جمعه 21 بهمن 1390-13:44

جای نگرانی نیست

رييس و قائم مقام محيط زيست کشور در ساري بيان داشتند:در قضيه پالايشگاه بهشهر حساسیت هایی روی میانکاله بود/مازندران از استان های ویژه است/32 درصد پستانداران ، 5/58 درصد پرندگان ، 21 درصد خزندگان،45 درصد دوزیستان و 40 درصد از ماهی های کشور در مازندران وجود دارند/بداخلاقی ها وجود داشت اما پاسخ ندادیم/موضوع اصلی میانکاله اعتبارات نیست بلکه تعیین تکلیف وضعیت موجود است/آلایندگی های عمده نفت و گاز در خزر مربوط به کشور آذربایجان است.


مازندنومه،کلثوم فلاحي:ساعت 16 روز پنجشنبه بنا بود رئیس سازمان محیط زیست کشور در جمع خبرنگاران حاضر شود،اما این قرار لغو و به ساعت 18 موکول شد. ساعت از 19 گذشته بود که شاعری -قائم مقام محیط زیست کشور-به جمع خبرنگاران آمد و درخصوص پالایشگاه سخنانی گفت.

محمدی زاده با بیش از یک ساعت تاخیر در ساعت 19 و 25 دقیقه وارد سالن شد. وی ابتدا از مازندران سخن گفت و سپس به تمامی سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

*حساسیت هایی روی میانکاله بود

محمدعلی شاعری در نشست خبری در خصوص پروژه احداث پالایشگاه اظهار داشت: پروژه پالایشگاه بهشهر حدود شش است که در دست پیگیری است.

 وی با بیان اینکه به علت شرایط خاص و استراتژیک بهشهر ، پروژه فراز و نشیب های زیادی را طی کرده ، گفت:وجود زیرساخت های مناسب انتقال این فرآورده به تمام کشور و سیستم های حمل و نقل دریایی و شبکه های دسترسی در منطقه باعث شد بخش خصوصی و دولت در خصوص احداث پالایشگاه جهت گیری کنند.

شاعری با اشاره به اینکه حساسیت هایی روی میانکاله بود، ادامه داد: تالاب میانکاله ثبت جهانی است و در قاعده کنوانسیون رامسر باید حفاظت شود ،زيرا رحم خزر است و بیم آلودگی در این منطقه می رفت.

وی با بیان اینکه مشاور 29 نقطه را در منطقه مورد مطالعه قرار داد و گزینه 29 مورد توجه محیط زیست قرار گرفت ، تصریح کرد:این منطقه در فاصله 10 کیلومتری بهشهر ، 5/3 کیلومتری روستای حسین آباد و چهار کیلومتری رستمکلا قرار دارد.

قائم مقام سازمان محیط زیست کشور ، بیان داشت: جریان وزش باد در این منطقه به صورتی است که هیچ زیست گاهی را تهدید نمی کند، سفره آب زیرزمینی منطقه هم در مقایسه با نقطه قبلی پایین تر بوده و کمتر تحت تاثیر آلودگی نفتی قرار می گیرد.

 وی با بیان اینکه پالایشگاهی که مجوز احداث می دهیم با استاندارد یورو5 با بهره گیری از آخرین سطوح تکنولوژی دنیا است ، خاطرنشان کرد:گازهای خروجی با این استاندارد تطبیق داده و پایش می شود و تضمین لازم برای جلوگیری از نشت هرگونه آلایندگی توسط مجری داده شده است.

شاعری با اشاره به اینکه هیچ گونه ناراحتی در احداث این پالایشگاه در منطقه وجود ندارد، ادامه داد:این سطح از تکنولوژی ، ایمنی لازم را برای محیط زیست ایجاد می کند.

*قفل بسیاری از موانع را در مازندران مرتفع کردیم

محمدجواد محمدی زاده در حاشیه سفر به مازندران در نشست خبری ، اظهار داشت:محیط زیست در مازندران از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه مازندران از استان های ویژه است ، تصریح کرد:علت این موضوع، محدوده مختصر جغرافیایی مازندران با جمعیت قابل توجه(چهار درصد جمعیت کشور)به همراه حساسیت هایی که در اقلیم منطقه وجود دارد،است.

 معاون رئیس جمهوري یادآور شد: 27 درصد از جغرافیای مازندران از نظر محیط زیست کشور ، دارای ارزش حیاتی بسیار بالا است.

 وی با بیان اینکه 32 درصد پستانداران ، 5/58 درصد پرندگان ، 21 درصد خزندگان،45 درصد دوزیستان و 40 درصد از ماهی های کشور در مازندران وجود دارند، خاطرنشان کرد:اینها نشانه ای از ظرفیت های عظیم مازندران است.

