سه شنبه 23 اسفند 1390-2:28

یاد یار مهربان(2)

به همت مازندنومه،کتاب تاریخ احزاب سیاسی مازندران رونمایی شد(گزارش 2)تاریخ احزاب مازندران در کشور گم بود/وظیفه داریم هر بخش از تاریخ مازندران را احیا کنیم/ در برخی جاها قلم از دست نویسنده فرار می کند/در بسیاری از موارد کلمات و جمله ها کاملا مشوش است.


مازندنومه،محمد اسماعیل بخشی سورکی:آیین رونمایی از کتاب تاریخ احزاب مازندران با حضور نویسنده کتاب، استادان دانشگاه و جمعی از پژوهشگران و فرهیختگان استان در سالن کنفرانس دانشگاه تربیت معلم ساری(دانشگاه فرهنگیان) برگزار شد.

این برنامه فرهنگی را پایگاه مازندنومه با همراهی و حمایت دانشگاه فرهنگیان و نمایندگی بیمه عمر پاسارگاد برگزار کرد.

*رمضانی:تاریخ احزاب مازندران در کشور گم بود

در این مراسم دکتر رمضانی -ریاست دانشگاه تربیت معلم-ضمن خیرمقدم به میهمانان گفت: برای ترویج و نشر فرهنگ و مقوله وزینی چون تاریخ باید از وجود اساتیدی که خود زاده فرهنگ و هنر هستند بهره برد.

وی با مثبت ارزیابی کردن کار مولف در تالیف این کتاب افزود:تاریخ احزاب مازندران در کشور گم بود که با تدوین و. چاپ این کتاب حرکت مثبتی در شناساندن تاریخ احزاب مازندران شکل گرفت.

*شهابی:وظیفه داریم هر بخش از تاریخ مازندران را احیا کنیم

دکتر سیف الرضا شهابی -مولف کتاب تاریخ احزاب مازندران- ضمن تشکر از حرکت مازندنومه در راستای شناساندن تاریخ مازندران اظهار داشت:کار تحقیق و بررسی این کتاب در سال 1380 با پیشنهاد مدیر سایت مازندنومه برای شناساندن احزاب چپ مازندران آغاز شد و به طور مشترک ادامه یافت، اما به سبب اقامت بنده در تهران و حضور مدیر مازندنومه در مازندران،کار به کندی پیش می رفت.

وی گفت: بعد از آغاز تحقیق به این نتیجه رسیدم که به جای بررسی حزب چپ جا دارد که به تاریخ کل احزاب در مازندران پرداخته شود.

شهابی با بیان اینکه این کتاب تنها به بررسی تاریخ احزاب مازندران در سال های بین 1320تا 1332 می پردازد،افزود:علت انتخاب این مقطع زمانی این بود که تنها در این دوره تاریخی احزاب زیادی در کشور فعال بودند که با رفتن رضاشاه احزاب هم در کشور حضورشان کمرنگ شد.

وی گفت:کتاب هایی که در مازندران چاپ و منتشر شده است، بسیار کلی به موضوع احزاب پرداخته اند در حالی که در آن مقطع زمانی در حوزه سیاسی اگر مازندران جلوتر از تهران نبوده،عقب تر از آن نیز نبود و بسیاری از لیدرهای احزاب در تهران ریشه مازنی داشتند.

شهابی با بیان اینکه وظیفه داریم هر بخش از تاریخ مازندران را احیا کنیم ، افزود:متاسفانه کار دیر آغاز شد چرا که اگر در دهه 60 این کار انجام می شد بسیاری از افراد دهه 20تا30 زنده بودند.

وی ادامه داد:در دهه 70 هم اگر حتی آغاز می شد بسیاری از افراد در قید حیات بودند اما این کار در شرایطی در سال 80کلید خورد که بسیاری از افراد یا فوت شده بودند یا دچار فراموشی شده بودند و یا آلزایمر داشتند.

شهابی ابراز داشت: در تدوین کتاب سعی شد که حرف های شفاهی تا مستند و همراه با مدرک نبوده ارایه نشود و در بیشتر موارد که ورود کرده ایم با سند و مدرک بوده است تا تبعاتی پس از چاپ و انتشار به وجود نیاید.

وی گفت:هر مجموعه ای خالی از اشکال و ایراد نیست و ما در گام اول این کار را آغاز کردیم تا به شرط ادامه حیات در چاپ های بعد موارد ضعف اصلاح شود و یا اینکه دوستان دیگری ورود کنند و مجموعه وزین تری را ارایه دهند.

*مهدوی:حزب توده منظم ترین و کارآمدترین حزب فعال بود

سیروس مهدوی از مورخان و پژوهشگران بنام مازندران و کشور با قدردانی از کار دکتر شهابی اظهار داشت:به نظرم اگر وی در ترکیب نگارش از تاثرات رفتارهای احزاب در دوره های قبل 1320 هم سخن به میان می آورد بهتر بود.

وی گفت:البته جایگاه احزاب اسلامی هم باید پررنگ تر در این دوره دیده می شد اما بسیار کمرنگ است در حالی که این موضوع وجود داشت.

مهدوی با بیان اینکه باید در آغاز کتاب حزب و کار احزاب، سیاست و اهداف تشکیل حزب و کار سیاسی توضیح داده می شد ، عنوان کرد: البته عموما احزاب در ایران در این دهه تنها متولد می شدند در حالی که ایده و فکر ایرانی نیست اما فقط این نگرش در ایران زاده می شد.

وی ادامه داد:در این دوره حزب توده منظم ترین و کارآمدترین حزب فعال بود اما برای درک این مطلب نویسنده باید گام هایی به عقب بر می داشت تا این موضوع را به وضوح مشاهده کند.

