دوشنبه 22 خرداد 1391-23:13

نمایندگان مازندران کدام کمیسیون ها را برگزیدند؟

اولویت اول و دوم نمایندگان مازندران برای حضور در کمیسیون تخصصی اعلام شد/حسین نیازآذری به کمیسیون کشاورزی مجلس رفت+عضویت نمایندگان مازندرانی به تفکیک حوزه انتخاباتی.(ویرایش دوم)


مازندنومه،سید روح الله شجاعی:بر اساس گزارش بدوی شعب 15گانه برای عضویت در کمیسیون‌های تخصصی و اصل نود قانون اساسی، تعداد متقاضیان عضویت در کمیسیون‌های تخصصی مجلس به ترتیب بیشترین متقاضی به این شرح است:

متقاضیان عضویت در کمیسیون آموزش و تحقیقات: (اولویت اول)

عبدالوحید فیاضی از نور و  محمود آباد(او در نهایت عضو کمیسیون آموزش شد)
قاسم احمدی لاشکی از نوشهر و چالوس(او در نهایت عضو کمیسیون آموزش شد)


متقاضیان عضویت در کمیسیون اجتماعی(اولویت دوم)

قاسم احمدی لاشکی از نوشهر و چالوس

متقاضیان عضویت در کمیسیون اقتصادی(اولویت دوم)

سید هادی حسینی از قائمشهر، سواد کوه و جویبار
کمال علی‌پور از قائمشهر ، سواد کوه و جویبار
مقداد نجف ‌نژاد از بابلسر و فریدونکنار(او در نهایت عضو کمیسیون برنامه و بودجه شد)

متقاضیان عضویت در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی (اولویت اول)

سید رمضان شجاعی از ساری و میاندرود(او در نهایت عضو کمیسیون شوراها شد)
علی اکبر ناصری از بابل

متقاضیان عضویت در کمیسیون برنامه‌وبودجه (اولویت اول)

حسین نیازآذری از بابل(او در نهایت عضو کمسیون کشاورزی مجلس شد)
عزت الله یوسفیان ملا از آمل(او در نهایت عضو کمیسیون برنامه و بودجه شد)

متقاضیان عضویت در کمیسیون صنایع و معادن (اولویت اول)

سید هادی حسینی از قائمشهر، سوادکوه و جویبار(او در نهایت عضو کمیسیون صنایع شد)

متقاضیان عضویت در کمیسیون صنایع و معادن (اولویت دوم)

علی اکبر ناصری از بابل(او در نهایت عضو کمیسیون صنایع شد)

متقاضیان عضویت در کمیسیون عمران (اولویت اول)

کمال علی‌پور از قائمشهر ، سواد کوه و جویبار(او در نهایت عضو کمیسیون عمران شد)
احمد علی مقیمی از بهشهر، نکا و گلوگاه(او در نهایت عضو کمیسیون عمران شد)
محمد دامادی از ساری و میا‌ندرود(او در نهایت عضو کمیسیون عمران شد)

متقاضیان عضویت در کمیسیون عمران(اولویت دوم)

حسین نیازآذری از بابل

متقاضیان عضویت در کمیسیون فرهنگی (اولویت دوم)

عبدالوحید فیاضی از نور  محمود آباد
سید رمضان شجاعی از ساری و میاندرود

متقاضیان عضویت در کمیسیون قضائی و حقوقی (اولویت دوم)

عزت الله یوسفیان ملا از آمل

متقاضیان عضویت در کمیسیون انرژی(اولویت دوم)

محمد دامادی از ساری و میا‌ندرود

نکته قابل تامل اینکه همچون دوره گذشته مجلس هیچ یک از نمایندگان مازندران تمایلی برای عضویت در کمیسیون کشاورزی ، آب و منابع طبیعی از خود نشان ندادند،اما عصر دوشنبه باخبر شدیم که حسین نیازآذری -نماینده بابل-به کمیسیون کشاورزی مجلس نهم پیوسته است.

علاقه نداشتن نمایندگان مازندرانی در کمیسیون کشاورزی در حالیست که دامداران و کشاورزان مازندرانی با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می کنند و بسیاری از دامداری های استان در چند سال اخیر تعطیل شده و زمین های فراوانی نیز تغییر کاربری داده شده است.

نماینده ولی فقیه در مازندران نیز چندی پیش خواستار حضور نمایندگان مجلس مازندران در کمیسیون کشاورزی مجلس شد و بیان داشت: نمایندگان مجلس مازندران استقرار صنایع وابسته به کشاورزی را در مازندران پیگیری کنند.

نکته جالب اقدام عبدالوحید فیاضی-نماینده نور و محمودآباد-است که هشتم اردی بهشت امسال گفته بود:"حضور یک نماینده مازندرانی در کمیسیون کشاورزی ضروری است"،اما خود ترجیح داد به کمیسیون دیگری برود!