 محمدی زاده با اشاره به اینکه رویکرد صرفا توسعه گردشگری و محدودیت در توسعه های زیرساختی ، صنعت و بخش های دیگر را قبول نداشتیم ، ادامه داد: رویکرد ما بر این بود که توسعه متوازن باید در مازندران سامان یابد.

وی با بیان اینکه قطعا گردشگری از اولویت های برجسته مازندران است ، اضافه کرد:اما استفاده از ظرفیت کشاورزی، دامپروری، صنعت همگام با محیط زیست باید باشد.

 این مسئول با اشاره به اینکه محورهای اصلی توسعه مازندران گردشگری، کشاورزی،صنعت و معدن،بازرگانی و خدمات است ، بیان داشت:قفل بسیاری از موانع را در مازندران مرتفع کردیم و در چند ماه گذشته مانع 38 طرح بزرگ و مهم در استان رفع شد.

وی با بیان اینکه در پروژه احداث پالایشگاه که دارای مصوبه دولت بود، همه موانع را از سر راه برداشتیم و در رعایت استانداردها اصلا کوتاه نیامدیم ، یادآور شد:بداخلاقی ها وجود داشت اما پاسخ ندادیم چراکه برای ما اجرای تعهد، مهم تر بود.

اين مسئول در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مدت تعیین شده صدور مجوز برای احداث پالایشگاه بهشهر تا چه زمان است ، یادآور شد:اخیرا تمام مجوزها برای احداث پالایشگاه قید 2 ساله دارند و چنانچه در مدت 2 سال اقدام اجرایی صورت نگیرد ، مجدد باید روال قانونی طی شود.

محمدی زاده با اشاره به اینکه در چندماه اخیر 26 طرح گردشگری را مورد توجه جدی قرار دادیم، اظهار داشت:حتی در مواردی که مجری و دستگاه صادر کننده مجوز انگیزه نداشت ، محیط زیست با احساس وظیفه ، موضوع را برطرف کرد در صورتی که وظیفه ما هم نبود اما احساس کردیم برای توسعه استان ضروری است و استان عقب ماندگی هایی دارد که باید برطرف شود.

 رئیس سازمان محیط زیست کشور با اشاره به اين که ‌مازندران در بعضی زیرساخت ها نیاز به توجه و توسعه دارد،یادآور شد:‌هیچ طرح بزرگ سرنوشت ساز در مازندران که مشکلی در محیط زیست وجود داشته باشد، نیست.

 وی با اشاره به اینکه در مجوز احداث پالایشگاه و همچنین مواردی مانند کک سازی بر اساس ضوابط سخت گیرانه ای عمل کردیم، ادامه داد:چون نگرانی وجود داشت و برای همین روی حداقل استانداردها اکتفا نکردیم بلکه همیشه حداکثر استاندارد را در نظر داریم.

محمدی زاده در رابطه با ممنوعیت استفاده از آزبست ، اظهار داشت:دولت در این زمینه از سال 86 مصوبه دارد و در چند مرحله ، مهلت هایی داده تا واحدهایی که خوراک آزبست دارند ، مورد دیگری را جایگزین کنند و اکنون دولت و محیط زیست هم اصرار دارند تا جایگزینی در آزبست معرفی شود.

وی خاطرنشان کرد:‌در بعضی فعالیت ها که آسیب جدی وارد می شود مانند تولید لنت ترمز ، ممنوعیت استفاده از آزبست به قوت خود باقی است و هیچ مجوزی داده نخواهد شد.

*ببرها در برنامه من است

 معاون رئیس جمهوري در پاسخ به سوالی مبنی بر وضعیت سایت ببرها در مازندران ، گفت:در این خصوص از قبل مطالعاتی انجام و محل میانکاله قطعی شد که از منابع ملی هم حدود 400 میلیون هزینه کردیم و به زودی هم یک میلیارد تومان دیگر به این طرح اختصاص خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه بازدید از سایت ببرها یکی از برنامه های سفر من به مازندران است ، بیان داشت:طرف روسی هم آماده است و هیچ نگرانی راجع به سایت ببر نداریم اما آنچه برای ما مهم است ، طرح جامع مدیریتی میانکاله است.

 این مسئول با بیان اینکه این طرح مطالعه شده و تنها بخش کوچکی از تالاب میانکاله به ببرها اختصاص خواهد داشت ، تصریح کرد:میانکاله کانون حساس اکوسیستمی ، زمستان گذرانی بسیاری از پرندگان مهاجر، محل تقویت آبزیان و بهره برداری از ذخایر ارگانیکی است که باید ظرفیت سازی شود.

