چهارشنبه 20 دی 1391-7:49

اسپه چا

گزارش تصویری مازندنومه از قبرستان کهن سفیدچاه-بهشهر


مازندنومه،مصطفی کاظمی:به نخستین قبرستان مسلمین در ایران معروف است؛ قبرستانی عجیب با قدمت ۱۲۰۰ سال با نقش‌های عجیب‌تر روی سنگ‌هایش در روستایی به نام "سفیدچاه".

البته برخی پژوهشگران می گویند سفیدچاه برخلاف شهرتش قديمي ترين قبرستان مسلمانان نيست و کهن ترین سنگ مزار این گورستان مربوط به سال 634 هجری قمری است.

 قبر ملک بادله حاکم شمال در این گورستان قرار دارد.ابراهیم، منصور و عبدالرحمن سه فرزند امام موسی‌ابن جعفر(ع) و چندین تن از سادات مرعشی که روزگاری در آمل حکومت می‌کردند در سفیدچاه مدفون شده‌اند.

ضریح چوبی امام‌زاده که با گنبد نقره‌گونش در دل این دره زیبا می‌درخشد بنا بر نوشته‌ی کنده‌کاری شده‌اش ۸۴۰ سال قدمت دارد.

سفیدچاه که به روایت قبر حاج جرجیس سفیدجايی، سفیدجا و در روایت‌های دیگر اسپ ِ‌چاه، اسپ ِ تن و روبار نامیده شده در دره‌ای میان کوه‌های هزارجریب از رشته‌کوه همیشه باشکوه البرز، در بهشهرِ مازندران ِهمیشه واقع است.

در توضیح بیشتر باید بگویم روستاییان و اهالی حدود ۴۴ روستا که مرکزش"سفیدچاه" است معتقدند خاک سفیدچاه مانند خاک وادی السلام است و جسد را تا سال‌ها سالم نگه می‌دارد.

سفیدچاه از توابع بخش یانه سر شهرستان بهشهر است که در دهستان شهدا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۹۹ نفر (۲۶خانوار) بوده ‌است.

تصاویر زیر را شنبه همین هفته از سفیدچاه برداشته ام که به جهت تاثیرگذاری بیشتر به صورت سیاه و سفید تقدیم می شود.