پنجشنبه 21 ارديبهشت 1391-23:3

انتخابات سوریه و خلع بهانه مخالفان

بر دولت سوريه فرض است براي آنكه به اپوزيسيون و مخالفان وفادار نشان دهد راهي را كه برگزيدند صحيح است و آناني كه به نبرد مسلحانه روي آوردند،خائن به ثبات وامنيت و تماميت ارضي سوريه هستند بايد از هرگونه دخالت درنتيجه انتخابات پرهيزكند و به آنچه كه از درون صندوق ها درآمده احترام بگذارد.


مازندنومه،دکتر سیف الرضا شهابی:مي گويند بعضي ها با پاي خودشان مي روندبهشت و بعضي ديگر را بايد با زور روانه بهشت كرد!

برخي ازحكومت ها و دولت ضرورت دمكراسي و احترام به آراي مردم را درك مي كنند و جامعه را آهسته به سمت انتخابات آزاد سوق مي دهند و درمقابل برخي از دولت ها تا فشار را ازناحيه مردم نبينند،گرايشي به احترام به راي مردم احساس نمي كنند.


   دولت سوريه از جمله دولت هائي است كه اگر از اسفند 89 با مخالفت مردمي روبه رو نمي شد،همچنان به روش گذشته و تك حزبي و حضور يك نامزد در انتخابات رياست جمهوري ادامه مي داد،ولی اكنون كه با مخالفت داخلي روبرو شده لاجرم به اصلاح قانون اساسي تن داده و با تغیير در موادي از قانون اساسي فضا را براي تاسيس و فعاليت احزاب اپوزيسيون مهيا كرده است.

نكته اساسي كه درمورد سوريه وجود دارد اين كه همه آن هائي كه دريك سال اخير پرچم مخالفت علیه دولت سوريه بلند كردند-مخصوصا بخشي ازساكنان شهرهاي مرزي و طرفداران پاره اي ازگروه ها- به طور واقعي طرفدار دمكراسي نيستند،بلكه اهدافي خاص را پيگيري مي كنند كه ازهرنظرمورد ارزيابي قرارگيرد مشكوك است و دست هاي پنهان و آشكار بيگانگان براي بي ثبات كردن سوريه درآن ديده مي شود.

اگرچنين گروه هائي حقيقتا دنبال اجراي دمكراسي وخارج كردن قدرت از دست يك فرد يا يك حزب درسوريه بودند،دست به اسلحه نمي بردند و ازموادمنفجره استفاده نمي كردند وده ها نفر از افراد بي گناه و عادي را به كام مرگ نمي فرستادند.

حتي اگر دولت براي سركوب از ارتش استفاده كرده، گروه هاي مسلح حق ندارند در اماكن عمومي و مساجد بمب منفجركنند و مردم عادي و نمازگزاران را به قتل برسانند.

با همه اينها قانون اساسي جديد در رفراندوم،مورد تائيد اكثريت شهروندان سوري قرارگرفت و براساس همين قانون اساسي جديد ازمدتي قبل مقدمات انتخابات پارلمان فراهم شد و در روز دوشنبه 18 ارديبهشت 91 انتخابات با حضور60 %مردم انجام گرفت و احزاب اپوزيسيوني كه راهكارمسلحانه را برنمي تابند و با روش های مسالمت آمیز به دنبال تغیيرات درنظام حكومتي سوريه هستند فعالانه درانتخابات مشاركت کردند.

اکنون بر دولت سوريه فرض است براي آنكه به اپوزيسيون و مخالفان وفادار نشان دهد راهي را كه برگزيدند صحيح است و آناني كه به نبرد مسلحانه روي آوردند،خائن به ثبات وامنيت و تماميت ارضي سوريه هستند بايد از هرگونه دخالت در نتيجه انتخابات پرهيزكند و به آنچه كه از درون صندوق ها درآمده احترام بگذارد.

موضوع مهم ديگر اينكه كشورهائي كه با دولت سوريه مخالفت مي ورزند دو دسته هستند:كشورهائي نظير عربستان و قطركه اصلا دراين كشورها موضوعي بنام انتخابات ونظام چندحزبي وجودندارد واصولا مردم اين كشورها نمي دانند دمكراسي چيست وانتخابات آزاد يعني چه!

و دسته ديگر كشورهاي مخالف حكومت سوريه مثل آمريكا ، فرانسه و انگلستان كه مدعي دمكراسي و انتخابات آزادهستند.

اكنون با توجه به انتخاباتي كه دراين كشور برگزار شد اگر واقعا دنبال انتخابات و دمكراسي هستند ديگر چه بهانه اي براي مخالفت دارند؟مگر اينكه بگويند انتخابات آزاد نبود .

حتي اگر بپذيريم بالفرض محال انتخابات سوريه در فضاي آزاد برگزار نشد حداقل انتخاباتي برگزارشد که كشورهاي دوست و هم پيمان آمريكا و فرانسه و...كه ساليانه ميليارد دلارها اسلحه به آن ها مي فروشند هيچگونه انتخاباتي چه آزاد و چه غيرآزاد برگزار نمي کنند.