شنبه 22 بهمن 1390-22:29

کدام پاکي؟!کدام خدمت؟!

به بهانه تبليغات زودرس انتخاباتي در راه پيمايي 22بهمن؛آقای کاندیدا و هواداران او باید بدانند این پاکی نیست که پیش تر از زمان قانونی تبلیغات انتخاباتی ، به تبلیغات دست بزنند و این خدمتگذاری نیست که حضور مردم را در راه پيمايي به نفع اغراض و مطامع شخصي خود مصادره به مطلوب کنند! این کار نوعي سوء استفاده و تخلف انتخاباتي است.


مازندنومه،کلثوم فلاحي:1-راهپیمایی 22 بهمن،همانند سال های گذشته با حضور گسترده مردم برگزار شد. اغلب کساني که در هوای سرد و بارانی در راهپیمایی حضور یافتند،با هدف حفظ دستاوردهای نظام و تجدید پیمان با آرمان های امام ، انقلاب و رهبری پا به عرصه نهادند.

شگفت انگيز است که در اين بين برخی هم با اهداف دیگری در راهپیمایی 22 بهمن حضور یافته بودند، اهدافی مانند خودنمایی، مانور انتخاباتي و رساندن اقلام تبلیغاتی خود به دست مردم که البته تعداد اين جماعت انگشت شمار بود.

اینکه کاندیداهای احتمالی مجلس،در محافل خانوادگي و دوستانه و همایش هاي شهري و روستايي و برنامه هايي از اين دست حضور مي یابند،شايد منع قانونی نداشته باشد اما در روزي که هدف چيز ديگريست و همه مشغول شعار دادن و اعلام همبستگی با آرمان هاي جمهوری اسلامی هستند،حضور هواداران کاندیداهایی خاص که مشغول توزیع کارت های تبلیغاتی ميان مردم اند،محلی از اعراب ندارد.

2-در طول مسیر راهپیمایی و در دستان مردمي که به خیابان های شهر باران زده آمده بودند،صدها کارت ویزیت کاندیدای اصولگرای ساری را که به تازگی در لیست جبهه متحد اصولگرایان هم قرار گرفته،ديدم؛کارت هایی که روی آن نوشته شده بود: "پاک باش و خدمتگذار"!

آقای کاندیدا و هواداران او باید بدانند این پاکی نیست که پیش تر از زمان قانونی تبلیغات انتخاباتی ، به تبلیغات دست بزنند و این خدمتگذاری نیست که حضور مردم را در راه پيمايي به نفع اغراض و مطامع شخصي خود مصادره به مطلوب کنند! این کار نوعي سوء استفاده و تخلف انتخاباتي محسوب مي شود.

طبق ماده 39 آيين‌نامه اجرايي قانون انتخابات مجلس شوراي اسلامي مصوب 1378 اصلاحی 1390، از زمان ثبت نام داوطلبان تا هنگام شروع تبليغات رسمي، انجام هرگونه فعاليت تبليغاتي تحت عنوان نامزد نمايندگي مجلس ممنوع است.

البته حرف و حدیث پیرامون پيشينه سياسي این کاندیدا و چگونگی قرار گرفتن او در لیست جبهه متحد اصولگرایان مازندران فراوان است.

وی و نزديکانش در جلسات شکل گیری جبهه پایداری مازندران نقش داشتند و عن قریب هم در لیست اين جبهه هم قرار خواهد گرفت،بنابراين مشخص نیست بر چه مبنايي در لیست جبهه متحد اصولگرایان قرار گرفته است؟!شايد سلایق شخصی سران جبهه متحد استان!

این در حالی است که مسئولان جبهه متحد بارها اعلام کرده اند وجه اشتراک چنداني با جبهه پایداری نخواهند داشت،هر چند برخي اسامي در فهرست ها مشترک باشد.

اگرچه به ظاهر روی این کارت ویزیت توزیع شده که بسياري از آن ها خيس و زير پاها لگدکوب شد،نيامده که فلاني کانديداي انتخابات مجلس است،ليکن اظهر من الشمس است که او از مدت ها قبل براي حضور در انتخابات نام نويسي کرده،احراز صلاحيت شده،ماه هاست فعاليت انتخاباتي مي کند و اخيرا" نامش نيز در فهرست تشکل هاي اصولگرا قرار گرفته است.پشت کارت نيز تعدادي از سمت هاي اجرايي او رديف شده است.اين ها را آدم امي هم مي فهمد که اگر چنين نبود لزومي نداشت در روز راه پيمايي بين مردم توزيع شود!

