جمعه 10 آذر 1391-22:42

آزمونهای پرانتقاد نظام مهندسي/رد حداكثري،قبولي حداقلي!

تنها امتحاني كه سازمان سنجش اقدام به برگزاري آن مي كند، اما پس از امتحان نه جواب سوالات را ارائه مي دهد و نه مسئولیتي در قبال نشر پاسخ تشريحي آن دارد همين آزمون هاي نظام مهندسي است/ هر دوره به نسبت دوره قبل هم حق شركت در آزمون مبلغ بيشتري مي شود و هم اينكه اگر از زمان ويرايش كتاب ها گذشته باشد مهندسان مجبورند هزينه مجدد براي خريد كتاب ها بپردازند.


مازندنومه،محمد اسماعیل بخشی سورکی:برگزاري آزمون هاي نظام مهندسي در چند سال اخير با اما و اگرهاي زيادي روبه رو بوده است.

علي رغم اعتراض هاي شديد مهندسان گروه هاي مختلف به نحوه طرح سوال و روند برگزاري اين آزمون ها تاكنون اقدام مساعدي در اين زمينه صورت نپذيرفته است.

مسئولان ظاهرا به خواب عميقي فرو رفته اند و اصلا نيت بيرون آمدن از اين خواب را ندارند ، چرا كه اين گونه بازي با عواطف و احساسات قشر تحصيلكرده جامعه به راستي امري مذموم و ناپسند است.

*توپ در زمین دیگران

سال گذشته مطلبی را در همین زمینه در مازندنومه نوشتم:"بگوييد پروانه نمي دهيم،چرا سر كار می گذارید؟! http://www.mazandnume.com/?PNID=V13235" که بازتاب زیادی در بین مخاطبان مازندرانی و غیر مازندرانی داشت.

اخيرا هم سايت خبر آنلاين با توجه به حجم مطالبات خوانندگان و همچنين افزايش اعتراض ها به نحوه طرح سوالات اين آزمون،مصاحبه اي با مهندس سيد مهدي هاشمي -ريیس نظام مهندسي ساختمان كشور و نماينده مردم تهران،ري اسلامشهر و شميرانات در مجلس شوراي اسلامي-ترتيب داد كه او به وضوح در پاسخ به سوال خبرنگار توپ را در زمين سازمان های دیگر مي اندازد و مي گويد كه سازمان سنجش خودشان را موظف با پاسخگويي به ما نمي داند.

هاشمی گفت:برگزاری آزمون موضوعی نیست که ما بتوانیم درآن مداخله ای داشته باشیم ، مسئولیت این موضوع با وزارت راه و شهرسازی است.

به وضوح مشخص است كه مسئولان در قبال اعتراض مهندسان پاسخگو نبوده و انواع و اقسام سوالات غير استاندارد و غير مرتبط با مباحث امتحان طرح كرده و هيچ توضيحي هم براي آن ارايه نمي دهند.

جالب است بدانيد تنها امتحاني كه سازمان سنجش اقدام به برگزاري آن مي كند، اما پس از امتحان نه جواب سوالات را ارائه مي دهد و نه مسئولیتي در قبال نشر پاسخ تشريحي آن دارد همين آزمون هاي نظام مهندسي است.

جالب تر اين است كه تنها در هنگام برگزاري دوره بعد آزمون نظام مهندسي تنها پاسخ سوالات آزمون قبل به صورت تستي بر روي خروجي سايت دفتر امور مقررات ملي ساختمان قرار مي گيرد كه آن هم با اشكالات و اشتباهات فاحش در پاسخگويي همراه است.

در واقع داوطلبان نه مي دانند چه سوالاتي را درست و نه مي دانند چه سوالاتي را اشتباه پاسخ داده اند!

حتي نمره منفي هم در اين آزمون لحاظ مي شود و اين درد داوطلبان را دو چندان مي كند،چرا كه در زمان اعلام نتايج فقط كارنامه اي مقابل ديد داوطلبان قرار مي گيرد كه تعداد سوالات درست و نادرست را در آن قيد كرده اند و نمره داوطلب به شكل گرد شده به بالا در كارنامه درج شده است.

*اشكالات فاحش آزمون

تعداد سوالات 60 سوال است كه در 150 دقيقه داوطلب بايد به آن پاسخ بدهد ، يعني براي هر سوال تقريبا 2.5 دقيقه بايد وقت گذاشت و اگر در انتها شما به 50 درصد سوالات پاسخ درست داده باشيد در امتحان قبول خواهيد شد.

اشكالات فاحشي به اين نوع برگزاري آزمون وارد است،مثلا اينكه همه مهندسان عمران،محاسب،مكانيك و....بايد در كارگاه نوت بوك و فايل هاي برنامه ريزي و مقرارات ملي ساختمان را داشته باشند تا در زمان انجام پروژه با استناد به آنها اقدام به محاسبه يا نظارت كنند، در حالي كه در اين آزمون به اين شكل نبوده و شما تنها زمان محدودي در اختيار داريد.

