دوشنبه 10 بهمن 1390-18:43

تعصب به کنار

يادداشتي در انتقاد از اظهارات امام جمعه قائم شهر؛پیشنهاد صریح ما به افرادی که با عناوین خود، مکان استثنائی بازرگان ساروی را زیر سؤال می برند این است که حداقل یکبار هم که شده قدم رنجه کرده و این مکان را از نزدیک نظاره کنند تا به چشم خود صحيح نبودن اطلاعات اطرافیان خود را نظاره کرده و از اظهار نظرهای ناصواب پرهیز کنند.


مازندنومه،سردبير:در حالي که نمايشگاه بزرگ کتاب به شکلي به نسبت مطلوب در ساري در حال برگزاريست و تنها در دو روز نخست، حدود 55 ميليون تومان بن کتاب فروخته شد،امام جمعه قائم شهر ضمن انتقاد از رويه برپايي اين نمايشگاه در مکان فعلي(انبار موسي وفاييان،بازرگان معروف) به نوعي برگزاري اين نمايشگاه را زير سئوال برده، برپايي آن را در مکان نمايشگاهي قائم شهر خواستار شده است.

البته نمايشگاه امسال براي هشتمين سال متواليست که در اين مکان برپا مي شود و حجت الاسلام والمسلمين معلمي تاکنون نسبت به اين قضيه واکنش شديد نشان نداده بود؛هر چند ما نمي دانيم ايراد برپايي چنين نمايشگاهي در فضاي کنوني که به لطف يک سرمايه دار و بدون منفعت شخصي،در اختيار يک امر فرهنگي قرار گرفته است،چيست؟!

به رزومه موسي وفاييان-مثبت يا منفي- کاري نداريم،براي ما مهم هم نيست بدانيم او چه کرده و چه مي کند و دل بر چه مي آرايد؛مهم اين است که وفاييان در اين قضيه به کمک فرهنگ مظلوم ما آمده و بدون سهم خواهي و گرفتن ريالي از ارشاد، مکان بزرگي را يک هفته به رايگان در اختيار مردم و علاقه مندان کتاب قرار داده است.

او مي توانست خيلي راحت اين مکان را در اختيار برگزار کنندگان قرار ندهد يا بابت يک هفته برگزاري نمايشگاه کتاب (به قول يکي از معاونان ارشاد)حدود 30 ميليون تومان اجاره مکان دريافت کند،اما هيچ کدام از اين راه ها را انتخاب نکرد و سالن بزرگش را رايگان در اختيار قرار داد،آن هم براي چندمين سال متوالي.

در چند روز گذشته بارها استاندار،مديرکل فرهنگ و ارشاد استان و معاون سياسي و امنيتي استاندار مازندران،ضمن نام بردن از وفاييان، از او قدرداني کرده اند.عقل جمعي که اشتباه نمي کند،اين بزرگان هم که نابجا از کسي با ذکر نام تعريف و تمجيد نمي کنند!شايد مشاوران آقاي معلمي يک طرفه به قاضي رفته،همه مطلب را عنوان نکرده يا جور ديگري مسئله را طرح کرده اند.

سياست وزارت ارشاد اين است که چنين نمايشگاه هايي را در مراکز استان ها برگزار کند تا هم از نظر امکانات و هم مرکزيت و مسايل ديگر براي ساکنان آن استان مشکلات کم تري پيش بيايد-لابد تحقيق کرده اند و دليل علمي هم دارند-

در هيچ استاني اين نمايشگاه بزرگ سالانه در شهري غير از مرکز آن استان برپا نشده است؛هر چند اگر اين گله را مسئولي از غرب مازندران مي کرد،جاي تامل بيشتري داشت.

اگر مشکل مسير و طول راه است،بايد گفت مگر از قائم شهر تا ساري چند کيلومتر راه است؟همين قائم شهري ها از شهرشان تا بادله مي آيند و پارچه خريد مي کنند يا به تهران مي روند و در نمايشگاه کتاب حاضر مي شوند.

تازه برگزاري اين نمايشگاه در قائم شهر شايد به ظاهر مشکل مسير مردم اين شهر را حل کند،اما براي شهروندان ساير شهرها مشکلات جديدتري به وجود مي آيد.اين در حاليست که بقيه هم به دنبال سهم خواهي مي آيند و اعتراض مي کنند که چرا قائم شهر؛ نمايشگاه بايد در شهر آن ها برگزار شود!

ما مخالف برگزاري نمايشگاه در قائم شهر نيستيم،اما نه نمايشگاه بزرگ کتاب که ضرورتا بايد در يک مکان ثابت و در مرکز استان برگزار شود.

