دوشنبه 13 شهريور 1391-19:15

تحقیق و تفحص بی نتیجه است-شجاعی

نماینده ساری و میاندرود در مجلس گفت:در عمر مجلس تحقیق و تفحص واقعی که اجرایی شده و نتیجه‌ آن هم به اطلاع مردم برسد نه دیده‌ام و نه شنیده‌ام/2 ماه دیگر همین سؤال را از امضا کنندگان تحقیق و تفحص بپرسید که طرح در چه مرحله‌ای است، من به شما می‌گویم هیچ؛ الان هم این طرح در مرحله زیر صفر است/ نمایندگانی که این طرح را امضا کردند می‌خواهند از استاندار امتیاز بگیرند/در انتخاب مدیران کل در بعضی موارد ورود پیدا کردم/ اگر مدیر یک دبیرستان هم عوض شود می‌گویند کار شجاعی بوده است/راه‌آهن ما هنوز با واگن رضاشاهی حرکت می‌کند.

 


مازندنومه،کلثوم فلاحی:آن چه در زیر آمده گزارشی است از نشست مطبوعاتی سید رمضان شجاعی با خبرنگاران که به صورت سئوال وجواب تنظیم شده است.

----------

*علت مخالفت خود را با طرح تحقیق و تفحص از استانداری مازندران بیان کنید. این طرح در چه مرحله‌ای است؟

عضو چند تحقیق و تفحص جدی در مجلس بودم اما در عمر مجلس تحقیق و تفحص واقعی که اجرایی شده و نتیجه‌ آن هم به اطلاع مردم برسد نه دیده‌ام و نه شنیده‌ام.

تحقیق و تفحص از تربیت بدنی 9 ماه وقت مجلس را گرفت و همه اسناد و مدارک زیر و رو شد و در نهایت یک گزارش دو صفحه‌ای در مجلس قرائت شد.

 تحقیق و تفحص جزء حقوق نمایندگان است و باید از آن استفاده کنند، درست است که همکاران ما می‌خواهند از اختیار قانونی خود بهره ببرند اما به نتیجه نمی‌رسد.

 2 ماه دیگر همین سؤال را از امضا کنندگان تحقیق و تفحص بپرسید که طرح در چه مرحله‌ای است، من به شما می‌گویم هیچ؛ الان هم این طرح در مرحله زیر صفر است، چون هنوز به هیات رئیسه اعلام نشده است.

 فعلا فقط جنگ رسانه‌ای است و در آن هیچ خبری نیست. من با مطالبه حقوق نمایندگان مخالف نیستم اما راه‌های دیگری هم وجود دارد، به استاندار هم گفتم راه‌های دیگری برای مطالبه حقوق نمایندگان وجود دارد و استاندار به من پاسخ داد راهش همان نامه سرگشاده‌ای است که شما نوشتید.

 بی خود و بی جهت فضای کاری استان گرفته می‌شود، نمایندگانی که این طرح را امضا کردند می‌خواهند از استاندار امتیاز بگیرند، مواردی که نوشتند فقط صورت کار است.

 یکی می‌خواهد فرماندار و بخشدار را تغییر دهد آن دیگری هم می‌خواهد اعتبار بگیرد و مخالفت من با این طرح به آن معنا نیست که از عملکرد استانداری راضی هستیم، راهش این نیست، اگر راه اثرگذاری باشد من هم کمک می‌کنم.

*از عملکرد مدیران استان راضی هستید؟

 مدیران ما یک دست نیستند و خیلی‌ها هستند که ضعف دارند و توانایی آنها در اندازه ادارات استان نیست ، ما هم که این موضوع را مطرح می‌کنیم عده‌ای می‌گویند خودتان اینها را کاشتید.

 اصلا در انتخاب مدیران شهرستان دخالت نداشتم اما در انتخاب مدیران کل در بعضی موارد ورود پیدا کردم، حالا دیگر کاسه کوزه‌ها را سر ما شکستند و اگر مدیر یک دبیرستان هم عوض شود می‌گویند کار شجاعی بوده است.

 *چند روز قبل در نشست لاریجانی، استاندار و برخی نمایندگان در مجتمع نفت محمودآباد چه گذشت؟ جلسه انتخاباتی بود؟

این جلسه در رابطه با تغییر کاربری زمین‌های مازندران بود. من در آن جلسه نبودم. شائبه ایجاد شده که لاریجانی نخستین نشست انتخاباتی خود را برگزار کرده، جنس رسانه این است و بالاخره یک چیز می‌گویند.

شنیدم که در رابطه با توسعه استان به نتایج خوبی رسیدند، نتایج نهایی را باید از همکارانم که در آن نشست حاضر بودند، جویا شوم.

*وضعیت سرمایه‌گذاری در پالایشگاه کیاسر به کجا رسید؟

 این پالایشگاه نیازمند سرمایه‌گذاری سه هزار میلیارد تومانی است. بخش خصوصی باید ورود پیدا کند و ربطی به توسعه استان ندارد.

