شنبه 21 مرداد 1391-14:40

تحقیق و تفحص/ تنویر افکار عمومی یا تسویه حساب شخصی!؟

در انتقاد از طرح تحقیق و تفحص  از استانداری مازندران/ اولين چيزي كه در اين مورد به ذهن هر پرسشگری خطور مي كند اين است كه چه تخلف واقعا" بزرگي روي داده است كه مجلس را وادار به تحقيق و تفحص كند؟/ آيا مي دانيد كه تحقيق و تفحص براي پيگرد قضايي صورت نمي گيرد و در راستاي روشن شدن افكارعمومي است،حال که چنین است چرا نماینده های محترم براي روشن شدن افكارعمومي راه دشوارتری را انتخاب کرده اند؟


 مازندنومه؛یادداشت مهمان،عادل روحی: از آن جهت كه مجلس،مظهر اراده مردم و مبين خواسته هاي آنان است،بايد به نمايندگي از همین مردم بتواند از طريق تحقيق و تفحص يا تذكر و استيضاح و يا طرح سوال،مراقبت هاي لازم و كافي را نسبت به همه مقامات و نهادهاي حكومتي اعمال کند تا بدين وسيله از انحراف ها جلوگيري شود.

 براساس اصل 76 قانون اساسي حق تحقيق و تفحص براي مجلس شوراي اسلامي است نه نماينده يا تعداي از نمايندگان .

 تحقيق و تفحص از حقوق خاصه مجلس به شمار مي رود و نمايندگان در اين خصوص حق مستقلي را دارا نيستند و اين امر به كرات مورد تاكيد شوراي نگهبان قرار گرفته است ( نظرات شوراي نگهبان5348/1/1/61--4737/8/4/61—877/12/3/1362—4513/2/2/1361 )

 اين امر بدان اشاره دارد كه نمايندگان حق تحقيق و تفحص را ندارند،بلکه بايد تشریفات آن طی شود،یعنی پس از تقاضاي نماينده/نماینده ها و ارجاع آن به كميسيون تخصصي و پس از بررسي كميسيون مبني بر رد يا تصويب ، كميسيون به مجلس گزارش مي دهد.

در آن صورت اگر اراده كميسيون مبني بر تصويب باشد راي گيري به عمل مي آيد و اگر مبني بر رد باشد نماينده درخواست كننده حق دارد مطابق وقت تعيين شده از درخواست خود دفاع كند و آن وقت است مجلس تصميم گيرنده است.

این طرح هنوز در مقدمات کار است و تشریفات آن طی نشده و اصلا" از سوی این تعداد نماینده استان ارزیابی و برآورد نشده که در ادامه، آیا طرح در مجلس مصوب خواهد شد یا نه؟

با این وجود آن چنان برخی رسانه ها صحبت از اجرای تحقیق و تفحص را داغ کرده اند و بعضی کار را تمام شده تلقی می کنند که انگار همین فردا در استانداری مازندران اتفاقات خاصی روی خواهد داد!

نمی دانم آيا انديشيده شده كه مجلس به اين تحقيق و تفحص راي مي دهد يا خير و اين فضا سازي رسانه اي (با توجه به نامشخص بودن وضعیت و نتیجه طرح در مجلس و این که كشور و استان در اين برهه از زمان به وفاق و همدلي و تشريك مساعي نيازمند است) لازم بوده يا خير ؟

 اولين چيزي كه در اين مورد به ذهن هر پرسشگری خطور مي كند اين است كه چه تخلف واقعا" بزرگي روي داده است كه مجلس را وادار به تحقيق و تفحص كند؟

 سوال دیگر این است که نماینده محترم بهشهر که پیشگام این طرح است،پاسخ دهد که جنابعالي و دوستان تان در مجلس هشتم بيش از 50 مورد تحقيق و تفحص از شركت سايپا ، تربيت بدني ، سهام عدالت ، سازمان محيط زيست ، شوراي عالي ايرانيان ، قاچاق كالا و ارز و.... داشتيد،ولی در بیشتر موارد پس از قرائت در صحن علني،پرونده مختومه شد!؟در موردهمان تحقیق و تفحص ها نیز،قبل از اجرا فضاسازي رسانه اي انجام شد اما نتيجه آن چه شد؟

