سه شنبه 14 شهريور 1391-18:0

استانداری حیاط خلوت ندارد-حجازی

مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های مازندران در گفت و گو با مازندنومه گفت:امکانات مالی اجازه بدهد موظف هستیم که شهرداران را به سفرهای آموزشی خارج از کشور اعزام ‌کنیم/استانداری حیاط خلوت ندارد که سازمان همیاری باشد و نیازی هم به حیاط خلوت نیست/‌ایجاد درآمد پایدار برای سازمان مهم‌ترین اقدامی است که باید انجام می‌شد/برای سازمان همیاری عمارت دیگری می سازم.


مازندنومه،کلثوم فلاحی:سید علی حجازی نخستین نشست خبری خود را در سمت مدیرعاملی سازمان همیاری شهرداری‌های مازندران، برگزار کرد. 

وی در ابتدای این نشست، اظهار داشت: مدت پنج سال که در شهرداری ساری خدمت می‌کردم اصحاب رسانه به عنوان بازوی توانا و یاور ما فعالیت می‌کردند.

حجازی ادامه داد:وظیفه‌ام بود پس از خاتمه مدیریتم در شهرداری و شروع به کارم در سازمان همیاری که هر دو در یک روز انجام شد با خبرنگاران نشست برگزار می‌کردم.

 این مسئول افزود:‌ در خصوص استیضاح، پنج بار با شورای شهر کشتی گرفتم و بار پنجم خاک شدم.

مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های مازندران،با گرامی‌داشت یاد و خاطره بهروش، متذکر شد:‌ بهروش همکار پنج ساله و دوست 30‌ساله‌ام بود و درگذشت بهروش و فرزندانش ضایعه جانگدازی برای شهر ساری بود.

 برخی خبرنگاران در این نشست، بر اساس حافظه بلندمدت خود، حجازی را شهردار خطاب می‌کردند. مازندنومه در این نشست، چند سوال از حجازی پرسید که متن سئوال و پاسخ ها در پی می آید.

*استانداری حیاط خلوت ندارد

مازندنومه: آیا سازمان همیاری باز هم مدیران را به سفرهای خارجی اعزام می‌کند؟

پیش از این شهرداران را بر اساس مصوبه شورای سازمان به سفرهای خارجی می‌بردند و چنانچه هیئت مدیره و شورای سازمان مصوب کند و امکانات مالی اجازه بدهد موظف هستیم که شهرداران را به سفرهای آموزشی خارج از کشور اعزام ‌کنیم.

مازندنومه: آیا تایید می‌کنید که سازمان همیاری، به نوعی حیاط خلوت استانداری است؟

استانداری حیاط خلوت ندارد که سازمان همیاری باشد و نیازی هم به حیاط خلوت نیست چراکه استاندار مدیر ارشد و نماینده دولت در استان است و بر کلیه امور استان نظارت دارد و کسی که از طرف دولت نظارت می‌کند نه حیاط خلوت دارد و نه می‌تواند حیاط خلوت داشته باشد.

حیاط خلوت مربوط به کسانی است که در مجرای قانون نباشند و تمام کارهایی که در سازمان همیاری انجام می‌شود بر اساس مصوبات شورای سازمان و هیئت مدیره است و این گونه نیست که استاندار دستور دهد و مدیرعامل مجری باشد.

 مازندنومه: فکر می‌کنید چه اقدام اثرگذاری باید در سازمان همیاری شهرداری‌ها انجام دهید  واولویت اکنون شما چیست؟

 درآمد سازمان همیاری صرفا از محل صدور پروانه‌ ساختمان‌ها و مجتمع‌های خارج از محدوده قانونی شهر و در محدوده روستاها است که آن هم تفویض اختیار از سوی استاندار است و پیگیر شدم که درآمد پایدار برای سازمان ایجاد کنم.

به همین منظور احداث کارخانه آسفالت، بتن آماده و سنگ شکن که تولید مصالح ساختمانی می‌کند را در دست اقدام داریم و کارها با این روندی که پیش می‌رود احتمالا ماه آینده فعالیت این کارخانه‌ها شروع می‌شود تا برای سازمان درآمد پایدار ایجاد کنیم.

‌ایجاد درآمد پایدار برای سازمان مهم‌ترین اقدامی است که باید انجام می‌شد، چراکه اگر استاندار دستور صدور پروانه را از سازمان همیاری بگیرد، سازمان درآمدی نخواهد داشت.

مازندنومه: از زمان حضورتان در سازمان همیاری تاکنون، چه کرده اید؟

 با اجازه استاندار در منطقه دریاچه ولشت بر اساس مصوبه شهرداری و شورای شهر مرزن‌آباد، اقدام به انعقاد قرارداد برای ایجاد جایگاه تفریحی و توریستی در حاشیه در این دریاچه کردیم.

