دوشنبه 20 شهريور 1391-17:40

عکاس باشی/مستند پدر عکاسی مازندران ساخته می شود

استاد احمد طاهرپور در قاب دوربین/مستند زندگی استاد طاهرپور باید خیلی زودتر ساخته می‌شد/بسیاری از عکاسان امروز مازندران پرورش یافته استاد طاهرپور هستند/این مستند، طبیعت و فرهنگ بومی مازندران از دیدگاه یک عکاس است/مازندران ظرفیت زیادی برای کارهای مستند دارد اما کمتر در این ظرفیت، عمیق شده‌ایم.(گزارش+گزارش تصویری از پشت صحنه مستند عکاس باشی)


مازندنومه؛گزارش:کلثوم فلاحی/عکس:مصطفی کاظمی شهابی:مهدی رسول‌پور یکی از کارگردانان صدا و سیمای مرکز مازندران،در حال تهیه مستندی از زندگی استاد عکاسی، سید احمد طاهرپور است.

او که مشغول ساخت سلسله مستندهایی از مشاهیر و هنرمندان مازندران است،پیش از این مستندی را از زندگی استاد محمدرضا اسحاقی-هنرمند موسیقی مقامی مازندران-تهیه کرد که هم اکنون در حال تدوین نهایی است.

*رسول پور:هرچه کار کنیم باز هم فضا وجود دارد

مهدی رسول‌پور در رابطه با تهیه مستند عکاس‌باشی اظهار داشت:‌ این فیلم در رابطه با کارهای هنری یک عکاس مطرح است.

وی ادامه داد: این مستند در کنار پرداختن به زندگی استاد سید احمد طاهرپور-که ازعکاسان بزرگ مازندران- است، برخی آداب و رسوم و فرهنگ مردم مازندران و به ویژه مردم سوادکوه و لفور را به تصویر می‌کشد.

رسول‌پور با اشاره به اینکه پیش از این 12 مستند دیگر هم در رابطه با فرهنگ و سنن مازندران تولید کرده‌ام، یادآور شد: تحقیق و پژوهش این مستندها بر عهده علی حسن‌نژاد بوده است.

وی با بیان اینکه تصویربرداری این مستند به اتمام رسیده، افزود: تصویربرداری در شهرستان ساری و منطقه بشل، لفور و آلاشت انجام شده است.

این کارگردان متذکر شد: این مستند و مستندهای دیگر هنرمندان مازندران از شبکه مازندران پخش می‌شود.

رسول‌پور خاطرنشان کرد:‌مازندران سرزمینی پر از سوژه‌های مختلف در رابطه با آداب و رسوم است و هرچه کار کنیم باز هم فضا برای پرداختن وجود دارد.

*کاظمی:مستند زندگی استاد طاهرپور باید خیلی زودتر ساخته می‌شد

مصطفی کاظمی شهابی در حاشیه تصویربرداری از مستند استاد طاهرپور با عنوان "عکاس‌باشی" اظهار داشت:‌ مستند زندگی استاد طاهرپور باید خیلی زودتر ساخته می‌شد.

وی با بیان اینکه بسیاری از عکاسان امروز مازندران پرورش یافته استاد طاهرپور هستند، تصریح کرد: استاد طاهرپور نه تنها در روند کار عکاسی و هنری بلکه به عنوان یک راهنما و پدر، همراه شاگردان خود است.

کاظمی با اشاره به اینکه استاد طاهرپور پدر عکاسی مازندران است، متذکر شد:‌ طاهرپور فقط استاد عکاسی نیست بلکه استاد ادب و تربیت است و به ما درس زندگی یاد داده است.

عکاس خبرگزاری فارس ادامه داد:‌ درس‌های استاد طاهرپور راه و روش زندگی است و یکی از افرادی است که در زندگی‌ام الگو قرار داده‌ام.

کاظمی در خصوص ایفای نقش در مستند "عکاس‌باشی" خاطرنشان کرد:‌ به دلیل اینکه از شاگردان استاد طاهرپور هستم وقتی که به من پیشنهاد ایفای نقش در این مستند شد پذیرفتم و جرء افتخاراتم است که در فیلمی که مربوط به استاد طاهرپور است حضور داشته باشم.

