دوشنبه 9 مرداد 1391-16:7

داستان دو شهر/گرانی در نوشهر و چالوس مضاعف است

نوسانات قیمت و تورم و گرانی در نوشهر و چالوس به حدی است که حتی مسافران و گردشگرانی که برای گذران تعطیلات قصد سفر به این شهرها را دارند، کالاهای ضروری خود را از همان شهر و زادگاه خود خریداری می کنند و به این جا می آورند!/مردم بومی نیزگاه به تهران و شهرهای اطراف می روند تا ارزان تر خرید کنند.


مازندنومه،محمد حسین ملایی کندلوسی: پدیده تورم و گرانی اگر چه این روزها بحث داغ محافل مختلف است و زندگی خانواده‌ها را به چالش کشانده،چند سالی است که در شهرهای نوشهر و چالوس به صورت ثابت جا خوش کرده و عرصه را برای شهروندان سخت کرده است.

چالوس و نوشهر از جمله شهرهایی هستند که به واسطه برخورداری از مواهب الهی و طبیعی همچون کوه، جنگل و دریا و نیز نزدیک‌ترین شهرها به پایتخت،در زمره شهرهای توریستی کشور به شمار می‌روند که در طول ایام سال همواره با کوچک‌ترین تعطیلات، مسافران و گردشگران زیادی را به خود می‌بینند.

گویی گردشگرپذیر بودن این مناطق نتیجه معکوس دارد و به جای رونق و شکوفایی اقتصاد و افزایش رفاه حال شهروندان،گرانی مضاعفی را برای مردم به ارمغان آورده است و هیچ واکنش اساسی و ریشه‌ای هم نسبت به تورم و گرانی خاص در چالوس و نوشهر نشان داده نمی‌شود.

وقتی به بازار فروش میوه و تره‌بار و اجناس ضروری سر بزنید به وضوح مشاهده می کنید که قیمت‌ها از ابتدای صبح تا ساعتی از شب دچار نوسانات شدیدی است،بی‌آنکه تغییری در کیفیت کالاهای ضروری پدید آید.

نوسانات قیمت و تورم و گرانی در این دو شهر به حدی است که حتی مسافران و گردشگرانی که برای گذران تعطیلات قصد سفر به شهرهای نوشهر و چالوس و حومه را داشته باشند اقلام ضروری خود را از همان شهر و زادگاه خود خریداری کرده و در سفر به این دو شهر با خود می‌آورند تا از این طریق ، از خرید با قیمت‌های فراتر در امان بمانند.

نکته حائز اهمیت اینکه چه بسا حتی شهروندان چالوسی و نوشهری نیز برای خرید برخی کالاها و اجناس ضروری و موردنیاز خود به شهرهای اطراف و تهران مسافرت می‌کنند و این موضوع با احتساب هزینه‌های رفت و برگشت، باز هم برای آنان از نظر اقتصادی به صرفه است ، در حالی که اگر نظارت و مدیریت قوی و کارآمد وجود داشته باشد دیگر نه آن مسافر و گردشگر نیاز سفر را از زادگاه و شهر خود می آورد و نه شهروندان چالوسی و نوشهری رنج سفر از سر اجبار به شهرها و استان های دیگر را برای خرید کالاها اساسی بر خود تحمیل می‌کند.

چالوس و نوشهر را باید به طور ویژه و خاص دید و از بروز نوسانات قیمت که اوج آن در روزهای تعطیل هفته و تعطیلات نوروز و تابستانه است جلوگیری شود تا از این رهگذر هم دود نوسانات بی‌حساب و کتاب قیمت به چشم شهروندان چالوسی و نوشهری نرود و هم باعث توقف بیشتر مسافر یا گردشگر در این نقطه شود که این امر خود ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی را با خود به ارمغان می‌آورد.