 وی با اشاره به اینکه تعهد استان در این زمینه هنوز اجرایی نشده ، یادآور شد:موضوع اصلی میانکاله اعتبارات نیست بلکه تعیین تکلیف وضعیت موجود است.

رئیس سازمان محیط زیست کشور با بیان اینکه بهره برداران و صیادان باید ساماندهی شوند و ما نمی خواهیم کار آنها تعطیل شود، بیان داشت:به دامداران منطقه از نظر عرفی ، حقوقی تعلق می گیرد و این دامداران باید جابه جا شوند.

 وی با اشاره به اینکه ظرفیت سازی میانکاله برای استفاده از امکانات و مزیت ها است ، خاطرنشان کرد:برای شروع این کار پنج میلیارد تومان پیش بینی کردیم و قول می دهم به زودی مشکل سایت ببر در این منطقه حل شود.

*آلوده کننده ترين کشورها:آذربايجان بيشترين و ايران کم ترين

 معاون رئیس جمهوري در پاسخ به سوالی مبنی بر برنامه های محیط زیست کشور در کاهش آلایندگی خزر ، گفت:برای کاهش آلایندگی در خزر هم اقدام بین المللی و هم اقدام ملی انجام می دهیم.

 وی با بیان اینکه نخستین سند زیست محیطی خزر در قالب کنوانسیون بین المللی سه ماه قبل در قزاقستان توسط پنج کشور امضا شد، تصریح کرد:چهار سند دیگر هم در این زمینه در حال آماده شدن است.

محمدی زاده با اشاره به اینکه 2 سند نهایی شده و در آینده در اجلاس سران در مسکو امضا خواهد شد ، بیان داشت:این سندها به آلایندگی هایی که منشاء خشکی دارند، به صورت ویژه توجه دارد و جمهوری اسلامی هم با حساسیت موضوع خزر را در بعد منطقه ای و بین المللی دنبال می کند.

وی با بیان اینکه از حدود 14 میلیون نفر ساکن در اطراف دریای خزر، هفت میلیون نفر مربوط به جمهوری اسلامی ایران است ، گفت:اما آلایندگی های عمده نفت و گاز در خزر مربوط به کشور آذربایجان است.

 این مسئول در همین راستا ادامه داد:آلایندگی انسانی و غیره به تناسب در بین کشورها تقسیم می شود.

 وی با اشاره به اینکه طرح کاهش آلایندگی خزر ، چهارماه قبل مصوب شد، تصریح کرد:در این مصوبه ها برای همه وزارتخانه ها تکالیفی مشخص شده و نقشه راهی ضمیمه دارد و تا پایان برنامه پنجم توسعه ، تکلیف بر قطع آلایندگی است ضمن اینکه این آلایندگی به سرعت در حال کم شدن است.

محمدی زاده با بیان اینکه اقدامات نفتی جمهوری اسلامی در دریای خزر هنوز به مرحله استخراج نرسیده و در حد بررسی ذخایر و ظرفیت سازی است، یادآور شد:آذربایجان با 24 درصد آلایندگی نفت و گاز در خزر بیشترین و جمهوری اسلامی ایران با کمتر از یک درصد آیندگی ، کمترین میزان آلایندگی را به خود اختصاص داده اند.

وی تصریح کرد:‌در آینده هم مراقبت می کنیم تا عملیات اکتشاف در خزر ، آلایندگی به همراه نداشته باشد.

 رئیس سازمان محیط زیست کشور با اشاره به اینکه در تدوین برنامه پنجم توسعه پیشنهادی به مجلس دادیم که با تغییراتی به سمت ساماندهی شنا رفت، اظهار داشت:پیشنهاد ما این بود که حریم 600 متری برای سواحل مدیریت و کاربری ها متناسب با مسائل زیست محیطی تعریف شود .

 وی با بیان اینکه رویکرد ما در این طرح ، حفاظت از سواحل و جلوگیری از آلایندگی دریا بود، خاطرنشان کرد:اگرچه این طرح در برنامه پنجم به نتیجه نرسید، از مطالبات جدی ما در آینده است.

* مسئولان استانی پيگيري کنند

 محمدی زاده در خصوص نیروگاه زباله سوز ساری ، اظهار داشت:آنچه که تکلیف سازمان در این زمینه است را کامل انجام دادیم و تکنولوژی مورد استفاده و سرمایه گذار مشخص است.