آنچه موجب تعجب است اين است كه با توجه به اينكه برخي مقررات و كتاب ها در طول سه سال بايد دستخوش تغيير و تحول شود، مجددا داوطلبان بايد آن كتب را با هزينه هاي زياد تهيه كنند،چرا كه آقايان طراح سوال اتفاقا اقدام به مچ گيري كرده و از همان قسمت هايي كه تازه در كتاب هاي چاپ جديد مورد ويرايش قرار گرفته است طرح سوال مي كنند.

در آزمون شهريور امسال هم چند سوال با اشتباه فاحش مطرح شده و به نظر اكثر استادان غير استاندارد بوده است كه مسئولان نظام مهندسي عنوان كرده اند، در تصحيح امتياز آن سئوال ها براي همه داوطلبان لحاظ شده است،اما عموما با توجه به اينكه مهندسان نه به سوالات دسترسي داشته و نه پاسخ منطقي و تشريحي آن را ارائه داده اند، از پاسخ سوالات و اعتراض مستند به نحوه بررسي آزمون ها محروم مي مانند.

براي مثال در كارنامه بنده 32 سوال درست و 8 سوال غلط درج شده است و نتيجه امتياز عدد 49 درج شده است كه با 50 امتياز تنها يك نمره فاصله دارد و اين به اين معناست كه اگر فقط يك سوال صحيح اضافه شود و يا يك پاسخ سفيد اضافه شود، امتياز استاندارد كسب مي شود.

در اين بين اصلا مشخص نيست كه كدام سئوالات درست و كدام سوالات به عنوان غلط لحاظ شده و امتياز كدام سئوال هم براي همه داوطلبان منظور شده است.

*لابي هاي ميلياردي آقايان

نويسنده بر اين گمان است كه مسئولان يا بايد تحولات اساسي در نحوه طرح و برگزاري آزمون و همچنين نحوه در اختيار گذاشتن پاسخ سوالات به داوطلبان انجام دهند و يا اصلا اعلام كنند سازمان نظام مهندسي ديگر پروانه اشتغال صادر نمي كند تا خيال همه از اين بابت راحت شود.

البته اين را به تعداد بيكاران رشته هاي مختلف مهندسي و لابي هاي ميلياردي آقايان در سازمان نظام مهندسي جهت نظارت و محاسبه پروژه ها اضافه كنيد و آنگاه به درستي خواهيد فهميد كه چرا آقايان اين قدر عرصه را بر مهندساني كه بعضا شاغل نبوده و تنها اميد به كسب در آمد از پروانه اشتغال دارند،تنگ كرده اند.

علي رغم گزارش قبلي نگارنده در همين موضوع، در امتحان اين دوره نيز تغييري ايجاد نشد و ظاهرا اصلا قرار نيست كه كسي پاسخگو باشد.

هر دوره به نسبت دوره قبل هم حق شركت در آزمون مبلغ بيشتري مي شود و هم اينكه اگر از زمان ويرايش كتاب ها گذشته باشد مهندسان مجبورند هزينه مجدد براي خريد كتاب ها بپردازند،چرا كه نيت آقايان رد حداكثري و قبولي حداقلي اي ست تا به منفعت عده اي به سبب افزايش مهندسان داراي پروانه اشتغال آسيبي وارد نشود.

*دیگر اعتباری نداریم!

يكي از دوستان مي گفت:ديگر پيش هيچ كدام از بستگان،اعتباري براي مان نمانده است كه چندين سال از تاريخ فارغ التحصيلي مي گذرد اما هنوز حق امضا و پروانه اشتغال نداريم و اين موضوع نه به سبب عدم اشراف بر مسايل علمي است ، بلكه طرح سئوالات مچ گيرانه طراحان ، نيازمند حفظ بندبند آيين نامه هاي مختلف است.

لازم به ذكر است در سال هاي ماقبل سال 88 با آن كه آزمون ها آسان تر از وضع كنوني بود، كساني كه نمره 47 را نيز كسب مي كردند،مي توانستند با طي يك دوره كلاس هاي ارتقا پايه پروانه اشتغال كسب كنند، اما اكنون همين اندازه ارفاق را هم حذف كرده اند و ملاك آقايان همان نمره 50 است.

پيشنهاد مي شود اگر قرار است به همين منوال داستان برقرار شود در آزمون بعدي نظام مهندسي خود آقاي هاشمي يا حتي خود جناب وزير راه و شهرسازي با مطالعه قبلي سر جلسه آزمون حاضر شوند و نتيجه منعكس شود و دوستان مهندس ببيند نتيجه آزمون اين آقايان در اين امتحان چگونه است!