دوشنبه 16 مرداد 1391-10:27

خبرنگار کنار خبرنگار/دیدارها تازه شد

گزارش+گزارش تصویری مازندنومه از جشن روز خبرنگار/در جايي مطلبي نوشته مي شود اما گاه تا مدت ها دستگاه قضايي نويسنده مطلب را مي برد و مي آورد/100 روزنامه ،97نشريه و 47سايت خبري داریم/ سياه نمايي و بزرگ نمايي يكي از دغدغه هاي جدي استان است/مازندران يكپارچه و هماهنگ می خواهیم،نه تافته جدا بافته/اگر از رسانه ها استقبال كنيم به جاي ترويج شبنامه نويسي روزنامه نويسي گل خواهد كرد/متاسفم كه بايد حق هزاران خبرنگار و هنرمند،به بهانه حضور مشایی نادیده گرفته شود.


مازندنومه:مراسم روز خبرنگار و تجليل از اصحاب رسانه استان مازندران یک شنبه شب در مجتمع وزارت نفت در محمودآباد برگزار شد. در اين مراسم كه با حضور بيش از 700 خبرنگار برگزار شد،طاهايي استاندار مازندران،ابراهيمي معاون سياسي و امنيتي،فرزانه معاون برنامه ريزي،هاشمي معاون عمراني،فياضي نماينده محمودآباد و نور،احمدي نماينده چالوس ،ابراهيمي مديركل ارشاد اسلامي مازندران و تعدادی ديگر از مسئولان محلي و استاني حضور داشتند.مراسم امسال را خانه مطبوعات و انجمن رسانه های مجازی مازندران به طور مشترک برگزار کردند.

*خبرنگار مي تواند كار مدير را در يك شهر انجام دهد

به گزارش خبرنگار مازندنومه،نماينده مردم نور و محموآباد در اين مراسم با اشاره به اينكه امروز بهترين محور براي شناسايي مخاطبان،رسانه ها هستند افزود:چه رسانه هاي مكتوب و مجازي و چه رسانه هاي شنيداري و ديداري اسباب آگاهي و افزايش بينش بشر هستند.

وي نقش رسانه ها را در برقراري صلح و جنگ بسيار تاثيرگذار دانست و گفت:در اين فضا رسانه ها و خبرنگاران نقش اساسي ايفا مي كنند.

عبدالوحید فياضي با بيان اينكه رسانه ها و خبرنگاران از مرز گزارش نويسي گذشته اند،تصريح كرد:امروز اين قشر تفكر اجتماعي را در جامعه معماري مي كند و قطب مهم آگاهي در كشور محسوب مي شود.

وي با اشاره به مخاطرات شغل خبرنگاري ابراز داشت: يك فوريت طرح نظام جامع رسانه اي در صحن علني مجلس به تصويب رسيده است تا با اين قانون زندگي خبرنگاران از اين حالت زاهدانه كه هنوز نتوانسته اند در اقتصاد فردي و خانوادگي خود جايگاهي را رقم زنند، خارج شود.

فياضي با بيان اينكه بنده جزو كوچكترين عضو اين خانواده بزرگ هستم ، افزود:باور من بر اين است كه يك خبرنگار مي تواند كار يك مدير را در يك شهر انجام دهد و به اين دليل مديران بايد مدافع حقوق خبرنگاران باشند.

وي با بيان اينكه خبرنگاران با دست هاي خالي چرخ هاي اطلاع رساني جامعه را به گردش در مي آورند،اظهار داشت:خواهش بنده از استاندار محترم اين است كه هم از اين قشر حمايت كنند و هم در حوزه قضايي به مسئولان گوشزد كنند كه شان و جايگاه خبرنگاران را حفظ كنند.

نماينده مردم محودآباد و نور در مجلس شوراي اسلامي گفت:در جايي مطلبي نوشته مي شود اما گاه تا مدت ها دستگاه قضايي نويسنده مطلب را مي برد و مي آورد.

*100 روزنامه ،97نشريه و 47سايت خبري داریم

بر اساس این گزارش،عباسعلي ابراهيمي مدير كل ارشاد اسلامي مازندران نيز در اين مراسم با اشاره به اينكه دنياي امروز آبستن تجاهل و تجاهر است اظهار داشت:در بسياري از مناطق دنيا دست استكبار در كشتارمردم باز است و اين رسالت خبري رسانه هاست كه بايد مصاديق اين تعدي را آشكار كند.

وي همچنين از وضعيت نامناسب معيشتي خبرنگاران ابراز تاسف كرد و ابراز داشت: نمي توان از خبرنگاري كه صورت خود را با سيلي سرخ نگه مي دارد انتظار داشت كه رسالت خبري خود را به درستي انجام دهد هر چند كه با تمام اين كاستي ها خبرنگاران عزيز اينكار را با تمام توان خود انجام مي دهند.