وی افزود: این کار را به خاطر زحماتی که استاد طاهرپور برای من و جامعه هنر و عکاسی کشیده است، پذیرفتم. ‌

*طاهرپور:باید برای فیلم‌های مستند ارزش قائل باشند

در رابطه با مستند عکاس باشی با سید احمد طاهرپور گفت‌وگو کردیم.

مازندنومه:فعالیت کاری‌تان را از چه زمانی آغاز کردید؟

متولد 15 خرداد سال 1330 هستم، از سال 54 کار تدریس را شروع کردم و شاگردان بسیاری دارم که اکنون در مجامع هنری مشغول به فعالیت هستند، در صدا و سیمای مازندران، شبکه یک، دو ، سه و ... . خودم را وقف بچه‌ها و شاگردانم کردم.

خودم فیلم‌ساز هستم و می‌توانستم در این حرفه حرفی برای گفتن داشته باشم و گام بردارم و فضا هم برایم مهیا بود و در سال 65 هم در جشنواره فیلم‌های بین قاره‌ای شش فیلم به این جشنواره راه یافت که فیلم من یکی از این شش فیلم بود.

هم دوره کیارستمی هستم و در کانون پروش فکری کودکان و نوجوانان فعالیت می‌کردیم، می‌توانستم همان راه را ادامه دهم اما به تدریس روی آوردم.

فیلم‌سازان آن دوره برای خودشان کار کردند و من برای دیگران، آنها فقط توانستند خودشان را مطرح کنند ولی من شاگردان زیادی را به جامعه معرفی کردم و به نظرم این شیوه خیلی بهتر است.

مازندنومه:حضورتان در مستند عکاس باشی چگونه است؟

کارگردان درنظر داشت مستندی در رابطه با فرهنگ عامه تهیه کند اما چون می‌خواست به گونه‌ای متفاوت با سایر کارهای مستند باشد، تصمیم گرفت مستند از دیدگاه یک عکاس باشد و به سراغ من آمد. این مستند، طبیعت و فرهنگ بومی مازندران از دیدگاه یک عکاس است.

مازندنومه:خودتان در حال حاضر مشغول چه کارهایی هستید؟

کتاب "آسمان مهربان، دریای بیکران" با مضمون گردشگری در چهار زبان به چاپ رسیده،در صدد تجدید چاپ این کتاب با یک سری اصلاحات هستیم.

عکس‌های جدید و کامل‌تری از فرهنگ عامه و جاذبه‌های گردشگری تهیه شده که به این کتاب اضافه و احتمالا تا 15 روز آینده منتشر می‌شود.

مازندنومه:فضای تولید فیلم های مستند در استان چگونه است؟

مسئولان باید برای فیلم‌های مستند ارزش و اعتبار قائل باشند. کارهایی که با عجله ساخته می‌شوند مطمئنا از کیفیت کار کاسته می‌شود و اکثر کارهای ما شتاب‌زده است.

مازندران ظرفیت زیادی برای کارهای مستند دارد، اما کمتر در این ظرفیت، عمیق شده‌ایم و می‌توان گفت که عده‌ای صرفا به ظاهر کار پرداخته و فقط می‌خوهند چیزی تولید کنند و کار آنها بر مبنای تحقیقات و پژوهش نیست.

در حال حاضر نسبت به گذشته فیلم‌سازان زیادی وارد عرصه مستندسازی شده‌اند،اما نقطه نظرات دیگران در فیلم این مستندسازان نیست. ‌

فیلم مستند، به دلیل اینکه شخص در اختیار طبیعت و موضوع است ،بسیار پیش می‌آید که موضوع به تعویق بیفتد،بنابراین نباید این گونه باشد که مدت زمان محدودی، عوامل و تجهیزات را در اختیار مستندساز قرار دهند. اینکه دوربینی را کرایه کرده و مدت محدودی در اختیار مستندساز قرار دهند، باعث اذیت می‌شود.