 نخستین مجوز پالایشگاه خصوصی برای پالایشگاه کیاسر صادر شده که هم سرمایه گذار خارجی می‌خواهد و هم داخلی و با تحریم‌های پیش رو، نمی‌توانیم سرمایه‌گذار خارجی داشته باشیم، اصل مجوز به نام مازندران است.

 سرمایه‌گذاری در این پالایشگاه کار امیر خسرو آریا است. وضعیت کشاورزی و گردشگری در مازندران روند منطقی نیست و مناطق آزاد نداریم.

بحث کشاورزی که اقتصاد استان را ساماندهی می‌کند به دست فراموشی سپرده شده است. سطح زیر کشت کاهش یافته و ‌آمار نادرست مشکلی را حل نمی‌کند.

برخی مسئولان آمار غلط ارائه می‌کنند و این آمار تنها به ما آسیب می‌رساند. گردشگری در استان ساماندهی شده نیست و منطقه آزاد تجاری در استان نداریم و بندر امیرآباد را هم که بنا داریم به عنوان قطب و مرکز تجاری تلقی کنیم که در اقتصاد استان شکوفایی ایجاد کند هم زیرساخت‌ها مهیا نیست و برنامه مشخصی نداریم.

سازمان کشتیرانی باید برای خروجی بار از بنادر، فکری کند، وزارت مسکن و شهرسازی جاده‌های اختصاصی بنادر را در دست اجرا داشته باشد.

 فعالیت‌های اقتصادی بنادر جنوب کشور از راه‌آهن، خطوط هوایی ، جاده‌ای و اتوبان‌ها استفاده می‌کنند اما در مازندران هیچ‌یک از این ظرفیت‌ها را نداریم.

 در مازندران راه‌آهن داریم اما از آن استفاده نشده، هنوز از ترابری دریایی استفاده نکرده‌ایم و چه اشکالی دارد بار را با کشتی به آستارا و گرگان منتقل کنیم؟

 در مازندران ظرفیت‌های بالای اقتصادی داریم که پراکنده است و منسجم نشده و هنوز زمین‌های ما سه ماه از سال کشت شده و 9 ماه دیگر بدون کشت سپری می‌شود.

 برنج مورد نیاز کشور 2میلیون و 500 هزار تن است که 2میلیون تن در داخل تولید می‌شود و تولید 500 تن دیگر، کار مشکلی نیست .

 اگر بانک‌های خصوصی در یک پروژه وحدت رویه داشته و در سرمایه‌گذاری اجماع کنند می‌تواند اتفاقات بزرگی بیفتد.

 مازندران با همه ظرفیت‌هایی که دارد اما نیاز به مدیران برنامه‌ریز، کاربلد و وقت‌گذار دارد. نخستین فرصت مازندران برای رسیدن به اقتصاد پویا و ماندگار این است که زیرساخت‌ها را مهیا کنیم، چند سال است که درگیر جاده‌های مواصلاتی استان هستیم و هنوز به جایی نرسیدیم. راه‌آهن ما هنوز در استان با واگن رضاشاهی حرکت می‌کند.

*چرا مربیان مازندرانی کشتی گیران مازندرانی عضو تیم المپیک، کشتی‌گیران را در المپیک همراهی نکردند و چرا از کشتی‌گیران ما در اندازه شایستگی‌که دارند تجلیل نشد؟

 حضور نیافتن مربیان مازندرانی را حضوری نسبت به علی‌آبادی اعتراض کردم و خطیب هم به من گفت که انتخاب مربیان بر عهده خادم بوده و استدلالش این بوده که اگر بخواهیم تیم کشتی را استان‌ محور کنیم ، وجهه بین‌المللی بودن این مسابقات از بین می‌رود و البته استدلال قوی هم نداشتند.

 در نهایت قرار بر این شد که مربیان مازندرانی به همراه تیم کشتی به مسابقات المپیک اعزام شوند، در آخر هم مربیان به این سفر نرفتند و با وزیر ورزش و جوانان صحبت کرده و تذکر دادم.

 ‌این موضوع هم از مواضعی بوده که همواره حق مازندران به دلیل داشتن شایستگی‌ها ضایع شده و این یکی از سؤالاتی است که چنانچه وزیر ورزش و جوانان به فراکسیون آمد و پاسخ‌هایش اقناع کننده نبود، استیضاح وزیر مطرح است.

حق مازندران بوده که مربیان کشتی گیران همراه تیم باشند و این کوتاهی از طریق وزارتخانه بوده و مربیان تهرانی را بردند و آن نتایج تاسف‌بار به وجود آمد.

وزیر ورزش مازندرانی است و ظرفیت کشتی مازندران را می‌شناسد و حق این است که در انتخابات آینده، فدراسیون کشتی در اختیار یک مازندرانی قرار گیرد.

 اختلاف نظر بین مدیران و دستگاه‌های ورزشی، متوجه ورزشکاران می‌شود، در حال حاضر موفقیت ورزشکاران انفرادی است و چنانچه بتوانیم در ورزش‌های تیمی رتبه کسب کنیم نشان از برنامه‌ریزی مدیران است.

