يکشنبه 16 بهمن 1390-21:49

چيزي که مي توان درباره اش حرف زد

اظهارات امام جمعه هاي قائم شهر و ساري درباره محل نمايشگاه کتاب آن قدر بازتاب داشت كه در يك هفته اي كه به عنوان خبرنگار در نمايشگاه فعاليت مي كردم،هر مسئولي كه براي مصاحبه به غرفه رسانه ها مي آمد از نداشتن مركز نمايشگاهي ابراز نگراني مي كرد، طوري كه اين موضوع در صدر خبرهاي رسانه اي قرار گرفت و محوريت ترويج فرهنگ كتاب را تحت تاثير قرار داد.(ضعف ها و قوت هاي نمايشگاه کتاب ساري)


مازندنومه،محمداسماعيل بخشي سورکي:داستان به روزهاي ابتدايي نمايشگاه کتاب امسال در سالن وفاييان ساري برمي گرد،آن جا که امام جمعه قائم شهر شديدا از برگزاري نمايشگاه در اين مكان انتقاد كرد و خواهان توجه به محل دائمي نمايشگاه هاي بين الملي استان مازندران در شهر متبوع خود شد.

از آن طرف آيت الله طبرسي در بازديد از نمايشگاه از در پاسخگويي درآمد.او که از مدت ها قبل از برگزاري نمايشگاه از نبود مركز نمايشگاهي در ساري گلايه مي كرد،در مراسم افتتاحيه و بار ديگر در زمان بازديد از نمايشگاه کتاب اين موضوع را مطرح كرد و خواهان پيگيري مسئولان شد.

اين موضوع آن قدر دست خوش نقد و انتقاد شد كه در يك هفته اي كه به عنوان خبرنگار در نمايشگاه فعاليت مي كردم،هر مسئول و هر فردي كه براي مصاحبه به غرفه رسانه ها مي آمد از نداشتن مركز نمايشگاهي ابراز نگراني مي كرد،به طوري كه اين موضوع در صدر خبرهاي رسانه اي قرار گرفت و محوريت ترويج فرهنگ كتاب را تحت تاثير قرار داد.

عده اي باور دارند بايد از تمامي ظرفيت استان براي ترويج امر كتابخواني استفاده شود و برگزاري اين نمايشگاه در قائم شهر يا در شهرهاي غربي استان مي تواند باعث استقبال بيشتر مردم شود، اما برخلاف اين افراد مسئولان ديگري هم بر اين باورند كه برگزاري اين نمايشگاه در قائم شهر علاوه بر مشكلات سازمان دهي و خدمات رساني ، منجر به مطالبات ساير شهرستان هاي استان براي برگزاري دوره هاي بعدي نمايشگاه در مناطق مختلف استان خواهد شد.

اين ها مي گويند حال که نمايشگاه کتاب در ساري جاافتاده و سياست وزارتخانه هم برگزاري نمايشگاه در مراکز استان هاست،بهتر است برپايي نمايشگاه هاي ديگر را به قائم شهر بسپاريم و بگذاريم نمايشگاه کتاب بعد از هشت دوره ،هم چنان در مرکز استان برگزار شود.

در كش و قوس اين خبرها،خبرنگاران نيز در قبول و رد اين نظرها، گزارش هايي تدوين و منتشر كردند که دو مطلب پرسر و صدا را يکي سردبير مازندنومه-که از قضا خود اهل و ساکن قائم شهر است- در انتقاد از اظهارات امام جمعه قائم شهر نوشت در اين پايگاه خبري انتشار داد و مطلب ديگر در خبرگزاري فارس منتشر شد.

با وجود تمامي مشكلات و انتقادها و گله گذاري ها ، استقبال از نمايشگاه کتاب امسال مناسب بود.اين را از زبان مسئولان برگزار کننده نمي گويم،بلکه خود در اين چند روز-صبح و غروب-حاضر بودم و ديدم که مردم زور و اراده شان از برف و سرما هم بيشتر است. اما پرداختن به چند نكته شايد موجب برگزاري بهتر اين قبيل نمايشگاه ها در سال هاي آتي شود:

1- برخي از غرفه داران از سرماي محيط و برخي ديگر از صداي باندهاي راديو نمايشگاه كه درست در بالاي سرشان نصب شده بود( هر روز به مدت حداقل هشت ساعت صدا و آوا از آن ارتعاش مي شد)شديدا ابراز ناراحتي مي كردند.