ابراهيمي از فعاليت 100 روزنامه ،97نشريه و 47سايت خبري در استان خبر داد و گفت:تعداد 5510 نفر از هنرمندان اين استان تحت پوشش بيمه تامين اجتماعي قرار دارند.

وي همچنين آموزش و سامان دهي و استفاده مطلوب از ظرفيت خبرنگاران را از سياست هاي راهبري اداره كل ارشاد اسلامي دانست وگفت:هدفمندي يارانه مطبوعات،سياست كيفي سازي مطبوعات و سامان دهي توزيع مطبوعات از ديگر برنامه هايي است كه بايد جهت ارتقاي سطح آن در استان تلاش كرد.

*طاهایی نامبر وان است

به گزارش مازندنومه، هادي ابراهميمي معاون سياسي و امنيتي استانداري مازندران نيز در اين مراسم اظهار داشت:به عنوان متولي شوراي اطلاع رساني دولت در استان از اهتمام خبرنگاران عزيز در راستاي دعوت مردم براي مشاركت در صحنه انتخابات تشكر مي كنم.

وي با بيان اينكه شما صحنه هايي را رقم زديد كه كشور در برابر نظام بين الملل بار ديگر اقتدار خود را نشان دهد افزود:تاثير همين نگاه نافذ شما بود كه باعث شركت مردم در انتخابات و همچنين انتخاب دقيق و عميق آنها شد.

معاون سياسي و امنيتي استاندار از همراهي اصحاب رسانه در سخت ترين شرايط و در عرصه هاي مختلف با مديران استان قدرداني كرد و گفت:در مناطق صعب العبوري كه جناب استاندار براي ديدار با مردم مي رفتند شما حضور داشتيد و با تصوير سازي خود باعث اعتماد بيشتر مردم به نظام اسلامي شده ايد.

وي با اشاره به اينكه بنده خوشحالم و افتخار مي كنم كه كارم را از خبرنگاري آغاز كرده ام ابراز داشت:مسئوليت پذيري دغدغه سراسر شعور و شعف شما در راستاي اطلاع رساني بوده است وگرنه وضعيت اقتصادي و معيشتي اين قشر خيلي قابل تحمل نيست.

ابراهيمي از استاندار مازندران به عنوان استاندار برتر و نامبر وان ياد كرد و افزود: حمايت هاي ايشان از خبرنگاران باعث دلگرمي است.

وي در ادامه با تاكير بر حفظ وحدت و همگرايي در استان اظهار داشت:در تنظيم و تحليل خبرها بايد رعايت انصاف را كرد و از تخريب پرهيز نمود.

معاون سياسي و امنيتي استاندار پرهيز از وهم و گمان و نقل قول هاي غير معتبر را يكي ديگر از موارد با اهميت در حوزه خبري عنوان كرد و افزود: امروز استان بيش از گذشته نيازمند سياست تعامل و نزديك شدن به جاي موضع گيري هاي از پيش تعيين شده است.

وي ادامه داد:استراتژي دشمن سياه نمايي و ايجاد ياس و همچنين تخريب خدمات دولت است كه اينكار واقعا بي انصافي است.

ابراهيمي مستندگويي و رعايت اعتدال خبري را يكي ديگر از موارد مهم دانست و تصريح كرد:بايد به همان شكلي كه زشتي ها ديده مي شود، خوبي ها را نيز ديد چرا كه امروز سياه نمايي و بزرگ نمايي يكي از دغدغه هاي جدي استان است.

وي با اشاره به سخنان مقام معظم رهبري در جمع كارگزاران دولت عنوان كرد:خبرنگاران و مديران رسانه ها بايد به فضاي وحدت و هم افزايي در استان كمك كنند.

معاون سياسي و امنيتي استاندار ادامه داد:گاهي مشكلي بين يك مسئول و مدير يك رسانه بوجود مي آيد كه با تعامل قابل حل است اما اين مشكل تبديل به سوژه اي به دست ضد انقلاب مي شود.

وي همچنين جامع نگري و پرهيزي از جزيي نگري را يكي ديگر از وظايف خبرنگاران دانست و ابراز داشت:بايد در بسياري از مواقع مصالح نظام اسلامي بر اساس خط قرمزها تبيين و از حرمت شكني افراد پرهيز شود.

ابراهيمي با بيان اينكه بايد از پيش داوري و قضاوت هاي احساسي خودداري كرد افزود:مازندران يكپارچه و هماهنگ مطمح نظر ماست و مازندران تافته جدا بافته قابل پذيرش نمي باشد.

* دادگاه تخصصي براي خبرنگاران ایجاد کنیم

به گزارش خبرنگار ما در ابتدای مراسم رستم دهقان-رییس خانه مطبوعات مازندران-به حاضران خیرمقدم گفت و در بخشی از برنامه نیز صادقعلی رنجبر به عنوان نماینده رسانه های مجازی مازندران به بیان نقطه نظرات خود پرداخت که بارها از سوی حاضران تشویق شد.

