پنجشنبه 21 دی 1391-8:54

رد ادعاها/انوشه:نخستین حکومت شیعی جهان در مازندران تاسیس نشد

نخستین حکومت شیعی جهان در مازندران، تاسیس نشده است،بلکه حکومت شیعی ادریسیان در مراکش، نخستین حکومت شیعی در جهان بوده که هنوز هم در حکومت هستند و متاسفانه حکومت علویان در مازندران برافتاد. (گزارش+گزارش تصویری+حاشیه نگاری مازندنومه از نشست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اصحاب فرهنگ و هنر در زمینه تدوین دانشنامه مازندران)


مازندنومه،کلثوم فلاحی:نشست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اصحاب فرهنگ و هنر در زمینه تدوین دانشنامه مازندران در حالی برگزار شد که سیدمحمد حسینی به اندازه زمان یک بازی فوتبال،با تاخیر حاضر شد و استاندار مازندران علت این تاخیر را نقص فنی هواپیما عنوان کرد.

پیش از حضور وزیر، سردار باقرزاده در حوزه پارک موزه دفاع مقدس مازندران و هادی ابراهیمی معاون سیاسی امنیتی استانداری مازندران وتنی چند از استادان دانشگاه‌های مازندران به بیان نظرات خود در زمینه تدوین دانشنامه پرداختند.

در این جلسه استاد حسن انوشه در واکنش به سخنان یکی از حاضران در نشست که پیرامون تاسیس نخستین حکومت شیعی در جهان صحبت کرده‌ بود، خاطرنشان کرد:‌ نخستین حکومت شیعی جهان در مازندران، تاسیس نشده است،بلکه حکومت شیعی ادریسیان در مراکش، نخستین حکومت شیعی در جهان بوده که هنوز هم در حکومت هستند و متاسفانه حکومت علویان در مازندران برافتاد.

 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در این نشست به کتابچه مشکلات فرهنگی مازندران اشاره کرد و افزود:‌این کتابچه را در اختیار رئیس جمهوری قرار دادم.

 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران خواستار رسیدگی به 19 منطقه نامطلوب در مازندران شد و ادامه داد: برای این مناطق از واژه ناامن و پرخطر استفاده نمی‌کنم اما این مناطق نامطلوب هستند.

 آیت ‌‌الله نورالله طبرسی در این نشست گفت:‌مازندران فقط آن چیزی نیست که در برخی فیلم‌ها به نمایش درمی‌آید.

نماینده ولی فقیه در مازندران ادامه داد:‌ نمی‌گویم از ابتدای آن که خطیب جمعه بودم اما حدود 10 سال پس از آن، دغدغه تدوین دانشنامه را در سر داشتم و در این خصوص با علامه حسن زاده و جوادی آملی هم صحبت کرده بودم.

 استاندار مازندران بر ضرورت تدوین دانشنامه اشاره کرد و گفت: این نشست، مجال خوبی است تا نظرات نخبگان را بشنویم.

 سید علی‌اکبر طاهایی یادآور شد:‌ پروژه مجتمع فرهنگی کردان که مدتی درگیر چالش‌های بودجه‌ای بود، اکنون در دست اقدام است.

در حالی که ساعت 23 نیمه شب را نشان می‌داد، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم نفر آخری بود که به سخنرانی پرداخت و در صورتی که یکی از حاضران در سخنان خود گفته بود که دکتر انوشه را نمی‌شناسد و بهتر بود که پیش از شروع جلسه وی معرفی می‌شد، وزیر ارشاد به رونمایی از آخرین کتاب دکتر انوشه "فارسی نانوشته" و سایر آثار استاد انوشه اشاره کرد و حضور او را در تدوین این دانشنامه مغتنم شمرد.

 سید محمد حسینی گفت‌: سرعت در کار تدوین دانشنامه، نباید فدای کیفیت شود.

 وزیر ارشاد ادامه داد:‌پروژه مجتمع کردان را از مواردی می‌دانیم که تا پایان امسال و یا ابتدای سال آینده باید به بهره برداری برسد.

وی با بیان اینکه فرهنگ تحت‌الشعاع سیاست قرار نگیرد، گفت: چراکه سایه سیاست همیشه بر سایر امور وجود داشته است و امیدوارم از مقوله فرهنگی به این مقوله بپردازیم.

حسینی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به انتخابات پیش رو، خاطرنشان کرد: انتخابات همواره وجود داشته و مردم هم بر اساس شناخت انتخاب می‌کنند نه بر اساس تاثیر تبلیغات.

 ‌ هادی ابراهیمی در این نشست، پیش از حضور وزیر گفت: تدوین دانشنامه مازندران از کارهایی است که پس از سه دهه در دست اقدام است.

وی با بیان اینکه تدوین دانشنامه کار بزرگی است که با همت استاندار مازندران عملیاتی می‌شود، تصریح کرد:‌ مجری این کار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با همکاری معاونت سیاسی ،فرهنگی و اجتماعی استانداری مازندران است.

 ابراهیمی با اشاره به اینکه کار رسمی تدوین دانشنامه از 2 ماه قبل آغاز شده، گفت:‌ جمعی از نخبگان استان به سرپرستی دکتر انوشه در دانشگاه فرهنگیان مازندران، در این زمینه مشغول کار و تلاش هستند.

وی با بیان اینکه دانشنامه، پیوندی میان نسل‌های گذشته، حال و آینده است، ادامه داد: تدوین دانشنامه متکی بر اسناد و مدارک است.

 معاون سیاسی استانداری مازندران با اشاره به اینکه وقفه‌ای در کار تدوین دانشنامه ایجاد شده بود، گفت:عزم دست‌اندرکاران این مجموعه جدی است و از تمام ظرفیت‌ها هم استفاده می‌شود.

 وی با بیان اینکه تدوین دانشنامه باعث ارتقای فرهنگی استان است، خاطرنشان کرد: اعتقاد داریم مردم دارای حقوق فرهنگی هستند و دانشنامه هم می‌تواند یک نمونه از حقوق فرهنگی مردم باشد.