پنجشنبه 18 اسفند 1390-22:56

نگاه حقوقی به ضعف های انتخابات/دولت رو راست تر باشد

وقتی دولت می‌خواهد نیروی انسانی جذب نماید کلی اطلاعات از داوطلب می‌گیرد و بررسی و پرسش می‌کند تا اولویت‌بندی کند،ولی بدون اینکه اطلاعات کافی نامزدها را در دسترس عموم قرار دهند به مردم می‌گویند رأی بده/عده‌ای می‌گویند وقتی نماینده مجلس از ما رأی گرفت ارتباطش را با ما قطع می کند تا زمان رأی‌گیری بعدی؛ به همین منظور ما نمی‌دانیم او چه کرد که عملکردش را مورد ارزیابی کافی قرار دهیم.


مازندنومه،رضا اصغری،کارشناس ارشد حقوق عمومی: مردم، هوشمندانه به نامزد کسانی که کاروان تبلیغاتی غیرمجاز راه انداختند رأی ندادند.آن ها به اشخاصي که برای حمایت از داوطلبشان رقص به راه انداخته بودند رأی ندادند. هموطنان، به طرفدارانی که خواستند با عبور از خط قرمز قانون، رأی جمع کنند، روی نیاوردند.

 عموم مردم طرفدار اجرای صحیح قانون هستند،پس بیاییم قانون را نهادینه سازیم.

* حق دسترسي آزاد به اطلاعات

 عاشقان کشور، از دولتمردان انتظار دارند با آنان رو راست‌تر برخورد نموده و خود را از آنها جدا نکنند؛ شاید بپرسید چگونه؟

 انتخابات ریاست جمهوری سال 1388 را یادمان هست. با توجه به اینکه طبق مواد 2 و 5 قانون انتشار و دسترسي آزاد به اطلاعات مصوب 1387، هر شخص ايراني حق دسترسي به اطلاعات عمومي را دارد، مگر آن كه قانون منع‌ كرده‌ باشد و مؤسسات عمومي (شامل سازمان ها و نهادهاي وابسته به حكومت به معناي عام كلمه شامل تمام اركان و اجزاء آن كه در مجموعه قوانين جمهوري اسلامي ايران آمده) مكلف شدند اطلاعات موضوع اين قانون را در حداقل زمان ممكن و بدون تبعيض در دسترسي مردم قرار دهند ،اما دولت از انتشار نتیجه جزییات آرای انتخابات خودداری نمود.

در نتیجه دشمن پی‌برد دولت به مردم اعتماد نکرده و جزییات نتایج آراء را در اختیارشان قرار نمی‌دهد،بنابراین از خلأ اطلاعاتی سوء استفاده نمود و شبهه تقلب را وارد میدان کرد.

 وقتی ضعف شفاف‌سازی، خسارت فراوان بر کشور وارد ساخت، وزارت کشور آمار صندوق‌هاي آراي سطح کشور را منتشر نمود. 

 انتشار گزارش‌های عملکردی دولت، منجر به کمک محققان برای شناسایی و پیشگیری نقاط آسیب زا و اصلاح روش‌های ناکارآمد خواهد شد.همچنین از ایجاد رانت قدرت اطلاعاتی توسط افراد خاص جلوگیری می نماید.

*نتيجه تبليغ نامناسب

 برخی مردم می‌خواستند در صحنه انتخابات شرکت کنند ولی روی افراد شناخت کافی نداشتند تا انتخاب درستی داشته باشند. با اين فضاي موجود انتخاب كنندگان برای پاسخگویی به لبیک ولایت مطلقه فقیه، در صندوق حاضر شدند؛ ولی رأی سفید اندختند.

 بعضی هم می‌گویند ما در گذشته به افرادی رأی دادیم که به دلیل ناکارآمدی شخص، پشیمان گشتیم. یکی می‌گفت: من می‌خواستم به فلان نامزد رأی دهم ولی وقتی دیدم که او در کار اجرایی دخالت کرده و اقدام به عزل و نصب نموده و کار را به جایی می‌رساند که نحوه مدیریت آن مدیر به گونه‌ای انجام می‌شود که خیلی‌ها متوجه گرایش وی به نماینده خاص مجلس می‌شوند منصرف شدم.

