پنجشنبه 16 آذر 1391-22:2

گِزگِز و گرفتی پا به جراحی نیاز ندارد

کلینیک مازندنومه/برای حل مشکلات مختلف درمان بیماران نظیر درد ،کرختی ،اختلالات ادراری،اسفنکتری و فلج چه درمان هایی وجود دارد؟/اختلال حس یا نظیر گزگز و سوزن سوزن شدن هم از مشکلات رایج مبتلایان به دیسک و سیاتیک است. در این موارد اگر بیمار دچار دیابت باشد درمان مشکل تر می شود.


مازندنومه؛دکتر رضا شاکری،متخصص درمان های غیر جراحی رهبیلیتیشن:فتق دیسک یاپارگی دیسک و ضایعه عصب سیاتیک از بدترین مصیبت های جامعه بشری است.

از یک طرف خواب و آسایش و لذت زندگی را از فرد مبتلا می گیرد و از طرف دیگر جامعه را ازفواید کار و فعالیت یک فرد فعال محروم می کند ، زیرا غیر ممکن است که فردی با درد دیسک و سیاتیک بتواند به کار و فعالیت روزمره خود بپردازد.

درمان هایی که برای رفع مشکلات دیسک و سیاتیک وجود دارند هر یک برای حل یکی از مسائل دیسک وسیاتیک به کار می روند.در واقع وقتی از امکانات درمانی فعلی جهان پزشکی برای حل مشکل فتق و پارگی دیسک و آسیب عصب سیاتیک صحبت می کنیم،باید به این سوال پاسخ دهیم که بیمار مبتلا به فتق و پارگی دیسک کمر و مشکل عصب سیاتیک چه توقعی از پزشک معالج خود دارد؟


مشکل اصلی بیماران مبتلا به فتق و پارگی دیسک و تخریب عصب سیاتیک و علت مراجعه بیتشر بیماران به پزشک است در صورتی که درد مسئله جدی و مهم نباشد دیر به پزشک مراجعه می کند ، بنابراین طبیعی است که در زمان مراجعه توقع داشته باشد با انجام درمان درد از بین برود.

 غیر از مسئله درد گاه بیمار به علت اختلال ادراری به پزشک مراجعه می کند. در این باره خانمی 55ساله با سابقه اختلال ادراری و انجام جراحی های مکرر به من مراجعه کرد. در معاینه الکترودیاگنوستیک متوجه ضایعه سیاتیک به علت تخریب دیسک کمر شدم و پس از آن بود که بیمار تحت درمان های دیسک و سیاتیک قرار گرفت .

اختلال حس یا نظیر گزگز و سوزن سوزن شدن هم از مشکلات رایج مبتلایان به دیسک و سیاتیک است. در این موارد اگر بیمار دچار دیابت باشد درمان مشکل تر می شود.

 مطالعات نشان داده که برای حل مشکلات گزگز و گرفتی پا نیازی یه جراحی نیست . برای حل مشکل این افراد تکنیک های طب سوزنی انجام شده توسط پرو فسور لیو از بیمارستان دونگژیمن چین موثر بوده انجام شدنی است .

ضعف و فلج پا: گاهی اوقات پارگی و فتق دیسک سبب عصب سیاتیک به شکل فلج سیاتیک می شود.بدیهی است در این موارد بیمار توقع دارد درمانهای انجام شده باعث بهبودی بیمار از فلج بشود .

به طور خلاصه بیمار توقع دارد درمان های انجام شده سبب برطرف شدن درد اختلال ادراری اسفنکتری ،کرختی ،گزگز و فلج پا شود.

امکانات درمانی و اولویت بندی آنها :

برای حل مشکلات مختلف درمان بیماران نظیر درد ،کرختی ،اختلالات ادراری،اسفنکتری و فلج چه درمانهایی وجود دارد وکدام درمان در چه مرحله ای اولویت دارد؟

درمانهای غیر جراحی فیزیاتریک منیپولیشن دستکاری با دست
درمانهای غیر جراحی فیزیاتریک طب سوزنی
درمانهای غیر جراحی فیزیاتریک ورزشی
درمانهای فیزیاتریک الکتروتراپی


اگر بخواهیم درباره شیوه های درمانی یاد شده توضیح دهیم باید تاکید کنیم که اکثریت عمده بیماران باید ابتدا تحت درمان های غیر جراحی فیزیاتریک قرار بگیرند وروش های گوناگون برای درمان بیماران به کار رود.

منیپولیشن:کار برد فراوان منیپولیشن بیماران مبتلا به دیسک و سیاتیک در بیمارستان های لندن اثبات کننده فواید منیپولیشن در بیماران است . گزارش کار پزشکان در گروه بیماران مبتلا به کمر درد امروزه سند معتبری در انجام بجا و به موقع منیپولیشن است .


اگر چه منیپولیشن یک درمان مفید و موثر در کمر دردهای ناشی از دیسک و سیاتیک است، در مواردی نیز باید از انجام آن خودداری نمود .موارد ممنوعیت منیپولیشن شامل موارد زیر است:
1-پوکی استخوان
2- روماتیسم
3- عفونت استخوان یا دیسک
4- بیماران مبتلا به سرطان ستون فقرات

دنباله دارد.