پنجشنبه 25 خرداد 1391-0:20

فرید،بدون سرنشین پرواز کرد

هواپیمای بدون سرنشین فرید 2 با موفقیت در دانشگاه صنعتی بابل به پرواز درآمد/طول بال این هواپیمای بدون سرنشین دو متر و 30 سانتی متر و طول بدنه آن دو متر و 10 سانتی متر است كه هشت كیلو گرم وزن دارد/برد پهپاد فرید 2 ساخته شده در دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل حدود هفت تا 12 كیلومتر است+عکس


 مازندنومه،زینب حبیب پور:هواپیمای بدون سرنشین"فرید 2" با قابلیت های حمل و پرتاب شی و نیز دید هوشمند روز چهارشنبه از سوی دو دانشجوی شاهد و ایثارگر دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل با موفقیت به پرواز درآمد.

رییس دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در حاشیه آیین پرواز این هواپیما به خبرنگار ما گفت : این پرنده هدایت پذیر از راه دور پهپاد بدون سرنشین كه توسط دانشجویان توانمند این دانشگاه طراحی و ساخته شده است ، قابلیت حمل و پرتاب بار و نیز قدرت شناساگری و فیلمبرداری از منطقه را دارد.

دكتر عسكر جانعلی زاده افزود : در 12 اسفند ماه سال گذشته برای نخستین بار هواپیمای بدون سرنشین توسط دانشجویان دانشگاه صنعتی بابل به پرواز درآمد كه عملیات نمایشی تنها هدف از اختراع آن بود.


وی ادامه داد : در فاز دوم این هواپیمای بدون سرنشین با قابلیت حمل و پرتاب بار و نیز تصویر برداری از منطقه مد نظر قرار داشت كه خوشبختانه با تلاش دانشجویان دانشگاه این موفقیت كسب شد.

جانعلی زاده گفت : شناسایی مناطق جنگی و تصویربرداری از مرز در فاصله دور از مزیت های هواپیمای بدون سرنشین فرید 2 است.

وی با بیان این که حمل بار از دیگر مزیت های مهم این هواپیما است كه با موفقیت این توانمندی نیز آزمایش شد،تصریح کرد:در فازهای بعدی برنامه های كلانی برای ساخت هواپیمای بدون سرنشین فرید 2 در دانشگاه صنعتی بابل در نظر گرفته شده است.

این مسئول ادامه داد : همه این ایده ها اعم از استفاده از انرژی پاك و پرواز در مدت زمان طولانی ، قطع كامل صدای هواپیما برای ورود به مناطق جنگی و دیگر مناطق امنیتی ، ثبت اختراع ، كاربردی كردن طرح برای تولیدات داخلی كشور و دیگر برنامه ها مد نظر قرار دارد كه مورد حمایت جدی مسوولان دانشگاه صنعتی بابل قرار خواهد گرفت.

رییس دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل از دو دانشجوی مخترع این هواپیما به نام های محسن رجبی فومشی  و  مجتبی قلی تبار فرامرزی و نیز از پرفسور مفید گرجی مدیر طرح هواپیمای بدون سرنشین فرید2 دانشگاه به خاطر تلاش در جهت ساخت این هواپیما قدردانی كرد.

گفتنیست طول بال این هواپیمای بدون سرنشین دو متر و 30 سانتی متر و طول بدنه آن دو متر و 10 سانتی متر است كه هشت كیلو گرم وزن دارد.

جنس این هواپیما از مواد كربن و بالسا است كه می تواند به اندازه چهار كیلو گرم بار حمل كند.


همچنین در این هواپیما از یك موتور براشلس سه كیلووات استفاده شده است كه نیروی الكتریكی آن با دو باطری لیتیم پلیمری پنج سل كه به صورت سری به هم بسته شده اند تامین می شود.

خاطرنشان می کنیم برد پهپاد فرید 2 ساخته شده در دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل حدود هفت تا 12 كیلومتر است و ظرفیت پرواز آن در شرایط جوی با باد 50 كیلومتر در ساعت است.