يکشنبه 21 آبان 1391-20:51

ناشر برتر مازندران:تصمیم گرفتم دهنم را ببندم

فریده یوسفی گفت: اگر کار نشر را ادامه می‌دهیم واقعا این کار حکایت عشق است و ما در این زمینه دغدغه داریم/تصمیم گرفتم دهنم را ببندم و از هیچ‌کس هیچ گلایه‌ای نکنم چون واقعا امیدی به هیچ‌کس ندارم/کتاب مازندران تالیف فریده یوسفی و عکس های استاد سید احمد طاهرپور منتشر شد.


مازندنومه،کلثوم فلاحی:انتشارات شلفین در ورودی بیستمین نمایشگاه کتاب هفته کتاب مازندران، با فضایی بزرگ تر از سایر غرفه‌ها خودنمایی می‌کند.

به بهانه انتشار کتاب مازندران به چهار زبان فارسی، انگلیسی، روسی و عربی با فریده یوسفی- مدیرمسئول انتشارات شلفین- گفت‌و گو کردیم.

 کتاب مازندران تالیف فریده یوسفی بوده و استاد سید احمد طاهرپور هم بخش عکس این مجموعه را بر عهده داشته است. این کتاب در هزار جلد منتشر شده است.

---------

مازندنومه: از کتاب مازندران که به تازگی منتشر شده، بگویید.

یوسفی: کتاب مازندران به چهار زبان روسی، عربی، انگلیسی و فارسی منتشر شده است. این کتاب در چهار فصل و در قطع رحلی و چاپ نفیس در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

 کتاب مازندران در چهار فصل آیین‌ها، صنایع دستی، بناها و آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری تنظیم شده است.

 این کتاب فرهنگ، تمدن و میراث مادی و معنوی مردم مازندران را نشان می‌دهد که به نظرم جای خالی این کتاب احساس می‌شد.

 کتاب مازندران قابلیت صادراتی دارد ، یعنی برای کشورهای هدف اقتصادی، این کتاب می‌تواند هدیه خوبی باشد برای معرفی پیشینه مازندران.

 مازندنومه: انتشارات شلفین با چند عنوان و جلد کتاب در نمایشگاه کتاب حضور یافته است؟

یوسفی: بیش از پنج هزار جلد با یکصد عنوان کتاب را در معرض دید علاقه‌مندان قرار داده‌ایم و با توجه به ظرفیت فضایی که در اختیار داریم توانستیم این میزان کتاب بیاوریم.

 مازندنومه: انتشارات شلفین در این نمایشگاه کتاب جدید هم ارائه کرده است؟

یوسفی: تقریبا چهار عنوان کتاب تازه را در این نمایشگاه عرضه کردیم، کتاب برج لاجیم با بررسی کامل و آسیب شناسی، قصه‌هایی از شهر زیراب و همین کتاب نفیس مازندران جزء تازه‌های کتاب‌ها هستند.

مازندنومه: پیش از این در مصاحبه‌ای با ما از وضعیت نشر گلایه‌های بسیاری داشتید، آیا یس از آن مصاحبه وضعیت بهتر شد؟

یوسفی: هیچ اتفاقی نیفتاد، فقط طرح شد و آنهایی که باید بررسی می‌کردند خیلی راحت از کنار این گلایه‌ها گذشتند.

 اگر کار را ادامه می‌دهیم واقعا این کار حکایت عشق است و ما در این زمینه دغدغه داریم. کتاب مازندران را با هزینه سنگین چاپ کردیم در حالی که این کار مسئولان فرهنگی استان است نه یک ناشر و یک فرد؛ بانی انتشار این کتاب باید اداره کل میراث فرهنگی ، ارشاد استان و یا بخش فرهنگی استانداری مازندران باشد.

کتاب مازندران، معرفی استان در سطح بین‌المللی است و این خوب نبست که سنگینی کار بر دوش ناشر باشد. هیچ حمایتی نشدیم؛ تنها ناشری در استان هستم که تاکنون بیش از یکصد عنوان کتاب مازندران شناسی چاپ کرده‌ام و هنوز هم 30 -40 عنوان کتاب مازندران شناسی در نوبت چاپ دارم و متاسفانه با گلایه‌هایی که می‌کنیم از هیچ جا مورد حمایت قرار نگرفتیم.

تصمیم گرفتم دهنم را ببندم و از هیچ‌کس هیچ گلایه‌ای نکنم چون واقعا امیدی به هیچ‌کس ندارم.