دوشنبه 26 تير 1391-0:24

شهردار قائم شهر در آستانه استیضاح/برخی اعضای شورا لابی می‌کنند

نایب رییس شورای شهر قائم شهر گفت:در خصوص پروژه زیرگذر بحث تخلف پیمانکار مطرح است/ از زمان تصدی شهردار بیش از 44 نفر استخدام شدندکه از اقوام مسئولان و یا برخی اعضای شورا هستند و آزمونی هم برگزار نشده است.


مازندنومه،کلثوم فلاحی:چندی است خبرهایی از  استیضاح شهردار قائم شهر به گوش می رسد.برخی شهروندان قائم شهری نیز گله داشتند که شهردار مدتی است شهر را رها کرده و به ويژه به محلات بی اعتناست .گواه ادعا نیز چاله چوله ها و شکستگی فراوان در محله هاست که هفته هاست لکه گیری نشده است.بحث زباله و استخدام بدون آزمون در شهرداری و مواردی از این دست نیز ابهامات دیگر ما نسبت به عملکرد شهردار قائم شهر بود. برای کسب اطلاع بیشتر با حامد سه سلطانی- نائب رئیس شورای شهر قائم‌شهر- گفت‌و گو کردیم.

----

مازندنومه: مسئله استیضاح شهردار قائم‌شهر در چه مرحله‌ای است؟

سه سلطانی: چند سوال از شهردار داشتیم که پاسخ‌های وی به شورا، قانع‌کننده نبود و اکنون مسائل دیگری به وجود آمده که شهردار باید به آنها هم پاسخگو باشد.

 مازندنومه: چه سئوال هایی از شهردار پرسیدید؟

 سه سلطانی:پروژه سیاهرود، طرحی بود که در سال 86 در کمیسیون حقوقی شورا مطرح کردم و در سال‌های 87 و 88 برای این پروژه ردیف بودجه مطالعاتی لحاظ شد.

در سال 89 کمیته مهندسی همزمان را تشکیل دادیم که این کمیته ضمن مطالعه طرح، شرایط اجرا را هم فراهم می‌کرد.

شهردار بازگشایی مسیر را آغاز کرد اما در برخورد با مردم، تدبیر لازم اندیشیده نشد و شکایت‌هایی صورت گرفت.

در تصویب خط پروژه، شهردار باید پروژه را در فاز یک، طی 18 ماه به اتمام می‌رساند که در مصوبه شورا هم اشاره شده اما اکنون با گذشت 2 سال، کاری صورت نگرفته است.

موضوع بعدی که شهردار باید پاسخگو باشد، طرح ساخت و ساز اطراف سیاهرود است. این طرح را به مناقصه گذاشتیم و یک شرکت برنده شد اما اکنون یک سال از فراخوان مناقصه گذشته و برنده هم مشخص است ولی شهردار از اجرای پروژه استنکاف می‌کند. شرکت برنده مناقصه، طرح و نمونه قرارداد ارائه کردن اما شهردار کارشکنی می‌کند.

در دی‌ماه سال گذشته هم در شهرداری نشستی با اهالی منطقه سیاهرود داشتیم که زمین و یا خانه آنها در مسیر طرح قرار دارد.

 این افراد را بنابر این که از محل آزادسازی، پول باید دریافت کنند یا مجوز ساخت و یا اینکه به شهرداری بدهکار هستند، به چهار دسته تقسیم کردیم و قرار بود بر اساس برنامه‌ریزی ، این کار انجام شود.

 پس از آن نشست تاکنون هرچه از معاونت خدمات شهری شهرداری در این خصوص سوال کردیم، وی توپ را به زمین شهردار می‌انداخت و شهردار هم پاسخگو نبود. این پروژه را عمدا معطل نگه داشته‌اند.

مازندنومه:زیرگذر هم جزو مواردی بود که از شهردار سئوال کردید؟

بله، موضوع بعدی، مسئله زیرگذر است. شرکت تاریر، برنده مناقصه زیرگذر قائم‌شهر با مبلغ 5/2 میلیارد تومان بود و طبق قرارداد، این پروژه باید در آذرماه سال گذشته به اتمام می‌رسید.

از شرایط مناقصه این بود که دو سوم از طلب برنده مناقصه در زمان تحویل موقت پروژه و مابقی هم در اقساط 12 ماهه پرداخت شود.

 در اواخر آذرماه که پیمانکار هنوز پروژه را تحویل نداده بود شهردار اعلام کرد شرکت قادر به اتمام پروژه نیست و باید پول پرداخت کنیم و سرانجام با رایزنی و فشار زیاد، مجوز گرفته و به این شرکت پول تزریق کردند.

تا بهمن سال گذشته، این شرکت تمام پول مناقصه را دریافت کرد در صورتی که به خاطر مصالح و برخی مسائل دیگر، به شهرداری بدهکار هم بود.

شهردار، پروژه زیرگذر را بدون تحویل موقت قانونی، با 9 آیتم باقی‌مانده تحویل گرفت و این پروژه سه ماه بعد به وسیله شهرداری اجرا شد.

در این خصوص بحث تخلف پیمانکار مطرح بوده و نحوه پرداخت پول که جزء اساسی فراخوان مناقصه است، به درستی اجرا نشد و با این اتفاق، حقوق سایر شرکت کنندگان در مناقصه زیرپا گذاشته شد.

مازندنومه:در خصوص استخدامی های شهرداری چه؟

بله،از شهردار در خصوص استخدام‌ها هم سوال شده است. از زمان تصدی وی در شهرداری بیش از 44 نفر استخدام شدند که از اقوام مسئولان و یا برخی اعضای شورا هستند و آزمونی هم برگزار نشده در صورتی که شایسته سالاری، شرط اساسی استخدام است . افراد غیربومی هم در شهرداری استخدام شده‌اند.

در خصوص زباله هم مشکل داریم. قرارداد پیمانکار به اتمام رسیده و مجددا باید مناقصه برگزار شود و اکنون پیمانکار بدون رغبت کار می‌کند.

 برخی اعضای شورا لابی می‌کنند و به جای رسیدگی به تخلف، عمل عکس را انجام می‌دهند اما به دلیل اینکه به مسائل کارشناسی اعتقاد داریم، به این مسائل توجه نمی‌کنیم.

شورا وظیفه نظارت بر کار شهردرای را بر عهده دارد و فردی حق ندارد این اختیار قانونی را سلب کند و مانع کار شورا شود. تا این بخش تقویت نشود نمی‌توانیم ادعا کنیم که در این حوزه، دموکراسی داریم.

 مازندنومه: در انتخابات بعدی شوراها، به عنوان نامزد انتخابات حضور می‌یابید؟

سه سلطانی: افتخار بزرگی است که در لوای وکالت مردم قرار می‌گیریم. هیچ شغل دیگری هم ندارم و تمرکزم صرفا بر شورا است. اگر مردم بخواهند، حضور می‌یابم و در غیر این صورت، هیچ وقت در مقابل اراده مردم نمی‌ایستم.