سه شنبه 25 مهر 1391-8:27

جزیره ای به نام مازندران!

رفتارهای دوگانه:زلزله آذربایجان-سیل بهشهر/چند جلسه ستاد بحران تشکیل شده که از دل این نشست ها و میوه خوری ها چیزی درنمی آید.باید فریاد زد،رسانه ها را به کمک طلبید،نماینده ها و دلسوزان را بسیج کرد تا شاید بالادستی ها متوجه شوند غیر از آذربایجان استان های دیگری نیز در کشور هستند و حادثه،حادثه است،چه در غرب کشور باشد،چه شمال!


مازندنومه،سردبیر:حرکت لاک پشتی شاید بهترین تعبیری باشد که می توان راجع به اقدامات مسئولان استان و کشور در رابطه با سیل بهشهر به کار برد.

سیل شنبه گذشته در شرق استان حجم بالایی داشت و مسئولان را غافلگیر کرد و باعث شد عملیات امداد رسانی به کندی پیش برود؛طوری که با وجود اقدامات انجام شده دو سوم مشکلات هم چنان پابرجاست.

در حالی که دو روز از وعده استاندار مازندران برای سفر معاون اول رییس جمهوری و تعدادی از اعضای هیئت دولت برای بازدید از مناطق سیل‌زده به استان مازندران گذشته است،هنوز این سفر اجرا نشده و انگار مقامات بالادستی به این باور نرسیده اند که سیل بهشهر قضیه ای جدی بود و از نظر حجم خسارت و آسیب های روحی و روانی،کم از زلزله آذربایجان نداشت.

رییس دولت که برای خیلی ها از جمله فوتبالیست ها وقت می گذارد و به میان شان می رود،هنوز به این جمع بندی نرسیده که خود یا کابینه اش را جدی وارد بحران سیل بهشهر کند.

شاید او رسانه ها را نمی بیند و یا برایش نمی گویند که:

-حداقل 6 نفر در این حادثه جان سپرده اند.

-مردم از میزان پیشرفت و کارهای انجام شده رضایت ندارند.

- تجهیزات امدادی نهادهای مسئول در منطقه سیل زده کافی نیست.

- پمپ های هلال احمر به دلیل وجود لجن قابل استفاده و پاسخگو نیست و باید پمپ های مکنده از سیستم خارج و لجن کش وارد شود.

- غیر از مردم عادی که شاید دست شان به دهان شان برسد،حدود 20 خانوار از مددجویان کمیته امداد شهرستان بهشهر در این سیل دچار خسارت شدند و خسارت 100 میلیون تومانی سیل به منازل مسکونی مددجویان وارد آمد.حدود 4 منزل مسکونی مددجویان کمیته امداد این شهرستان نیز 100 درصد تخریب شده است.

-به علت ضعف اقتصادی و نبود توان مالی،بیشتر سیل زده ها بدون پروانه خانه ساخته اند و چاره ای نداشتند که در کنار رودخانه با تمام خطرهایش اقامت کنند.به همین دلیل 80 درصد منازل سیل زده در فراش محله و کوهی خیل فاقد پروانه ساختمانی است و تنها حدود 15 درصد منازل سیل زده دارای بیمه بوده اند.

-تاکنون 65 موتور پمپ و لجن‌کش وارد شهرستان شده که برخی از آنها از کار افتاده‌اند و اکنون نیاز شدید به لجن‌کش‌ها تا حدی است که اگر به‌زودی این ادوات وارد شهرستان نشود امکان فروریختن منازلی که حدود سه روز است در آب و گل و لای مانده‌اند، وجود دارد.

-برآورد اوليه خسارت سيل اخير 410 ميليارد ريال است.

-بیش از 50 واحد مسکونی 100درصد تخریب شد و 1600 واحد مسکونی نیز از 10 تا 50 درصد آسیب دید.

- ...

چهار روز از سیل ویرانگر بهشهر می گذرد.تاکنون غیر از دو مدیر رده میانی-معاون عملیات سازمان امداد و نجات کشور و معاون آمادگي و مقابله سازمان مديريت بحران كشور- کسی از پایتخت به مازندران نیامده است.

احدی از مقامات کشوری حتی پیام تسلیت صادر نکرده است و انگار مازندران جزیره ای در گوشه ای از این مملکت است و به قول محمد دامادی فقط برای تفریح تهرانی ها کارکرد دارد. تا این جا هم اگر کار اندکی پیش رفته بیشتر نیروهای مردمی و بسیجیان و هلال احمر دخیل بوده اند.

6-5 جلسه ستاد بحران هم در فرمانداری بهشهر تشکیل شده است که به اطمینان از دل این نشست ها و میوه خوری ها چیزی درنمی آید.باید فریاد زد،رسانه ها را به کمک طلبید،نماینده ها و دلسوزان را بسیج کرد تا شاید بالادستی ها متوجه  شوند غیر از آذربایجان استان های دیگری نیز در کشور هستند و حادثه،حادثه است،چه در غرب کشور باشد،چه شمال و جاهای دیگر فرقی نمی کند.

«مردم باید نتیجه کارکرد ما را ببینند ولی متاسفانه اکنون سرعت پیشرفت کار بالا نیست و مردم رضایتمندی ندارند و به هر اندازه ای که کار نشود باید پاسخگو باشیم.»این جمله را معاون عمرانی استاندار مازندران گفته و مشخص است مخاطبانش چه کسانی هستند؛اما این حرف ها برای سیل زده بهشهری خانه و اثاثیه و امکانات زندگی نمی شود.پاسخ اشک های این مادر و سایر دردمندان واقعه سیل را را باید داد وگرنه مسئولیم.