يکشنبه 21 اسفند 1390-22:56

مازندرانی ها در آن سوی مرزها

نقد و بررسی پرونده سفرهای خارجی مسئولان؛حال که به روزهای پایانی سال نزدیک می شویم ،واکاوی ره آورد سفر های خارجی انجام شده و بررسی میزان تحقق اهداف اقتصادی که در راستای این سفرهای انجام گرفته ،یک ضرورت اساسی برای حضور موفق و پر بار مازندران در بازار های جهانی محسوب می شود/به همکاران رسانه ای اعزامی به این کشورها نقدی وارد است که تاکنون گزارش های توصیفی،تحلیلی و سفر نامه های جذابی را از سفرهای شان تولید و منتشر نکرده اند. 


مازندنومه،عباس مهدوی :یکی از ویژگی های بارز دوران مدیریت مهندس طاهایی بر مسند استانداری مازندران ،سفرهای خارجی است که او در راس هیئت های اقتصادی با هدف بهبود و رونق صادرات محصولات تولیدی استان انجام می دهد.استاندار مازندران تاکنون به همراه فعالان اقتصادی منتخب استان به کشور های مختلف سفر کرده است.

طاهایی در پاییز و زمستان امسال ،ساختمان استانداری مازندران را به مقصد کردستان عراق،تانزانیا و کنیا ترک کرد.

شناسایی بازارهای هدف و زمینه سازی برای حضور فعالان اقتصادی مازندران در عرصه تجارت بین المللی به عنوان اهداف اساسی این سفرها ذکر شده است.

باید گفت:ارتباط و تعامل با سایر کشورها و رونق مبادلات تجاری خارجی با توجه به توانمندی های مازندران در عرصه های مختلف اقتصادی ،برای توسعه استان امری حیاتی است.

نشست های مختلف با تجار و مسؤلان دولتی تانزانیا و کنیا و بررسی نیازها و تولیدات شرق آفریقا ماحصل سفرمازندرانی ها به قاره سیاه است.

حال که به روزهای پایانی سال نزدیک می شویم ،واکاوی ره آورد سفر های انجام شده و بررسی میزان تحقق اهداف اقتصادی که در راستای این سفرهای انجام گرفته ،یک ضرورت اساسی برای حضور موفق و پر بار مازندران در بازار های جهانی محسوب می شود.

در این مجال به برخی مولفه های لازم برای کیفی تر شدن این سفرها اشاره می کنیم:

1-سفر هایی که از سوی مسؤلان استان و هیئت های تجاری انجام می گیرد،اغلب، توام با شناخت کاربردی و میدانی نیست .قبل از وقوع چنین سفر هایی باید وضیعت کشور مقصد در قالب کار گاه های مستند برای فعالان اقتصادی تشریح شود.

اقتصاد جهانی امروز از پیچیدگی عمیقی برخوردار است و برای حضور مؤثر در بازار های جهانی باید اطلاعات صحیح و کارشناسانه ای از کشور هدف داشت .

چینی ها به مدد شناخت کامل از افکار ،نیازها،فرهنگ ، آداب رسوم و نحوه زندگی روزانه مردم ایران، توانسته اند ،بازار کشور مان رادر اختیار گیرند و تجار ایرانی را مجذوب خویش کنند.

بنابراین قبل از حضور در بازار کشور هدف باید به بررسی ابعاد مختلف اقتصادی ،فرهنگی و اجتماعی مردمان آن کشور پرداخت.

2-بخش عمده ای از اقتصاد کشور هایی که مسؤلان استان به آنها سفر کرده اند بر مبنای صنعت گردشگری استوار است .کشورهای حاشیه دریای مازندران وحتی کشوری نظیر کنیا، توسعه  گردشگری و افزایش درآمدهای این بخش را مورد توجه جدی قرار داده اند.

متاسفانه  در سفرهایی که انجام  می شود ، توسعه سرمایه گذاری های خارجی صنعت گردشگری مازندران و ایجاد زمینه های لازم برای  حضور گردشگران آن کشور در استان ،مورد توجه لازم قرار نگرفته است. تجار و بازگانان اتاق بازرگانی ، صنایع و معادن مازندران، مجموع هیئت اعزامی به ان سوی مرزها را تشکیل می دهند و در این میان جای فعالان برجسته عرصه گردشگری خالی است.

رونق گردشگری مازندران حلقه مفقوده این سفرهاست،در حالی که اگر تنها مسلمانان کشورهایی که به انها سفر شده است ،با توانمندی ها و جاذبه های مازندران در زمینه گردشگری آشنا شوند ، و به این سامان سفر کنند ، شاهد تحول ملموس اقتصاد گردشگری استان خواهیم بود.

مسلمانان این کشور سفر به نقاط پر جاذبه ای همچون مازندران را به سفر با سایر کشور ها که  معیارها و اعتقادات اسلامی را رعایت نمی کنند ، ترجیح می دهند.