برخي ديگر از مردم و غرفه داران از كمبود سرويس هاي بهداشتي شديدا انتقاد مي كردند. به نظر هم مي رسد كه مسئولان محترم بايد تدابير لازم براي اين امر را در سال هاي آتي لحاظ كنند چرا كه سرويس هاي بهداشتي نمايشگاه اندک است و نمي تواند پاسخگوي اين همه غرفه دار و مردم باشد.

2-ورودي نمايشگاه و مخصوصا راه منتهي به پل عابر پياده و محيط بيروني نمايشگاه اوضاع بسيار وخيمي داشت. بارندگي در روزهاي برگزاري نمايشگاه شرايط بسيار سختي را فراهم آورد ، تا جايي كه جاري شدن آب راه دستيابي به ماشين پارك شده و يا راه دستيابي به پل عابر پياده را بسيار سخت كرده بود و اكثر افراد براي رفتن به محل پارك ماشين خود، مجبور به دور زدن و پيدا كردن راهي براي عبوراز جريان آب مي شدند.

3-مشكل اساسي ديگر نبود غرفه اطلاعات براي راهنمايي مردم بود تا جايي كه مردم مكرر به غرفه رسانه براي اطلاع در اين خصوص مراجعه مي کردند. شايسته آن است كه مسئولان محترم ارشاد در سال هاي آينده غرفه اي براي راهنمايي و دادن آدرس دقيق محل استقرار غرفه ها لحاظ كنند و صرفا به چسباندن بنرمحل غرفه ها در مدخل ورودي نمايشگاه اكتفا نكنند. هم چنين امکان جست و جوي عناوين کتاب به صورت رايانه اي فراهم باشد تا در وقت مردم صرفه جويي شود.

4-موضوعات متنوع و مختلف، همچنين حجم بالاي غرفه ها و كتاب ها زمينه سردرگمي مردم را فراهم كرده بود.مي شد در جلسات هماهنگي با ناشران و غرفه دارها مقدمات لازم را براي چيدمان درست عناوين كتب در غرفه ها فراهم آورد تا مردم با ديدن اسم و عنوان كتاب سريعتر به مطلب مورد نظر خود دسترسي پيدا كنند.

5-در خصوص اطلاع رساني نيز بايد اين نكته را بيان كرد كه بسياري از مديران مدارس غرب و شرق استان و همچنين دانش آموزان شهرستان هاي مختلف در گفتگو با ما از اطلاع رساني ضعيف نمايشگاه در شهرها و مدارس خود خبر مي دادند. همچنين برخي از مديران مدارس براي خريد با مبلغ بالا جهت تجهيز كتابخانه مدرسه خود، با وجودي كه از راه دوري آمده بودند با سنگ اندازي برخي مسئولان در خصوص نامه نگاري و طي شدن روند سيستم اداري مواجه شدند.

6- برخي وعده هاي مسئولان محترم ارشاد در اين نمايشگاه محقق نشد. مثلا قرار بود با حضور موسوي گرمارودي و شاعران استان همايش شعر انقلاب برگزار شود كه اين امر محقق نشد و يا اينكه قرار بود مراسم اختتاميه با حضور جناب آقاي قرائتي برگزار شود كه باز هم خلف وعده شد.

7- تنها دو دستگاه اتوبوس و يك دستگاه ميني بوس آن هم در ساعت پاياني نمايشگاه براي حمل و نقل مردم در محل نمايشگاه حضور داشت كه به نظر مي رسيد بايد براي دستيابي آسان تر مردم در اين مورد هم تدابير ويژه اي انجام پذيرد.

8-صف هاي طولاني خريد بن كتاب هم از ديگر نكات پررنگ نمايشگاه امسال مخصوصا در روزهاي پاياني بود كه بهتر است مسئولان در روزهاي پاياني تعداد خدمات دهندگان را بيشتر كنند تا وقت مردم به جاي جستجوي كتاب در صف خريد بن كتاب تلف نشود.

9-برگزاري نماز جماعت ها در نمازخانه (همان مكاني كه افتتاحيه برگزار شد)، وجود چند غرفه آيين هاي بومي،حضور مستمر مسئولان ارشاد و رصد اخبار و اطلاعات نمايشگاه هم از نكته هاي برجسته و مثبت نمايشگاه هشتم بود.