شنبه 2 ارديبهشت 1391-23:51

تنها روی کاغذ/محسنی:پروژه انتقال آب یک تئوری است

نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس هشتم گفت:اگر تامین آب کویر به همین راحتی بود که کشورهای عربی پیش تر از اینها به این کار اقدام می کردند/ انتقال آب دریای خزر به کویر از نظر فنی ، اقتصادی و زیست محیطی جای سئوال دارد.


 مازندنومه:انوشیروان محسنی در گفت و گوی تلفنی با مازندنومه، اظهار داشت:‌ پروژه انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی ایران، دفترچه پیوست مطالعات زیست محیطی ندارد.

وی ادامه داد:‌وقتی قرار است آب را شیرین کنیم باید نمک آن گرفته شود و سؤال این است که با این نمک می خواهیم چه کنیم؟

 محسنی با بیان اینکه یا این نمک باید در زمین دفن شود که البته حجم کمی نیست و در نهایت فرسایش زمین را به همراه دارد، گفت:‌ چنانچه این نمک به دریا هم بازگردد باعث شوری بیش از حد آب دریا می شود.

وی متذکر شد: اگر تامین آب کویر به همین راحتی بود که بتوان از دریا گرفت، کشورهای عربی پیش تر از اینها به این کار اقدام می کردند.

نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد:‌در تصفیه آب از یک روش تعویض یون استفاده می کنند که یکی از مشکلات تصفیه آب همین مورد است.

وی با بیان اینکه قرار است این آب را با لوله انتقال دهند،گفت:‌انتقال آب به این روش دارای مشکل است چراکه ممکن است شوری آب به صورت 100 درصد هضم نشود که در این صورت در لوله خوردگی ایجاد می شود و انرژی مورد نیاز برای این کار هم زیاد است.

 محسنی اضافه کرد:‌در محموع به نظر می رسد این کار از نظر فنی ، اقتصادی و زیست محیطی جای سئوال دارد.

وی با بیان اینکه شاید این پروژه بیشتر جنبه تئوری دارد تا عملی، ادامه داد:‌در مازندران و گلستان چشم به آسمان داریم که باران ببارد و اراضی کشاورزی را سیراب کند اما حالا می خواهیم آب دریای خزر را شیرین کرده و به دیگر مناطق ببریم.

 محسنی بیان داشت:‌فراکسیون محیط زیست مجلس درخواست کرده تا دفترچه پیوست مطالعات زیست محیطی این پروژه به فراکسیون تحویل داده شود.

وی در بخش دیگری از گفت و گو با مازندنومه، با اشاره به قانون برگزاری انتخابات یادآور شد:‌ ابزارهایی در انتخابات به کارگیری می شود که معیارها را تغییر داده و منجر به اتحاد و همبستگی نمی شود.

 محسنی با بیان اینکه انتخابات باید حزبی و یا استانی برگزار شود، تصریح کرد:‌ اینگونه نباشد برخی افراد با وعده مطالبات بی مورد و یا تطمیع، وارد کارزار انتخابات شوند که جلوگیری از این موضوع نیازمند تغییر قانون انتخابات است.

وی در رابطه با فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها هم گفت:‌به اندازه کافی در اجرای فاز نخست قانون هدفمندی یارانه ها گرانی، بیکاری، توروم و مشکلات را مشاهده کردیم و جامعه تحمل گرانی بیش از این ندارد.