شنبه 10 تير 1391-9:4

12 تیر،12 آیین

نمایش آیینی «مازرون بهشته» 12 تیرماه در ساری به روی صحنه می‌رود/در این برنامه آیین‌های خیش کشی،تورکشی از دریا،ونوشه گردی،افتو خواهی،وارش خواهی،نشا،کایر، آمی دتر جان،خواستگاری،دار زنون و شوپه به نمایش درمی‌‌آید+عکس


مازندنومه،کلثوم فلاحی:نمایش آیینی «مازرون بهشته» از دوازدهم تیرماه در ساری به روی صحنه می‌رود.

بهزاد شاهنده اظهار داشت: نمایش آیینی «مازرون بهشته» شامل 12 آیین مختلف مازندرانی است.

 کارگردان نمایش آیینی «مازرون بهشته» ادامه داد:‌ در این برنامه آیین‌های خیش کشی( شخم زدن زمین)، صیادی (تورکشی از دریا) ، ونوشه گردی( به دنبال بنفشه گشتن)،افتو خواهی ( آفتاب خواهی)، وارش خواهی (دعای باران)، نشا،کایر، آمی دتر جان(دختر عمو جان)، خواستگاری و دار زنون( زدن درخت) و شوپه به نمایش درمی‌‌آید که هر یک گویای بسیاری از نکات در رابطه با فرهنگ این مرز و بوم است.

 وی با بیان اینکه علی رغم همه دنیا، مازندرانی‌ها معتقد هستند که با یک گل بهار می‌شود، تصریح کرد:‌رویت یک گل را نشان دهنده بهار می‌دانیم.

 شاهنده بیان داشت:‌ متاسفانه دانایان قوی فرهنگ بومی مازندرانی، این اسرار و گنجینه‌ها را با خود دفن کردند و ما نتوانستیم این اسرار و آیین‌ها را از سینه آنها استخراج کنیم.

 وی با بیان اینکه این دردی است که نمی‌توان به آن التیام داد، گفت:‌ به همین منظور بر آن شدیم تا این نمایش آیینی را برای زنده کردن فرهنگ و رسوم مازندرانی، به اجرا دربیاوریم که در این زمینه تحقیقات میدانی گسترده‌ای صورت گرفت.

 شاهنده یادآور شد:‌ با اجرای این کار فقط می‌خواهیم به مردم بگوییم که نگذارند بزرگترها، با ناگفته‌ها از دنیا بروند.

 وی ادامه داد:‌هنرمندان و مردم رسالت دارند که آیین ها را خفظ کرده و به نسل‌های بعدی انتقال دهند.

گفتنیست کارگردانی نمایش‌های آیینی "آل" و "هراس" و تئاترهای اجتماعی "لنگه کفش"، " در بارگاه یزید چه گذشت"، "مسیح هرگز نخواهد گریست"، "فریاد آخر" و " عشق خیابانی " در کارنامه بهزاد شاهنده دیده می‌شود.

نمایش آیینی «مازرون بهشته» از دوازدهم تا نوزدهم تیرماه در مجتمع فرهنگی هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در ساری به روی صحنه می‌رود.