جالب اینجاست که این کانديدا در آخرين سمتش،مجري چند دوره انتخابات هم بوده است و حال با علم به موارد قانونی به تخلف آشکار دست زده است.

3- در هفته گذشته که فهرست جبهه متحد مازندران رسانه ای شد،اين اقدام با انتقادات بسیاری در برخي حوزه ها از جمله ساری ، بابل و بابلسر و فریدونکنار همراه بود.

آگاهان و فعالان رسانه ای و منتقدان ليست جبهه متحد بر اين باورند که نیروهای اصولگراي شناخته شده ، با تجربه ، خبره و نخبه تری در برخي حوزه هاي انتخابيه حضور دارند که می توانستند در فهرست جبهه متحد قرار بگیرند اما این گونه نشد.

برای مثال در همين مرکز استان ، یک نامزد بسیار جوان و کم تجربه که هیچ تجربه اجرایی درخشاني در رزومه خود ندارد ، تنها به "فضل پدر"و نزديکي با يکي-دونفر از بزرگان جبهه متحد استان در فهرست قرار گرفته و نامزد دوم هم که اين يادداشت به بهانه تخلف انتخاباتی امروز او نگاشته شده،به اذعان یکی از سران جبهه متحد استان ، پیشینه سياسي چپ دارد و در سال هاي اخير بنا به دلایلی تابلوی اصولگرایی به دست گرفته است.

يک عضو ارشد جبهه متحد استان پيش تر بارها به ما گفته بود به جهت پيشينه سياسي،اين فرد هرگز در فهرست اصولگرايان قرار نخواهد گرفت،اما نه بر اساس نظر سنجي وعده داده شده که به نظر نمي رسد اجرايي شده باشد و نه ادعاهاي پيشين بزرگان،بلکه سليقه شخصي فهرست نامتجانس جبهه متحد تنظيم شده است.

4- با کلمات نمي شود بازي کرد،خودمان را هم نمي توانيم گول بزنيم!همه مي دانيم در اين ماجرا و نمونه هايي از اين دست که متعدد سراغ داريم حريم قانون شکسته مي شود و البته بهتر از ما نهادهاي نظارتي مي دانند.

بهره گيري از پیامک های تبلیغاتی ، هدیه های تبلیغاتی در در خانه ها ،پارچه نوشته های حضور فلان شخص در یک همایش-که مثل روز روشن است آن فرد کاندیداست- همه و همه به نوعي دور زدن قانون است؛پس یا باید قانون تبليغات انتخاباتي را اصلاح کنیم و یا فرد متخلف اعمال قانون شود،چرا که صرفا" قيد نکردن جمله ي"من کاندیدا هستم" روي اقلام تبليغاتي دلیل بر قانوني بودن کار نيست و اين شگردها نخ نماشده است.

اجرای چنین تخلف هایی از سوی کاندیداهای به نسبت ناشناخته و معمولي که برای معرفي خود به هر ریسمانی چنگ می زنند،دور از انتظار نیست اما از کاندیداهای شناخته شده و امتحان پس داده انتظار داریم اخلاق انتخاباتی را رعایت کنند.

شايد به زعم برخي بايد از تخلفاتي از اين دست چشم پوشي کرد تا تنور انتخابات گرم تر شود،ولي در پاسخ بايد گفت: رسانه هاي مختلف به ويژه صدا و سيما و نيز مسئولان به اندازه کافی برای داغ شدن تنور انتخابات تلاش می کنند و نیازی نیست که تک تک کاندیداها که شايد فردا روزي به نهاد قانونگذاري پا بنهند،به کاري خلاف مقررات دست بزنند.همان يک هفته پاياني و مهلت قانوني تبليغات براي ايجاد شور ونشاط انتخاباتي کفايت مي کند.

رفتارهای این چنینی آگاهی بيشتر مردم را می طلبد تا درست را از نادرست تشخیص داده و در روز انتخابات بدانند به چه کسانی رای بدهند؛آناني که قبل از ورود به نهاد قانون گذاري ، خود قانون شکني نکنند.