جمعه 12 آبان 1391-15:51

احمدی لاشکی:نام مازندران برایم مقدس است

در گفت و گو با نماینده نوشهر وچالوس مطرح شد:ان شاء الله نیت بر خیر بوده و تصور نمی کنم برگزاری مراسم روز مازندران در غرب استان،سیاسی بوده باشد/ 500 میلیارد تومان هزینه زیادی برای تاسیس یک استان نیست/بودجه‌ای که برای تاسیس یک فرمانداری هزینه می‌شود بیشتر از هزینه تاسیس یک استان است/به مسئولان وزات کشور گفتم چرا زلزله آذربایجان را برجسته کردید و در سیل بهشهر کم کاری می‌کنید؟


مازندنومه،سردبیر:شامگاه پنج شنبه به طور اتفاقی،بابک شمس و قاسم احمدی لاشکی-نماینده مردم چالوس و نوشهر و نماینده معین رامسر وتنکابن-را در ساری ملاقات کردم.

ساعتی با هم نشستیم و گپ زدیم و چون در حوزه انتخابیه اش،جلساتی داشت،چند سئوال از احمدی پرسیدم و او هم صادقانه و شفاف پاسخ داد و رفت. در آخر گفت و گو از ضعف مجمع نمایندگان استان و فشل بودن مجمع پرسیدم که احمدی پذیرفت و گفت:برنامه های در این باره دارد که بعدا" رسانه ای می کند.

***

* امسال جشن 14 آبان(روز مازندران)در مرزن‌آباد برگزار می‌شود. به نظر شما برگزاری این مراسم در غرب استان امری عادی است، یا اینکه جنبه های سیاسی آن نیز مطرح است؟

- احمدی: ابتدا از مجموعه استانداری و ارشاد استان و سایر دستگاه هایی که برگزاری این مراسم را به غرب استان سپردند، تشکر می‌کنم، حالا با هر نیتی که بود.

جایگاه اولیه علویان مازندران و ایجاد تشیع علوی از منطقه سعید آباد مرزن‌آباد بوده و موضوع برگزاری جشن روز مازندران در مرزن‌آباد از حدود 16 ماه گذشته مطرح شده است.

با توجه به این موارد، به نظر می‌رسد که برگزاری این مراسم در مرزن‌آباد، سیاسی نباشد.البته چون این روزها زیاد می‌شنویم که غرب استانی‌ها احساس می‌کنند به آنها توجه نمی‌شود، طبیعی است که رسانه‌ها و آگاهان تصور کنند به دلایل سیاسی و انتقادهای صورت گرفته جشن 14 آبان در مرزن‌آباد برگزار می‌شود، هرچند که من این گونه فکر نمی‌کنم و می‌گویم ان شاء الله نیت بر خیر بوده است.

* استاندار مازندران اعلام کرد ایجاد استان جدید نیازمند 500 میلیارد تومان هزینه است.از طرفی شما به شدت پی گیر تشکیل استان مازندران غربی هستید.

-احمدی: استاندار مازندران زحمت کشید و به مدیران کل دستور داد روزهای دوشنبه در غرب استان حضور داشته باشند.

طبیعی است که تاسیس استان جدید هزینه دربر دارد،اما این 500 میلیارد تومان هزینه زیادی برای تاسیس یک استان نیست.

به عقیده من بودجه‌ای که برای تاسیس یک فرمانداری هزینه می‌شود بیشتر از هزینه تاسیس یک استان است، چراکه تاسیس یک استانداری به معنای این است که اداراتی در منطقه وجود دارند و باید بین آنها هماهنگی ایجاد شود اما برای تاسیس فرمانداری، ادارات و دستگاه هایی باید ایجاد شوند.

آیا ایجاد شهر و شهرستان جدید که آقایان آن را دنبال می کنند،هزینه ندارد اما ایجاد استان هزینه دارد؟ همین ماموریتی که استاندار به مدیران دستگاه‌ها برای حضور در غرب استان می دهد،هزینه سوخت،هزینه پذیرایی و هزینه‌های جنبی که سالانه رقم قابل توجهی می شود، این هزینه‌ها را حذف کنند و به جای آن یک استان تاسیس کنند؛ هرچند نام مازندران برای من مقدس و مبارک است و هیچگاه دوست ندارم این واژه حذف یا کوچک شود.

*تصور می کنم بخشی از کوتاهی‌ها از جانب خود غرب استانی‌ها باشد که در رسانه های مرکز استان حضور ندارند.مثلا" در واحد موسیقی صدا وسیما ما فقط سه-چهار قطعه موسیقی غرب استانی داریم!خب نمی توان گفت آقا خوشرو،آقای عالمی،آقای رستگار و...بیا برو رامسری بخون! هنرمندان غرب استان چه تعداد کار و موسیقی ارائه دادند که رسانه استانی نسبت به پخش آن اقدام نکرد؟یا کی از جشن ها و همایش ها و برنامه های تان کار فرستادید که ما نادیده گرفتیم؟به نظرم بعضی از این ضعف ها از جانب شماست که بعد اعتراض می کنید به ما نمی پردازید.

احمدی: حق با شماست،بخشی از این کوتاهی‌ها را می‌پذیرم، زمانی که فرماندار بودم برای رادیو دریای چالوس مبلغی اختصاص دادم، سال گذشته هم از محلی مجزا، 300 میلیون تومان اعتبار برای تقویت رادیو دریا پرداخت کردیم.

اما باید بگویم اجماعی که در حال حاضر وجود دارد و فضایی که ایجاد شده در گذشته نبود و پیش‌بینی می‌کنم آن ضعف‌ها از این به بعد وجود نخواهد داشت و همکاری‌ها بیشتر می‌شود.

می‌پذیرم که کمی از این ضعف‌ها به ما و کمبودهای غرب استان برمی‌گردد،هرچند که کمبودها دلیل بر نبود استعداد نیست، ظرفیت ها و استعدادهای فرهنگی،هنری فراوانی در غرب مازندران وجود دارد.

*سیل کلاردشت بسان سیل بهشهر بود وشاید مخرب تر از آن، اما به نظر می‌رسد موضوع سیل کلاردشت مغموم و مظلوم تر واقع شد.تفاوت این دو سیل و وقایعی از این دست در چیست؟

احمدی : به نظر من مِهر شرق استانی‌ها باید بیش از این به غرب استانی‌ها باشد. در قضیه سیل بهشهر در تمامی مصاحبه‌ها اعلام کردم باید به بهشهر رسیدگی شود.

در قضایای این چنینی و مسایل مربوط به نوع‌دوستی نباید جزیره‌ای فکر کنیم. حتی در جلسه‌ای که در وزارت کشور برگزار شد از این موضوع دفاع کردم و گفتم به داد بهشهر برسید و به مسئولان وزات کشور گفتم چرا زلزله آذربایجان را برجسته کردید و در سیل بهشهر کم کاری می‌کنید؟

هیچ وقت احساس نکردم که غرب استانی هستم و نباید با شرق استان کاری داشته باشم، انتظار دارم همکاران و دوستان من هم در وقایع این گونه همکاری داشته باشند؛ البته اخیرا اوضاع بهتر شده و در بحث آزادراه تهران شمال، همه نماینده های استان زحمت می‌کشند و پیگیری می‌کنند.