همين حالا در نمايشگاه قائم شهر-که البته راجع به مکان و فضا و وضعيت آن حرف و حديث فراوان است- برنامه ها و نمايشگاه هاي متعددي برگزار مي شود و هيچ کدام از ساروي ها و مسئولان ساروي و يا غير ساروي معترض اين قضيه نشده اند.

آن چه گفته شد مقدمه اي بود تا يادداشت ارسالي يکي ازمخاطبان مازندنومه را انتشار دهيم که درباره همين مسئله نوشته شده و به انتقاد از اظهارات حجت الاسلام والمسلمين معلمي پرداخته است.مطلب را با کمي دست کاري و اديت تقديم مي کنيم.

***

چه اصراری است که حتی برخی شهرهای کوچک مثل قائم شهر که روزگاری تنها و تنها یک کاروانسرا و موسوم به سه راهی علی آباد بوده است، امروز با بزک کردن یک انبار سوله ای فرسوده مربوط به پشتیبانی جهاد، بر استقرار یک مرکز مهم نمایشگاهی آن هم با عنوان بین المللی اصرار می ورزند و با(...) می خواهند این حق مسلم مرکز استان را از ساری بستانند؟!

ساری چه گناهی کرده که هر روز مدعی جدید پیدا می کند و حالا قائم شهر هم به جمع مدعیان مرکز استانی افزوده شده و خواهان استقرار این مرکز مهم نمایشگاهی شده است؟!

مصوبه دولت محترم بر احداث مرکز نمایشگاه بین المللی مازندران در ساری صراحت داشته و حتی بودجه نیز آن تعیین و زمین وسیع این نمایشگاه نیز در پیشانی شهرک صنعتی شماره 2 ساری واقع در حاشیه بزرگراه ساری- فرح آباد با دیوار و سر در بسیار شکیل نیز مشخص شده است و مقدمات کار برای بنای مناسب و تخصصی اش فراهم است.

حال همه چیز مستلزم همت مضاعف مدیران ارشد استان برای تعیین زمانی برای برگزاری مراسم کلنگ زنی است و تذکر اخیر نماینده محترم ولی فقیه در مازندران مبنی بر جدی گرفتن احداث مرکز نمایشگاهی مازندران در ساری نیز بر همین اساس قانونی انجام گرفته است.

اینکه این سال ها مسئولان استان مکان بسیار زیبای بازرگانی یکی از بازرگانان ساری را واقع در جاده نکا برای برگزاری نمایشگاه های بین المللی در اختیار می گیرند،بنا به دلایل متعدد از جمله تجربه های موفق برپایی نمایشگاه های گذشته، وسعت مکانی آن، امکانات خدمات دهی، زیبایی و معماری نوین بنا، نزدیکی به مرکز استان و میزان بالای دسترسی به هتل ها، قرارگرفتن در حاشیه یک بزرگراه بین المللی و فقدان معضلات ترافیکی و پارک گسترده خودروهاست که به هیچ وجه نمی توان این مزایا را در مقایسه با مکان های جایگزینی مثل انبار سوله ای پشتیبانی جهاد در قائم شهر مقایسه کرد.

پیشنهاد صریح ما به افرادی که با عناوین(...)خود، مکان استثنائی بازرگانی بازرگان ساروی را زیر سؤال می برند این است که حداقل یکبار هم که شده قدم رنجه کرده و این مکان را از نزدیک نظاره کنند تا به چشم خود صحيح نبودن اطلاعات اطرافیان خود را نظاره کرده و از اظهار نظرهای ناصواب پرهیز کنند.

تذکر اینکه این بازرگان ساروی که سال های سال مسئولیت اتاق بازرگانی مازندران را بر عهده داشته، فردی خیر و نیکوکار و از سرمایه گذاران بزرگ استان است که این مکان را هم با همه گرانی اش در طی همه این سال ها، مکرراً و رایگان در اختیار نهادهای دولتی برای برپایی نمایشگاه های کتاب و کالا قرار داده و می دهد و درست نیست که ما به جای قدرداني از ادبیات تلخ استفاده کنیم.

استفاده از تریبون های معتبر و مقدس برای تضعیف مرکز استان و نیز نمایشگاه معتبر کتاب امر ناصوابی است و نباید به یک عادت نادرست تبدیل شده و افکار عمومی را ذهنیت داده و مشوش نماید.

بنابر این بسیار شایسته است تا بر چنین مدعیانی افزوده نشده، مدیران تراز اول استان آستین ها را بالا زده و این مصوبه بر زمین مانده را اجرایی کنند که با توجه به تعدد تقاضاها و نیز تحقق مستمر این نمایشگاه ها، واقعاً از نیازهای بارز مرکز استان در سرویس دهی های دائمی به بخش های خصوصی و دولتی و تعاونی است.