پیگیر هستیم تا در زمینی به مساحت حداقل هزار متر و با سطح اشغال 500 متر در هفت تا 10 طبقه برای سازمان همیاری، عمارت دیگری بسازیم چراکه از همکاران ما در این ساختمان از حداقل فضای اداری محروم هستند و این ناراحت کننده است.

راه‌اندازی پژوهشکده‌ای برای شهرداری‌ها را در دستور کار داریم، کار این پژوهشکده بررسی و تحقیق در رابطه با مشکلات شهرداری‌ها است و می‌دانیم که شهرداری‌ها درآمد پایدار و مستمر ندارند و این یک معضل است.

حجازی سپس به سوالات سایرخبرنگاران هم پاسخ داد که چکیده اظهارات مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های مازندران از نظرتان می گذرد.

*در خط ولایت هستم

-تمام شهرهای شمال، معضل زباله دارند و نداشتن زمین و بالا بودن سطح آب در شهرهای شمال کشور باعث شده که برای رفع معضل زباله، مشکل داشته باشیم.

 -دولت باید در معضل زباله مداخله کند چراکه شهرداری‌ها توان این را ندارند که به صورت اساسی و زیربنایی زباله را جمع‌آوری و مدیریت کنند.

- برطرف شدن معضل زباله ابتدا نیاز به زمان و بعد نیازمند همکاری شهروندان در شهرها است. علت پخش بودن زباله این است که مردم همکاری ندارند. مردم می‌دانند که زباله در محیط زیست و برای تمام بندگان خدا، مؤثر است اما همکاری مردم کم است.

- ساری وطن من است و موظف هستم آنچه در توان دارم و مسئولیتم اجازه می‌دهد برای مرکز استان انجام دهم.مسئله عزل و استیضاح من در شهرداری ساری ربطی به خدمت‌رسانی‌ام به شهرداری ساری ندارد و موظف به خدمت‌رسانی هستم.

- بخشی از اعتبارات استانی باید به شهرداری ساری اختصاص یابد، چون شهرداری ساری سرانه جمعیتی زیادی را خدمات می‌دهد که نتیجه مراجعات مردم استان به استانداری و ادارات کلی است که در ساری مستقر هستند.

- در نظام اسلامی هر فردی باید خط و خطوط سیاسی خود را اعلام کند، در خط ولایت هستم و برای هر کسی که در این خط باشد خدمت می‌کنم و اگر فردی در تقابل با خط ولایت باشد، در مقابلش می‌ایستیم حتی اگر برای این تقابل غرامت بدهم.

-زمان زیادی تا انتخابات شورا باقی مانده است و فعلا عقیده ندارم کاندیدا شوم.

-هیچ شهرداری را با شهرداری تهران مقایسه نکنید، اعتباری شهرداری تهران در حال حاضر 10 هزار میلیارد تومان است و برای شهرداری ساری در سال گذشته 105 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفتیم که نتوانستیم محقق کنیم.

-در ساری کارخانه نداریم و معدل درآمد مردم ساری متوسط است، دولت هم اعتباری برای شهرداری‌ها مشخص نمی‌کند و در صورت تخصیص اعتبار هم پروژه تعریف می‌کند و البته آن اعتبار برای پروژه مورد نظر هم کافی نیست و در پروژه پل داراب که اعتبار 18 میلیارد تومانی دولتی داشت با پیگیری‌های سه ساله ما، چهار میلیارد اختصاص دادند و کمتر از یک چهارم اعتبار را توانستیم از وزارت کشور بگیریم.

- کارهای مسئولان نباید شعاری باشد بلکه باید عمل کنیم، مردم از انجام ندادن کارهای مدیران ناراحت نیستند و دلخوری مردم از وعده‌های خلاف واقع و نزدیک به دروغ برخی مسئولان است.

- با همه ارادتی که به شهردار ساری دارم اما شورا باید به ادعای عبوری در خصوص بدهی 62میلیارد تومانی شهرداری ساری پاسخ می‌داد. 62 میلیارد درآمد نداشتیم که بتوانیم همین اندازه بدهی داشته باشیم، آمار و اطلاعاتی که به شهردار جدید داده‌اند اشتباه بوده است.

 -شهرداری ساری 30 میلیارد تومان تسهیلات گرفت که آن هم از مصوبات دولت بود، این گونه نیست که این بدهی به شهردار دیگری واگذار شود.به حساب ما نگذارید، زمانی که ما آمدیم فقط این مصوبه را پیگیری و عملیاتی کردیم و تا زمانی که من در شهرداری بودم، شهرداری ساری جز همین وام، بدهی دیگری نداشت. رسانه‌ها باید موضوع 62 میلیارد بدهی را از شورا بپرسند.

- این را از استاندار بپرسید که چطور شد در روزی که استیضاح شدم، همان روز استاندار سمت دیگری به من داد. اما استاندار به عنوان مدیر ارشد استان در زمان مدیریت من در شهرداری، حمایت می‌کرد. دلیل انتصاب من از سوی استاندار به این معنا نیست که طاهایی حتما با شورا اختلاف داشته باشد.