این تعدادنماینده محترم آيا مي دانند بابت هر تحقيق و تفحص چه تواني از مجلس گرفته مي شود و چه ميزان بار مالي از بودجه بيت المال صرف آن مي شود؟

 تاسف آورتر آن است كه براساس قانون مجلس ، طرح ها ، لوايح و تحقيق و تفحص ها كه در يك دوره از مجلس به نتيجه نرسيده باشد -در هر مقطعي كه باشد- در دوره بعد قابل پيگيري نيست!

 آيا تحقیق و تفحص کننده ها می دانند تعدادي از تحقيق و تفحص ها به دليل ضعيف بودن هيات ها و همكاري نكردن دستگاه ها به نتيجه نمي رسند؟

 آيا مي دانيد كه تحقيق و تفحص براي پيگرد قضايي صورت نمي گيرد و در راستاي روشن شدن افكارعمومي است،(سابقه تحقیق و تفحص ها نشان داده که نتیجه کار باعث پیگیری های قضایی نمی شود و با اتمام قرائت در مجلس،موضوع خاتمه یافته تلقی می شود) حال که چنین است چرا این تعداد نماینده محترم در حضور خبرنگاران افشاگری و افکار عمومی را اقناع نمی کنند و راه دشوار تحقیق و تفحص را برگزیده اند؟

اصلا" یک سئوال مهم تر، به عنوان يك موكل از شما می پرسم مجلس شوراي اسلامي تا چه اندازه به تعهدات خود پايبند بوده وچقدر توانسته از توان تحقيق و تفحص براي جلوگيري از تخلفات استفاده نمايد؟

 آيا مي دانيد ساز و كارهاي تحقيق و تحقيق در مجلس شوراي اسلامي خيلي روشن نيست، هيچ تجربه اي در مورد تحقيق در اختيار مجلس قرار نمي گيرد و با اتكا به تجربه و دانش تخصص نمايندگان همان دوره كار را پيش مي برند؟

 هيات تحقيق و تفحص تا خود را آماده كند و نشست و همفكري انجام دهد،وقت زيادي صرف می شود.نمی دانم نمایندگان تحقیق و تفحص کننده، به مدت زمان معين شده در قانون واقف هستند یا خیر؟اما می دانم که به پايان عمر دولت فعلی نزدیک هستیم و چند ماه ديگر وارد فضاي انتخاباتی خواهیم شد که دراین صورت كار،نيمه رها می شود و همه به دنبال تبليغات نامزدشان خواهند رفت!

 به هرحال نفس عمل خوب است و همه از پرسشگری و تحقیق استقبال می کنند، اما غیر از زمان سنجی نامناسب، فرصت سوزی های پیش رو، هزینه زا بودن کار و شتاب زدگی در ارائه طرح،شكل و سياق و نوع سوالات هم بسيار ساده و پيش پا افتاده است.

 انتظار مي رفت نمایندگان با دقت كافي و وافي تحقيق را آغاز می کردند،تا حرف و حدیثی باقی نماند و افکار عمومی نگویند شاید مسایل این گونه نیست که در طرح و بندهای 15 گانه آن آمده و پشت پرده خبرهایی است!

 اميدواريم طرح تحقيق و تفحص،تسويه حساب شخصي و عزل و نصب مديران در حوزه انتخابيه نباشد و تنها در راستاي روشن شدن افكارعمومي باشد.

