پنجشنبه 4 اسفند 1390-0:21

نقدپذیری و مشورت گرایی روش من است-حاجی پور

در گفت و گو با رضا حاجی پور-نامزد اصولگرای آمل-مطرح شد:نماینده مردم در مجلس باید به مردم و اعتماد آنان خیانت نکند و به آنان وعده های دروغ ندهد/روش من در دوران نمایندگی بر اساس نقد پذیری و مشورت گرایی و تکیه بر استفاده از خرد جمعی خواهد بود/قطعا کاستی ها و دغدغه هایی نیز وجود دارد که نباید آنها را بزرگ نمایی کرد.


مازندنومه:رضا حاجی پور یکی از کاندیداهای انتخاباتی مجلس نهم در آمل است. وی که سالها تجربه مدیریت و مسوولیت های  اجرایی متعددی را در کارنامه خود دارد، هم اکنون دانشجوی دکترای تخصصی رشته مدیریت در دانشگاه دولتی تاجیکستان است. از وی کتاب ها و مقالات مختلفی نیز منتشر شده است.

 حاجی پور که در رقابت های انتخاباتی مجلس هشتم در آمل موفق به کسب 38 هزار آرای مردمی شده بود ، در انتخابات مجلس نهم، کاندیدای معرفی شده و مورد حمایت جبهه متحد اصولگرایان مازندران در آمل است.با این نامزد اصولگرا گفت و گو کردیم.بخوانید.

---------------------

*وضع موجود سیاسی ، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی کشور را چگونه ارزیابی می کنید؟

- حاجی پور: معتقدم با توجه به ارزش ها، اصول و آرمان های انقلاب اسلامی، شاهد تغییرات  اساسی و مثبت فراوانی در جامعه هستیم که بسیار امیدوار کننده است.

 قطعا کاستی ها و دغدغه هایی نیز وجود دارد که نباید آنها را بزرگ نمایی کرد. بزرگ نمایی نقاط ضعف و مشکلات موجب یاس و سرخوردگی جامعه و سو استفاده دشمنان انقلاب و نظام خواهد شد.

 البته به دور از افراط و تفریط نباید با نادیده گرفتن مسایل و مشکلات و نیازها ، نسبت به ضرورت حل آنها بی توجه باشیم.باید نقاط مثبت را  تقویت کرد و نقاط ضعف را با تلاشهای کارشناسانه و صادقانه اصلاح  کنیم.

*دیدگاه و ارزیابی شما از چگونگی فعالیت های سیاسی گروه ها  و احزاب سیاسی مختلف در کشور چیست؟ 

 -حاجی پور:جمهوریت و اسلامیت دو رکن اساسی نظام است که نباید هیچ گونه خدشه ای به آنها وارد شود. من معتقد به آزادی فعالیت های سیاسی گروه ها و تشکل ها و احزاب سیاسی مختلف در چهار چوب قانون و رعایت مصالح نظام و منافع ملی هستم.

 اصول و آرمان های انقلاب و رهنمودهای مقام معظم رهبری در راستای حفظ نظام و ارزش های ملی و مذهبی و مصالح و منافع ملی ، همواره باید به عنوان یک اولویت ، چراغ راه هر نوع فعالیت های سیاسی و همه افراد و گروه های سیاسی باشد.

*با توجه به  وجوداختلاف نظر موجود در میان فعالان و گروه های سیاسی و افکار عمومی در باره عملکرد آقای احمدی نژاد و دولت او، دیگاه و مواضع  شما چیست؟

- حاجی پور: برای نقد مواضع و عملکرد آقای احمدی نژاد و دولت ایشان باید هم به نقاط قوت و هم به نقاط ضعف توجه داشت.

تردید نیست که آقای رییس جمهور و دولت او خدمات ارزشمند و فراوانی را به مردم ارایه داده اند. برخی کاستی ها و اشتباهات نیز ممکن است وجود داشته باشد که به واسطه وجود برخی نقاط ضعف  نمی توانیم نقاط مثبت را نادیده بگیریم.

 البته با توجه به چارچوب قانون اساسی و رهنمودهای مقام رهبری و مصالح نظام و منافع ملی، قطعا" اگر جایی اشتباه یا انحرافی وجود داشته باشد، باید اشتباهات را تصحیح و جلوی انحرافات را گرفت.

با توجه به اینکه طبیعت هر نظام و دولت کارآمد اصلاح نقاط ضعف است ،باید با نقد سازنده و تلاش صادقانه  آن را ترمیم و بازسازی کرد.

* از دیدگاه شما ویژگی های یک نماینده کارآمد و مطلوب برای مجلس کدام است؟

- حاجی پور: یک نماینده مردم در مجلس باید از تخصص و تعهد به صورت توامان برخوردار باشد، احساس مسوولیت و صداقت کافی برای خدمت به مردم داشته باشد، اصول و آرمان های انقلاب و مصالح نظام و منافع ملی را بر منافع شخصی و باندی ترجیح دهد و همان گونه که امام راحل در وصیت نامه خویش فرمودند: از طبقه ای باشد که محرومیت و مظلومیت مستضعفان و محرومان جامعه را لمس کرده باشد و در فکر رفاه آنان باشد، نه از اشخاصی که تلخی  محرومیت را نمی خواهند بفهمند.

 همچنین یک نماینده مردم در مجلس باید به مردم و اعتماد آنان خیانت نکند و به آنان وعده های دروغ ندهد. به تعبیر شهید آیت الله دکتر بهشتی ، شیفته خدمت باشد و نه تشنه قدرت.

* اگر شما نماینده مردم در مجلس باشید، بیشترین و مهمترین دغدغه تان چه خواهد بود؟ 

-حاجی پور: توجه به دو وظیفه اصلی نمایندگی یعنی قانونگذاری و نظارت در سطوح کلان ملی در چهارچوب قانون اساسی را در اولویت قرار خواهم داد.

روش  من در دوران نمایندگی بر اساس نقد پذیری و مشورت گرایی و تکیه بر استفاده از خرد جمعی برای تشکیل کارگروه های تخصصی حوزه های گردشگری ، صنعت ، بهداشت و درمان، امور آموزشی و فرهنگی و... جهت شناسایی ظرفیت های مغفول منطقه و روش های بهینه فعال سازی این ظرفیت ها خواهد بود.

به عنوان یک آملی ، همیشه به آملی هرچه آبادتر و سرافرازتر در ایران، و به عنوان یک مسلمان ایرانی به  ایرانی هرچه مقتدرتر و سرافراز تر در جهان می اندیشم.