تحقق هدف ورود یک میلیون گردشگر خارجی به مازندران که از سوی مسئولان سازمان گردشگری مطرح شده است نیازمند تلاشی وسیع در ارتباطات بین المللی است.

3- یکی از آسیب های سفرهای خارجی مسئولان و فعالان اقتصادی ، ناتوانی در معرفی شایسته داشته ها وتوانمندی های کم نظیر مازندران است. 

امروزه بسیاری از کشورهای دنیا با تولید محصولات فرهنگی وهنری به معرفی جذاب خود می پردازند تا توجه بازارهای هدف را جلب نمایند.

استان مازندران نه تنها در فضای پر مخاطب مجازی به درستی عرضه  نشده است، تاکنون مجموعه تصویری یا نوشتاری که با طراحی بصری و گرافیک جذاب و تاثیر گذار معرف آداب ،رسوم ،فرهنگ ، اقتصاد و گردشگری مازندران باشد ، تهیه و تدوین ومنتشر نشده است.

آنچه هم که موجود است دارای ضعف های اساسی است که نتوانسته پاسخگوی این خلاء باشد.

تنها اثر تصویری دارای ساختار منسجم و مخاطب پسند ، توسط مهدی قربان پور -فیلمساز کاربلد مازندرانی- و در زمان مدیریت دلاور بزرگ نیا بر مسند سازمان گردشگری مازندران و با گفتاری به زبان های فارسی ، عربی ، انگلیسی و روسی  تولید شده است.این مجموعه هنوز هم در مناسبت های مختلف توسط شبکه استانی تبرستان پخش می شود.

این سفرها بهترین زمان ممکن برای معرفی مازندران و داشته هایش محسوب می شود .بنابراین در سال 1391،باید تهیه بسته فرهنگی پر جاذبه ای که توجه مخاطبان  آن سوی مرزها را به خود معطوف  سازد ،مورد توجه استانداری و اتاق بازر گانی و صنایع و معادن مازندران قرار گیرد.

4-سفر استاندار مازندران به سایر کشورها تنها با هدف تعامل با مقامات دولتی و فراهم ساختن بسترهای لازم برای تداوم فعالیت تجار و بازر گانان استان انجام می گیرد.ایجاد شرایط پایدارمناسبات تجاری، بر عهده تجار و اتاق بازرگانی مازندران است.بی تردید این سفرها تنها در چند فعال اقتصادی خلاصه نمی شود.

دیگر نقدی که بر سفرهای انجام شده وارد است فقدان برنامه ریزی هدفمند برای بهره مندی طیف گسترده تری از تولید کنندگان و بنگاه های کوچک اقتصادی از مناسبات ایجاد شده است.

ابعاد مختلف ره آورد سفر های انجام شده و معرفی دقیق نیاز ها وتولیدات کشور هدف،باید در قالب یک مجله اقتصادی و فرهنگی منتشر و در اختیار تمامی واحد های صنعتی ،کشاورزی و گردشگری قرار گیرد.

5-سفر استاندار و فعالان اقتصادی مازندران به سایر کشور ها رویداد مهم خبری برای استان محسوب می شود که علاوه بر رویکرد اقتصادی، از جنبه فرهنگی و سیاسی نیز برخوردار است.

تهیه مستندی از این سفرها می تواند در قالبی تاثیر گذار موقعیت فرهنگی و اقتصادی این کشور ها را به تصویر بکشد.

به عنوان نمونه قاره آفریقا همواره برای مردم سایر نقاط جهان از جذابیت های بسیاری بر خودار بوده است.سفر اخیر استاندار و بازرگانان استان به کنیا و تانزانیا می توانست توسط یک مستند ساز حرفه ای تصویر برداری و برای مردم استان از طریق شبکه تبرستان روایت شود.

تولید مستندهایی از سفرهای برون مرزی استاندار و فعالان اقتصادی استان می تواند غرور ملی مازندرانی ها برای باور حضور در عرصه های اقتصاد جهانی را تقویت کند.

آنچه اشاره شد مواردی بود که در سفرهای مشترک دولت مردان و فعالان اقتصادی مازندران چندان پررنگ نیست و باید به آن قوت بخشید .

خوشبختانه به مدد واقف بودن مهندس طاهایی به نقش و جایگاه رسانه ها در انعکاس ابعاد مختلف این سفر،زمینه اعزام خبرنگاران برای پوشش خبری مناسبات ایجاد شده فراهم شده است.

هر چنداین نقد به همکاران رسانه ای اعزامی به این کشورها نیز وارد است که تاکنون گزارش های توصیفی،تحلیلی و سفر نامه های جذابی را از سفرهای شان تولید و منتشر نکرده اند.

هدفمند شدن تعامل و ارتباط با سایر کشورها نقش مهمی در افزایش ظرفیت های صادراتی مازندران و ایجاد افق های جدید اشتغال زایی ایفا می کند.