 نامزدهاي شايسته هم مي‌گويند برخي داوطلبان معلوم نيست وجوه كلان هزينه‌هاي انتخابات را از كجا مي‌آورند؟ آنچه مشخص است به دليل ضعف موجود پولشويي، نظارت كافي هم بر نحوه خرج‌كرد صورت نمي‌گيرد.

 به ما گفتند پول هر چه پول بيشتري خرج كنيد محصول بيشتري درو مي‌نماييد. ولي نمي‌دانيم از كجا بياوريم. اگر مديون ديگران شويم تا پايان عمر بايد در اختيار آنان قرار گيريم.

 تعدادی می‌گویند زمانی که سازمان صدا و سیما برنامه مناظره‌ای میان نامزدها می‌گذارد ما را در انتخاب مان راهنمایی می‌نماید.

 یکی از طرفداران احزاب می‌گفت: وقتی دولت می‌خواهد نیروی انسانی جذب نماید کلی اطلاعات از داوطلب می‌گیرد و بررسی و پرسش می‌کند تا اولویت‌بندی نماید. ولی بدون اینکه اطلاعات کافی نامزدها را در دسترس عموم قرار دهند به مردم می‌گویند رأی بده.

 حداقل روش یاری گرفتن از احزاب است که نقاط قوت و ضعف داوطلبان در معرض دید عموم قرار گیرد تا در رأی‌دهندگان در انجام گزینش گمراه نشوند.

*هزينه انتخابات

 دولت برای کاهش خلأ ناشی از کسری بودجه و امکانات انتخابات، قدم‌های خوبی برداشت؛ برای مثال بحث تجمیع انتخابات را مطرح کرد. ولی هنوز حوزه‌های انتخابیه با اعتبار کافی مواجه نبوده و دست خود را به سوی مراجعی مانند شهرداری‌ها و دهیاری‌ها دراز می‌نمایند.

 از بهترین راهکارها می‌توان به فرایندسازی تشریفات انتخابات (مستفاد از دستورالعمل نحوه تشويق و تنبيه كاركنان موضوع مواد 8 و 12 طرح تكريم مردم و جلب رضايت ارباب رجوع در نظام اداري مصوب 1382) اشاره نمود.

اگر دولت روند فعالیت از شروع تا خاتمه را رصد نموده و نحوه جبران تمامی هزینه‌ها را پیش‌بینی نماید با موانع کمتری مواجه خواهند بود.

* ارتباط انتخاب‌كنندگان با انتخاب‌شوندگان

عده‌ای می‌گویند وقتی نماینده مجلس از ما رأی گرفت ارتباطش را با ما قطع می کند تا زمان رأی‌گیری بعدی؛ به همین منظور ما نمی‌دانیم او چه کرد که عملکردش را مورد ارزیابی کافی قرار دهیم.

چرا همه نماینده‌ها هنگام تصمیم‌گیری برای کل مردم کشور از متخصصان حوزه انتخابیه خود نظرخواهی نمی‌نمایند؟

به عبارتی برخی نمایندگان مجلس، برای توزیع فرصت خود که از آن مردم است برنامه‌ریزی مناسب و اولویت‌بندی نمی کنند.

 ایجاد فراکسیون‌ها یا تشکیل مجمع نمایندگان یا راه‌اندازی دفاتر ارتباط مردمی (جدای از دبیرخانه شوراها) توسط نمایندگان مجلس یکی از اتاق خلوت های فراقانونی‌شان هست ؛ به جای اینکه شورای عالی استان‌ها را به عنوان نهادهای زیرمجموعه خود زیر بال و پر گذاشته و به عنوان سلسله مراتب شوراها نظارت نموده تا کارآمد گردند.

ایمیل نویسنده (rezapost@yahoo.com)