رنجبر اظهار داشت:بسياري از اين جلسات پر از وعده هاي توخالي و مواضع سياسي غير اصولي است كه ما مجدانه از استاندار محترم خواهشمنديم با پيگيري در اين مدت باقيمانده از عمر دولت نهم بكوشند تا با خاطره اي خوش اين مسئولت را به پايان برند.

وي همچنين با بيان اينكه مدیران بايد به جاي مقابله،از رسانه ها حمايت و باعث تغذيه آنها شوند افزود:رسانه براي تقويت و پوشش خدمات مسئولان است اما مديران بايد قدرت پاسخگويي در برابر مطالبات مردم و رسانه ها راتقويت كنند.

اين استاد دانشگاه ابراز داشت:اگر از خبرنگاران و رسانه ها استقبال كنيم به جاي ترويج شبنامه نويسي روزنامه نويسي گل خواهد كرد.

وي همچنين پرهيز طرفين رسانه ها و مديران از به بازي گرفتن اعتماد مردم را يكي از اصول اساسي اخلاق رسانه اي عنوان كردو گفت:هيچ گاه با تفرقه و تخطئه كردن كاري از پيش نمي رود.

رنجبر در ادامه پرهيز از حذف خبرنگاران بومي در مجالس رسمي هيئت دولت و يا وزرا در سطح استان را يكي ديگر از موارد مورد تاكيد دانست و افزود:اگر فضايي براي خبرنگاران استان فراهم شود قطعا استعدادهاي خوبي به جامعه خبري كشور معرفي خواهد شد.

وي همچنين تلاش براي ايجاد يك دادگاه تخصصي براي خبرنگاران و پرهيزاز ناديده گرفتن سهم خبرنگاران در سفرهاي خارجي مديران استان را خواستار شد و گفت:اميدواريم تا در فضاي تعامل بتوانيم به توسعه استان كمك كنيم.

*از سختي وضعيت معيشت و زندگي خبرنگاران اطلاع دارم

پیش از استاندار مازندران چون زمان افطار نزدیک شده بود،با دعوت طاهایی،نماینده چالوس و نوشهر روی سن آمد و خیلی کوتاه تبریک گفت و سپس استاندار سخنرانی اش را آغاز کرد.

علی اکبرطاهایی در اين مراسم با تبريك روز خبرنگار و تجليل از مقام اصحاب رسانه در هم افزايي هر چه بيشتر استان اظهار داشت: سه نفز از چهار معاون بنده در اين جلسه حضور دارند و نشان دهنده توجه بنده به عزيزان خبرنگار است.

استاندار مازندران از دو نماينده تازه نفس مردم محود آباد و نور و چالوس و نوشهر تشكر كرد و گفت:بنده سعي كرده ام تا جايي كه در توان بوده است نكاتي كه آقاي رنجبر گفته اند را انجام دهم.

وي با بيان اينكه در سفرهاي خارجي سعي شده است كه يك خبرنگار با هماهنگي خانه مطبوعات به همراه مديران باشد عنوان كرد:بنده از همين جا از آقاي عشريه مي خواهم تا در سفر آذر ماه مديران استان به سلیمانیه عراق مقدمات حضور دو عزيز خبرنگار نيز فراهم شود.

طاهايي با اشاره به اينكه از سختي وضعيت معيشت و زندگي خبرنگاران اطلاع دارم افزود:گاهي دوستاني به ما مراجعه مي كنند و مي گويند همين وامي كه براي مسكن مهر به خبرنگارن داده شده است نيز كفايت نمي كند اما اين تنها در حد بضاعت ما و دولت خدمتگذار است.

وي همچنين با بيان اينكه بيش از 60هزار واحد مسكن مهر در استان مازندران در حال ساخت است افزود:شما مطمئن باشيد در هيچ دوره اي نه قبل و نه بعد از آقاي احمدي نژاد اين پروژه با اين نگاه و در اين مقياس محقق نخواهد شد كه در واگذاري آن نيز بخشي از خبرنگاران در اولويت قرار دارند.

طاهايي با انتقاد از تخصيص نیافتن و محقق نشدن بودجه فرهنگي کشور تنها به بهانه حضور مشايي در دولت ابراز تاسف كرد و گفت:بنده متاسفم كه بايد حق هزاران خبرنگار و هنرمند در اين خصوص ناديده گرفته شود،تنها به این بهانه که آقای مشایی دبیر فرهنگی دولت است.

وي ادامه داد:با توجه به اينكه اين بودجه فرهنگي در سال 91محقق نشده است بنده به مديران خود تاكيد كرده ام كه اگر شده با استقراض از بودجه جاري استانداري مقدمات اجرا و برگزاري اين همايش و تقدير از خبرنگاران فراهم شود.