يکشنبه 21 خرداد 1391-15:4

دولت زیر وعده هایش می زند/یارانه نان باید دو برابر شود

با وجود تاكيد دولت مبني بر افزايش نیافتن قيمت‌ها پيش از اجراي فاز دوم هدفمندي‌ يارانه‌ها، قيمت نان در برخي استان‌ها با تصميم كارگروه‌هاي استاني 20 تا 30درصد افزايش يافت/مبلغ یارانه نان باید دو برابر شود یعنی به ازای هر نفر 10 هزار تومان یارانه پرداخت شود تا فشار ناشی از افزایش بهای نان کمتر به چشم آید.


مازندنومه،اعظم کردان:گفته می شود سرانه سالانه مصرف نان در ایران 160 كیلوگرم و در جهان 25 كیلوگرم است! این بدین معناست که مصرف نان در بین ایرانیان شش برابر دنیاست.

قدیم ترها قیمت نان دو ريال بود.کم کم قیمت نان افزایش یافت و به 5 ریال و 10 ریال و...رسید.در دهه70 هم به 250 ریال رسید،ولی در عرض یک سال سه بار قیمت نان جهشی ارتقا یافت.

مردم می گویند:

-هرگاه مهمان ناخوانده ای داشتیم به راحتی از همسایه نان قرض می گرفتیم ولی با این افزایش قیمت دیگر کسی نان قرض نمی دهد.

- هرچه قیمت افزایش پیدا کرده کیفیت در عوض کاهش یافته است. نان 75 تومانی هم بی کیفیت بود، 250 تومانی هم همینطور 350 تومانی هم تغییری نکرده است!

-در زمان اجرای هدفمندسازی یارانه ها می گفتند این طرح شکاف طبقاتی بین دارا و ندار را از بین می برد،اما اکنون یارانه های انرژی و نان را حذف و در عوض مقرری کمی به ما می دهند که آن را هم مرتب پیامک می دهند که داوطلبانه نگیرید و می خواهند حذفش کنند! چقدر خوشحال بودیم که اگر پول مان به داراها نمی رسد ، ولی پولداراها مثل ما می شوند!

در قانون بودجه سال گذشته حدود 35 هزار ميليارد ريال به عنوان يارانه نقدي نان اختصاص يافت و قيمت انواع نان در كشور اصلاح شد و براساس آن ماهانه 5000 تومان همراه با يارانه نقدي حاصل از اصلاح قيمت حامل‌هاي انرژي به حساب مردم واريز شد تا فشار ناشی از افزایش قیمت نان بر مردم کاهش یابد .

 پس ازاين اقدام به دفعات اعلام شد كه قيمت‌ها همزمان با اجراي فاز دوم هدفمندي‌ يارانه‌ها دوباره اصلاح مي‌شود، اما تاكيد ستاد هدفمندي‌ يارانه‌ها اين بود كه پيش از اجراي فاز دوم اين قانون هيچ قيمتي تغيير نكند.

با وجود تاكيد دولت مبني بر افزايش نیافتن قيمت‌ها پيش از اجراي فاز دوم هدفمندي‌ يارانه‌ها، قيمت نان در برخي استان‌ها با تصميم كارگروه‌هاي استاني 20 تا 30درصد افزايش يافته است.

بنابر اعلام برخي مسوولان در وزارت صنعت، معدن و تجارت، افزايش قيمت نان مدنظر نبود، بلكه این افزایش ناشي از اصرار وزارت جهاد كشاورزي براي افزايش قيمت خريد تضميني گندم بوده است.

 با این اوصاف اگرچه در مرحله اول افزایش قیمت نان برکیفیت و مرغوبیت آن تاکید شده بود، عملا چنین امری اتفاق نیفتاد و نانوایی ها اقدامی در خصوص تغییر کیفیت نان ها انجام ندادند و مردم همچنان از بی کیفیتی نان معترض هستند.

طبق قانون هدفمندی،اگر قرار است یارانه ای هدفمند شود ابتدا یارانه آن باید به صورت نقدی به حساب مردم ریخته شود و سپس یارانه آن قطع شود.

 به نظر برخی کارشناسان مسایل اقتصادی، مبلغ یارانه نان باید دو برابر شود یعنی به ازای هر نفر 10 هزار تومان یارانه پرداخت شود تا فشار ناشی از افزایش بهای نان کمتر به چشم آید.

حال این پرسش ها به ذهن می رسد که:

-آيا همزمان با اجراي فاز دوم قانون هدفمندي‌ يارانه‌ها بار ديگر قيمت نان افزايش خواهد يافت؟

- اين افزايش قيمت نان به معناي آغاز فاز دوم اجراي قانون هدفمندي‌ يارانه‌هاست؟

 - آيا با افزايش قيمت نان، مبلغ جديدي به عنوان يارانه نقدي نان به حساب مردم واريز خواهد شد یا نه؟

گفتنی است بر اساس مصوبه جدید سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران، نان بربری با وزن چانه 430 گرم، به 350 تومان ، نان تافتون با وزن چانه 320 گرم به 300 تومان ، قیمت نان لواش با وزن چانه 180 گرم 150 تومان و نان سنگک با وزن نان 450 گرم 500 تومان و نان لواش زنجانی با وزن چانه 120 گرم به 110 تومان افزایش یافت.

ایمیل خبرنگار: (karez_60@yahoo.com)