چهارشنبه 24 آبان 1391-1:36

دور مازندران در نیم ساعت!

کتاب عکس مازندران منتشر شد/متن کتاب را فریده یوسفی نوشته و عکس ها نیز اثر استاد احمد طاهرپور است/این کتاب چهار بخش دارد+عکس


مازندنومه،سردبیر:به تازگی کتاب عکس «مازندران»با متن فریده یوسفی-شاعر و پژوهشگر سوادکوهی و مدیر نشر شلفین- و عکس های استاد سید احمد طاهرپور-عکاس پیشکسوت ساروی و مدرس دانشگاه- به بازار کتاب عرضه شده است.

این کتاب نفیس 200 صفحه ای که نشر شلفین آن را چاپ و پخش کرده،به چهار زبان فارسی،روسی(محسن حمیدی)،عربی(آرش رمضانی) و انگلیسی(آرزو الطافی) برگردان شده است.

در مقدمه کتاب،استان مازندران به اختصار معرفی و وجه تسمیه آن بیان شده است.

این کتاب چهار بخش دارد:بخش نخست:آیین ها و جشن ها به همراه توضیح متنی به چهار زبان،بخش دوم:آثار و بناهای تاریخی،بخش سوم:صنایع دستی با ذکر خاستگاه و بخش چهارم:جاذبه های گردشگری.

در بخش نخست کتاب،مهم ترین آیین های مردم مازندران با عکس های زیبایی معرفی شده اند،از جمله:گهره بندونی،دندون سری،حنابندان،مجمه وری،برکت بنی،جونه کا سره،نوروزخوانی،مارمه،مرغنه جنگی،لال شو،وا وارون،چله شو،ورف چال،جشن خرمن و تعدادی دیگر از آیین های مردم مازندران که با تصاویر استاد طاهرپور در معرض دید قرار گرفته اند.

عکس از بخش اول کتاب،آیین حنابندان

در بخش دوم کتاب مازندران،گوشه هایی از صنایع دستی استان هم چون:سفالگری،لاک تراشی،منبت کاری،گره چینی،ارسی سازی،نازک کاری،چادر شب بافی،چوغا،ساچیم،معرق،حصیربافی،جاجیم بافی،شره و...معرفی شده است.

بخش سوم کتاب نیز به آثار و بناهای تاریخی مازندران اختصاص دارد و تصاویری از محله ها و خانه های قدیمی،قلعه ها،تکیه ها و بقعه ها،پل ها،آبشارها،سقانفارها،غارها،برج ها و... در این بخش آمده است.

عکس از بخش دوم کتاب،صنایع دستی مازندران

در نهایت بخش چهارم که از صفحه 129 کتاب آغاز می شود و تا انتها ادامه دارد،به جاذبه های گردشگری مازندران(به تفکیک شهرها) می پردازد.

تصویر روی جلد کتاب مازندران

در این بهره تعداد قابل توجهی از جاذبه های استان هم چون سد،بازارهای سنتی،آب معدنی ها،ییلاقات،دریا و ساحل،پارک های جنگلی و مانند این ها معرفی شده اند.

کتاب کیفیت چاپ به نسبت خوبی دارد که ورق زدن آن در واقع تور گردشگری است به سراسر مازندران.

عکس از مقدمه کتاب،فهرست مطالب

نکته قابل گفتن این است که موضوعات بخش های سوم و چهارم کتاب در برخی موارد شبیه هم شده است و بهتر بود این دو بخش در هم ادغام می شد و بخش آثار تاریخی و گردشگری نام می گرفت؛چرا که آثار و بناهای تاریخی(بخش سوم) قابلیت گردشگری(بخش چهارم) نیز دارند.

عکس از بخش نخست کتاب،صفحه 12،گره بندونی

و دیگر این که توضیحات کتاب مازندران،اگر کمی مفصل تر بود،اطلاعات بهتری در اختیار مخاطب(به خصوص مخاطب غیر بومی)قرار می داد.

عکس از بخش سوم کتاب، صفحه 104،آثار  و بناهای تاریخی سوادکوه

گفتنی است این کتاب نفیس هم اکنون در نمایشگاه کتاب ساری و غرفه انتشارات شلفین برای فروش عرضه شده است.