شنبه 29 بهمن 1390-23:18

پشت درهای بسته/چرا خبرنگاران را به همایش راه ندادند؟!

از حاجی بابایی پرسیدم: شما گفتید آموزش و پرورش به دنبال حاشیه نیست،اما جلوگیری از ورود خبرنگاران به سالن سید رسول حسینی،حاشیه ها و شائبه هایی ایجاد کرده که وی گفت:‌منظورم از اینکه گفتم آموزش و پرورش حاشیه ندارد این بود که آموزش و پرورش امروز سعی دارد وارد مباحث سیاسی نشود.(گزارش خبری+یادداشت مازندنومه درباره سفر پر ابهام وزیر آموزش و پرورش به مازندران)


مازندنومه،کلثوم فلاحي:صبح شنبه همایشی با حضور وزیر آموزش و پرورش و حدود چهار هزار فرهنگی (بنا به گفته وزیر) در سالن سید رسول حسینی برگزار شد که از ورود خبرنگاران برای پوشش خبری این برنامه ممانعت به عمل آمد.

به بعضی خبرنگاران که ورود به این سالن را خواستار شده بودند گفته شد که خبر از طرف روابط عمومی آموزش و پرورش برای آنها ارسال خواهد شد.

 پس از این برنامه،حمیدرضا حاجی بابایی با نماینده ولی فقیه در مازندران دیدار کرد. وی در سخنانش با اشاره به برگزاری کلاس های آموزشی در راستای اجرایی کردن تحول بنیادین ، چند استان را نام برد که به آنجا سفر کرده و البته امروز هم در خدمت فرهنگیان مازندران بوده است.

 حاجی بابایی سپس بیان داشت آموزش و پرورش بی حاشیه است ، نیامدیم به کسی منافع دهیم ، خیال همه راحت است.

 از وزیر پرسیدم: شما گفتید آموزش و پرورش به دنبال حاشیه نیست ، اما جلوگیری از ورود خبرنگاران به سالن سید رسول حسینی در برنامه کارگاه آموزشی آموزش و پرورش حاشیه ها و شائبه هایی ایجاد کرده ، در این زمینه توضیح دهید.

وی گفت:‌منظورم از اینکه گفتم آموزش و پرورش حاشیه ندارد این بود که آموزش و پرورش امروز سعی دارد وارد مباحث سیاسی نشود و فقط کارهای آموزشی انجام دهد.

حاجی بابایی بیان داشت:‌یک کلاس آموزشی بود که برای فرهنگیان برگزار شد و نمی خواستیم همه مباحث رسانه ای شود.

 وزیر آموزش و پرورش سپس توضیحاتی درباره سند تحول بنیادین داد و وقتی از مطالبات و معوقات از او پرسیده شد ، پاسخ داد:‌اصلا ما چنین چیزهایی نداریم.

اینکه جلساتی برگزار شود و خبرنگاران از ورود به آن منع شوند اولین و آخرین بار نبوده و مساله تازه ای هم نیست اما آنچه باعث تعجب شده،نحوه بیان موضوع این برنامه است.

 کلاس آموزشی برای حدود چهار هزار فرهنگی آن هم در سالن سید رسول حسینی! دوستی که معلم بود می گفت:"این سالن محل مناسبی برای برگزاری کلاس آموزشی نیست ".

***

مازندنومه،سیاوش اسلامی سوادکوهي:حضور وزیرآموزش وپرورش درجمع چهار يا به قولی پنج هزارنفری فرهنگیان استان مازندران در روز شنبه 29 بهمن،آن گونه که پایگاه اطلاع رسانی وزارت آموزش وپرورش اعلام داشت،در راستای تبیین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بوده است.

آنچه که درکل سخنان آقای وزیرمحترم دراین سایت به اطلاع عموم رسانده شده است،در حد و اندازه ی شاید یک برگ کاغذ آ-چار بوده است و غیر از این ،مطلب خاصی به چشم نمی آید که بیانگر اهمیت و یا واجد جمع این چنینی باشد!

 اگرتمام اهداف این جمع رساندن چنین پیامی بود،باید همانند بسیاری از بخشنامه های وزارتی که در همین راستا ارزیابی می شوند،به سمع و نظر فرهنگیان رسانده می شد،کما اینکه چنین موضوعی مرسوم است و نیاز به به چنین تشریفات و تحمیل هزینه های گزاف به جامعه فرهنگیان نبوده است.

اما درگوشی های بین فرهنگیان و زمزمه های پنهانی شکل گرفته موجبات بدبینی را بین فرهنگیان نسبت به بانیان و مجریان این نشست ایجاد نموده است که قابل تعمق و واکاوی و بررسی بیشتر است.

 نکته تامل برانگیز ،علاوه بر  هزینه بالای همایش ، ممانعت از ورود خبرنگاران بود! نشستی با این اهمیت ، چرا باید بدون حضور خبرنگاران برپا شود!؟مگر قرار بود در همایش چه چیز گفته شود که رسانه ها نامحرم تلقی شدند؟!

گفته شده به مدعوین این جلسه که از مدارس مختلف استان گلچین شده بودند،توصیه شده بود که «حق سوال» از وزیر محترم را ندارند و فقط باید مستمع باشند! عدم اطلاع رسانی شفاف باعث حدس  وگمان ها و شائبه هایی شده است که آیا این جلسه حامل پیامی دیگر بوده است و ما نمی دانیم؟و آیا این نشست اهداف انتخاباتی را برای جریان سیاسی خاصی مدنظر داشته است؟

 همه ی دغدغه ی آقای وزیر محترم درقبال انبوه انتظارات و مطالبات فرهنگیان اگر در همین حد و اندازه ارزیابی شود،نوعی بی احترامی به جامعه ی فرهیخته ی فرهنگیان است.

این نشست پرابهام که بدون حضور رسانه ها برگزار شد، ده ها سئوال را در اذهان آگاهان و فرهنگیان استان ایجاد کرده است که جا دارد برگزارکنندگان آن،در این زمینه به افکارعمومی توضیح دهند.

این نکته را هم اضافه کنم که آقای وزیرمحترم قبل از وزارت،درجمع کانون های صنفی معلمان حاضر می شد و از نقطه نظرات آنها بهره گیری می کرد و به مطالبات فرهنگیان توجه نشان می داد ؛ اما باتاسف در دوران وزارت او،رخوت و رکود مستولی شد و حداقل کورسوی امید فرهنگیان در پیگیری مطالبات شان به تاریگی گرایید و اهداف و ادعاهای او  در هاله ای از ابهام قرار گرفته است.