يکشنبه 23 مهر 1391-22:30

كارگاه ادبيات دفاع مقدس برگزار شد

 كيفيت جلسه در حد لازم و قابل قبولي بود و مهمتر از همه امتيازي بود كه اين استاد دانشگاه به خلاقيت ها و معادل سازي ها مي داد/بارها از بودريار و ميشائيل باختين فاكتورهاي نظري و از بكت و ديگران نمونه آثار ارائه شد.(گزارشی از كارگاه ادبيات دفاع مقدس با حضور دكتر فریدون اكبري شلدره اي)


مازندنومه،احسان مهدیان:كارگاه ادبيات دفاع مقدس با حضور دكتر اكبري شلدره اي-مدرس ادبیات فارسی و استاد دانشگاه- پنج شنبه 19 مهر در ساری برگزار شد.

این برنامه به ابتكار سيد محمد صادقي سنگدهي و کمک های دكتر رمضاني پاچي در دانشگاه تربيت معلم ساري برگزار شد.

 در چنين جمع هايي كمتر ديده شده است كه بحث ها با آناليز و كالبد شكافي به صورت حرفه اي و جذاب آغاز شود و ادامه يابد اما اكبري شلدره اي مباحثي چون خاطره نويسي و داستان ميني مال را مطرح کرد و حتي نقدهاي وارده را به ادبيات غرب مورد بررسي قرار داد و نمونه هايي را در منظر ديد حاضران گذاشت و شخصا براي همكاري جهت چاپ و نشر آثار حاضران اعلام آمادگي کرد.

 كيفيت جلسه در حد لازم و قابل قبولي بود و مهمتر از همه امتيازي بود كه اين استاد دانشگاه به خلاقيت ها و معادل سازي ها مي داد.

 شگفتي اينجاست كه بارها از بودريار و ميشائيل باختين فاكتورهاي نظري و از بكت و ديگران نمونه آثار ارائه مي داد.

نمي خواهم بگويم اين افراد حتما براي حاضران نا آشنا بودند بلكه پيوندي كه او از اين تحليل ها در كنار آثار كلاسيك و قديم ايراني كه در موازات آنها قرارداشتند برقرار كرد و به آفرينش هاي ايراني چه قديم و چه جديد اهميت داد،نشان از آگاهي و تسلط او بر ادبيات معاصر دارد.

 ضمن قدرداني از اين استاد عزيز كه با همه مشغله هاي كاري به عنوان يك مازندراني خود را مكلف دانست تا در اين جمع حضور يابد،از زحمات مدير ادبيات و انتشارات اداره كل حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس و دكتر رمضاني سرپرست دانشگاه تربيت معلم سپاسگذاري کرد.

 اگرچه به دليل كمبود وقت به موضوع شعر پرداخته نشد، مثال هايي كه در حين سخنان استاد طرح شد اغلب رويكرد شاعرانه داشت.

دکتر اکبری شلدره ای(سمت چپ)در کنار استاد هوشنگ مرادی کرمانی

 اگر چه به نظر مي رسد بايد حاضران را به دلايل سوابق و توانايي ها و مولفان آثار مكتوب دسته بندي و در كلاس هاي جداگانه اي حضور مي يافتند و بدين صورت احتمالا خروجي بهتري داشت.

 بديهي است ادبيات دفاع مقدس ابتدا نوعي ادبيات است و بعد از لحاظ محتوا و مضامين به طور خاص مربوط 8 سال دفاع مقدس است و ضرورت شناخت تاريخ و تعريف ها و نظريه هاي ايراني و اروپايي قابل كتمان نيست. 

ایمیل نویسنده: (mahdian1390@gmail.com)