نماینده مردم محمودآباد و نور در مجلس نهم در همایش تجلیل از شوراهای بخش مرکزی محمودآباد گفته بود:"در جلسه‌ای که با مجمع نمایندگان استان داشتیم، این موضوع را مطرح کردیم که تلاش کنیم در مجلس نهم لااقل یک نماینده در کمیسیون کشاورزی برای دفاع از حق این اقشار زحمتکش داشته باشیم."

همگرایی و اتفاق مجمع نمایندگان استان،حداقل بر سر همین یک موضوع ،برای مردم مشخص شده است!!

کمیسیون ها به تفکیک حوزه انتخاباتی

1-قائم شهر،سوادکوه و جویبار

 سید هادی حسینی نماینده مردم قائم شهر جویبار و سوادکوه توانست به اولویت اول خود دست یابد و به عضویت کمیسیون صنعت و معدن درآید. مردم قائم شهر امیدوارند سید هادی به وعده های انتخاباتی اش مبنی بر احیای نساجی عمل کند ، مشکلی که بعید است حسینی به تنهایی از پس آن برآید. به نظر مجمع نمایندگان استان باید بیش از پیش برای احیای نساجی این صنعت قدیمی استان تلاش کنند و سید را تنها نگذارند.


دیگر نماینده این حوزه انتخابیه کمال علی پور خنکداری است . وی با توجه به سابقه ی فعالیت عمرانی در شهرداری به عضویت کمیسیون عمران مجلس نهم در آمد. وی این کمیسیون را به عنوان اولویت نخست خود برگزیده بود. کمیسیونی که دو عضو دیگر مجمع نمایندگان استان در آن حضور دارند . یکی از ساری و دیگری از بهشهر.

2-ساری و میاندرود

 در حوزه انتخابیه ساری، سید رمضان شجاعی که از او به عنوان یکی از شانس های ریاست کمیسیون فرهنگی نامبرده می شد به عضویت کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور درآمد؛ کمیسیونی که با حضور علی لاریجانی ، رییس مجلس نهم  در آن قطعا پر سر و صداخواهد بود .

در این کمیسیون به غیر ازلاریجانی ، محمد حسن ابوترابی فرد به عنوان نایب رییس مجلس و علیرضا زاکانی نمایندگان تهران نیز در آن  حضور دارند. یادآور می شود: کمیسیون شوراها و امور داخلی جزو اولویت اول و دوم شجاعی کیاسری نبود.


محمد دامادی دیگر نماینده ساری ، همانطور که پیش بینی می شد با توجه به رشته تحصیلی اش خواهان عضویت در کمیسیون  عمران مجلس باشد. وی موفق شد در اولین حضورش در مجلس به عضویت کمیسیون عمران درآید. کمیسیونی که دوعضو دیگر مجمع نمایندگان استان نیز در آن حضور دارند. مردم مرکز استان از منتخب اول شهرشان انتظار زیادی دارند.

3-بابل

از حوزه انتخابیه بابل حسین نیاز آذری همانطور که  اشاره شد به عضویت کمیسیون کشاورزی ، آب و منابع طبیعی در آمد تا شاید مرهمی باشد بر درد دل کشاورزان مازندرانی.

 وی که سال ها سابقه فعالیت در حوزه جهاد سازندگی و وزارت نیرو را دارد، با تغییر در اولیتش به عضویت این کمیسیون درآمد. جایی که عباس رجایی نماینده اراک حرف اول وآخر این کمیسیون را می زند. برخی کارشناسان معتقدند نیازآذری با توجه به سابق اش می تواند رقیبی جدی برای او در کسب ریاست کمیسیون کشاورزی ، آب و منابع طبیعی  باشد.


اما حجت الاسلام ناصری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس هفتم که رکورد دار بیشترین رای در انتخابات مجلس نهم در استان مازندران است، دگر بار به عضویت این کمیسیون در آمد، تا نشان دهد سفت و سخت دنبال توسعه صنعت در مازندران به خصوص حوزه انتخابیه اش بابل است. همانطور که پیشتر اشاره کردیم سید هادی حسینی نیز به عضویت در  کمیسیون صنایع و معادن درآمد.

4-بهشهر و نکا

در شرق استان مردم شهرستان های بهشهر، نکا و گلوگاه که برای دومین بار به احمد علی مقیمی اعتماد کردند شاهد حضور مجدد نماینده شان در کمیسیون عمران مجلس هستند.

 مقیمی در این کمیسیون رقبای جدی برای ریاست یا نایب رئیسی کمیسیون عمران دارد. نمایندگانی نظیر محمد حسین فرهنگی نماینده تبریز و عضو هیات رییسه مجلس ، علی اکبر آقایی  نماینده سلماس  و رییس کمیسون عمران در مجلس گذشته با سابقه سه دور نمایندگی و سید مهدی هاشمی سرپرست وزارت کشور در دولت نخست دکتر احمدی نژاد. به نظر می رسد. مقیمی همچون دور گذشته مجلس یکی از فعالترین اعضای مجمع نمایندگان مازندران باشد.

