يکشنبه 10 ارديبهشت 1391-10:28

کفن و دفن میلیونی/تشریفات مجالس سوگواری تمام شدنی نیست

گزارشی از تشریفات تمام نشدنی مجالس سوگواری؛برای مجلس سوم، آرایش باید فرد را پریشان‌تر نشان دهد و به همین دلیل مدل موهاي باز توصیه شده‌است/مكان مراسم عزاداري از مساجد،جاي شان را به رستوران های مجلل و تالارهاي شيک داده است/دوستي مي گفت: براي سنگ قبر پدرش در ملامجدالدین ساری 8 ميليون تومان هزينه كرده...


مازندنومه: در ایران امروزه رنگ و لعاب مراسم مختلف از حالت سنتي خارج شده و به سوي تشريفات دست و پاگير پيش رفته است به طوري كه در پس این آیین‌ها می‌توان هراس‌ها، امیدها و آرزوهای برگزار كنندگان آن ‌را مشاهده کرد.این آیین‌ها در گذر زمان کارکرد راستین خود را از دست داده،تنها به نوعی رسم تشریفاتی مبدل شده است.

درباره مراسم سوگواری و تشریفات فراوان آن همکار ما خانم ربابه حسین پور گزارشی تهیه کرده که در بخشی از آن آمده: امروزه تظاهر به غمگین بودن و نقش و کارکرد نمایشی مراسم عزاداری چنان اهمیت یافته ‌است که برخی برای غمگین نشان داده شدن، مجبور به انجام آرايش مخصوص عزا می‌شوند.

 اگرچه آرايشگاه ها رسما آرایش عزا نمی‌کنند،مشتریان خاص خود را دارند. نحوه آرایش فرد عزادار هم در مجالس گوناگون تفاوت می‌کند،برای مثال برای مجلس سوم، آرایش باید فرد را پریشان‌تر نشان دهد و به همین دلیل مدل موهاي باز توصیه شده‌است،در عوض در مجالس هفت یا چهلم موهای بسته و رنگ پریده توصیه می‌شود كه البته آرایش و گریم افراد برای عزا از گران قیمت‌ترین گریم‌هاست.

البته هنوز اين گونه آرايش ها در كشورمان رسوخ کامل پیدا نكرده ، اما نحوه ديگري از پوشش شامل كلاه و عينك آفتابي و دستكش تور مشكي و ... به تدريج در برخي از مراسم عزاداري ديده مي شود.

در بخش دیگر این نوشته آمده:مكان مراسم عزاداري هم اين روزها از مساجد و تكايا و حسينه ها جاي شان را به رستوران های مجلل و تالارهاي شيك با سرو چند نوع غذا و دسر داده است و جالب تر از آن نحوه خوشامد گويي صاحبان عزاست كه با كت و شلوار مشكي شيك ، عينكي دودي و گرفتن قيافه اي غمگين به مهمانان خوشامد مي گويند.

در خلال مراسم هم هيچ يادي از مرده بخت برگشته نمي شود و مهمانان پس از صرف شام و دسرهاي رنگارنگ راهي منازل شان مي شوند،انگار كه از مهماني برمي گردند!

 البته اين تشريفات و به رخ كشيدن ها به همين جا ختم نمي شود،اين روزها جاي دفن و قيمت سنگ قبر هم نشان از ارزش قائل شدن و هميت دادن به متوفي است!

 دوستي مي گفت: براي سنگ قبر پدرش در ملامجدالدین ساری 8 ميليون تومان هزينه كرده تا جای به نسبت بهتری پدرش را به خاک بسپارند.این پدر بيچاره در تمام طول عمرش دوندگي كرد اما حتي از خريد يك ماشين ناتوان بود ،اما حالا بچه هايش كه مي توانستند اين خدمت 8 ميليوني را برايش در طول زندگي انجام دهند،با افتخار و غرور خاصي قبر 8 میلیون تومانی می خرند!

متن کامل گزارش را این جا بخوانید:http://www.mazandnume.com/?PNID=V13562