 سوال اساسي اين است که وظيفه مجلس شوراي اسلامي نظارت و قانونگذاري است و به مبحث تفكيك قوا مطلعيد،پس چرا در كار غير مرتبط(عزل و نصب ها) كه از حدود و اختيارات دولت يا استاندار است، دخالت مي كنيد،هر چند برای ردگم کردن یک بند از همین طرح را موضوع عزل و نصب ها عنوان کرده اید؟مگر استاندار مامور نماینده هاست که با میل آن ها عزل و نصب کند؟

یا در مورد دريا،خود نماینده های محترم چند بار از طرح های دريا بازديد داشته اند و چه اندازه پیگیر مسایل قانونی و حقوقی دریا بوده اند؟

یادمان نرود که نماينده محترم ولي فقيه در استان از اجرای طرح دريا ابراز رضایت و قدردانی داشته اند،غیر از امام جمعه بابل که او هم مقوله دینداری و حجاب را مطرح کرد،هیچ یک از امامان جمعه استان از دریا ایرادی نگرفته اند،اما برخی نماینده های امضاکننده طرح که در مجلس پیشین هم بوده اند،در طول 4 سال گذشته موضوع دريا را مطرح نكردند و به محل اعتبارات در مورد آزاد سازي حريم دريا  اشاره نداشتند.

مگر نماینده های محترم نمی دانند براي آزادسازي طرح دريا هزاران ميليارد اعتبار لازم است و تهیه این پول و اعتبار با پیگیری های شما نمایندگان و اقدام اساسی دولت میسر است،نه مجموعه استانداری؟

موضوع دیگر بازنشستگي برخی مديران استانداری است که در طرح آمده،آیا این موضوع را تازه متوجه شده اید و قبلا نمي دانستيد؟

اگر می دانستید و نگفته اید علت سکوت تان چیست؟این سکوت نوعی مماشات و چشم پوشی در ادامه یافتن تخلفات است و اگر نمی دانستید که جهل نماینده در مسایل استانی محلی از اعراب ندارد.

مطلب دیگر این که اگر اعتباراتي در سطح استان توزيع می شود كار خلافي نيست، خلاف آن جاست كه اعتبارات  براي مقاصد شخصي يا غير مرتبط هزينه شود.

مثلا" آیا تامین اعتبار ويژه برای بندر امیر آباد بخشی نگری است؟مگر توسعه منطقه خاصی از استان،پیشرفت و توسعه کل استان قلمداد نمی شود؟

خوشبختانه سازمان بازرسي و نهادهای اطلاعاتی و امنیتی استان هوشیار و بینا هستند و نسبت به تخلفات واكنش نشان می دهند.

 اخيرا هم مدير محترم بازرسي استان در ديدار با نماينده محترم ولي فقيه اشاره به نظارت بركليه معاملات و  طرح ها داشتند و اين نشان از اشرافيت دستگاه های ناظر بر ساز و كارهاي اداري در استان است.

خوب است همین جا از نماینده محترم بهشهر بپرسیم چرادر مبحث پالايشگاه نفت بهشهر علي رغم مخالفتهاي زيست محيطي اصرار بر اجرا داشته ايد و چرا به اصل 50 قانون اساسي توجه نكرديد؟

در مورد دستاورد سفرهای خارجی استانی باید گفت:تصور نمی کنیم سفرهای خارجی مدیران استان بیشتر از نماینده های مجلس باشد!بفرمایید دستاورد و نتیجه مشعشع سفرهای رنگارنگ شما نمایندگان به کشورهای مختلف دنیا برای ایران ومازندران چه بوده است؟سفر به سلیمانیه و تانزانیا و بغداد مدیران استانی کجا و سفر به ژاپن و برزیل و آلمان و... شما نمایندگان کجا؟

پرسش آخر من این است که شما به عنوان نماينده مجلس كه عموميت و اشرافیت بر كل ايران داريد، آيا تاكنون به منطقه های محروم دودانگه،چهاردانگه،هزارجریب،لارجان،کیاسر و غيره رفته ايد و امكانات اوليه مردمان پاك سرشت را ديده ايد؟چرا واسطه فيض در جذب اعتبارات نشده ايد؟

چند بار همراه استاندار و معاونان در مصلاها حضور يافته ايد و به عنوان نماینده رافع مشكلات شده ايد؟

خوب است اگر جوالدوزی به استانداری می زنیم،سوزنی هم به خودمان بزنیم.مردم آگاه هستند و متوجهند جریان چیست!