5-آمل

 در حوزه انتخابیه آمل ، عزت الله یوسقیان ملا از معدود نمایندگان استان در مجلس هشتم که موفق شد راهی مجلس نهم شود.

 یوسفیان را با اظهار نظرهایش در حوزه مبارزه با فساد اقتصادی می شناسند. وی علاوه بر عضویت در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در مجلس هشتم بود.

یوسفیان این بار نیز به عضویت در این کمیسیون در آمد تا نشان دهد حضورش در کمیسون تلفیق بودجه سال های گذشته با برنامه صورت گرفته  بود. وی در اولویت هایش نیز هوشمندانه عمل کرد. اولویت دوم یوسفیان حضور در کمیسیون قضایی مجلس بود جایی که با رشته تحصیلی اش مطابقت دارد.علاوه بر نماینده آمل، مقداد نجف نژاد نیز در این کمیسیون عضویت دارد.

6-نور و محمودآباد

عبدالوحید فیاضی، نماینده ای است که مجلس نهم منتظر بود تا در شروع به کارش او را از نزدیک ببیند.کسی که شگفتی آفرید و پدر پارلمان ایران را خانه نشین کرد!

 مهمترین ویژگی فیاضی بدون شک،شکست رقیب در انتخابات 12 اسفند بود. مدیر کل سابق آموزش و پرورش مازندران امیدوار بود با توجه به سابقه بیست و اندی ساله اش در کسوت معلمی به عضویت در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در بیاید. همین اتفاق هم افتاد.

 فیاضی حالا با حداد عادل و مهدی کوچک زاده و علیرضا منادی از نمایندگان سرشناس مجلس گذشته، دور میز کمیسیون آموزش و تحقیقات می نشیند تا خواسته هایی که مجبور بود با واسطه مجمع نمایندگان مازندران به کمیسیون آموزش و تحقیقات برساند، این بار مستقیم خودش طرح کند. به نظر فیاضی در زمینه مشکلات فرهنگیان دغدغه فراوانی دارد. بسیاری از فرهنگیان مازندرانی از عضویت وی در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نهم حمایت کردند.

7-بابلسر و فریدون کنار

اما نماینده ای که کمتر در رسانه ها حضور دارد. اساسا رابطه اش با اهالی مطبوعات و خبرگزاری چندان مورد قبول اصحاب رسانه نیست کمتر تلفنش را جواب داده ، سعی دارد بیشتر در مجلس حضور داشته باشد و از آنجا مشکلات حوزه انتخابیه اش را حل و فصل کند ؛ مقداد نجف نژاد، 51 ساله، منتخب ادوار پنجم ، ششم و هشتم مردم بابلسر و فریدون کنار در مجلس شورای اسلامی .

 نماینده با سابقه استان که  تلاش زیادی کرد تا سازمان عمران ساحل را شکل دهد، سازمانی که متولی دریا در کشور است.

نجف نژاد عضو هیات مدیره باشگاه پر طرفدار استقلال نیز هست. وی در این دوره همچون دور گذشته (مجلس هشتم)  به عضویت در کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات  درآمد. البته نجف نژاد در مجالس قبل تر نیز عضو كميسيون اقتصادي بود. مقداد اولویتش حضور در کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات بود و موفق هم شد.

8-چالوس و نوشهر


اما آخرین نماینده ی استان و رقیب چند دوره گذشته دکتر محسنی بند پی، قاسم احمدی اهل لاشک از توابع نوشهر در غرب مازندران است.

او که سابقه تدریس در دانشگاه رانیز در کارنامه خود دارد، در شورای شهر نوشهر به نوعی تمرین دموکراسی کرد و اینک در قامت یک نماینده در بهارستان حضور پیدا کرد.

 همانطور که اشاره شد وی، دکتر محسنی را میلی متری پشت سر گذاشت و بعد از سه دوره رقابت با این نماینده موفق به حضور در مجلس شد.

احمدی همکار عبدالوحید فیاضی در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نهم شد. کمیسیونی که اولویت نخست این نماینده بود.

9-؟


اما حوزه ای که با علامت سوال همراه است! به دلیل تخلفات صورت گرفته در حوزه انتخابیه تنکابن و رامسر، شورای نگهبان صحت انتخابات را رد کرده و مردم این مناطق در حال حاضر نماینده ندارند. آنها باید تا انتخابات رییس جمهوری یازدهم صبر کنند تا همراه با انتخاب رییس جمهور و انتخاب یک نماینده مجلس ، نمایندگان شان را در شورای شهر را نیز انتخاب کنند.