داشته باشد اثر منفی آن در همه شئون کشور مشاهده می شود.بنابراین من در یک برهه احساس کردم تکلیفم آمدن به مجلس و فعالیت بیشتر در عرصه های سیاسی کشور است.

 خوشبختانه ارتباطم را با زبان و ادبیات و سایر رشته های علمی و تخصصی حفظ کردم و تدریسم در دانشگاه هیچ وقت لغو نشده و در حد توان سعی می کنم هم وظیفه ام را در عرصه سیاست و انقلاب ادا کنم و هم در حد لزوم به سایر اموری که آنها هم برای کشور مفید است بپردازم.

مازندنومه:حال که وارد عرصه سیاست شدید،آيا توانسته اید اخلاق را وارد عرصه سیاست کنید و سیاست را با شعر و ادب و لطافت پیوند بزنید؟

 حدادعادل: قبل از اینکه بخواهم اخلاق را بر کشور حاکم کنم،در درجه اول باید تلاش کنم اخلاق را بر خودم حاکم کنم.

کارنامه مجلس هفتم پیش چشم همه است، سعی کردم در حد ممکن اخلاق را عمل کنم و امیدوارم موفق شده باشم.

مازندنومه:زمانی که رئیس مجلس بودید ارتباط عمیقی با دولت نهم داشتید، اکنون جزء منتقدان نرم دولت شده ايد.مي گويند ایرانی ها خوش استقبال و بد بدرقه هستند.چرا احمدی نژاد را بد بدرقه می کنند؟

حدادعادل:امیدوارم دوران دوم ریاست جمهوری احمدی نژاد به این صورتی که شما می گویید به پایان نرسد و ما بدرقه بدی از دولت نداشته باشیم.

 چه در دوران مجلس هفتم و چه در مجلس هشتم سعی ما این بوده کارهای مثبت دولت را تایید کنیم و اگر در جایی هم انتقادی به دولت وارد است، این انتقاد را به نحو منطقی و برادرانه بیان کنیم ؛ روش ما این بوده و همان روشی است که رهبری همواره به آن توصیه کرده اند. رفتار ما با دولت مان اینگونه بود.

مازندنومه: چه شد که تصمیم گرفتید از چهره سیاسی خودتان خارج شده و در برنامه زاویه با یک استاد دانشگاه-لطف الله آجداني- مناظره کنید؟ در آن مناظره در برخی لحاظ به ویژه مسائل مربوط به هاشمی رفسنجانی نتوانستید پاسخگو باشید.همين جا به صورت شفاف نظرتان را درباره هاشمی رفسنجانی بیان کنید.

 حدادعادل:ضرورتی نمی بینم در این مصاحبه به همه جنبه هایی که شما می گویید وارد شوم و در داوری شما هم نسبت به نتیجه آن مناظره تردید وجود دارد.

در هر حال اگر بخواهیم راجع به برنامه زاویه و حضور من در آن برنامه بحث کنیم ، یک بحث مستقل و مفصلی است ولی روش من را در آن برنامه ملاحظه کردید و باز هم اگر لازم باشد آمادگی دارم در این نوع برنامه ها برای شنیدن نظر مخالفان و روشنگری ،بحث و گفت و گوی منطقی شرکت کنم. در مورد هاشمی رفسنجانی هم فعلا بنا ندارم که نظری بدهم.

مازندنومه: بازهم کتاب تاریخ می نویسید؟

حدادعادل:هرکاری برای انقلاب لازم باشد انجام می دهم. اکنون هم مطالعه تاریخی دارم و مقاله تاریخی می نویسم، تاریخ را مهم می دانم و با آن همشهری شما هم آشنایی دارم.ان شاءالله آن برنامه به سود مردم بوده باشد.

مازندنومه: زمانی که با دولت ارتباط نزدیکی داشتید جریانی انحرافی هم وجود داشت ، چرا در آن مقطع موضع گیری صریحي نداشتید و اکنون در پایان عمر دولت به این نتیجه رسیدید ؟آيا جریان انحرافی یک شبه درست شده است؟به نظر شماچقدر این جریان خطرناک است و چرا رئیس جمهوري اینها را رها نمی کند؟

حدادعادل:شما مطالب مختلفی را بیان می کنید. مسلما تصوری که امروز نسبت به جریان انحرافی هست در ابتدای کار آقای رئیس جمهور وجود نداشته ، یعنی اظهاراتی که بعضی از اطرافیان وی داشته اند که موجب پیدایش تصور جریان انحرافی است در سال های اول و دوم وجود نداشته و شما چه انتظاری دارید که ما قصاص قبل از جنایت کرده باشیم؟

مازندنومه:یکی از اعضای جبهه پایداری عنوان کرده آیت الله مهدوی کنی در سال 84 گفته بروید و ببینید این مشایی چه کسی است ، یعنی وی از همان ابتدا متوجه حرکات جریان انحرافی شده و جریان انحرافی از ابتدای دولت نهم وجود داشته است.

حدادعادل:دید و نظر اشخاص متفاوت است، ممکن است کسی پدیده ای را زودتر احساس کند و برخی دیگر بعدها ، ولی هیچکدام از اینها مهم نیست ، مهم این است که ما در شرایط فعلی چه تصمیمی بگیریم که به سود اسلام و انقلاب باشد.

*زیاد دنبال اختلاف نباشید

حداد عادل در ادامه به سوالات سایر خبرنگاران هم پاسخ داد.

*اختلاف اصولگرایان بیشتر در بین کدام تشکل ها است ؟

 حدادعادل:زیاد دنبال اختلاف نباشید. سئوال هایی که جواب شان را می دانید نپرسید. جبهه متحد برای وحدت کامل از جبهه پایداری دعوت کرد اما متاسفانه این وحدت هنوز حاصل نشده است علی رغم این معنا در هر دو طرف تلاش می شود در فهرست نامزدها به حداکثر اشتراک برسیم.

* حدادعادل رئیس مجلس نهم است؟

حدادعادل:این از سئوال هایی است که هر پاسخی بدهم اختلاف برانگیز است.فعلا آنچه مسلم است حدادعادل به عنوان یک نامزد انتخابات مجلس نهم ثبت نام کرده و بیشتر از این نمی تواند چیزی بگوید.

*در خصوص رد صلاحیت چهره های شاخص اصولگرا از جمله علی مطهری چه نظری دارید؟

حدادعادل: سلیقه بنده با سلیقه آقایانی که اسم بردید فرق می کند و جبهه متحد هم درباره هیچکس از جمله این آقایان هنوز تصمیمی نگرفته است.

*در خصوص لیست هایی که گفته می شود مربوط به جبهه متحد است چه نظری دارید؟

حدادعادل:کسی لیستی اعلام نکرده و همه آنها گمانه زنی است. بعضی از این گمانه زنی ها با هدف صورت می گیرد که دوستانه هم نیست.آنچه مشخص است جبهه هنوز درباره فهرست نامزدهای انتخابات برای تهران بحثی نکرده و مقدمات کار در حال انجام است.فرصت هم داریم.