 شایستگی‌های امثال بهداد سلیمی، مربوط به خود فرد است، وزیر برای این ورزشکاران کاری نکرده و حداقل این است که از ورزشکاران و مربیان تجلیل کند که در تجلیل صورت گرفته توسط این وزارتخانه اصلا نامی از مازندران آورده نشده است.

 50 درصد از مدال‌های تیم کشتی را مازندران به دست آورده و یک بار از دهان آقای وزیر جاری نشده که از مازندران تقدیر شود و از وزیر می‌خواهم این موضوع را پاسخگو باشد.

 آقای وزیر باید پاسخگوی مدال‌هایی باشد که با آنها پز می‌دهد، قهرمانان و مربیان ما باید در جایگاه واقعی تکریم شوند و حق این نیست که به فراموشی سپرده شوند.

 تنها در ورزش این گونه نیست و مطلع شده‌ایم که حق پدرام افشار هم در کنکور ضایع شده و در حقیقت این دانش‌آموز رتبه نخست کنکور را کسب کرده چراکه افراد اول تا سوم دارای معدل 18 هستند در حالی که معدل پدرام افشار 20 است و برای احقاق این حقوق، پیگیر هستیم. شایستگی‌های مازندران در همه رشته‌ها بالا است و فقط مربوط به کشتی نیست.

 *برخی مدیران در حاشیه امن قرار گرفته‌اند، نظر شما در این رابطه چیست؟

 قبول دارم که بعضی مدیران استان در حاشیه امن قرار گرفتند و با توجه به زمان اندکی که به انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده، اکنون این جابه‌جایی‌ها را به صلاح نمی‌دانم بلکه مدیران ارشد باید تذکر دهند و جدیت داشته باشند و از سایر مدیران کار بخواهند چه زمان و با چه راهکاری مرکز استان تبدیل به کلان شهر می‌شود؟

باید در مازندران برنامه‌ای پیش‌بینی کنیم که کل استان کلانشهر دیده شود. به دلیل بعد مسافتی که در مازندران شهرها با هم متصل هستند می‌توان مونوریل را جزء طرح‌های اولویت ‌دار مطرح کرد و مازندران در موضوعات کشاورزی و گردشگری یکپارچه دید.

*گویا قرار نیست انتخابات شوراها و انتخابات ریاست‌جمهوری همزمان برگزار شود؟

 ابتدا باید این مسئله را به صراحت اعلام کنم انتخابات آینده متاثر از اصلاح قانون انتخابات که مد نظری رهبری است، نخواهد بود.

 اصل اصلاح قانون انتخابات امری است که در دستور کار قرار دارد و وزارت کشور هم لایحه جامع قانون انتخابات را تنظیم کرده و اکنون این طرح مطرح است. انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراها با هم برگزار می‌شود و تردیدی در آن نیست.

*برای سیل‌زدگان در شهرستان میاندرود، چه تدبیری اتخاذ شده است؟

 در اکوسیستم طبیعت دست‌درازی صورت گرفته است. اگر به حریم رودخانه و منابع طبیعی دست درازی شده و اگر در بستر رودخانه، خانه سازی صورت گرفته، دستگاه‌های متولی باید جلوگیری می‌کردند و چرا باید بگوییم که مردم رفتند و تصرف کردند.

 جلسه ستاد بحران در میاندرود برگزار شد و دهیاران پنج روستا تحلیل‌های بسیار جالبی داشتند و حاضران در آن نشست اذعان داشتند که این دهیاران، خوب کارشناسی کردند، در صورتی که این مسائل را کارشناسان ادارات که می‌خورند و می‌خوابند باید انجام دهند، اینها باید کارشناسی کنند.

 تصمیمات خوبی گرفته شد و استاندار مازندران فعلا 200 میلیون تومان به این موضوع اختصاص داد.

*چرا در محور‌های مواصلاتی مازندران و همچنین در دریا و جنگل از مسافران عوارض گرفته نمی‌شود؟

همواره دادن عوارض در قبال ارائه خدمت است و ما چه خدمتی ارائه کرده‌ایم که بخواهیم عوارض بگیریم؟

‌وقتی ساعت‌های طولانی در ترافیک جاده‌ها با این وضع دست‌اندازها، می‌مانیم باید از دولت عوارض هم بگیریم.

 آنچه از طبیعت داریم هم خدادادی است و مگر در جنگل و دریا چه امکانات مناسبی داریم که بخواهیم از مردم پول دریافت کنیم؟

 این همه جمعیت، خدمات می‌خواهد، دولت را مکلف کردیم با فروش مجتمع‌های تفریحی در سواحل، سازمان توسعه سواحل را شکل دهد که هنوز صورت نگرفته است.

* وضعیت فعالیت نشریه‌هایی به مدیرمسئولی نماینده شما چگونه است؟

 روزنامه بامداد تعطیل است چراکه دادستان تهران حکم توقیف را صادر کرده است و زاکانی 2 شکایت از من در دادسرای تهران مطرح کرده است.

*چه وقت مازندران از زباله نجات پیدا می‌کند؟

 به ما قول داده‌اند نیروگاه زباله‌سوز در اردیبهشت‌ماه سال آینده به بهره‌برداری برسد.