وی با بیان اینکه امکان سنجی برای اجرای پروژه مشخص است و مصوبه را هم از دولت گرفتیم ، گفت:استان و وزارت کشور باید برای این مصوبه حداقل 50 میلیارد تومان اعتبار سفر را جذب کند و توقع ما از مدیران استان تلاش برای اختصاص این اعتبار از معاونت برنامه ریزی رئیس جمهوري است چراکه در دیداری که با احمدی نژاد داشتم برای تامین اعتبار قول مساعد داد.

محمدی زاده با اشاره به اینکه برای سرمایه گذاری خارجی در این زمینه امیدوارم و در این زمینه توافق اولیه ای هم گرفتیم، بیان داشت:‌بقیه کار بر عهده مسئولان استانی است.

وی در پاسخ به این سوال که در هنگام کلنگ زنی پروژه زباله سوز ساری گفته بود 9ماه دیگر برای افتتاح این پروژه به مازندران سفر می کند و اکنون با گذشت هفت ماه اتفاقی نیفتاده ، تصریح کرد:‌من گفته بودم اجرای پروژه 9ماه زمان نیاز دارد با فرض بر اینکه در تامین اعتبار به مشکل برنخورد.

*تنها به گزارش وزیر مربوطه اکتفا نکردم

محمدی زاده در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه رابطه صنعت و محیط زیست را در مازندران چگونه ارزیابی می کند، اظهار داشت: پیش از این اختلاف فراوان بود اما در حال حاضر رابطه صنعت و محیط زیست را در مازندران خوب می بینم.

 وی در پاسخ به این سوال که خودروهای زیر بیست میلیون آلودگی های زیادی ایجاد می کنند ، نظارت محیط زیست در این زمینه چگونه است ، گفت: برای از رده خارج کردن خودروهای اسقاطی ، قیمت خودرو را ملاک اعلام نکردیم.

 محمدی زاده اظهار داشت:‌در این زمینه اعلام شد خودروهای با عمر 25 سال با کمک بلاعوض و یا کمک شبکه بانکی ، از رده خارج می شوند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا لغو مجوزهای صید در مازندران توسط محیط زیست استان به بهانه جلوگیری از شیوع آنفولانزای پرندگان پاک کردن صورت مساله نیست ،با وجود اینکه پرندگان شکاری به صورت زنده یا مرده در شهرهای استان فروخته می شوند، تصریح کرد:مواردی بسیار محدود از آنفولانزای پرندگان در مازندران دیده شد و لغو مجوزهای شکار در راستای صیانت از صنعت دامپروری است چراکه اگر یکی از این پرندگان بیمار به دامداری برود ، این صنعت ضربه خواهد خورد.

 این مسئول ادامه داد: فروش پرندگان شکاری در سطح شهرهای مازندران کاری غیرمجاز است پیگیری محیط زیست برای برخورد با متخلفان با همکاری دستگاه قضایی نیاز است تا عوامل شناسایی شده و برخورد انجام شود.

 وی در پاسخ به سوالی مبنی بر موضع جمهوری اسلامی در قبال برج سازی کشورهای ترکمنستان و آذربایجان که منجر به واکنش دوست داران محیط زیست و امکان بروز مشکلات اکوسیستمی ، گفت: نگرانی که مطبوعات در این زمینه اعلام کرده بودند با وزیر محیط زیست ترکمنستان مطرح کردم و اطمینان دادند که هیچ آلایندگی ندارد.

این مسئول بیان داشت:‌سه بار سفری به منطقه داشتم و تنها به گزارش وزیر مربوطه اکتفا نکردم.

 محمدزاده در خصوص کشور آذربایجان هم گفت:در شهر باکو جزیره هایی وجود داشت که پیش از این استخراج نفت انجام می شد و اکنون طرح های گردشگری در آن اجرا می کنند و جای نگرانی نیست .

وی در پاسخ به دیگر سوال دیگری مبنی بر اینکه محیط زیست در خصوص برخی واحدهای آلاینده وارد عمل شده و حکم قضایی می گیرد اما با ورود برخی آقایان بالادستی ، حکم ضمانت اجرایی را از دست می دهد ، در این صورت اعتراض محیط زیست چه فایده ای دارد ، اظهار داشت:این گونه نیست که حکمی اجرا نشود.

محمدی زاده ادامه داد:‌اگرچه اجرای حکم به مذاق برخی خوش نیاید اما میزان جریمه به سازمان امور مالیاتی اعلام شده و آنها هم با احتساب مالیات بر ارزش افزوده ، این مبلغ را از واحد متخلف دریافت کرده و به حساب خزانه واریز می کنند و چنانچه نگرانی جدی باشد فعالیت واحد متوقف می شود.