دوشنبه 25 ارديبهشت 1391-21:51

زیباکلام:اصولگرایان مشکلات زیادی ایجاد کرده اند

در گفت و گوی مازندنومه با صادق زیباکلام مطرح شد:‌معتقدم رضاخان خدمت کرده است/ما نه فقط در مسائل فلسطین،در مسائل هیچ جای دیگری هم نباید دخالت کنیم/جبهه پایداری هیچ تفاوتی با احمدی‌نژاد ندارد/از تیر 84 که اصولگرایان قدرت را به دست گرفتند مشکلات زیادی به وجود آمده است/مثل احمد توکلی کم داریم.


مازندنومه:صادق زیباکلام در حاشیه برگزاری مناظره در خصوص روابط ایران و آمریکا با محمدحسن قدیری ابیانه در دانشگاه کشاورزی ساری، پاسخگوی سوالات مازندنومه بود.

بر خلاف برخی سیاسیون که در مواقع پاسخگویی طفره می‌روند اما صادق زیباکلام از انجام مصاحبه استقبال کرد و قبل از شروع مناظره، به سوالات ما پاسخ داد.

مازندنومه:‌در چندسال گذشته مصاحبه‌ها و مناظره‌های چالش برانگیزی را در دانشگاه‌ها و تریبون‌های مختلف انجام دادید. نیروهای امنیتی به خاطر عبور از خط قرمز ، برای شما دردسر ساز نشدند؟

زیباکلام: من فکر نمی‌کنم خبط و خطایی انجام داده باشم.

مازندنومه: منظور ما ‌اظهاراتی است که در خصوص خدمات رضاخان و رابطه با آمریکا و قضیه فلسطین و مانند این ها داشته اید.

زیباکلام:‌معتقدم رضاخان خدمت کرده و بالطبع خطاهایی داشته اما در مجموع خدمات بسیار بسیار مهمی هم برای ایران انجام داده است.

در خصوص فلسطین هم نمی‌دانم چه گفته‌ام که ناحق و ناجور بوده ولی معتقدم ما نه فقط در مسائل فلسطین بلکه در مسائل هیچ جای دیگری هم نباید دخالت کنیم؛ همان قدر که غیرموجه است که فلسطینی‌ها بخواهند در مسائل داخلی ما دخالت کنند.

هرکسی می‌تواند اظهار نظر کند همچنان که ما در مورد گروه‌ها و جریانات مختلف کشورهای دیگر اظهار نظر می‌کنیم.

مازندنومه: فایده بحث‌های شما چیست وقتی بالادستی‌ها کار خودشان را می‌کنند؟

زیباکلام:‌اگر اینطور باشد ما باید خیلی از مسائل را کنار بگذاریم چون فایده‌ای ندارد. فایده‌اش این است که در بلندمدت در جامعه ایجاد فکر می‌کند؛ علم و پیشرفت اجتماعی هم همینطور پیش می‌رود. اگر قرار باشد آدم‌ها فقط چیزهایی را که می‌گویند، مرتب تکرار کنند ما الان هنوز فکر می‌کردیم زمین روی شاخ گاو قرار دارد؛ اگر فقط بنابر تکرار می‌شد.

مازندنومه:‌قبل از انتخابات مجلس نهم ، گفته بودید ترکیب این مجلس از یاران مشایی- احمدی‌نژاد است. ظاهرا اینطور نیست. شما هنوز بر عقیده خود پایبند هستید؟

زیباکلام:‌گفته بودم که یاران مشایی و احمدی‌نژاد حدود 100 کرسی به دست خواهند آورد و فکر می‌کنم همینطور هم شد. شما اگر کرسی‌هایی که مستقیما طرفداران دولت و جبهه پایداری یعنی عملا آقای احمدی‌نژاد و به اضافه ی برخی نامزدهای مستقل کسب کردند را حساب کنید همین تعداد می‌شود.

مازندنومه:‌ پایداری‌ها اخراجی‌های دولت احمدی‌نژاد هستند، چطور آنها را مانند هم می‌دانید؟

زیباکلام: نه، اینطور نیست. داستانش بسیار مفصل است. جبهه پایداری هیچ تفاوتی با آقای احمدی‌نژاد ندارد، بعضی‌های شان اخراجی‌های دولت هستند اما با هم یکی هستند و یک جورهایی طرفدار دولت هستند.

مازندنومه: آیا در انتخابات مجلس نهم شرکت کردید؟ در صورت مثبت بودن پاسخ، به کدام لیست رای دادید؟

زیباکلام: رای دادن یک مساله شخصی است و قبلا هم یک خبرگزاری این سوال را از من پرسید که به آنها هم همین پاسخ را دادم. در خصوص لیست هم که اصلاح‌طلبان گفتند از هیچ لیستی حمایت و پشتیبانی نمی‌کنند بنابراین مساله بیشتر فردی بود.

مازندنومه: آیا این دولت حسن و خصوصیت مثبتی هم داشته است؟

زیباکلام: نه تنها دولت دهم بلکه از تیر 84 که اصولگرایان قدرت را به دست گرفتند مشکلات زیادی به وجود آمده است که چاره نشده. بیکاری، گرانی و بسیاری مسائل وجود دارد که همچنان لاینحل باقی مانده است.

مازندنومه: اگر رئیس مجلس نهم بودید برای جلوگیری از تخلفات دولت چه اقدامی انجام می‌دادید؟

زیباکلام: اگر روزی روزگاری رئیس مجلس شوم اولین و مهم‌ترین کاری که می‌کنم این است که استقلال از دست رفته مجلس را بازگردانم و این مهم‌ترین کاری است که رئیس مجلس می‌تواند انجام دهد.

مازندنومه:‌کدام‌یک از نمایندگان یا چهره‌های سیاسی مازندران را می‌شناسید و در ضمن ارتباط، آن فرد را قبول دارید؟

زیباکلام: با آقای احمد توکلی، جدا از اینکه نسبت فامیلی داریم وی را به عنوان یک انسان بسیار بسیار پاک و با تقوا می‌دانم، انسانی که متاسفانه مثل ایشان در جمهوری اسلامی ایران بسیار کم داریم.

مازندنومه:‌به عنوان یک تحلیلگر واقع‌گرا بگویید آینده و دورنمای سیاسی ایران کنونی چیست؟ تحریم‌ها به کجا می‌انجامد، ما کوتاه می‌آییم یا آنها؟

زیباکلام: تحریم‌ها از اینکه هست بیشتر نخواهد شد، نه ما بیشتر شدن تحریم‌ها را می‌خواهیم و نه غربی‌ها ، چراکه در نتیجه این تحریم‌ها فقط چین، ترکیه، امارات و روسیه سود بردند.