جمعه 21 مهر 1391-19:49

حافظ کهنه نمی‌شود

گزارش+گزارش تصویری از مراسم بزرگداشت روز حافظ/تدریس ادبیات ما از ابتدا تا دانشگاه اشتباه بوده و متاسفانه این گونه است که دانش‌آموزان و دانشجویان را در ادبیات، کلیشه‌ای بار می‌آورند/کتابی با عنوان "ابیات بحث انگیز حافظ"منتشر شده که البته فریب خورده و این کتاب را خریداری کردم و دیدم فقط ابیات،چاپ شده است


 مازندنومه،کلثوم فلاحی:مراسم روز بزرگداشت حافظ،عصر پنج شنبه در کافه کتاب ساری برگزار شد.

ایرج اصغری در این برنامه اظهار داشت: تدریس ادبیات ما از ابتدا تا دانشگاه اشتباه بوده و متاسفانه این گونه است که دانش‌آموزان و دانشجویان را در ادبیات، کلیشه‌ای بار می‌آورند.

این شاعر برجسته استان افزود: قدرت دریافت بیشتر و ابراز وجود بیشتر از ساختمان شعر این ها گرفته می‌شود، درست مثل اینکه معادله‌ای را حل می‌کنند که ثابت است.

 اصغری با اشاره به اینکه همین می‌شود که دانشجو فقط به فکر پاس کردن درس است، ادامه داد: هنر این گونه کلیشه نیست، آن هم هنری مانند هنر حافظ.

گردآورنده کتاب "سبوی سخن" با بیان اینکه هنر گسترده است،پس چرا باید بسته باشیم، متذکر شد:‌ ابداع و نوآوری در هنر امروز بسیار کم است.

 اصغری تصریح کرد:کتابی با عنوان "ابیات بحث انگیز حافظ" منتشر شده که البته فریب خورده و این کتاب را خریداری کردم،چرا که دیدم فقط ابیات،چاپ شده است.

 وی با بیان اینکه در رابطه با دو مصرع از اشعار حافظ، هنوز با نقد و تحلیل هیچ شاعری قانع نشده‌ام، گفت: در رابطه با بیت "پیرما گفت خطا بر قلم صنع نرفت/ آفرین بر نظر پاک خطا پوشش باد" که البته مصرع نخست مشکلی ندارد و همه معتقد و خداپرست هستیم اما اگر خطا نرفت پس خطاپوش کیست و "اش" خطاپوشش چیست؟

 اصغری با اشاره به اینکه عارفان کم حرف می‌زدند و سیراب ارزش‌های معنی بودند، خاطرنشان کرد:آن ها عاشق منم منم نبودند و به عنوان یک معلم و مدرس، حلال مشکلات ذهن و ضمیر شاگردان می‌شدند.

شاعر برجسته ساروی با بیان اینکه خدا در آفرینش خطا ندارد و شاید ما به عنوان بنده، برخی مسائل را متوجه نشویم، اظهار داشت: پس همین که می‌پرسد آبا خطا رفت، خود خطاست و خودمان در شناخت خدا نقص داریم.

 اصغری با قرائت این بیت:" گفت آن یار کز او گشت سر دار بلند/ جرمش این بود که اسرار هویدا می‌کرد" ،افزود: برای تحلیل این بیت، باید از دو کلید واژه "صحب" به معنای هوشیاری و "محو" بهره برد و اگر هوشیاری داشته نباید اسرار هویدا می‌کرده و اگر هم محو از جهانیان شده بود نباید چیزی در ذهنش می‌ماند که هویدا کند.

 اصغری با اشاره به اینکه حافظ در دفتر نمی‌گنجد و نقطه سر خط و کلمه نیست، تصریح کرد: شعرایی که جهانی می‌شوند در زمانی نیستند بلکه هر زمانی‌اند و حافظ از زبان همه می‌گوید.

 وی با بیان اینکه من با تفال موافق نیستم، اظهار داشت: یک نفر از زبان همه ما سخن می‌گوید و ناگفته‌های در حنجره مانده بشر از قرن هشتم تاکنون بر زبان حافظ جاری شده است.

 اصغری با اشاره به اینکه حافظ هیچ وقت کهنه نمی‌شود و برای قوم و قبیله‌ای شعر نگفته است، یادآور شد: باید به جوانان میدان حرف زدن داد و ایرادی ندارد که اشتباه کنند.

گفتنی است در این برنامه تعدادی از شعرا به حافظ خوانی پرداختند و در بخشی از مراسم،گروه موسیقی به اجرای برنامه پرداخت.