مدیرمسئول و سردبیر فصلنامه اباختر بزرگترین مشکل حزب توده را عدم رابطه با خلق و مردم گرسنه و فقیر عنوان کرد و گفت:افراد این حزب اصلا مردم را نمی دیدند و نگاه آنها به سمت مردم تهی دست نبود.

وی گفت: از 51 منبعی که نویسنده به استثنای روزنامه ها از آن استفاده کرده است در حدود 85 درصد مربوط به احزاب چپ است و این موضوع ناخودآگاه ذهن مخاطب را درگیر می کند که مطالب بر مبنای اسناد چپ بوده است.

این پژوهشگر ونویسنده مازندرانی گفت: امیدواریم که با دستیابی به سندهای معتبر از وجود احزاب دیگر در این دوره زمانی در چاپ های بعد شاهد اصلاح و بهتر شدن کتاب باشیم.

*درگاهی: در برخی جاها قلم از دست نویسنده فرار می کند

دکتر زین العابدین درگاهی در این نشست اظهار داشت: یکی از محاسن کتاب برش تاریخی از یک مقطع خاص و واکاوی اتفاق های آن دوره زمانی است.

وی تعدد کتب و نگاه از زوایای مختلف را از دیگر مزایای این کتاب برشمرد و گفت: با انتشار این کتاب هر عزیز دیگری اگر بخواهد در این مورد کار موثری صورت دهد باید به این کتاب مراجعه کند.

این نویسنده و پژوهشگر قائم شهری با بیان اینکه شیوه نگارش کتاب گزارشی است افزود: اما در برخی جاها قلم از دست نویسنده فرار می کند و بعضا اظهار نظرها و داوری هایی صورت می پذیرد که اگر قرار است تحلیل و تفسیری انجام شود باید بر مبنای سند و مدرک باشد.

وی نداشتن یک روش صحیح در نوشتن کتاب را علت گنجاندن یک گزارش 10 صفحه ای دادستانی در بخشی از کتاب دانست و گفت: در بسیاری از موارد باید نکات مهم و کلیدی بیان می شد و مطلب اضافه به پیوست کتاب ضمیمه می شد.

درگاهی در نقد کتاب ادامه داد:گاهی یک پاورقی تا سه صفحه ادامه می یابد که این باعث سردرگمی مخاطب می شود که گاه نیازی به وجود آن در پاورقی نیست و باید در انتهای کتاب ضمیمه شود.

وی نحوه بیان برخی مطلب و نقل قول ها را نادرست ارزیابی کرد و افزود:برخی مطالبی هم که از روزنامه ها و اسناد ملی نقل قول شده است در پیوست آدرس دقیق و تاریخ دقیقی به مخاطب نمی دهد.

درگاهی مشکل ویراستاری کتاب را در کاربرد فعل،علائم نگارشی و....بسیار مشهود خواند و گفت:در بسیاری از موارد کلمات و جمله ها کاملا مشوش است که امیدواریم در چاپ های بعد اصلاح شود.

وی در بیان فعالیت احزاب در برخی شهرها تبعیض را کاملا محسوس دانست و افزود: نویسنده در مواردی شهرهایی از مازندران را کارگری و غریبه خطاب می کند اما در تجلیل از برخی شهرهای دیگر طور دیگری عمل می کند.

حاشیه ها

-برنامه از ساعت 19:30 دقیقه با تلاوت قرآن شروع شد و تا ساعت 10:30 دقیقه ادامه داشت.

-حاضران پذیرایی شام را مهمان دکتر رمضانی-رییس دانشگاه فرهنگیان- بودند.

-از جمله مهمانان این نشست می توان به این چهره ها اشاره کرد:دکتر علی کریمی مله(عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران)،ایرج اصغری(شاعر و پژوهشگر)،احمد داداشی(نویسنده و پژوهشگر)،یوسف الهی(نویسنده و شاعر و پژوهشگر)،علی حسن نژاد(شاعر و کارشناس فرهنگ عامه که اجرای برنامه را بر عهده داشت)،رضا بازی برون(مجری قدیمی رادیو و تلویزیون)،سیاوش اسلامی سوادکوهی(فعال سیاسی و فرهنگی و روزنامه نگار)،منيژه ظفرآبادی(پژوهشگر و مترجم)و...

-پس از سخنان مهدوی و درگاهی،حاضران به نوبت پیرامون کتاب و مطالب گفته شده به اظهار نظر پرداختند.

-دکتر شهابی پاسخگویی کامل به انتقادات مطروحه در جلسه را به علت ضیق وقت به برنامه دیگری موکول کرد و افزود:در بیان شهرستان ها تفاوتی قایل نشدم و اساسا تبعیض را تحجرگرایی می دانم.

- نویسنده کتاب از همه دوستان و منتقدان و مردم خواست تا اگر اسناد تاریخی از فعالیت احزاب اسلامی و غیر اسلامی در این دوره زمانی دارند،ارایه کنند تا در نوبت های بعدی چاپ اصلاح شود.

-این کتاب را نشر رسانش هفته گذشته در 480 صفحه و به قیمت 11هزار تومان انتشار داده است.

-مدیر مازندنومه برپایی آیین های رونمایی و نقد و بررسی کتاب و آلبوم های موسیقی مازندرانی را از برنامه های جدید این سایت اعلام کرد و گفت:بر آنیم این گونه برنامه های فرهنگی را به طور فصلی برگزار کنیم.

-گزارش های تصویری مراسم را در این لینک ها ببینید:

http://8.mazandnume.com/default.asp?CId=39

http://8.mazandnume.com/default.asp?CId=38