دوشنبه 17 بهمن 1390-0:5

نامزدهاي ايکس

با نيامدن اصلاح طلب هاي شاخص و رد صلاحيت عده اي ديگر،نيز رد صلاحيت نامزدهاي شاخص معطوف به جريان موسوم به انحرافي و هم چنين تعدد کانديداهاي اصولگرا در مناطق مختلف براي هم پوشاني،جبهه متحد اصولگرايان راحت ترين رقابت انتخاباتي را پيش رو دارد/نتيجه انتخابات آتي مجلس در استان،يک طرفه به نفع اصولگراها خواهد شد و اصلاح طلب ها به سختي بتوانند يک يا دو کرسي را در مجمع نمايندگان از آن خود کنند.


مازندنومه،سردبير:جبهه متحداصولگرايان،بزرگ ترين تشکيلات اصولگراها در انتخابات آتي مجلس محسوب مي شود که بيشتر وزن آن را اصولگراهاي کلاسيک و نيروهاي راست سنتي سابق تشکيل مي دهند.

راست سنتي به عنوان يک جريان ريشه دار و تاريخي،داراي پايگاه اجتماعي ثابت و منابع قدرت متعددي است که از تشکل هاي مختلفي براي نمايندگي خود در حوزه سياسي استفاده مي کند.

جمعيت موتلفه اسلامي قلب اين تشکيلات است و تشکل هاي همسو پيرامون آن پراکنده شده اند و دو گروه پرنفوذ جامعه روحانيت مبارز و جامعه مدرسين حوزه علميه قم نيز کنار آن ها قرار دارند.

اينان زماني مدافع سرسخت دولت احمدي نژاد(به ويژه احمدي نژاد دولت نهم) بودند و از ايدئولوژي،مرام و عملکرد رييس جمهوري در بخش هاي مختلف-به خصوص سياست خارجي و گفتمان انقلابي رييس دولت-دفاع مي کردند.

البته برخي از اعضاي ارشد اين جبهه همان موقع در جلسات غير رسمي شان اذعان مي کردند که:"احمدي نژاد را تا زماني که در خط ولايت است،قبول داريم!"

پس از لانسه شدن و بزرگ نمايي جريان موسوم به انحرافي در کشور و نيز قهر احمدي نژاد، تشکيلات سنتي اصولگرايان انتقادها را علني کرد و حتي تناني از فرزندان نوگراي اين جريان چون مطهري و زاکاني و...به طرح سئوال از رييس کابينه پرداختند و اين روزها طرح عدم کفايت ريس جمهوري نيز به گوش مي رسد که البته تجربه نشان داده است اين گونه طرح هاي شعاري،هيچ گاه رنگ اجرا نخواهد ديد.

در مازندران اما بزرگان جبهه متحد اصولگرايي، در غياب و خاموشي جريان موسوم به دوم خرداد،چند ماهي است جلسه و همايش مي گذارند و اکنون در پي تدوين نهايي فهرست خود در حوزه هاي انتخابيه مختلف هستند.

تازه ترين اقدام اين گروه،جمع کردن نامزدهاي شاخص از حوزه هاي مختلف استان و امضاي میثاق‌نامه بود.از قرار جبهه متحد اصولگرایان مازندران،امضای میثاق نامه را شرط شرکت در گزینش و بررسی وضعیت کاندیداها دانسته و دبیر اين تشکيلات گفته:"در صورت امتناع از امضای میثاقنامه توسط داوطلبان اصولگرا با نهایت احترام به آنها از بررسی نام این داوطلبان در جریان انتخاب، لیست نهایی جبهه متحد اصولگرایان استان معذوریم."

