يکشنبه 9 بهمن 1390-14:14

عظيمي:بازار با بخش کشاورزی همسو نیست

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: 80 درصد از مسایلی که در جوامع عمومی مطرح است مربوط به بخش کشاورزی است/مازندران در تولید 12 محصول کشاورزی اول است/مازندران بیشترین فارغ التحصیل بخش کشاورزی را داراست/ نقدهایی که به بخش کشاورزی می شود علمی نیست.


مازندنومه،اعظم کردان:رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در اولین نشست خبری خود با بیان اینکه 92 پروژه زیربنایی، خدماتی و تولیدی با اعتبار بالغ بر 293 میلیارد و 809 میلیون ریال در دهه فجر امسال افتتاح می شود و یا مورد بهره بر داری قرار می گیرد، افزود: در این پروژه ها سهم بخش دولتی دولتی بیش از 129 میلیارد و 519 میلیون ریال و سهم بخش خصوصی و متقاضی بالغ بر 164 میلیارد و 289 میلیون ریال است که در مجموع برای 294 نفر اشتغال مستقیم ایجاد شده است.

 وی تصریح کرد: با افتتاح و بهره برداری از این پروژه ها بیش از 8 هزار تن به میزان تولیدات بخش کشاورزی استان افزوده خواهد شد و 72 روستا با 3 هزار و 606 خانوار روستایی از مزایای آن برخوردار می شوند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه 50 پروژه خدماتی و زیربنایی دراین ایام به بهره برداری می رسد افزود: در بخش تولیدی 42 پروژه با اعتباری بالغ بر273 میلیارد ریال افتتاح می شود.

 عظیمی با اشاره به اینکه بیش از 80 درصد از مسایلی که در جوامع عمومی مطرح است مربوط به بخش کشاورزی است،خاطرنشان ساخت: افتتاح مرغداری مدرن با 85 درصد صرفه جویی در مصرف انرژی ، بهره برداری از سیستم گلخانه ای مدرن مطابق با معیارهای جهانی در شهرستان آمل ونیز پرورش ماهی خاویاری در قفس برای نخستین بار در استان و تامین خوراک دام و طیور به منظور رفع محدودیت های تامین نهاده های اولیه در این بخش از مهم ترین پروژهای شاخص این سازمان به شمار می رود.

 وی به بهره برداری از شالیکوبی در شهرستان بابلسر اشاره کرد و گفت: این شالیکوبی،ضایعات برنج را به حداقل می رساند.

 عظیمی بیان داشت: مازندران در تولید 12 محصول کشاورزی و شیلات از جمله برنج-مرکبات- کیوی- گل و گیاه –گوشت مرغ و ماهیان گرمابی و...در سطح کشور رتبه اول و تولید دانه های روغنی رتبه دوم را داراست.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران، ارزش اقتصادی و ضریب کشت را دو شاخص مهم در ارزیابی سیستم های کشاورزی عنوان و تصریح کرد: مازندران در شاخص ارزش اقتصادی با 7/10 ، ودر زمینه ضریب کشت با 35/1 درصد رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

به گزارش مازندنومه،وی تشکیل کمیته راهبردی،تشکیل شورای کشاورزی، همایش توانمندسازی تشکلها و مراکز خدمات کشاورزی و نیز تولید محصول ارگانیک و پاک،اخذ مجوز برنج سالم و تولید توت فرنگی سالم و اخذ استانداردهای لازم برای تولید این محصول و نیز آغاز مطالعات زهکشی جامع استان را از مهم ترین دستاوردهای بخش کشاورزی در سال جاری ذکر کرد و گفت: مازندران بیشترین فارغ التحصیل بخش کشاورزی را داراست که این ظرفیت، فرصتی برای تبدیل کشاورزی سنتی به مدرن است.

ريس سازمان جهاد کشاورزي مازندران کوچک بودن اراضی، نداشتن جایگاه ویژه برای بخش کشاورزی،نبود ثبات بازار از محدودیتهای بخش کشاورزی در استان نام برد و گفت: متوسط مالکیت در مازندران 7 دهم هکتار است، لذا باید نسخه هایی بپیچیم که متناسب با اراضی استان باشد.

 وی در خصوص تغییر غیرمجاز کاربری اراضی افزود: این مساله برای ما بسیار اهمیت دارد لذا سیاستهای ما در حفظ زمینهای کشاورزی است.

 رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: آنچه که باعث تغییر کاربری اراضی می شود نوسان اقتصاد و بازار است که زیان فراوانی را به کشاورزان متحمل می سازد.

 عظیمی با تاکید براینکه بازار با بخش کشاورزی همسو نیست نیست گفت: هنوز نقدهایی که به بخش کشاورزی می شود علمی نیست بلکه نقد ما نیز سنتی است لذا زمانی می توانیم بخش کشاورزی را متحول کنیم که زیرساختها را با تخصیص اعتبارات اجرایی کنیم.