در جلسه جبهه متحد اصولگرایان استان مازندران برخي از نامزدهاي شاخص اصولگرا شرکت و ميثاق نامه امضا کردند:

آمل:رضا حاجی پور، عنایت‌الله تورنگ

بابل: عابدین مومنی و علی کریمی فیروزجایی

نور و محمودآباد:عباس یزدانی،احمد ناطق‌نوری

رامسر، عباس آباد و تنکابن: جمشید حجتی‌نیا و شمس‌الله شریعت‌نژاد

نوشهر و چالوس:محسن سام‌دلیری،محمدعلی موحدی،حسن محمدپور و عبدالغفار آل‌حبیب

بابلسر و فريدونکنار:ولی‌الله نانوا کناری و مقداد نجف نژاد

قائم شهر،سوادکوه و جويبار: کمال علیپور، میکائیل فرج‌پور، قربانعلی نعمت‌زاده و سیدعلی ادیانی

ساري و مياندرود: منصورعلی زارعی و محمد دامادی

بهشهر: احمدعلی مقیمی و محمد جمشیدی

البته دبير تشکيلات اصولگرايان استان اعلام کرد که برخی از داوطلبان دعوت شده در این جلسه حضور نیافتند، ولی آمادگی خود را در جبهه متحد اصولگرایی اعلام کردند که شامل غلامرضا مشایخی، فرهادی رستمیان از حوزه انتخابیه تنکابن و رامسر، علی میرزایی از آمل، سیدجمال علوی سنگ‌چشمه و سید رمضان شجاعی از حوزه انتخابیه ساری و میاندرود هستند.

شک نداريم که فهرست نهايي اين تشکيلات ، از بين اسامي قيد شده در بالا تدوين خواهد شد و البته آگاهان و فعالان رسانه اي استان،از مدت ها قبل قرار گرفتن نام نامزدهاي فوق را در فهرست نهايي جبهه متحد پيش بيني کرده بودند.

شرط ايجاد و نيز پايداري و موفقيت هر گروه سياسي،وجود پايگاه اجتماعي براي آن است.پايگاه اجتماعي در کنار بنياد فکري و روش سياسي،سه ضلع مثلثي است که ساختار يک حزب را تشکيل مي دهد و تداوم مي بخشد.

به نظر مي رسد برخي از کانديداهاي جريان متحد اصولگرايي در شهر و منطقه خود پايگاه اجتماعي مقبولي نداشته باشند و حتي در اصولگرا يا مستقل بودن آنان شک و شبهه وجود دارد.

پيش تر اعلام شده بود نفرات اصلي اين تشکل،بر اساس نظرسنجي تعيين مي شوند،اما از همان هفته هاي نخست بسياري از آگاهان حدس مي زدند که همين اسامي که در بالا ذکر شد در فهرست نهايي قرار خواهند گرفت و نظرسنجي اولويت اصولگراها نخواهد بود.

البته به دليل توده وار بودن جامعه ايراني،متد "احتمال" کارسازتر از متد "پيش بيني" است.به احتمال نتيجه انتخابات آتي مجلس در استان ما،يک طرفه به نفع اصولگراها خواهد شد و اصلاح طلب ها به سختي بتوانند يک و در نهايت دو کرسي را در مجمع نمايندگان مازندران از آن خود کنند.(پايگاه اصلاح طلب ها در حوزه هاي ساري و  نيز نوشهر و چالوس سنگين تر است.)

به باور ما تفاوتي نمي کند نامزدان اصولگرايي در فهرست اين تشکلات قرار بگيرند يا به طور مستقل در انتخابات شرکت کنند و خود وزن لازم را داشته باشند و فراتر از جريان متحد راي بياورند؛نتيجه کار يکي است؛شيريني به کام اصولگراها.

کلام آخر اين که با نيامدن اصلاح طلب هاي شاخص و رد صلاحيت عده اي ديگر،نيز رد صلاحيت نامزدهاي شاخص معطوف به جريان موسوم به انحرافي و هم چنين تعدد کانديداهاي اصولگرا در مناطق مختلف براي هم پوشاني،جبهه متحد اصولگرايان راحت ترين رقابت انتخاباتي را پيش رو دارد.

سه امتياز بازي از هم اکنون در سبد تشکيلات اصولگراست.آقايان: خود را به آب و آتش نزنيد؛شما از همين الان برنده بلامنازع انتخابات آتي هستيد.